Le Fils (2002)

Alternatieve titel: The Son

België / Frankrijk

geregisseerd door Jean-Pierre Dardenne en Luc Dardenne
met Olivier Gourmet, Morgan Marinne en Isabella Soupart

Olivier werkt als timmerinstructeur in een instelling voor gedragsgestoorde jongeren. Als de 16-jarige Francis in het centrum aankomt, is Olivier helemaal de kluts kwijt. Francis weet het niet, maar ooit is hij betrokken geweest bij een tragische gebeurtenis in Oliviers leven. Olivier licht ook zijn ex-vrouw Magali in, ze is geschokt als ze het nieuws hoort en slaat in paniek. Olivier raakt geobsedeerd door de jongen en begint hem te stalken. Tevergeefs probeert hij professionele afstand te bewaren.

Mijn eerste kennismaking met de broertjes Dardenne en ik was er behoorlijk van onder de indruk. Neo somt goed op hoe subtiel eigenlijk alles prijs wordt gegeven van de hoofdpersoon. Het draait uiteindelijk uit op een schitterende en bevredigende climax. Erg knap!

avatar van pjutter
wat een saaie film zeg,
ontzettend sloom gefilm, heel erg lange shots, zonder dat er iets gebeurt.
wordt weinig gesproken,
het acteerwerk was wel oke, waren wel erg lelijke acteurs
kon het langzame karakter van deze film niet echt waarderen.

als iemand hem wilt kopen::
je mag hem voor 7,5 euro kopen, 2-disc special edition
volkskrant filmfestival

avatar van feanaro surion
Goed geacteerd, simpel verhaal, slecht gefilmd(de film werd er écht slechter op) maar wat ik er nou uiteindelijk van vond. Het eerste halfuur vond ik écht saai maar daarna fascineerde het me wel, en als ik erover nadenk hoe ik het einde anders had gewild(waarbij er bijv. meer gebeurde) komt er ook niks in me op. Komt op mijn herzieningslijstje en tot die tijd 3.5 sterren.

avatar van xenne
mijn eerste kennismaking met de broertjes Dardenne is geen volledig succes geworden. film heeft wel indruk gemaakt als ik er achteraf over nadenk, maar op moment van bekijken ergerde ik bij momenten aan het camerawerk en het is ook nogal een saaie bedoening, er zijn amper dialogen, kreeg niet echt hoogte van het personage Olivier - we krijgen wel een snelcursus houtbewerking. als ik kans krijg zal ik deze nog wel eens opnieuw gaan bekijken, want denk dat er meer uit te halen valt, maar m'n hoofd stond er niet naar .... 2½

Vond het prachtig hoe een film met zo'n sober verhaal toch kan blijven boeien! Van het einde was ik dan wel wat minder tevreden, het was te kaal zeg maar...

Pure
Pareltje dat zich dankzij sobere uitwerking onderscheid van de rest. Het hoofdpersonage wordt ongelooflijk goed neergezet; het gebrek aan dialoog wordt gecompenseerd door bewegingen en gezichtsuitdrukkingen. Geweldig ook dat je als kijker bewust te weinig informatie over Olivier krijgt om hem goed te kunnen peilen. Je vraagt je constant af hoe hij zal reageren en wat hij zal doen.

Mooi om te zien hoe Olivier worstelt met de toenadering die Francis tot hem zoekt; de innerlijke strijd tussen emoties en geweten wordt zeer treffend weergegeven.

Moet een hele opgave zijn geweest om dit script te schrijven, een dialoog krijg je denk ik toch iets makkelijker op papier dan een beschrijving van de bewegingen en uitdrukkingen van een personage.

Zeer beniewd naar meer werk van deze regisseurs, voorlopig 3.5* met kans op verhoging

avatar van Bas17
Een complete verassing voor me, wat een briljante film, ik moet hier ook even een snel berichtje achterlaten, mijn eerste in een lange tijd.

Het mooie vind ik, naast de geweldig mooie rustige stijl van de film en het erg goede camerawerk, dat ondanks dat er niet bijster veel gesproken werd er zoveel te zeggen viel. Mooi zijn de gezichtsuitdrukkingen van Olivier naar de jongen, die Francis uiteraard niet goed kan plaatsen.

