Mega Shark vs. Giant Octopus (2009)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Jack Perez
met Lorenzo Lamas, Deborah Gibson en Sean Lawlor

De kust van Californië is in groot gevaar. De inwoners en bezoekers hebben namelijk niet te maken met één enorm, gewelddadig prehistorisch zeemonster, maar met twee. Een uit de kluiten gewassen haai en een gigantische octopus gaan de strijd met elkaar aan. Wie zal het gevecht overleven?

avatar van riesma
Van dit soort films moeten ze sushi maken! En het stomme is dat ik hem nog wil zien ook. Ik pies m'n broek al vol van de trailert

avatar van Lexcoaster
Uitermate slecht, maar stiekem soms best vermakelijk.

Ik kan werkelijk bijna niks bedenken wat goed is gegaan tijdens het maken van deze cinematografische baal van uitwerpselen. Ik kan wel genoeg bedenken wat fout is gegaan. Even opsommen:

- Ultraslecht acteerwerk. Er lopen genoeg capabele, goedkope acteurs rond op deze planeet. Schijnbaar zijn er evenveel incapabele, gezien ze altijd weer terecht komen in films als dit. Ongelofelijk dat deze mensen nog in het acteursvak zitten. Om nog maar te zwijgen over de casting directors die ze aannemen..

- Bagger Special FX. Ik noem het maar de 'speciale defecten', want 'effecten' kan je ze nauwelijks noemen. Alsof men op een Nintendo 64 computeranimaties voor deze film heeft zitten maken, het is zowat een schande voor de moderne technologie.. En niet om aan te zien.

- Totaalgebrek aan logica. Het verhaal slaat zowieso nergens op, maar dat hoeft de pret nog niet te drukken. Helaas zijn er veel te veel ongeloofwaardige gebeurtenissen (een haai die een vliegtuig uit de lucht hapt... ), en daarbij nog een heel groot scala aan ongeloofwaardige plotwendingen. Diepgang hoef je zowieso niet te verwachten in een film als dit, maar het feit dat de makers daar pogingen toe doen is gewoon zielig en stoort daarbij enorm. Plotholes, geen realisme of logica, en zwakke pogingen tot onnodige 'diepgang'. Het script is een blamage.

- Kut editing en dito camerawerk. De 'spannende' scènes worden nooit spannend, mede dankzij het feit dat alles overhaastig is geëdit tijdens de actiescènes, en het feit dat het camerawerk onnavolgbaar abominabel is. De langzame praatscènes zijn daarbij ultrasaai, vanwege fantasielose regiewerk.

- Houterige dialogen. Wow, enorm slechte dialogen. Tenenkrommend niveau gewoon... Gelukkig communiceren mensen doorgaans niet in het echte leven als in deze film, ik heb werkelijk nog nooit zoveel onintelligente communicatievormen gezien.. En om het gebrek aan kwaliteit en realisme in de gesprekken weg te moffelen, gooit men er dure woorden en scheldwoorden door. Huiverngwekkend slechte en onlogische zinsopbouw is het gevolg.

- Er rest nog: goedkope sets, kut belichting, irritante soundtrack en een overdaad aan onrealisme. Allemaal zeer storende factors. Hoewel...

... ik de film niet 0,5* maar 1,5* geef, omdat sommige dingen van een dergelijk slecht niveau zijn dat je er om kan lachen. En op die schaarse momenten is de film dan nog best te pruimen. Iets wat lachwekkend slecht is, kan soms ook vermakelijk zijn.

Mega Shark vs. Giant Octopus (wat een hilarische titel..) is een potpourri van shit, pis, kots, afwal en allerlei andere uitwerpselen. Maar ergens is het gewoon vermakelijk iemand door dergelijke shit te zien uitglijden... En dus is deze crap toch nog een soort van lachwekkend leuk. Al kan men beter 90 min. van z'n leven aan nuttige dingen besteden, dit is eigenlijk gewoon nutteloze crap.

