Yellowbeard (1983)

Verenigd Koninkrijk
Avontuur / Komedie

geregisseerd door Mel Damski
met Graham Chapman, Peter Boyle en Marty Feldman

Yellowbeard, de piraat der piraten, ontsnapt uit de gevangenis om een schat te zoeken die hij jaren geleden heeft verborgen. Maar Yellowbeard gaat eerst op zoek naar Betty, de moeder van zijn zoon, die - oh schande - een tuinman is, want op Betty's slaapkamer heeft hij de schatkaart verborgen. Dan blijkt Yellowbeard de hulp van zijn pientere zoon goed te kunnen gebruiken om eerder bij de schat te zijn dan de Britse marine, die hem na zijn ontsnapping volgt om de schat vor de Engelse kroon te bemachtigen.

FisherKing
een schande voor een Monthy Python lid...

avatar van Pkunk
Haha! Toen ik 3 was ofzo was dit mijn lievelingsfilm.

avatar van Yekezzez
Pkunk schreef:

Haha! Toen ik 3 was ofzo was dit mijn lievelingsfilm.

Absoluut, daarom een welverdiende 3*

Eerder een welverdiende 0,5*

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Destijds ook wel eens verschenen onder de misleidende titel Monty Python's Yellowbeard. Helaas heeft deze draak weinig met de solide crew van Python te maken. Ook Chapman kon hier niet zo veel mee. Weinig lachen in een ietwat belachelijke film. Ondanks de aanwezigheid van Feldman, Cheech & Chong en drie Python-members is deze komedie allerminst geslaagd. Volgens Cleese zijn slechtste film. Matig.

De film staat betiteld als een avontuur / komedie, maar het laatste is toch echt niet het geval want ik heb slechts 1 keer moeten glimlachen. Er spelen wel een boel personen in die grappig moeten voorstellen zoals Graham Chapman en Marty Feldman maar ze zijn het totaal niet. Ik vond het maar een trieste bedoeling.

Ik geef het maar een 1,5 voor de paar tietjes die op het einde voorkomen en voor Madeline Kahn.

avatar van Betamax
Een beetje een Monty Python film gemixt met een Mel Brooks film.
Of ik dat nou een succes vind??? Ik weet het niet.
Niet goed en niet slecht. Soms wat te flauw.

Weer eentje uit de Monty Phyton stal, dit keer een piratenfilm. Maar of je hem grappig vindt hangt er van af wat je er van verwacht. Als je er niks van verwacht is 'ie best leuk.

avatar van barns
Van deze film krijg ik dus echt acuute darmklachten..

Een heerlijke bak met onzin!
Chapman is hier (misschien) wel op z'n best, als de, zwaar over de top, titel figuur
Een lekker jeugdsentiment

Driello
Ontzettend grappig non-sense film. Jeugdsentiment speelt hier ook mee. Natuurlijk is het allemaal niet heel erg goed, maar het is soms wel erg grappig-absurd en het verhaal is niet echt slecht. Heel veel uitspraken, intonaties en grimassen zijn me na al die jaren goed bijgebleven. Cleese als de blinde Pew is wel de sterkste rol in de film. Dat is ook de fase waarin de film het sterkst is: Engeland voordat de daadwerkelijke reis begint. Sfeer is dan prima, humor is het sterkst en het verhaal wordt goed veteld. Daarna wordt het al snel wat minder en ontspoort de film een beetje. Nou ja, ben een fan van Monty python en van Cheech and Chong, dus dan maakt deze film je al snel wat blij. Het haalt niet het niveau van de echte Pythons, maar het is vermakelijk en vlot en de tijd vliegt om.

avatar van Captn Kaos
Driello schreef:

Dit heb je mooi gezegd. Inderdaad heel veel jeugdsentiment dat bij de beoordeling meespeelt. Kan me nog herinneren, dat we deze onder het genot van wat "hollandse groente" erg konden waarderen.

Een film die ik lang geleden al eens gezien had en toen viel hij mij als Monty Python film tegen. Toch kon ik me er nog best veel van herinneren. En aangezien hij me nu niet meer tegen kon vallen, viel hij nu eigenlijk best mee. Het is best een grappige familiefilm over een piraat. En Graham Chapman is ook wel een leuke Yellowbeard bij nader inzien.