Ik zat echt op het puntje van mijn stoel, en vond het de omgang tussen de twee een enorme spanning bevatten, vooral omdat je wist dat het niet hele tijd zo kon blijven doorgaan . Het einde , de scene waar Olivier ineens in een moment van bijna spontaniteit, hoewel hij er duidelijk zo lang over heeft nagedacht hoe hij het zou zeggen, ineens heel duidelijk het eruit gooit en de scene erop bezorgden me dan ook echt kippenvel.

soms moet je even ergens door heen bijten, dat was zeker bij deze film het geval,
wel tof dat midden in de film pas duideljk werd dat dat jochie de moordenaar was van zijn zoon , maar wel onwaarschijnlijk dat hij daarmee gaat werken, ik vond het gegeven wel zo onwaarschijnlijk dat het toch maar een 2,5 geworden is
als mijn zoon vermoord wordt en dat joch komt bij mij werken dan zal ik hem wat aandoen, dat is een menselijk reactie van een vader,

avatar van jaspertjes
Sublieme christelijke allegorie over vergeving.

avatar van danuz
Onderhuidse film waar het thema vergeving (inderdaad) haast subliem wordt uitgewerkt. Olivier Gourmet speelt hier een prachtrol, die van een 'simpele ziel', rechttoe rechtaan, maar die toch met telkens een niet te pijlen diepte in zijn ogen herbergt. De camera zit hem dicht op de huid en zorgt zo voor een vreemde spanning die eigenlijk de gehele film aanhoudt. Geweldig hoe de camera om de personages heen danst. (Ook mooi de constante pastelkleuren, bruintinten.)

Was al tijden op zoek naar films van de gebroeders Dardenne en moet zeggen dat Le Fils mijn hoge verwachtingen zeker waarmaakt. Had alvorens de film te kijken nergens een plot gelezen, dus ook voor mij voelde het als een ontdekkingstocht en de film deed zich langzaam uit de doeken. Zo had ik geen idee dat het hier om de moordenaar van zijn zoon ging. Wat Bas17 hierboven beschrijft, het moment waar Olivier plotsklaps zegt dat het zijn zoon was die vermoord was kwam als een klap, maar voelde ook ingecalculeerd. Het staat perfect voor zijn karakter; Rationeel, gecalculeerd (zo kan hij tot op de centimeter uit het hoofd een lengte bereken), maar met een onderhuidse spanning.

Erg mooie film en past goed naast Ai no Yokan die ik onlangs zag en ook op zijn eigen manier met dit thema worstelt.

Een psychologische film met veel oog voor details, dat wel. Maar ik kon er geen moment (met de beste wil van de wereld) van onder de indruk raken.

avatar van hannibal_behram
nog nooit zo een realistische verfilming gezien.
dit is geen film dit is net alsof je iets in het dagelijkse leven aant bekijken bent
nen aanrader

avatar van Martin Visser
Minimalistische film over het gewone leven van een getergde man

Eens werkte hij in het houtbedrijf van zijn broer, maar nu leert timmerman Olivier probleemjongeren een vak in een sociale werkplaats. Gedecideerd en heel precies gaat hij te werk en die precisie brengt hij ook zijn vier leerlingen bij. Totdat een vijfde leerling, de zestienjarige Francis, plots zijn hele leven overhoop gooit.

De film Le fils (de zoon) van de Waalse broertjes Dardenne toont hoe Olivier vanaf de dag van Francis' komst geobsedeerd is door de jongen. Hij volgt precies wat hij doet, sluipt hem achterna, bespiedt hem. Wat de relatie tussen de twee is, blijft lang onduidelijk. Wel is duidelijk dat Francis iets losmaakt over Oliviers verleden.

De Dardennes volgen Olivier met een losse camera, helemaal in Dogma-stijl. Je kijkt voortdurend over de schouder van Olivier mee naar wat er zich afspeelt in de werkplaats. Je zit Olivier letterlijk op de huid, maar moet wel gissen naar zijn drijfveren. Dat geeft de film met zeer weinig middelen een ondraaglijke spanning mee. Met name de rusteloosheid die zich van Olivier meester maakt wordt door de cameravoering heel letterlijk overgebracht doordat je als kijker bijna misselijk wordt van het geschommel en gewiebel van het beeld.

Le fils is een kleine film over een groot persoonlijk drama. Het verhaal wordt heel langzaam uitgewerkt waardoor je het gevoel hebt bijna real time met Olivier mee te leven. De kracht zit 'm in de spanning in de film. Niet louter een thriller-spanning (wat gebeurt er? wat betekent dit?) maar vooral ook een spanning in het handelen van het hoofdpersonage. Olivier zit met een levensgroot dilemma in zijn houding tegenover de jonge Francis. Aan alles in de man is merkbaar dat hij heen en weer geslingerd wordt tussen verschillende gevoelens en emoties.

