Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

[Rec]² (2009)

Alternatieve titel: Rec 2

Spanje
Horror / Thriller

geregisseerd door Jaume Balagueró en Paco Plaza
met Jonathan Mellor, Alejandro Casaseca en Óscar Zafra

Direct na het einde van [Rec], wordt het verhaal weer opgepakt. Een dokter en een SWAT-team worden naar het afgesloten gebouw gestuurd en proberen de situatie onder controle te krijgen. Door middel van een camera weten ze alle gebeurtenissen vast te leggen. Er is wederom geen weg naar buiten en een duistere, mysterieuze nachtmerrie is aanstaande, want ze zijn niet alleen...

avatar van gillette
Nog altijd even spannend als deel 1. Er worden hier ook antwoorden gegeven en het einde is onvoorspelbaar en geniaal. De eindscene is wel vuil. 3*

De verrassing is er na deel 1 natuurlijk al wel af, maar na 20 minuten komt de film toch lekker op gang, het einde is goed en open...

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Ietwat dubbel gevoel bij dit vervolg. [REC] was een uiterst aangename verrassing en in mijn ogen één van de betere horrorfilms van de afgelopen jaren. Bij een vervolg is het dan maar altijd weer de vraag wat daar van over blijft. En enerzijds is [Rec] 2 prima geslaagd. De film zet de spannende en duistere sfeer van de eerste film voort, maar er worden ook veel nieuwe dingen gedaan, waardoor het geenszins voelt als een simpele herhalingsoefening. En zelfs al was dat zo, [Rec] 2 laat zien dat dat ellendige gebouw met zijn vele trappen en donkere kamers nog steeds voor heel wat zenuwslopende momenten kan zorgen. Ook de terugkeer van Niña Medeiros was goed om te zien, ze blijft indrukwekkend.

En toch is [Rec] 2 duidelijk een heel pak minder sterk dan zijn voorganger. En niet alleen omdat de verrassing er wat af is, maar ook omdat het inhoudelijk gewoon minder goed werkt. Vooral omdat de film af en toe een vrij nieuwe toon aanslaat. Zo gaat de film met de priester en de demonen meer op de Evil Dead/The Exorcist toer. Enerzijds logisch dat men in het vervolg hierop verder borduurt om herhaling te voorkomen, maar het is nogal een grote stap. Evenals het feit dat bepaalde dingen enkel in het donker zichtbaar worden. En hetzelfde geldt voor het bijna Looney Tunes- achtige moment met de vuurpijl. Geestig, maar het contrast met het eerste deel is vrij groot. Verder voelde het allemaal stukken minder geloofwaardig. Niet alleen doordat de geïnfecteerden nu kunnen praten, maar ook mede door bijvoorbeeld de functie van de jongeren of het handelen van bepaalde personages. Sowieso leek het een nogal knullig SWAT-team dat het pand naar binnen ging.

Maar goed, ondanks alles voelt [Rec] 2 gelukkig wel fris en tegelijkertijd als een passend vervolg. En eentje die ook nog eens prima vermaakt. En er werden weer aardig wat interessante balletjes opgegooid die het verlangen naar nog een vervolg vrij groot maken. Hopelijk houden Balagueró en Plaza het niveau hoog in de twee aangekondigde sequels. Zo ja, dan kan deze serie nog wel eens uitgroeien tot één van de betere horrorseries. Maar net als bij de meeste reeksen is, op basis van dit eerste vervolg, het cliché 'het origineel is vaak veel beter' wel al van toepassing.

3,5 sterren.

avatar van maxroelofs
Na het geniale deel 1 kon een REC 2 natuurlijk niet wegblijven.

