Mega Shark vs. Giant Octopus (2009)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Jack Perez
met Lorenzo Lamas, Deborah Gibson en Sean Lawlor

De kust van Californië is in groot gevaar. De inwoners en bezoekers hebben namelijk niet te maken met één enorm, gewelddadig prehistorisch zeemonster, maar met twee. Een uit de kluiten gewassen haai en een gigantische octopus gaan de strijd met elkaar aan. Wie zal het gevecht overleven?

avatar van Vinokourov
Oef oef oef, dit is niet zo best, maar door de lollige titel wou ik dit stuk onzin toch maar graag zien. Gelukkig veel gelachen om bijvoorbeeld de nu al legendarische scene waarin een haai een vliegend vliegtuig aanvalt . De zwaar overdreven tegenstelling tussen de heldhaftige marine en de milieuliefhebbende oceanologen leidt tot waanzinnig idiote dialogen. En dan last and also least: de special effects! Tsja, ook die falen en vallen door de mand. Hoe dan ook, toch nog twee sterren voor Mega Shark vs. Giant Octopus vanwege het vermaak.

avatar van DonOswaldo
Wat een rukfilm.

Het verhaal is natuurlijk belachelijk, maar zelfs belachelijke verhalen kan ik soms wel waarderen met de juiste uitwerking.

Maar nee, special effects en CGI zijn niks waard en de monsters komen nauwelijks in beeld.

Geen spanning, geen schrikmomenten, slechte actie, slechte dialogen en zo kan ik nog wel even doorgaan.

De film was zo ontzettend saai dat ik in slaap viel. Maar wees gerust: ik heb hem met tegenzin nog de volgende dag afgekeken om een juiste beoordeling te geven..

Typische B-film met typische B-acteurs. Afrader dus!

avatar van Lexcoaster
Uitermate slecht, maar stiekem soms best vermakelijk.

Ik kan werkelijk bijna niks bedenken wat goed is gegaan tijdens het maken van deze cinematografische baal van uitwerpselen. Ik kan wel genoeg bedenken wat fout is gegaan. Even opsommen:

- Ultraslecht acteerwerk. Er lopen genoeg capabele, goedkope acteurs rond op deze planeet. Schijnbaar zijn er evenveel incapabele, gezien ze altijd weer terecht komen in films als dit. Ongelofelijk dat deze mensen nog in het acteursvak zitten. Om nog maar te zwijgen over de casting directors die ze aannemen..

- Bagger Special FX. Ik noem het maar de 'speciale defecten', want 'effecten' kan je ze nauwelijks noemen. Alsof men op een Nintendo 64 computeranimaties voor deze film heeft zitten maken, het is zowat een schande voor de moderne technologie.. En niet om aan te zien.

- Totaalgebrek aan logica. Het verhaal slaat zowieso nergens op, maar dat hoeft de pret nog niet te drukken. Helaas zijn er veel te veel ongeloofwaardige gebeurtenissen (een haai die een vliegtuig uit de lucht hapt... ), en daarbij nog een heel groot scala aan ongeloofwaardige plotwendingen. Diepgang hoef je zowieso niet te verwachten in een film als dit, maar het feit dat de makers daar pogingen toe doen is gewoon zielig en stoort daarbij enorm. Plotholes, geen realisme of logica, en zwakke pogingen tot onnodige 'diepgang'. Het script is een blamage.

- Kut editing en dito camerawerk. De 'spannende' scènes worden nooit spannend, mede dankzij het feit dat alles overhaastig is geëdit tijdens de actiescènes, en het feit dat het camerawerk onnavolgbaar abominabel is. De langzame praatscènes zijn daarbij ultrasaai, vanwege fantasielose regiewerk.

- Houterige dialogen. Wow, enorm slechte dialogen. Tenenkrommend niveau gewoon... Gelukkig communiceren mensen doorgaans niet in het echte leven als in deze film, ik heb werkelijk nog nooit zoveel onintelligente communicatievormen gezien.. En om het gebrek aan kwaliteit en realisme in de gesprekken weg te moffelen, gooit men er dure woorden en scheldwoorden door. Huiverngwekkend slechte en onlogische zinsopbouw is het gevolg.

