Underworld: Blood Wars (2016)

Actie / Horror

geregisseerd door Anna Foerster
met Kate Beckinsale, Theo James en Charles Dance

'Underworld: Blood Wars' volgt vampierenstrijdster Selene die aanvallen moet zien te weren van zowel de clan van Lycan als de factie die haar verraden heeft. Met haar bondgenoten David en zijn vader Thomas moet ze de eeuwige oorlog tussen Lycan en vampieren zien te stoppen. Zelfs als dat betekent dat ze hiervoor het ultieme offer moet brengen.

avatar van El ralpho
De eeuwigdurende oorlog

Hoewel een herziening van een film(reeks) een tiental jaar later mijn mening drastisch kan laten veranderen, staat de Underworld reeks mij tot op heden nog op een positieve manier bij. Het vierde deel wat uitkwam in 2012 wist mij destijds ook nog positief te verassen dus de verwachtingen van dit zesde -en klaarblijkelijk nog niet laatste- deel, waren dan ook positief gestemd.

Helaas bleef het bij positieve verwachtingen, want van een positieve ervaring was helaas totaal geen sprake. Dit zesde deel van Underworld voelt leeg, goedkoop en slecht geregisseerd aan. De sets doen vaak aan Game of thrones denken, maar doen hier echter ten allen tijden aan onder. De hele reeks voelt als het ware een beetje uitgeblust, en als een herhaling van zetten aan.

Beckinsale zelf lijkt er ook totaal geen zin meer in te hebben -ligt het aan mij of ben ik de enige die vermoed dat ze tegenwoordig de nodige botox behandelingen ondergaan heeft?- en acteert zelfs een beetje stijfjes. Theo James, die een vaste aanstelling in de reeks lijkt te hebben gekregen lijkt de aandacht hiervan af te moeten leiden, maar helaas is deze acteur in mijn ogen veel te inwisselbaar om deze rol te vervullen. Pulver was wel een heerlijk secreet om naar te kijken maar haar personage was helaas wel heel erg eendimensionaal en met veel te weinig diepgang geschreven.

Daarnaast zit de film ook nog vol met slechte vondsten zoals de Eastern Coven, waarbij er opeens ook een vorm van magie bij het verhaal komt kijken In dit universum is natuurlijk alles mogelijk, maar hier kwam het met name heel geforceerd over. Daarnaast vond ik de battle tussen Selene en Marius, ook wel heel plots afgelopen en ook wel heel gemakkelijk gaan, toen Selene eenmaal haar witte haren had. Nog erger was het goedkope einde, die eigenlijk wederom liet blijken dat deze hele veldslag weer eens compleet nutteloos was geweest. Ik heb deze reeks nooit gekeken voor zijn diepgaande verhaallijn, zeker toen dit in de latere delen steeds minder belangrijk werd, maar hier was het toch wel een ongekend dieptepunt. Als dan al je actiescene's ook nog eens heel eentonig aan beginnen te voelen -op een handvol sterke momenten na die met name betrekking hebben op de gevechten tussen Selene en Marius- is hier voor mij nog maar weinig lol aan.

avatar van DutchTakeshiro
Matige film die het van de cgi moet hebben, en zelfs dat ziet er niet altijd even goed uit. Underworld: Blood Wars is zo'n film die eigenlijk geen bestaansrecht heeft. Ze weten niet wat ze moeten doen met de Underworld franchise dus ze maken maar nog een film.

De personages zijn over het algemeen vrij slecht. Van Kate Beckinsale had ik wel wat meer verwacht. Ze weet bij mij niet echt de indruk te wekken dat ze haar rol serieus neemt. Dat is een ander verhaal bij de eerste Underworld film. Gelukkig heeft regisseur Anna Foerster Charles Dance voor een bijrol weten te strikken. Dance is in iedere film een goede toevoeging en hij weet deze film naar een iets hoger niveau te tillen. Een bekende rol van Dance, maar hij weet die altijd heel goed te spelen.