Ik vond het ontzettend irritant dat ze van een succesvolle film wéér een sequel moesten maken. Na afloop ben ik ze dankbaar want wat is dit geniaal uitgevoerd. De film komt in tegenstelling tot het eerste deel snel op gang en voordat je het weet is de swat in het gebouw. De eerste scène van de swat is meteen een hele enge. Ze lopen het trappenhuis door en meteen zit ik weer in dat eigenaardige wreede REC sfeertje. Het middenstuk van de film was voor mij een beetje te langzaam. Gooi drie kinderen in de film erbij die verder niks met het verhaal te maken hebben en laat ze daarna alle 3 dood gaan. Hoezo had dat hele team er niet aan gedacht om het riool af te sluiten? Ze kwamen wel heel makkelijk binnen. Maar goed het heeft me verder wel vermaakt. Dan gaan we weer verder naar het swat team en komt het stukje met die agent in de badkamer. Prachtige scène Dan gebeurt er iets volkomen onverwachts. De reporter uit deel één komt terug. Ik geloofde haar al weer meteen. Ik hoopte toch dat er deze REC iemand zou overleven. Erg jammer dat ze allemaal dood moeten gaan. Wel erg goed bedacht met dat parasiet achtige beest in haar keel.

Geweldig geacteerd van vrijwel iedereen helpt mee om in de juiste sfeer te komen. Vooral de priester en de reporter speelde heel goed.

Maar een goede sequel moet voor mij wat extra's geven. Iets waar the hangover part 2 niet in slaagde. Hier was dat wel zo. Een aantal gaten in het verhaal worden opgevuld en de camera's op de hoofden van de agenten zijn briljant uitgevoerd.

Ik heb wel het gevoel dat het gezien de speelduur meer één film is die in 2 stukken geknipt is. De speelduur van 80 minuten vind ik ook een gebrek aan de film, helaas. Wel erg goed gedaan, ze geven me het gevoel dat het verhaal gewoon nog niet af is waardoor er een deel 3 moet komen. Ik kijk hier dan ook erg naar uit.

Erg sterke sequel, die bijna perfect is.

avatar van John Lee Hooker
Ook al heb je het eerste deel gezien en weet je dat alles gewoon in scène is gezet, toch wordt je getrakteerd op een zeer overtuigend schouwspel en dat is voornamelijk te danken aan de ijzersterke acteurs die ook tijdens de zeer lange shots gemakkelijk in hun rol kunnen blijven. Daarbij heb je natuurlijk het realistische camerawerk, de make-up (met kleurlenzen?) en het brute geweld en geschreeuw. De chaos kan ieder moment uitbreken en de uitslag kun je niet altijd vantevoren bepalen. Doordat de leden van de Special Unit camera's op hun helmen hadden bevestigt konden we op verschillende plaatsen aanwezig zijn en ook de drie jongeren die stiekem naar binnen waren geslopen zorgden voor wat verlegging in het perspectief. Wat ik jammer vond, en waar ik me in het voorgaande deel minder aan heb geërgerd, is het feit dat het betreffende groepje zo onvoorzichtig was met de geïnfecteerde personen. Ze wisten dat er een besmettelijke ziekte rondhing maar toch pastte ze er niet echt op dat er geen bloed werd gespuugd of dat iemand gebeten werd. Van mij mochten ze dus eerder ingrijpen met een shotgun of welk voorwerp dan ook. Verder vond ik het raar dat Martos niet probeerde om het raam door te slaan of te schoppen toen hij ingesloten zat op de badkamer (hij maakte zich meteen van kant met een pistool). Het einde vond ik niet helemaal bevredigend omdat we slechts een terugverwijzing krijgen en daar houd het bij op. Zo lijkt het in ieder geval wel alsof er nog een vervolg aan gaat komen en als dat het geval is ben ik weer van de partij.