DonOswaldo schreef:
Wat een rukfilm.

Het verhaal is natuurlijk belachelijk, maar zelfs belachelijke verhalen kan ik soms wel waarderen met de juiste uitwerking.

Maar nee, special effects en CGI zijn niks waard en de monsters komen nauwelijks in beeld.

Geen spanning, geen schrikmomenten, slechte actie, slechte dialogen en zo kan ik nog wel even doorgaan.

De film was zo ontzettend saai dat ik in slaap viel. Maar wees gerust: ik heb hem met tegenzin nog de volgende dag afgekeken om een juiste beoordeling te geven..

Typische B-film met typische B-acteurs. Afrader dus!

al deze informatie was gewoon uit de titel af te lezen..... hou vol!
anyhoe, B-film maakt het geen afrader, als je niet aan de titel kan zien dat dit het soort film is waarvan je moet houden om het te waarderen heb je niets op deze site te zoeken, of iets met films

Een van de meest absurde en onrealistische films ooit. De cover ziet er goed uit maar de special effect zijn precies door een kleuter gemaakt!

Een meesterwerk van epische proporties. Zelden zijn mijn ogen zo gestreeld tijdens het aanschouwen van een cinematografische mijlpaal. De film vertelt het verhaal van de veldslag tussen 2 oeroude zeebeesten, de Mega Shark en de Giant Octopus. Ongelooflijk hoe realistisch ze deze wezens uit de CGI hebben getoverd, je zou bijna denken dat je naar een documentaire zat te kijken. Op zinderende wijze wordt de spanning in de film opgebouwd tot de climax, die zijn weerga niet kent. Lorenzo Lamas neemt de rol van Allen tot zijn rekening, en doet dat met verve. Het verbaast mij dat hij geen oscarnominatie heeft gekregen, maar ja die Academy heeft er toch geen verstand van zo blijkt maar weer. Ook de rol van Deborah Gibson mag niet ongenoemd blijven. Een zeer getalenteerde actrice die we natuurlijk allemaal kennen uit Ghost Busters als "Birthday Girl in Tavern on the Green". De 2 seconden die zij in die film sierde waren er 2 die ik nooit zal vergeten. Gelukkig krijgt zij nu een grotere rol, waarin ze de sterren van de hemel speelt. Maar natuurlijk zouden zij niet zo kunnen schitteren als het script niet zo wonderschoon was. Ik heb de film af en toe moeten stopzetten om van de fantastische dialogen nog eenmaal, tweemaal of soms zelfs vijfmaal in zijn volst te genieten. Mijn brein kon simpelweg de genialiteit de eerste keer niet bevatten. Neem nou: "Im getting married in two days" van een onbekend karakter in een vliegtuig waarmee we net kennis maken. Luttele seconden nadat hij dit heeft geopperd, valt de Mega Shark het vliegtuig aan. Ow wreed lot! Op hartverscheurende wijze zien we de impact die zijn gruwel van een beest maakt, een heel vliegtuig moet eraan geloven. Afijn, ik heb al veel te veel woorden aan dit pareltje vies gemaakt.

Ik zou iedereen ten strengste willen adviseren deze film zo snel mogelijk in zijn/haar bezit te vergaren. Wellicht is deze film wat moeilijk te vinden, maar via Bol/Amazon moet het wel lukken. Natuurlijk kun je ook naar de dichtstbijzijnde blokker rennen voor de actiebak.

avatar van Lexcoaster
Je slaat de spijker op z'n kop.

avatar van ASman
De scène met het vlieguig hadden ze zo in Nacht Van De Wansmaak geplaatst.
Classic !

avatar van Vascago
Lorenzo Lamas hahahha. Een acteur zo slecht als David Hasselhoff in een film net zo slecht als Anaconda 3. En met allebei kon ik toch nog lachen. Niet alleen om de scene met het vliegtuig, maar ook met de Golden Gate Brigde en die vliegdekscheepjes. En dan die dialogen.