- Er rest nog: goedkope sets, kut belichting, irritante soundtrack en een overdaad aan onrealisme. Allemaal zeer storende factors. Hoewel...

... ik de film niet 0,5* maar 1,5* geef, omdat sommige dingen van een dergelijk slecht niveau zijn dat je er om kan lachen. En op die schaarse momenten is de film dan nog best te pruimen. Iets wat lachwekkend slecht is, kan soms ook vermakelijk zijn.

Mega Shark vs. Giant Octopus (wat een hilarische titel..) is een potpourri van shit, pis, kots, afwal en allerlei andere uitwerpselen. Maar ergens is het gewoon vermakelijk iemand door dergelijke shit te zien uitglijden... En dus is deze crap toch nog een soort van lachwekkend leuk. Al kan men beter 90 min. van z'n leven aan nuttige dingen besteden, dit is eigenlijk gewoon nutteloze crap.

avatar van ThaMovieVoter
Een van de betere zeer slechte films die ik heb gezien. Een Megalodon die honderd maal groter is dan normaal, soldaten met zonnebrillen op in het donker. Gelukkig neemt deze film zichzelf ook geen moment serieus. Pluspunten zijn de onderwater animaties, die zo nu en dan redelijk goed gemaakt zijn, en 'milf' Deborah Gibson.

avatar van dave
Veruit de meest opzichtige titel van The Asylum: Mega Shark vs Giant Octopus. Veel spectaculairder kan het niet klinken, of je moet er al '3D' achter plaatsen. Maar dat kan niet van de film zelf gezegd worden. Het grootste deel zit je naar compleet onzinnige dialogen te luisteren, die helemaal niets bijdragen tot wat dan ook.

De film vangt zoals vaak aan met een serie willekeurige beelden van bergtoppen. Ik heb geen idee waarom ze dit haast elke keer als eerste beelden kiezen. Afijn, het is in feite niet echt iets om over te zeuren, want beter camerawerk dan in deze eerste drie minuten ga je niet meer te zien krijgen.

De eerste scène die er echt toe doet is nochtans niet slecht te noemen. Ik vind zo'n radar van een onderzeeër altijd wel spannend ogen, zelfs al is er geen ene flikker op te zien. Volgens mij zijn dit ook de enige momenten waarop je echte haaien te zien krijgt, een unicum in dit soort producties.

Helaas beginnen ze al vroeg met door de mand te vallen. Kleine foutjes stapelen zich vlug op en wanneer die helikopter plots tegen die ijsberg vliegt, is de reeks van onophoudelijke merkwaardigheden van start gegaan. Hieronder vind je een beknopt overzicht.

De haai kan blijkbaar 300 meter hoog springen en in zijn vlucht een vliegtuig meesleuren, zijn tandscherf lijkt wel uit karton gesneden en hij heeft controle over de radars, daar hij zomaar kan verdwijnen wanneer het hem het beste schikt. Daarnaast zwemt hij even snel de hele wereld rond als Usain Bolt de 100 meter loopt, maar kan hij als het puntje bij paaltje komt, de relatief slome onderzeeër niet inhalen. De inktvis of beter 'octopus' op zijn beurt, verliest een tentakel, maar groeit er op nog geen vijf minuten tijd een nieuwe aan. Die digitale natuur haalt me daar toch een paar gekke fratsen uit.

Het is aan de wetenschappers om een oplossing te bedenken voor de plotse uitbraak van deze supermonsters. Hierop volgt een scène die werkelijk huiveringwekkend is. Alle clichés op een hoop gesmeten. Potjes en buisjes met groene, blauwe en rode vloeistof worden met elkaar vermengd en er wordt door een microscoop getuurd, om even later zichtbaar teleurgesteld nee te knikken. Nou, dat is wat je als kijker ook aan het doen bent. Je schudt je hoofd als het ware uit de kom. Hoe is het mogelijk.

