Tears of the Sun (2003)

3,40 (1942)
1942 stemmen

Drama / Oorlog
121 minuten / 142 minuten (director's cut)

geregisseerd door Antoine Fuqua
met Bruce Willis, Monica Bellucci en Cole Hauser

Special Navy Commander Waters (Bruce Willis) heeft met zijn team een uiterst riskante missie te volbrengen in de jungle van Nigeria. Het lot van de Amerikaanse dokter Lena Kendricks, werkzaam bij Artsen Zonder Grenzen, aldaar ligt in hun handen wanneer het land verstrikt raakt in een bloederige burgeroorlog. De mooie Dr. Kendricks weigert echter de vluchtelingen achter te laten en is alleen bereid het gebied te verlaten wanneer Waters en zijn mannen "haar mensen" naar een veilige plaats dichtbij de grens brengen. Ondanks de orders om zich niet te mengen in het conflict, besluit hij toch het leven van hem en zijn team te riskeren om de vluchtelingen in veiligheid te brengen. Dit leidt tot een lange en gevaarlijke tocht door de dichte jungle.

avatar van IH88
“I broke my own rule. I started to give a fuck... And I brought you guys along with me.”

Tears of the Sun heb ik altijd wel een sterke en indrukwekkende oorlogsfilm gevonden. De kijker wordt niet gespaard, en de gruwelijkheden worden expliciet getoond. In het begin is het een spannende ontsnappingsfilm, met Willis en zijn team die Monica Bellucci moeten bevrijden uit een oorlogsgebied in Nigeria. Er is nog weinig actie, maar de ijzingwekkende spanning vergoedt veel. Wanneer de actie uiteindelijk losbarst, gaat het ook helemaal los. De gruwelijkheden en genocide in oorlogsgebieden in Afrika zijn bekend, maar het blijft indrukwekkend en verschrikkelijk om naar te kijken.

avatar van boemboem27
Het eerste uur kabbelt de film een beetje door
Met geen echte spannende momenten.
Laatste half uur maakt veel goed
Rauwe film met eveneens een hele rauwe
Bruce Willes.
Geen straf om te kijken..

avatar van missl
Oppervlakkige oorlogsfilm, met veel vals sentiment en ongeloofewaardige wendingen. Niets voor mij. Wat pech is want rond deze tijd maakte onze Bruce nog wel goede films.

avatar van Lovelyboy
Redelijke oppervlakkig film die vooral draait op stoere mannen met een klein hartje, het nodige sentiment en ongeloofwaardige plotwendingen. In het begin heeft het nog wel iets met het nodige detail voor gruwel en wreedheden maar ik begin me na de helft vooral bijzonder te irriteren aan de 'domheid' van de SEAL's geleid door Willis, maar vooral ook aan het door de mand vallen wat tactieken en vuurbeheersing betreft. Dat is puur regie en script uiteraard maar in die zin bijzonder matig. Vooral die schietscene op het einde waarbij ze eerst optrekken, dan weer terugtrekken, hun eigen vuurlijn inlopen en staan te 'sproeien' alsof ze de tuin water geven. Gewoon matig, en voor mij een irritatie.

Anyway, voor de gemiddelde een spannende en aardige film wellicht, maar mij niet weggelegd.

avatar van clubsport
Aardige actie anex oorlogsfilm die zich afspeeld in het door burgeroorlog geteisterde nigeria .
Willis doet het aardig en het verhaal is boeiend genoeg .
Geen topfilm maar zeker het kijken wel waard .

avatar van aSMoDeuS
Wat een flauwekul. Met als dieptepunt wel die vrouw die zonodig met een matje op d'r harses de halve rimboe door moest.
Prachtverzameling vluchtelingen ook; hadden ze mensen tekort van eenzelfde land of stam, of dachten ze dat bioscoopgangers alle negers toch wel op elkaar vinden lijken?
En dan tot slot die oorlogsverklaring van de VS in de vorm van een bombardement op een bult bijzonder slecht getrainde rebellen, waarbij dat laatste wellicht het meest realistische aan de hele film was.

avatar van Angel9999
Ik vind Bruce erg tof in deze film en ik heb genoten van deze film. Sommige gruwelijke misdaden waren mij onbekend en erg heftig om naar te kijken. Dat geeft voor mij een meerwaarde want in realiteit is dat ook gebeurd.

Het is geen standaard verhaaltje omdat de regisseur er geen standaard verhaaltje van wou maken als in the hero kiss the girl at the end, maar is mijn aanname.

The cruelty wordt mooi neergezet met een fijne cast en met een heel lichte vorm van romantiek er door heen,

Ik hou daar wel van.

Niet extreem hoogstaand maar wel een 3,5 van mij.

avatar van Thomas83
Goede genade, wat een draak is dit. Fuqua heeft al bewezen goede actiefilms te kunnen maken, maar dit is weer een van zijn misperen. Een B-film in alles. Vals sentiment en ongemakkelijk melodrama worden zelden in zulke grote hoeveelheden op je afgevuurd. Jankerige muziek, consequent op de verkeerde momenten ingezet. Steeds die shots van arme vluchtelingen, vrouwen en kinderen met betraande gezichten. Uiteindelijk maar wat dankbaar dat die dappere Amerikanen hen willen helpen.