Eerste speelfilm van regisseur Foerster maar meteen een vrij slechte start. De film weet gewoon niet te boeien en alles ziet er kunstmatig uit. Gelukkig heeft de film wel wat gore dus visueel valt er nog wat te zien. Blood Wars is een smet op het blazoen van een trilogie die prima was, en dat is erg jammer om te constateren.

avatar van tattoobob
john mcclane 2 schreef:

maar de lycans waren ( was ik beetje vergeten ) om te janken zo slecht ,,,;leek wel een effect uit de jaren 80.
wel fan by the way

Hmmm.....hetzelfde als de andere delen.
Ziet er inderdaad 80s uit maar is een stijl die ze aanhouden en heeft denk ik niets met budget etc te maken.

avatar van john mcclane 2
Vele mensen vonden deel een echt te gek.
En waren daarna teleurgesteld en er wel klaar mee.
Het is natuurlijk geen hoogstaande cinema,helemaal in verhaal opzicht .
Maar het is wel Kate B. In een strak leer pakje ( klinkt wat oppervlakkig maar wie is dat soms niet) en een paar erg strak geschoten actie scène s .
Elk deel had wel een moment dat het er erg gekikt en vet uit zag .
Duister kwa beeld ,,,montage,en het hele vampiers lycans gebeuren.
Regiseur foerster hoeft zich niet te schamen voor haar debuut wat mij betreft.
Absoluut niet het beste vervolg .
Maar als je van de serie houdt , zal dit deel ook wel redelijk bevallen.
Er is een hoop op aan te merken .
Een wanproduct wil ik het niet noemen.
Net aan een 3*

avatar van filmkul
Zwakste deel uit de reeks. Het verhaal is verre van origineel en is een grote herhalingsoefening van de eerdere films. Dat is ook het grootste manco van de film. Het heeft totaal niks nieuws te bieden. Alles is al eens eerder vertoond. De actiescenes zien er verder aardig uit maar niet bijzonder of vernieuwend. Zelfs de special effects hebben nog steeds het niveau uit deel 1. Teleurstellend. 1.5/2.0

avatar van Alathir
Underworld vind ik wel een leuke reeks maar deze film is samen met de vorige beduidend slechter dan de andere drie. Het is weinig vernieuwend en het verhaal is best zwak. Er wordt ook veel te veel in geschoten, de actie was net niet saai te noemen. Het blijft nog behoorlijk vermakelijk maar Underworld verdiende een beter vervolg dan dit. Na jaren geen Underworld film kon het script toch echt wel beter. Nja, jammer...

avatar van Left4Dead
Zeker dat het de minste uit de serie is maar kon me er weer prima mee vermaken.
3** 6,5-7/10

Waardeloos deel waarbij het script verschrikkelijk is. Scenes volgen elkaar waarbij men steeds op een geheel andere locatie is zonder enige logica zo zitten ze plots in een trein, staan vervolgens in de sneeuw met paarden (waar komen die vandaan) en meteen daarna zijn ze waar ze moeten zijn, in een afgelegen gehucht..
De cast probeert vooral stoer te doen maar alleen Dance is leuk. De special effects zijn slecht en de climax is slecht (maar alles voorafgaande aan de climax ook, dus daar geen verrassing).

avatar van IH88
Underworld: Blood Wars

Minder Underworld deel. Ik heb een beetje het gevoel dat de scriptschrijvers geen idee meer hebben wat ze nu weer moeten verzinnen. De urgentie en inspiratie ontbreekt in dit vijfde deel. Er wordt nu ook magie geïntroduceerd, zodat eigenlijk alles nu kan gebeuren zonder consequenties.

De film ziet er wel fantastisch uit en vooral de wereld van de Nordic Coven is schitterend gedaan. En Beckinsale blijft het bewonderenswaardig goed doen als Selene. Maar het lijkt me het beste om een laatste zesde deel te maken en er daarna mee op te houden.

avatar van Pazmaster
Vampieren en weerwolven in oorlog, compleet met machinegeweren, het moet toch niet gekker worden. Toch heb ik me niet verveeld en ziet het er ook nog eens best aardig uit. Het is allemaal wel ver gezocht maar het verhaaltje vond ik nog niet eens zo slecht en de actie was best vermakelijk.

avatar van james_cameron
Deel vijf alweer, en het wordt er allemaal bepaald niet beter op. Ook ditmaal nemen personages en plot zichzelf veel te serieus, met sporadisch onbedoeld hilarische gevolgen. Kate Beckinsale lijkt er gaandeweg ook steeds minder zin in te hebben. Visueel oogt de film evenwel best fraai; het verzorgde camerawerk en de stijlvolle decors zorgen voor een oogstrelend geheel. En vooruit, een aantal aktiescenes en special effects zijn best cool, ondanks de aanwezigheid van teveel CGI. Na een saai begin wordt de film ook steeds beter. Een beetje een dubbel gevoel dus.