Op de meest kritische momenten, wanneer de nood zijn maximum heeft bereikt, gaan onze drie vrienden wat op de dijk wandelen, met een schilderachtige zonsondergang op de achtergrond. In plaats van maatregelen te treffen vinden ze de tijd om gewoon wat te staan suffen. De soldaten die voor de legerbasis bivakkeren vond ik ook wel wat idioot overkomen. Later tref je zelfs één van dezelfde soldaten in Japan aan. Het tekort aan bereidwillige acteurs liet zich opmerken. Sommige beelden, zoals toevallig ook rondwandelende militairen, worden twee keer gebruikt. De makers waren te lui om even een ander shot op te nemen. Kortom, ik kan blijven doorgaan tot ik het nirwana heb bereikt.

De SFX zijn bespottelijk, de regie is om van achterover te vallen en de muziek doet pijn aan de oren. Niets is origineel of spitsvondig. Niets wijkt af van de maatstaf, opgelegd door de vele blockbusters. En het is nu meer dan ooit tevoren dat ik me er aan stoorde.

Het acteerwerk is droevig. Emma en die Japanner worden uiteindelijk verliefd op elkaar. (Tja) Maar de liefde spat niet bepaald van het scherm. Ze kunnen gewoon niet acteren. Iedereen spuwt zijn tekst uit en wil er voor de rest zo weinig mogelijk mee te maken hebben. Je kan het ze niet kwalijk nemen.

Enfin, er wordt te veel geluld over feromonen en andere ongein. In plaats van het publiek te geven wat het wilt, namelijk fabelachtige, doch louche gevechten tussen een prehistorische haai en een achtarmig beest, besluiten ze ons dood te vervelen met clichématige, ongerijmde bullshit. Érg jammer, want de schaarse momenten waarop beide gedrochten in beeld waren kwamen wel amusant over. Voor één keer dat er gescoord kan worden met slechtheid, laten ze die kans onbenut.

0,50

avatar van otherfool
dave schreef:

Respect voor 'dave' die de Asylum films aan een buitengewoon grondige analyse heeft onderworpen. Of ze dat verdienen is dan weer een tweede...

De eerder door anderen genoemde vliegtuigscene is absoluut classic, in dit uiteraard bijzonder matige, maar toch nog wel te behapsnappen (hoewel...) pulpwerkje van The Asylum. Wat wel opvalt is het gebrek aan ritme; ontzettend saaie stukken die er schijnbaar niet toe doen, gevolgd door een plotselinge rariteiten van onze prehistorische giga-beesten of een uit het niets opluikende liefde tussen de marine-biologen van dienst. Niet best, soms wel grappig.

1,5*.

nja, wat moet ik hierover zeggen... De titel doet al een misbaksel veronderstellen en de film maakt het helemaal waar! Acteerwerk op ondermaats niveau, tussentijdse zwart/witbeelden om zogezegd de spanning weer te geven, om dan nog maar te zwijgen van een shark die een vliegtuig uit lucht haalt of constant dezelfde close-upbeelden van de haai. Nja, wat moet ik hierover zeggen...

avatar van movie acteurs
Natuurlijk hebben we het hier over een van de meest dramatisch slechtste films ooit. Er valt weinig te beleven maar een potje gieren en brullen kunnen we zeker. The Asylum laat hier hun hillarische productie zien. Dat ze zich soms niet schamen voor hun producten is ook al knap. Een kei grote haai en een kei grote octopus is dit keer hun idee. Op het verhaal moeten we niet letten natuurlijk en de rest van de aspecten uit de film ook niet. Eigenlijk was dit gewoon slecht, maar wel onzinnig entertainment wat best fun is. Maar de film zal zeker niet verder komen dan een 2,0.

Op naar het tweede deel zullen we maar zeggen, of toch niet

Nee zonder gekheid dit is echt lachwekkend en ook wel diep triest. Je vraagt je af welke dwaas zo'n achterlijk verhaal verzint. Het verbaasde me eigenlijk dat gladjanus Lorenzo Lamas de octopus niet uitschakelde met een motor, hij was trouwens wel soms grappig "wie wilt er haaien laarzen hebben" Ondanks dat dit een draak van een film was geef ik het toch nog net één puntje vanwege Deborah Gibson (als eerbetoon aan haar fotoshoot in de Playboy) en Lorenzo Lamas vanwege zijn humor. Schijnbaar was de film toch een daverend succes (meer dan 10 personen hebben betaald voor deze film) en daarom heeft men ook nog een tweede deel gemaakt.