Dit is werkelijk de slechtste film die ik ooit heb gezien. De acteurs moeten echt constant in een deuk hebben gelegen.

Een aantal van de slechtste dingen van de film, waar we ons wel kapot om hebben gelachen:

Het besturen van een duikboot wordt door 1 persoon gedaan (met een joystick van 8,50 bij de mediamarkt te halen). De mensen er omheen zitten werkelijk helemaal niks te doen, als wetenschappers op metertjes te kijken...

Als je de film ziet moet je letten op hetgeen dat de man zegt net voordat het vliegtuig uit de lucht wordt gehaald... Hoe slecht .

Ik kan me nog wel met bassie en adriaan herinneren dat wanneer de baron weer een bom om zijn oren kreeg in zijn boot hij allemaal zwarte vlekken had, roet ofzo... Dat schijnt ook te gebeuren met een Japanner waarbij de cockpit is ontploft haha...

Het allerslechtste van de hele film is nog wel het gevecht tussen de mega shark en de giant octopus... Daarnaast is het herhalen (na 5 minuten is de haai nog steeds op dezelfde afstand terwijl hij nog harder dan een jet kan zwemmen...).

Juist om de bovengenoemde "kleine" details is deze film uitermate geschikt om te kijken met een groepje vrienden op een hele blauwe zondag...

avatar van jogert
Prachtfilm, 90 min genoten, sluit mij volledig aan bij bovenstaande reacties,

avatar van ThaMovieVoter
Een van de betere zeer slechte films die ik heb gezien. Een Megalodon die honderd maal groter is dan normaal, soldaten met zonnebrillen op in het donker. Gelukkig neemt deze film zichzelf ook geen moment serieus. Pluspunten zijn de onderwater animaties, die zo nu en dan redelijk goed gemaakt zijn, en 'milf' Deborah Gibson.

avatar van mistery888
Tropische vissen in Antartica?
Megalodon die 500 knopen of te wel 926km per uur kan zwemmen?
Megalodon die zo hoog springt dat hij een vliegtuig uit de lucht vist?
Megalodon en giant octopus die na miljoenen jaren in het ijs gewoon weer vrolijk verder zwemmen (hebben zeker ice age gezien en dachten dat kunnen wij ook)
enz enz enz echt een toppertje

avatar van BlueJudaskiss
Wat wordt er toch moeilijk gedaan... ziet er dan niemand dat The Asylum dit van begin af aan opgevat heeft als Pulp met een hoofdletter P?

avatar van pooper
de naam alleen al

(droevig)

avatar van ThaMovieVoter
BlueJudaskiss schreef:

Okay, dus nu moet men de film waarderen, accepteren? Want het is immers pulp, en vanuit dat perspectief is het een geslaagde film.

Klopt.

avatar van dave
Veruit de meest opzichtige titel van The Asylum: Mega Shark vs Giant Octopus. Veel spectaculairder kan het niet klinken, of je moet er al '3D' achter plaatsen. Maar dat kan niet van de film zelf gezegd worden. Het grootste deel zit je naar compleet onzinnige dialogen te luisteren, die helemaal niets bijdragen tot wat dan ook.

De film vangt zoals vaak aan met een serie willekeurige beelden van bergtoppen. Ik heb geen idee waarom ze dit haast elke keer als eerste beelden kiezen. Afijn, het is in feite niet echt iets om over te zeuren, want beter camerawerk dan in deze eerste drie minuten ga je niet meer te zien krijgen.

De eerste scène die er echt toe doet is nochtans niet slecht te noemen. Ik vind zo'n radar van een onderzeeër altijd wel spannend ogen, zelfs al is er geen ene flikker op te zien. Volgens mij zijn dit ook de enige momenten waarop je echte haaien te zien krijgt, een unicum in dit soort producties.