Liefst 103 minuten trekken de Dardennes uit voor een snel verteld verhaal. En dat doen ze ook nog eens in een zeer sobere en minimalistische stijl. Gewoner dan timmerman Olivier kan een filmkarakter bijna niet zijn. Acteur Olivier Gourmet zet een geweldige prestatie neer door deze getergde man zo levensecht neer te zetten. Zijn spel en de hele film zijn onwaarschijnlijk realistisch en naturel.

Het eerste halfuur van de film volgt de camera bijna uitsluitend de bewegingen, vooral het hoofd dan, van Olivier en pas heel langzaam wordt er één en ander duidelijk.
Ben nooit echt "in" de film geraakt.
Heb van de gebroeders Dardenne, voor mij althans, beter werk gezien.

avatar van Vinokourov
Niet echt de meest toegangelijke film, maar wel een mooie en goede! De spanning tussen instructeur (fenomenaal gespeeld overigens!) en het jonge broekie is tijdens de gehele film voelbaar. Wel jammer is de schuddende camera, waarvan ik de meerwaarde niet van zag.

avatar van Paalhaas
JJ_D schreef:
Het enige échte minpunt is het nietsbetekenende einde van deze typische Dardenne-film...

Nietsbetekenend? Het perfecte einde als je 't mij vraagt. De Dardennes weten ook het emotionele climax van de film voortreffelijk realistisch neer te zetten. Zo mooi en subtiel hoe Francis na de worstelpartij in het bos terugkomt en de twee na enkele betekenisvolle blikken zwijgend het hout in de wagen leggen en afdekken. Oliviers geheim is onthuld maar desondanks blijven ze bij elkaar. Le fils is een hartverwarmende uiting van oprechte mensenliefde, juist daar waar je 'm niet verwacht. En één die daarbij gelukkig nooit vervalt in goedkoop sentiment (opgevallen dat er geen muziek in deze film zit?). Echt een fantastische film waar ik wel een kleine 4,5/5 aan kwijt wil. En dat is al de tweede bij de Dardennes. Ik ben nu toch wel erg benieuwd naar La promesse.

avatar van Goldenskull
Sterk staaltje leegte.

Bij dit soort films vind ik het altijd jammer om "saai", "sloom" en dergelijke reacties te lezen. Want die mensen zijn gewoon met de verkeerde intentie begonnen als je het mij vraagt.

Het kroop mij na een tijdje wel onder de huid hoor. Buitengewoon interessant uitgangspunt ook en erg sterk uitgevoerd. Weinig spraak, maar duidelijke lichaamstaal (goed geacteerd). Er wordt een zekere spanning gecreëerd zonder muziek en mét lange shots.. geweldig en erg knap gedaan.

Ik had geen verwachtingen, maar gewoon begonnen te kijken en blij deze film gezien te hebben.

Duidelijke 4*. Had hoger kunnen zijn, maar op de één of andere manier weegt de leegte mee in het cijfer.

avatar van Darbie
Afvalhout voor de open haard.

avatar van Lucsz
Ik vond het erg moeilijk om een uitgesproken over deze film op te maken. Enerzijds was de camerastijl mooi en tamelijk origineel (zelden is de camera meer dan een halve meter verwijderd van Olivier, de hoofdpersoon) en de acteerprestatie van Olivier Gourmet is om niet te vergeten.

Anderzijds was het teveel van hetzelfde. Veel plankjes die gezaagd worden en ander gehobby in een loods met wat gedragsgestoorde kiddo's. Vandaar deze lauwe 3*. Mijn kennismaking met de Dardenne-broers en het was wel ongeveer zoals ik verwacht had. De film pretendeert meer te zijn dan het uiteindelijk waar maakt en dat is vooral in dit soort films erg jammer, want het verhaal en de moraal die de film overbrengt, verdient beter dan deze uitwerking.

avatar van Mochizuki Rokuro
Lucsz schreef:

Waar maak je dat uit op, dat de film nogal wat pretendeert. Volgens mij heeft het meer met jouw verwachting te maken.

Juist het eindeloos plankjes zagen werkte voor mij heel sterk (in het dagelijks leven zijn de dingen toch ook niet altijd maar spannend of van grote betekenis, juist die kleine verschillen zijn juist zo alledaags en herkenbaar) en geven de film zijn kracht mee. Lijkt me niks met pretenties van doen te hebben, integendeel zelfs.

avatar van Spetie
Lastige film om te beoordelen dit en ook eentje waar ik een beetje gemengde gevoelens aan overgehouden heb.