Sowieso als je een film gaat kijken weet je meestal wel dat het in scene is gezet. Daarom gaat het erom hoe geloofwaardig het is neergezet.
Deel 1 vond ik wel spannend, hoewel ik niet van zombie films houd. Echter liep ik ook daar aan tegen het overdreven hysterische geschreeuw, en de chaos. Bij deel 1 was de opbouw wel aardig en mysterieus. Dat onheilspellende was helemaal weg, en het mondde in deel 2 uit in een voorspelbaar, spanningsloos filmpje. Het concept van veel chaos scheppen door de camera niet stil te houden en iedereen door elkaar te laten brullen, werd tot het uiterste uitgemolken. Het is misschien een beproefde methode, maar ik vind het bloed irritant.
Ook hangt het succes van de zombies weer eens af van de domme beslissingen van anderen, en dat is jammer, ik zie liever mensen die kunnen handelen als het nodig is.

Tegenvallende film, jammer.

movie-edje
Het begint waar het ophield in het 1e deel!

Het verhaal gaat verder, en ik heb me heerlijk vermaakt.
Iedergeval geen slecht vervolg.

in het 1e deel begreep ik het niet echt goed waarom deze mensen bezeten waren.
En het wordt iedergeval beter uitgelegt in deze deel, van hoe en wat en waar.

sommige scenes waren best wel creepy, en onverwacht!

De 3de deel is in de maak!

verheug me er nu al op!

avatar van Djoiszle
Er komt een 3e deel: REC 3 Genesis

avatar van Angelo2
Goede horror met een lekker sfeertje. De eerste helft van de film was erg sterk al zakte hij richting het einde wel wat in. Er zaten een paar leuke schrikmomenten in en de FX zag er redelijk tot goed uit.Ik moet wel toegeven dat ik deel 1 niet gezien heb. Maybe zet ik die vanavond wel even op. Heb me nergens gestoord aan het Spaans taaltje alleen die zenuwachtige SWAT member was soms wat irritant.

maxroelofs schreef:
Wel erg goed bedacht met dat parasiet achtige beest in haar keel.

Nou goed bedacht... dat is toch ook al wel honderden keren eerder gedaan, misschien zelfs wel het meest onoriginele aspect van de beide films

avatar van maxroelofs
Daar heb je gelijk in alleen ik bedoel het in de context van de film ;P

avatar van voomzap
Vond [Rec1] Vele malen beter. Die overdonderde echt. Wellicht is het anders als je in één adem door deel 1 en 2 kijkt. Toch meer dan ruim voldoende. Op deel 3 zit ik niet echt te wachten.

movie-edje
Net zo goed als het 1ste deel!

Ik heb me goed vermaakt in deze 2de deel, sommige scenes waren best nagel-bijtend!
De tempo zit er al gelijk in, in het 1ste deel had je even een bepaalde kennis-making,

kom maar op , met deel 3

Ik begrijp niet dat mensen dit 2de deel slechter vinden dan het 1ste. Deel 2 is namelijk veel enger, meer actie, en de zombie's zijn veel beter gemaakt dan deel 1. Je komt ook meer te weten hoe ze daar zijn gekomen. Ik vind de twist met de hel namelijk heel goed.

avatar van N23
N23
Ik heb deze gelijk na deel 1 bekeken. Omdat ik dankzij deel 1 niet kon wachten om deel 2 later te zien.

Ik vond deze minder dan deel 1. En dat komt vooral doordat het virus wordt uitgelegd. En juist die uitleg viel mij tegen. Het was geen slechte uitleg maar ik had het persoonlijk beter gevonden als het toch zombies/geinfecteerde waren en geen bezetenen..

De film zelf vliegt net als deel 1 razendsnel voorbij, ik heb me geen moment verveelt of ook maar het gevoel gehad dat de film aan zijn einde liep. En dat gezien de duur van de film bijzonder knap is.

Ik heb me prima vermaakt met deze film en een ruime voldoende is op zijn plaats. Ook omdat het deel 2 is.