Helaas beginnen ze al vroeg met door de mand te vallen. Kleine foutjes stapelen zich vlug op en wanneer die helikopter plots tegen die ijsberg vliegt, is de reeks van onophoudelijke merkwaardigheden van start gegaan. Hieronder vind je een beknopt overzicht.

De haai kan blijkbaar 300 meter hoog springen en in zijn vlucht een vliegtuig meesleuren, zijn tandscherf lijkt wel uit karton gesneden en hij heeft controle over de radars, daar hij zomaar kan verdwijnen wanneer het hem het beste schikt. Daarnaast zwemt hij even snel de hele wereld rond als Usain Bolt de 100 meter loopt, maar kan hij als het puntje bij paaltje komt, de relatief slome onderzeeër niet inhalen. De inktvis of beter 'octopus' op zijn beurt, verliest een tentakel, maar groeit er op nog geen vijf minuten tijd een nieuwe aan. Die digitale natuur haalt me daar toch een paar gekke fratsen uit.

Het is aan de wetenschappers om een oplossing te bedenken voor de plotse uitbraak van deze supermonsters. Hierop volgt een scène die werkelijk huiveringwekkend is. Alle clichés op een hoop gesmeten. Potjes en buisjes met groene, blauwe en rode vloeistof worden met elkaar vermengd en er wordt door een microscoop getuurd, om even later zichtbaar teleurgesteld nee te knikken. Nou, dat is wat je als kijker ook aan het doen bent. Je schudt je hoofd als het ware uit de kom. Hoe is het mogelijk.

Op de meest kritische momenten, wanneer de nood zijn maximum heeft bereikt, gaan onze drie vrienden wat op de dijk wandelen, met een schilderachtige zonsondergang op de achtergrond. In plaats van maatregelen te treffen vinden ze de tijd om gewoon wat te staan suffen. De soldaten die voor de legerbasis bivakkeren vond ik ook wel wat idioot overkomen. Later tref je zelfs één van dezelfde soldaten in Japan aan. Het tekort aan bereidwillige acteurs liet zich opmerken. Sommige beelden, zoals toevallig ook rondwandelende militairen, worden twee keer gebruikt. De makers waren te lui om even een ander shot op te nemen. Kortom, ik kan blijven doorgaan tot ik het nirwana heb bereikt.

De SFX zijn bespottelijk, de regie is om van achterover te vallen en de muziek doet pijn aan de oren. Niets is origineel of spitsvondig. Niets wijkt af van de maatstaf, opgelegd door de vele blockbusters. En het is nu meer dan ooit tevoren dat ik me er aan stoorde.

Het acteerwerk is droevig. Emma en die Japanner worden uiteindelijk verliefd op elkaar. (Tja) Maar de liefde spat niet bepaald van het scherm. Ze kunnen gewoon niet acteren. Iedereen spuwt zijn tekst uit en wil er voor de rest zo weinig mogelijk mee te maken hebben. Je kan het ze niet kwalijk nemen.

Enfin, er wordt te veel geluld over feromonen en andere ongein. In plaats van het publiek te geven wat het wilt, namelijk fabelachtige, doch louche gevechten tussen een prehistorische haai en een achtarmig beest, besluiten ze ons dood te vervelen met clichématige, ongerijmde bullshit. Érg jammer, want de schaarse momenten waarop beide gedrochten in beeld waren kwamen wel amusant over. Voor één keer dat er gescoord kan worden met slechtheid, laten ze die kans onbenut.

0,50

avatar van BlueJudaskiss
Vrolijke onzin op z'n Asylums. Heb me niet geërgerd aan acteer-of camerawerk... zag er allemaal wel aardig uit. Effecten waren inderdaad ondermaats, maar het drietal heerlijke pulpmomenten met de vliegtuig, de brug en de boot maakt veel goed. 3,0*

avatar van otherfool
dave schreef:

Respect voor 'dave' die de Asylum films aan een buitengewoon grondige analyse heeft onderworpen. Of ze dat verdienen is dan weer een tweede...