Allereerst valt op dat het een erg stille film is. Niet alleen wordt er weinig in gesproken, maar daarnaast is er ook nauwelijks een soundtrack aanwezig. Dat vereist veel kunde van de acteurs, omdat hun niet verbale acteerwerk nu extra in de gaten loopt.

Het acteerwerk is trouwens erg goed. In sommige scènes voelde je echt de spanning tussen de man en de jongen en daarnaast ga het soms ook een onbehaaglijk gevoel. Het camerawerk is ook goed, want doordat er erg dicht op de huid wordt gefilmd, had ik echt soms bijna het idee dat ik in de film zat, dat is altijd wel lekker bij het kijken van een film.

Het is alleen jammer dat de uiteindelijke afloop mij niet zo heel veel deed. Ik had er weinig gevoel bij, wat op zich wel jammer is, want dan had er een nog hogere score in het verschiet gezeten. Ik twijfel tussen drie sterren, of een halfje meer. Mijn gevoel geeft echter aan voor de laatste optie te gaan en wie ben ik om mijn gevoel te negeren.

Als geen ander weten de gebroeder Dardenne met hun indringend camerawerk de toeschouwer te betrekken bij hun films.
Met minimale middelen bouwen ze een verhaal op dat alsmaar boeiender wordt. Het weinig zeggende einde is in dit geval echter een beetje een afknapper.
Niet zo goed als L'Enfant (2005) en Le Silence de Lorna (2008), maar nog altijd meer dan de moeite waard.

Pjutter of iemand anders, ik zoek de volkskrant filmfestival versie van deze film. Wie heeft hem nog ter overname?

avatar van cucciolo
Ahrg wat flauw van de Dardenne brothers dat ze die confrontatie waar je de hele film op zit te wachten gewoon open laten! Maar ja aan de andere kant is die genadeloosheid ook wel weer de kracht van de film en zou een dergelijke confrontatie misschien weer over-sentimenteel worden en een beetje een soap-gehalte krijgen. Voortreffelijke hoofdrollen. Je kon gewoon voelen wat ze voelen zonder dat ze het uiten. Heel knap gedaan.

yorgos.dalman
Het weinig zeggende einde is in dit geval echter een beetje een afknapper.

Eén van de meest sterke, sublieme eindes ooit - een zonder valse sentiment maar met een sprankje hoop, haast op het Christelijke af.
U mist de confrontatie? Ach die was er dus de hele film door al...

Edit - het einde hier doet me denken aan het even sterke slot van Rosetta - waarin ook dat dat beetje menselijkheid sluimerde. Wonderlijk gewoon.

avatar van cucciolo
Bedoelde de emotionele confrontatie/ontlading. Met andere woorden, het gesprek dat ze hoogstwaarschijnijk zouden hebben, als de film verder zou zijn gegaan.

yorgos.dalman
Had ik ook wel in de gaten maar de film is juist zo sterk omdat die emotionele conversatie uitblijft. D.w.z. letterlijk onuitgesproken - wat de emotionele ontlading bij de kijker in zijn of haar hoofd alleen maar groter maakt...

avatar van cucciolo
Dat was dus ook m'n hele punt.

avatar van Nick Doumen
pjutter schreef:
wat een saaie film zeg,
ontzettend sloom gefilm, heel erg lange shots, zonder dat er iets gebeurt.
wordt weinig gesproken,
het acteerwerk was wel oke, waren wel erg lelijke acteurs
kon het langzame karakter van deze film niet echt waarderen.

als iemand hem wilt kopen::
je mag hem voor 7,5 euro kopen, 2-disc special edition
volkskrant filmfestival

Daarom blijven ze Transformers films en dergelijke maken

avatar van pjutter
Haha, denk dat ik deze eens even moet gaan herzien. Ben echter geen fan van transformers, maar begrijp je punt

Nick Doumen schreef:

Daarom blijven ze Transformers films en dergelijke maken

avatar van Brix
Van wat ik ervan gezien heb is het acteerwerk prima.
Helaas kan ik verder geen waardering geven, want door het enorm wiebelende camerawerk werd ik kotsmisselijk, en moest ik het kijken staken voordat de film halverwege was.
Jammer.
Een tweede poging zit er daardoor niet in.