Aanrader en goed vervolg.

avatar van wibro
[Rec] herzien en onmiddellijk daarop dit vervolg [Rec] 2. Tja, dit is toch horror dat er wel even in hakt. De schrikeffecten zijn weer ontzettend goed, hoewel het bij mij niet meer de impact had als bij het eerste deel. Toch maar goed overigens dat ik dat eerste deel vooraf heb herzien want hoewel ik mij de horrormomenten daarin nog wel goed kon herinneren was mij de mogelijke oorzaak van het virus - zeer belangrijk! - uit mijn geheugen gewist. Dit tweede deel waarbij uitgebreid uitleg gedaan werd van het virus deed mij toen ik de priester met het opgeheven kruis zag enigszins denken aan "The Exorcist" hoewel verder elke vergelijking met die uitstekende horrorfilm mank gaat. Het bizarre einde vond ik verrassend goed en ik ben daarom ook zeer benieuwd naar het vervolg [Rec] 3 dat zich hoogst-waarschijnlijk niet in dat gebouw zal afspelen.

avatar van Whunter
Beter dan deel 1 omdat er vanuit meerdere camera's gefilmd wordt.
Een beter vervolg op deel 1 kan ik niet wensen. Ik ben in de wolken.

Om deze film te zien raad ik je ten strengste aan om eerst deel 1 te bekijken!

avatar van Seifer
Na [REC] te hebben gezien, ook maar gelijk het vervolg bekeken. De verrassing was er natuurlijk wel vanaf, maar er zijn weer mooi schrikeffecten ook al blijft het wel redelijk voorspelbaar. De film heeft inderdaad wat weg van The Exorcist, in deel 1 had ik nog het idee dat de mensen met het virus een soort zombies waren geworden. Het einde was ook prima, net zoals in deel 1 geen happy end. Wel vond ik het jammer dat je een wormachtige parasiet te zien kreeg, dat past totaal niet in het beeld van de duivel/demoon en het is ook niet bepaald origineel. Maar goed het is horror en een worm is dan natuurlijk een stuk smeriger, dan een geest die overwaait naar een ander lichaam.

avatar van Akkiej
Ja ach ik weet niet. Ik ben nog steeds op zoek naar de perfecte horror/thriller met heerlijke schrikeffecten. [Rec] kwam aardig in de buurt, maar [Rec]2 haalt dat niveau niet. Nog steeds wel aardige schrikeffecten, maar het verhaal is gewoon zo belabberd. Deel 1 had zijn charmes, dat verhaal was beter opgebouwd. Dit is natuurlijk een vervolg, maar de dingen die hierin gebeuren slaan eigenlijk nergens op. Behalve het einde, dat was weer heerlijk.

avatar van maxroelofs
Voor schrikeffecten moet je insidious kijken.

Aantal horrors die verder goed zijn: Saw, Blair witch Project, Dead set, my little eye, Funny games US.

avatar van Nitrouz
Ja, zeker wel vermakelijk, dit tweede deel van de [Rec] trilogie. Hij stond al lang op mijn 'nog zien' lijstje en ik had hem al is opgezet, maar ik kon er niet inkomen met scènes die zo uit een First-Person-Shooter konden komen, en een SWAT-team wat me niet echt aansprak.

Gelukkig, toen ik hem gisteren opzette, bleek dat ik hier even doorheen moest komen en zo een écht toffe horror voor mijn kiezen kreeg. Schrikmomenten, sfeer en gore zijn ingrediënten die dit tweede deel een absoluut succes (voor mij) maken.
Het eerste deel was vooral een hele grote hype in mijn ogen en niet meer dan een toffe horrorfilm die op de eindscène na nergens écht eng werd. Dit tweede deel wordt dat wel vaker, mede door de toevoeging van het exorcisme-genre en de nog meer beklemmende sfeer.
Het SWAT-team vond ik in het begin wat irritant, maar dat gevoel verdween al gauw. Ook de First-Person-Shooter-achtige shots irriteerden me niet echt meer, ik kreeg zelfs even het idee 'Doom 3' te spelen (positief).