De eerder door anderen genoemde vliegtuigscene is absoluut classic, in dit uiteraard bijzonder matige, maar toch nog wel te behapsnappen (hoewel...) pulpwerkje van The Asylum. Wat wel opvalt is het gebrek aan ritme; ontzettend saaie stukken die er schijnbaar niet toe doen, gevolgd door een plotselinge rariteiten van onze prehistorische giga-beesten of een uit het niets opluikende liefde tussen de marine-biologen van dienst. Niet best, soms wel grappig.

1,5*.

avatar van BlueJudaskiss
Een interessant artikel op hun website over hun werkwijze:

Every few years a company comes along to compete with The Asylum. I’ve actually read their comments on websites that said things like: “We’re going to make movies like The Asylum… only good.”

They’ve all failed because they never really understood what an Asylum movie is.

Asylum movies aren’t derivative, unoriginal, low budget genre films designed to appeal to the lowest common denominator…

Oh, wait…

But that’s not really what makes an Asylum film.

The real definition of an Asylum movie is a movie that has already been sold before we ever make it.

It’s as simple as that. The Asylum has been around for more than a decade because we have always followed the market. For years we were known as a “horror company,” because, at the time, that’s what buyers wanted. Then we became the “mockbuster” company, because like it or not, movies that are similarly themed to other movies, do really well on DVD. And now we’re in a transition period again. I don’t know whether we’ll become the “Syfy” company, or the sexy comedy company, or the “company that only makes movies that start with numbers,” but I can promise you that the bottom line is that we’re going to make the films that our buyers want us to make.

So our critics and competitors can keep talking about “quality,” and keep assuming that they’re smarter than all the people who actually buy and rent films.

We’re just going to keep making movies.

achja kan ze ook geen ongelijk geven, zolang mensen hun rommel blijven kopen houden ze er niet mee op natuurlijk

dave schreef:

300 meter, dat vliegtuig zat tussen de wolken, zullen we er minstens 4 km van maken?

avatar van blisteringdude
Lorenzo Lamas, was dat niet ooit een soort van succesvolle acteur in Renegade? Anyway, ik wil hem zien.

CaptainTwisted
blisteringdude schreef:

Lorenzo Lamas is gewoon een drankorgel die niet wilt toegeven dat hij zijn glamour dagen gehad heeft. Leek in deze film wel een soort rare replica van Steven Seagal.

Verder kan je de film wel kijken als je wilt lachen. Aan het begin word al duidelijk dat je deze film op geen enkele wijze sirieus kan nemen. Lijkt wel een uit de hand gelopen kroeg grap ofzo....

avatar van kingxxl
Ergens in Nederland te koop?

tyler-durden schreef:

Het hele stukje zou eigenlijk gequote moeten worden of in memorabele quotes worden gezet. Erg goed/grappig. Gaat het hier trouwens over Debbie Gibson, groots zangeres uit de 90's?

blisteringdude schreef:

"He was a cop, and good at his job. But he committed the ultimate sin and testified against other cops, gone bad...

avatar van blisteringdude
De grootste rotzooi die ik ooit gezien heb. 1* maar het kan later 0.5* worden.

nja, wat moet ik hierover zeggen... De titel doet al een misbaksel veronderstellen en de film maakt het helemaal waar! Acteerwerk op ondermaats niveau, tussentijdse zwart/witbeelden om zogezegd de spanning weer te geven, om dan nog maar te zwijgen van een shark die een vliegtuig uit lucht haalt of constant dezelfde close-upbeelden van de haai. Nja, wat moet ik hierover zeggen...

La Barca
ge-wel-dig-e film

Heb echt meer moeten lachen tijdens deze film dan bij een gemiddelde comedy