avatar van Kondoro0614
Underworld: Blood Wars

Nee, dit deel van de Underworld reeks vond ik toch echt niet om te genieten. Ik moet eerlijk toegeven dat ik nog niet zo in de Underworld serie zit, heb volgens mij wel eens de films gekeken maar dat was zo verspreid en lang terug dat ik me eigenlijk niet veel meer kan herinneren van het bepaalde Underworld concept. Zo heb ik Underworld: Evolution (2006) nog nooit gezien, sowieso nog niet op gestemd. Dus qua verhaal verdeling snapte ik er niet echt veel van, en dan was het fijn dat de film wel met een kleine introductie begon zodat ik wist waar die nou exact over ging. Tuurlijk is het verhaal van de Lycans en vampiers, de strijd er tussen wel bekend maar, de kleine details, of hoe de serie nu gelopen is, is mij onbekend.

Gelukkig kent de film wel zijn nodige acteurs en actrices zo is Kate Beckinsale natuurlijk geen ramp om naar te koekeloeren de hele avond. Idem dito voor Lara Pulver, pfoeh! Toch kent deze film geen wonderen want de film blijft vanaf zijn eerste minuut niet echt spannend, hier en daar wat actie scenes en de benodigde informatie en zo moet je de tijd maar door zien te komen.

Wat ik nu een beetje mee kreeg na de introductie is dat Selene samen met Michael een kind had gekregen dat dan een mix van een vampier en een lycan was, zodat het kindje een groot gevaar met zich mee bracht omdat nu beiden legers dit kind wouden hebben voor haar bloed. Nou goed, Selene moet dat kind natuurlijk beschermen en zorgt ervoor dat haar niks overkomt. Ondertussen kennen de vampiers ook een bepaalde dreiging in hun basis, namelijk Semira die volgens mij de lycans zat te helpen. Na een ontzettend groot gevecht in het huis van de vampiers verslaan ze de Lycans en zorgen ervoor dat die strijd over was.

Nu was de film erg warrig voor mij persoonlijk, aangezien ik er niet in zat maar de film kende totaal geen spanning. De actie scenes waren prima al kent de film wel ontiegelijk veel clichés. Ik wist donders goed dat Selene *niet dood zou gaan want ze is uiteraard de hoofdrolspeelster, nadat ze vermoord was kwam ze toch weer tot leven om de vampiers te helpen*, dat is natuurlijk op geen moment spannend en dat zou het ook nooit worden!

Nee, Underworld: Blood Wars vond ik nu niet bepaald tof, ik noemde het ook wel de Resident Evil onder de vampiers want eigenlijk zijn (buiten het concept om) de film identiek. Alle twee ontiegelijk veel delen en eigenlijk maar weinig wat spannende vernieuwingen. En toch binnenkort de rest nog maar even weer een keer kijken!

avatar van Noodless
Het is over !

Waar ik de vorige delen nog kon smaken, ook al was het niveau al wat minder, is dit toch wel het zwakste deel van deze franchise. Volledig uitgemolken heet dat. Het verhaal is heel zwak en ook nog rommelig uitgewerkt. De actiescènes stellen nog weinig voor omdat het steeds een herhaling wordt van vorige delen en dus eigenlijk niks nieuws brengen. Wanneer er magie bij te pas komt is het helemaal over.
Wat over blijft zijn de locaties, de aankleding en Kate. Stoppen met deze franchise zou verstandig zijn.
4/10

ik weet niet wat de mensen lopen te zeiken en denken dat ze alles weten maar ik vind tot nog toe underworld samen met twilight de beste vervolg films op dit vlak van alle tijden en de mensen die het beter weten moeten het dan maar even voor doen met hun grote mond... zo ik heb gezegd. En ik wacht met smart op deel 6.

avatar van Gang_Star
Een aardig vijfde deel in de Underworld reeks. Zeer zeker niet vernieuwend en qua niveau verschilt er wat mij betreft ook weinig. Maar toch vermaakt dit deel net als de rest van de reeks. Heeft weer een prima sfeer met de bekende kleurenfilter, kent nog tot twee keer toe een onverwachtse twist met de dood van Selene, en daarna de twist dat ze toch weer terugkeerde en bevat de nodige actie waardoor Underworld: Blood Wars met een hoog tempo voorbij vliegt.