Een dergelijk film heeft eigenlijk maar 1 positief punt: Het beoordelen ervan is niet bepaald moeilijk. 1/2 voor een belachelijk verhaal, slechte acteurs en een CGI om te janken.

Waardeloos.

avatar van boozebelly
Geloof het of niet, maar ze zijn er toch echt wel erger hoor.

Wat deze film nog enigszins het kijken waard maakt is het onbedoeld hoge komedie gehalte en de toch vrij vlotte montage. Ok, het is weliswaar een aaneenschakeling van matig acteerwerk en absurd slechte special effects, maar echt verveeld heb ik mij niet en om een film de minimale score te kunnen geven vind ik het wel een pré dat ik mij kapot heb verveeld. Als dat niet het geval is zijn er blijkbaar toch wat pluspuntjes die je in de film houden.

Maar goed, laat ik niet te positief worden, want deze film blijft natuurlijk een flopper. Matig tot slecht acteerwerk, slechtere special effect's zijn er niet en het verhaal zelf is ook niet bepaald om over naar huis te schrijven.
Trouwens, bij de scene met dat passagiersvliegtuig en die haai heb ik mij werkelijk bescheurd van het lachen

Zeer jammer dat een film die zo leuk had kunnen zijn uiteindelijk zo saai is. De beroemde vliegtuigscene had ik al gezien, maar dit blijkt helaas ook meteen het enige hoogtepunt van een verder uitzonderlijk saai filmpje. Ik had gehoopt dat we getrakteerd zouden worden op over the top slechte special effects, maar in plaats daarvan kregen we voornamelijk een aaneenschakeling van dezelfde shots (soms gespiegeld, zodat het bijna lijkt alsof het een andere shot is) om te verhullen dat er eigenlijk gewoon niets gebeurd.

Het treurige is dat ik Deborah Gibson eigenlijk nog behoorlijk vond acteren, terwijl het gegeven dat er gewoon een romance tussen een Amerikaanse en een Japanner aanwezig was, behoorlijk origineel te noemen is voor een Amerikaanse film. Lamas was verder nog erger dan ik had verwacht, dat terwijl die gast best het charisma heeft om iets leukers neer te zetten dan dit. Vrij tragisch allemaal.

Nee, de film is net als oude Corman films gewoon een amateuristische poging om een hype neer te zetten. De titel en de al eerder genoemde scene zijn eigenlijk het hoogtepunt, want zelfs het eindgevecht was niet kitscherig genoeg om leuk te zijn. Dan toch liever een jaren '50 zwart/wit film met mannen in pakken of grote poppen, die vermaken toch een stuk meer dan dit gaapfestijn.

avatar van RuudC
Het is een beetje zinloos om een film op een aantal punten te bekritiseren, terwijl het hele zaakje stinkt als de tering. Het vervelende is vooral dat de effecten crap zijn. De gebeurtenissen volgen elkaar op soms totaal onlogische wijze op. Slagschepen zijn ineens torpedobootjagers. Een oude fabriekshal is een marinebasis en de professoren zijn uren bezig om de perfecte (lichtgevende) limonade te brouwen, waarmee de twee beesten verslagen kunnen worden. De ontknoping is geeneens een teleurstelling meer, maar een einde aan een martelgang. Enkele momenten zijn best grappig en eerlijk is eerlijk, de vliegtuigscene is briljant. Was de hele film zo geweest, dan had ik rustig drie sterren meer gegeven.

avatar van Aapje81
Het idee voor deze film is erg sympathiek maar de uitwerking is saai en matig. Het absoluut dieptepunt van deze film was het acteerwerk en de dialogen. Werkelijk niemand kon het niveau van een pornofilm overstijgen en tot overmaat van ramp nemen de acteurs ook nog eens het grootste deel van de film in beslag.

Als kijker verlang je naar plastic haaien en inktvisjes die alles vermorzelen wat ze op hun weg tegenkomen. Des te slechter des te beter maar het grote nadeel is dat je zo hard moet vechten om wakker te blijven dat het plezier bij het verschijnen van de monsters maar heel minimaal is. Voor de mensen die deze film nog willen zien raad ik aan om een hoop ellende te besparen en alleen de trailer te bekijken want daarin komen alle hoogtepunten wel voorbij.

