Collateral Damage (2002)

Actie / Thriller

geregisseerd door Andrew Davis
met Arnold Schwarzenegger, John Turturro en Elias Koteas

De brandweerman Gordon Brewer komt terecht in de gevaarlijke wereld van het internationale terrorisme nadat zijn vrouw en kind omgekomen zijn bij een bomaanslag. Gefrustreerd door het officiële onderzoek, en bang dat de verantwoordelijk nooit gestraft zou worden, neemt Brewer het heft in eigen hand.

Ik vind de films van onze Nolle in de regel wel vermakelijk. Verstand op nul en kijken maar.
Deze is verstand op nul en slapen maar want dat is veel spannender.
Wat mij betreft : de zwakste film met Schwarzenegger die ik ooit gezien heb.

avatar van Metalfist
Mm-Hmm, and you could play the asshole

Om de een of andere reden is Collateral Damage altijd aan mij voorbij gegaan. Meer zelfs, ik wist niet van het bestaan van de film af totdat ik de poster zag in Schwarzie's biografie Total Recall: My Unbelievably True Life Story. Aangezien ik altijd wel te vinden voor een film van de Oostenrijkse eik was ik hier wel benieuwd naar geraakt. Paar dagen geleden zonden ze hem uit op televisie en dat was meteen een mooie gelegenheid.

Collateral Damage is één van die films die serieus te lijden heeft gehad onder de aanslagen op de WTC torens in 2001. De release was normaal gepland voor 5 oktober van dat jaar, maar werd uitgesteld naar 8 februari 2002. Sofía Vergara zou een rol krijgen waarin ze een vliegtuig hackte, maar die werd gecut uit de film en Warner Bros. besloot bovendien om hun handen van de marketing af te halen. Dat betekent echter niet dat dit niet zou kunnen uitdraaien op een degelijke film, maar er loopt weldegelijk serieus wat mis met deze Collateral Damage. Ik hoopte op een film zoals Commando en in de plaats krijg je een zoutloos plot (inclusief twist die je al van gigantisch ver ziet aankomen) waar eigenlijk maar een paar spaarzame momenten de meubelen redden. Leukste scène is ongetwijfeld het moment waarop Gordy op zoek gaat naar de activist die op televisie verkondigde dat de dood van zijn vrouw en zoon collateral damage was. Schwarzie die al roepend 'I'll show you collateral damage!' het halve kantoor afbreekt.. Heerlijk! Die momenten zijn echter bijzonder spaarzaam en de coole one-liners die je bij dit soort films verwacht blijven ook uit.

Gelukkig maakt de nog steeds imposante Schwarzenegger nog wel vrij veel goed. Als persoonlijkheid ben ik hem minder op een voetstuk beginnen plaatsen, geïnteresseerden moeten zeker zijn hierboven genoemde biografie eens gaan lezen, maar als acteur blijft hij toch indrukwekkend. Kleine bijrollen nog voor Elias Koteas (Casey Jones!) en John Turturro die altijd wel goed zijn. Nooit echt een enorme fan geweest van Cliff Curtis (verwar hem ook steeds met Kal Penn, die ik dan wel weer te pruimen vind), maar de rol van slechterik gaat hem op zich nog wel goed af.

Bwah, één van de zwakste Schwarzenegger films als je het mij vraagt. Hij heeft weliswaar nog slechter gemaakt (Junior onder andere), maar dit soort volbloed actiefilms brengt hij meestal toch tot een beter einde. Film wordt overduidelijk gered door zijn cast, maar ik hoef dit geen tweede keer meer te zien.

avatar van xxERWINxx
Zeer mooie spannende actie/avonturen film waarin Schwarzenegger wraak neemt op diegene die zijn vrouw en kind vermoorde.
Mooie tocht door de jungle en in de stad, goed einde en veel actie! Heerlijk

avatar van Roger Thornhill
Voor het eerst in vijftien jaar herzien – zouden de goede herinneringen terecht zijn? Nog los van alle 9/11-echo's (inclusief het bekende verhaal van de uitgestelde release) is dit toch een aparte film : eerst een standaard-wraakfilm met als verrassing dat Arnolds gezin niet ontvoerd wordt (zoals in Commando) maar echt heel erg onherroepelijk dood is, dan een soort Apocalypse now-achtige trip de jungle in (en als ik Arnold in de jungle zie verwacht ik automatisch elk moment ergens een Predator van achter een boom op te zien duiken, zeker wanneer Dutch, ik bedoel Gordy plotseling van een berg af glijdt en in een meer terechtkomt), en dan eindigen we met een klassieke nick-of-time-climax met voorspelbare explosie, vechtpartij en (helaas) de schurken die in een boe!-twist op onverklaarbare wijze nog in leven blijken te zijn). Niet allemaal even sterk, maar dankzij het rauwe randje van de Colombiaanse cocaïne-smokkel, de (althans voor mij) onverwachte twist van de handlanger van de Wolf en bovenal het verrassend sobere en zeer sterke spel van Arnold blijft de film toch ruimschoots boven de middelmaat. De onderkoelde wijze waarop Arnold na de dood van zijn vrouw en zoontje in shock verkeert was echt een openbaring, zo goed heb ik hem nog nooit zien spelen. (Ook lekkere rollen van Elias Koteas als schimmige CIA-agent en John Turturro als scene-stealing ritselaar trouwens.)

J.Verschoor
Onderhoudende actiethriller. Regisseur Andrew Davis houdt er flink de vaart in. Maar de film is al weer vergeten als hij afgelopen is.

avatar van Captain Proton
Eén van zijn betere films. Niet dom spiergeweld en schiet maar raak voor een knaak film. Personages en special effects zijn goed, verhaal simpel. Waar Raw Deal en Commando iedereen wordt neergeschoten op Scharzie na, zit er hier meer in. Niet van: ik schiet jullie allemaal daar dood. Echt de moeite waard om 'm gezien en zelfs na 16 jaar opnieuw bekeken te hebben. Prima film.

avatar van Phantasm
Spannende actie/avonturen film waarin genoeg gebeurt. Onderhoudend en prima vermaak.