En dan heb ik het horrortoerisme nog niet eens genoemd. Je kan natuurlijk wat van al die slachtpartijen en verkrachtingen tonen om de toon te zetten of een punt te maken, maar als je er zo bij blijft hangen als in deze film dan is er wat anders aan de hand. Dan wordt het gewoon voor effectbejag gebruikt. Dit is geen film met een inhoudelijke boodschap, maar vooral een oerdomme actiefilm die voor een verrassend groot deel van de film sleept omdat het vergeefs een bepaalde sfeer probeert neer te zetten. Bruce Willis speelt zijn rol grotendeels ongeïnteresseerd zoals alleen hij dat kan. 1.0*.

avatar van des1
Yup (zie hierboven), "draak gehalte" was al op te maken uit de pretentieus klinkende titel van de film. Huuu.

avatar van coendpl
Nope. Mispeer van toch wel een goede regisseur.
Al vaker gezien deze, maar na vandaag ben ik er officieel van overtuigd dat dit niet veel soeps is.
Monica Bellucci weerspiegelt deze film perfect mijns inziens; ziet er erg mooi uit, maar is eigenlijk troep.
De 2 punten geef ik ook voornamelijk voor beeld en geluid. Ook het uitgangspunt van het volgen van orders of je morele kompas is sterk.
Toch pakt het allemaal niet goed uit en wordt het steeds minder en minder naarmate de film vordert, met het einde als overduidelijk dieptepunt.
Zwakke en rare actiescènes worden afgewisseld met wat ongemakkelijke drama.
Niet voor mij weggelegd deze aparte film. 2*

avatar van Shadowed
Afknapper.

Ben altijd wel te porren voor dit soort films, en met een regisseur als Fuqua moet je ook wel een stevige houvast hebben. Alhoewel het geen geweldige regisseur is, weet hij wel wat vermaak is en doet vooral waar hij goed in is. Actie met een sparkje drama tussendoor.

Dit is echter wel een teleurstelling op dat gebied en tot nu toe 1 van de mindere Fuqua films die ik heb gezien. Niet de slechtste, Olympus Has Fallen was dan wel wat minder. Maar alsnog is het niet best wat Fuqua laat zien en dit laat dan ook zien dat drama wellicht niet de sterkste kant is van Fuqua.

Want het drama ligt er soms echt bizar dik bovenop. Sterk aangezette en overdreven sentimentele muziek die soms door de scenes heen wordt geknald en behoorlijk het doel mist. Het voelt allemaal nogal geforceerd aan en de vele zoom-ins op de treurige gezichten van het volk helpt daar ook niet aan mee.

Willis speelt waarschijnlijk 1 van zijn betere kaalkoprollen hier, maar deze film was langzaam een teken dat hij aan het afzwakken was. Zijn emotie lijkt met zijn haar te zijn verdwenen. Bellucci slaat al helemaal een stompzinnig karakter. Typisch jankkaraktertje wat er maar even doorheen moet lopen maar niet veel weet toe te voegen.

De looks van de film zijn wel geslaagd. Rauw sfeertje, knappe cinematografie. Beelden door het bos heen zien er goed uit en de sets zijn ook solide. Maar vooral de spanningsopbouw naar enkele scenes toe is wel geslaagd en de spanning komt dan plots even goed naar voren. Dan kan je van knappe regie spreken.

Tweede deel kent echter meer actie en dat staat daar dan ook centraal. De drama moet ertussendoor nog steeds even flink doorheen getoeterd worden. De actie zelf ziet er wel redelijk uit, maar het camerawerk wil niet echt mee werken waardoor een echt intens gevoel helaas uitblijft.

Ook jammer dat de villain een beetje typerend is. Ze proberen hem er zo gemeen en inhumaan mogelijk eruit te laten zien maar het is vooral een figuurtje dat niet perse nodig was. De soldaten die ook weer zo heldhaftig zijn want oh wat is Amerika dapper, hadden ook een toontje lager mogen zingen.

Nogal een overdreven film soms over een boeiend onderwerp. Maar echt heel gruwelijk is de film niet en de spanning van de situatie is helaas ook niet constant voelbaar. Wel enkele spannende scenes tussendoor, maar de hele film kent helaas geen dreiging of paranoia. Een misser dit van Fuqua.

avatar van Left4Dead
Tear-jerking of the sun,

Nee dit is niet mijn cup of tea. Fuqua heeft een paar prima prenten op de wereld gebracht maar ook niemendalletjes. Dit is één van die laatste order, goedkoop sentiment. Een traag begin met een wel heel vreemde wending die gewoon nergens op slaat. Maar goed..

Het verhaal is gewoon niet boeiend genoeg, ook niet origineel. Amerikanen die hulp bieden in verschillend contreien op onze aardbol. Ja die Amerikanen zijn echte helden. Helaas hebben ze meer rotzooi op de wereld geschopt dan goed gedaan.

Maar heeft de film dan echt niets in zich?, nee das niet geheel waar. Beeld en geluidstechnisch staat de prent zijn mannetje. Fuqua laat wederom zien dat hij een kundig regisseur is. De soundtrack is aardig, het script niet erg sterk. Het voelt aan als goedkoop willen scoren voor en door de regisseur, de diepe ellende van derde wereld landen misbruiken. Maar wellicht is het een aanklacht van de man zijn kant, wie weet. Maar dan had hij het toch over een andere boeg moeten gooien in mijn optiek.

Het acteerwerk is goed, helaas merk je dat ze niet echt in hun noppies zijn met het script. Menigmaal komt het te geforceerd over. Voor de gevoelige typen zal dit zeker wel emoties oproepen, voor mij was het net teveel drama op een goedkope manier. De harde wereld die echt in die gebieden heerst had heel anders aan het licht gebracht moeten worden ipv een blockbuster ervan te willen maken. Jammer, echt jammer, daarom een halve ster eraf.

2,5**