Sympathiek maar slecht.

P.s. Ik zet Godzilla vs. King Kong nog maar eens op.

avatar van FILM!BOY!
Heb de film net bekeken. Met het verhaal kon ik wel leven, ook al waren er genoeg punten waar hij wankelde. De special effects daarin tegen; mijn hemel, wat een zielig zooitje. Als het geen robots zijn in haaienfilms, zijn wel te digitaal voor woorden, maar deze is zonder twijfel de allernepste en meest slecht gemaakte haai die ik ooit heb gezien, en dan moet ik Supershark nog kijken. Die octopus vond ik beter gemaakt dan de haai, maar ook een flink stuk onder de maat, zeker wanneer de haai zijn tentakels afbeid. Deborah Gibson vond ik nog aardig acteren, Lorenzo Lamas te overdreven. Al met al heb ik me redelijk vermaakt. Een 3,0 omdat ik geen idee heb wat ik er anders voor moet geven.

avatar van Hansjepansje
Prima Asylum.

Verhaal is weer heerlijk absurd, acteerwerk is lachwekkend genietbaar, Deborah Gibson heeft een leuk snoetje (fijn dat ze weer terug is voor Mega Shark vs. Mechshark ),en de monsters zien er gelukkig niet uit. Film kent ook een geweldig hoogtepunt met de vliegtuigscène

Erg vermakelijk zoals altijd. 1.5*

avatar van Ajax&Litmanen1
Meestal negeer ik dit soort troep, maar ik vind het af en toe ook wel leuk om mezelf expres te pijnigen door naar dit soort bagger te kijken. En een tijdje terug heb ik toch best kunnen lachen om de Sharknado films, dus wie weet is deze Mega Shark reeks ook wel zo slecht dat het leuk wordt.

Helaas valt dat vies tegen. Ik kijk dit soort pulp om slecht uitgevoerde actiemomenten te zien, niet om een hoop C acteurs een hele film vol te zien lullen met droevige dialogen. Die Chinees heeft werkelijk alle clichés eruit gekregen zeg. De film kent wel 1 briljante scene, die iedereen wel zal opnoemen wie de film heeft gezien: Mega Shark vs Giant Octopus - Plane Attack!? - YouTube

Voor dit soort lachwekkende onzin kijk ik dit. Jammer genoeg was dit het enige hoogtepunt, want daarna zien we alleen nog maar dezelfde scenes, soms gespiegeld, soms ietsjes anders, maar wel heel goedkoop. Om nu de halve film een haai te zien die steeds naar de camera toe zwemt is zelfs voor dit soort films wel sneu. Het eindgevecht viel ook zwaar tegen, je kijkt ook daar constant naar hetzelfde. Toch jammer dat een concept waar potentie in zit, ook op C film niveau, zo hopeloos matig wordt uitgevoerd. Meer humor, meer zelfspot en meer slechte actie had de film zoveel leuker gemaakt. Nogmaals, de Sharknado films doen dit veel beter.

Ik had stiekem gehoopt hier nog wel 2* of 2,5* voor te kunnen geven als guilty pleasure, maar het zit er gewoon niet in. Misschien dat de andere delen nog iets vermakelijker zijn.

avatar van Shadowed
Helemaal niks natuurlijk.

Ik weet dat het een SyFy film is en dat je het daarom met een korreltje zout moet nemen, maar dit was triest buiten de effecten. Zo'n beetje alles is hier misgegaan, en is oprecht de matigste film naast Manticore die ik van deze films heb gezien.

De lelijke flitsen die te vaak voorkomen en de schudderige camera proberen spanning op te doen, maar faalt daar grandioos in. De monsters komen amper 3 minuten in beeld voor een film van 89 minuten, en eigenlijk hoort dat wel.

Natuurlijk extra punten voor de oprecht grappige vliegtuigscene en de golden gate bridge was opzich ook best lollig. Daarbuiten een trieste film met legendarisch slecht acteerwerk van vooral Gibson. Crocosaurus was beter.