Nee, niet best. Sowieso al niet zo'n fan van deze reeks, heb de vier voorgaande maar twee keer een voldoende kunnen geven. Net wat te veel over the top, meer aandacht voor leuke special effects dan voor een fatsoenlijk verteld verhaal, waardoor het nogal chaotisch en onsamenhangend overkomt, deze serie Underworld films. Het beste wat je van deze vijfde kunt zeggen is dat het dit keer, met een standaard rechttoe rechtaan actieverhaal, gelukkig niet al te moeilijk wordt gemaakt, en dat, mede door de korte speelduur, de verveling niet toeslaat. Voor de rest erg voorspelbaar en weinig creativiteit, nieuwe elementen worden nauwelijks toegevoegd. Bloedarmoede troef dus bij deze Blood Wars, vrees dat er nog wat vervolgen zullen komen, maar ach: zolang mooie Kate geen last van rimpels krijgt zijn er veel ergere dingen in de wereld.

avatar van LOTR-lover
Helaas bewijst Underworld: Blood Wars eens te meer dat het uitmelken van een filmreeks meestal de films niet ten goede komt. Het is allemaal niet vernieuwend of spannend meer en er overheerst een gevoel van ‘been there, done that’. Ik zie de toegevoegde waarde ook niet van deze film en waar ik voorheen nog vaak wel met m’n mond open zat te kijken van verbazing door de vele coole slowmotion actieshots, viel dat nu bar tegen. Hou er gewoon mee op, het is mooi geweest.

3/10 (IMDB)

avatar van Decec
Een goede actie/avontuur/fantasie/horror film...
Goed verhaal...
Prima acteerwerk...
Prima vervolg...
Bekende acteurs en actrice...
Prima camerabeweging...
Prima achtergrond geluid/muziek met
Dolby Digital...
(Advies geen 3D kopen)...

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
De film blijft verder gaan op het elan van de reeks. Fans zullen hier dus zeker van houden met de nodige actie. Maar toch wordt het tijd om de serie te eindigen of nieuw bloed te geven (ironisch voor een vampierenfilm). Voor een 6e film in de reeks kan het toch nog wel het niveau hoger houden dan de doorsnee straight-to-dvd sequel met B-acteurs.

Redelijk bedroevend.

Het probleem is dat men steeds maar weer op zoek gaat naar manieren om meer verhaal aan deze reeks te breien. Maar laat dat nu net het punt zijn dat absoluut niet weet te boeien. Het gezemel over halfbloedjes en oorlogen en wat persoonlijk drama valt gewoon compleet uit de toon en houdt de film alleen maar op.

Maar ik begrijp dat het nodig was, want Foerster blijkt compleet niet bekwaam om een deftige actiescene op poten te zetten, nog enige cool aan de personages mee te geven. De pogingen zijn wel duidelijk maar falen keer op keer. Dan moet je uit armoe wel wat extra verhaal erin stoppen.

Het begon best aardig met Underworld, maar ondertussen is het gewoon een vervelende reeks geworden. Veel gedoe om niks en wanneer het dan wat leuks probeert te brengen is het sfeerloos en stijlloze onzin. Duidelijk in verkeerde handen, zal blij zijn als ze hier een einde aan maken.

avatar van Ajax&Litmanen1
Goddank dat dit de laatste Underworld film is, want wat is dit een vreselijk middelmatige flutreeks zeg. De voorgaande films waren niet sterk, maar er zat ieder geval nog een redelijk verhaal en bij vlagen aardige actie in. Dat is hier wel weg, echt dramatisch. Waar je inhoudelijk naar kijkt, ik heb geen idee. En wat je ziet is ook nog eens lelijk geanimeerd en doordat het vreselijk donker is nauwelijks te volgen. Ook Kate Beckinsale weet de film niet naar een hoger niveau te helpen, zij acteert ook of ze net als mij klaar met de reeks is. De Underworld reeks heeft zichzelf veel te serieus genomen met al die plotjes over hun rassen. Het was humorloos en langdradig, plus dat het gewoon nooit episch wist te worden. De reeks is toch altijd in dat B-niveau segment blijven hangen. De reeks is dood, graag zo laten. Er zit geen enkele visie achter.