Al met al gewoon een supertoffe horrorfilm die me nog wel even bijblijft. Ik vond hem beter dan het eerste deel en dat zegt op zich nog best wel wat. Net geen 4 sterren.

avatar van Metalfist
Geslaagde sequel

Het was al langer het plan om dit vervolg van Rec eens op te zetten maar vermits het een rechtstreeks vervolg is, besloten ik en mijn broer om eerst het eerste deel nog eens op te frissen. Dit deden we gisteren dus was het vandaag tijd om Rec 2 eens uit te testen. We wisten niet goed wat te verwachten, ergens hoopten we op meer van hetzelfde maar Jaume Balagueró en Paco Plaza pakken het toch nog anders aan.

Ergens vreesde ik toch voor de film want ik heb het nu eenmaal niet op sequels die zich in dezelfde dag of nacht afspelen. Ik krijg dan altijd het gevoel dat de makers nog een paar ideeën hadden en deze dan maar besluiten te verwerken in een vervolg dat snel incasht op het succes van de eerste film. Dat is hier gelukkig niet het geval en we krijgen dan ook een erg interessant vervolg voorgeschoteld. Ik was vooral te vinden voor hoe ze erin geslaagd zijn om het religieuze aspect van bijvoorbeeld The Exorcist te combineren met talloze virusfilms die we al voorgeschoteld kregen. Het is een combinatie die ik nog niet eerder was tegengekomen en hiermee voel je meteen aan dat er niet gekozen is om meer van hetzelfde te doen. Meer zelfs, het wordt er allemaal mysterieuzer en mysterieuzer op waarmee je wel erg benieuwd wordt naar een eventueel vervolg. De nieuwe aspecten van de film werken nagenoeg allemaal perfect met als uitzondering de toevoeging van de drie kinderen. Ergens is het wel verfrissend om niet continu naar het SWAT team te moeten kijken maar hun aanwezigheid was geheel verwaarloosbaar. Toch wel jammer eigenlijk. Ook het einde is me iets te voorspelbaar want ik voelde perfect aan dat de terugkomst van Angela nog een effect ging hebben, had alleen niet zien aankomen op wat voor een manier. Hiermee voelt de film toch net dat tikkeltje minder dan zijn voorganger maar het scheelt erg weinig. De film kent trouwens wel één van de heerlijkste kills uit het genre via een vuurpijl.

Sowieso erg tof om een groot deel van de personages uit het eerste deel te zien terugkomen als geïnfecteerden zoals Manu de brandweerman. Voor de rest heeft dit vervolg een bijna geheel nieuwe cast maar die doen het ook zeker en vast niet slecht. De drukke sfeer komt er met vlagen aan maar het is vooral leuk om Manuela Velasco terug te zien verschijnen als Angela Vidal. Erg mooi ook dat ze exact dezelfde tenue aanheeft als in de vorige film (jammer dat dat niet is doorgetrokken naar sommige andere personages zoals de Colombiaanse maar dat was blijkbaar omdat ze haar een met bloed doorweekt T-shirt wouden geven en met het bruine T-shirt, dat ze in de vorige film aanhad, kwam dat effect niet tot zijn recht) maar Velasco doet het net als in de vorige film uitstekend. Erg fijne actrice en het is te hopen dat ze nog wat meer komt opdraven. De korte speelduur is ook weer erg passend voor de sfeer van de film (tijdsduur klopt wel langs geen kanten op beide DVDs want bij deel 1 zou deze 85 minuten zijn terwijl de film 75 duurt en bij deze film staat de speelduur op 105 terwijl die eigenlijk ook een stuk korter is) en ook de muziek past weer heerlijk.

Een erg geslaagd vervolg dat op een frisse manier voort gaat op het vorige deel. Je zou denken dat het allemaal een stuk minder of praktisch hetzelfde is als de voorganger maar Jaume Balagueró en Paco Plaza weten overduidelijk wat ze doen en leveren een sfeervolle sequel. Regisseurs om toch wel in het oog te houden al zijn hun wegen vandaag de dag precies wel gescheiden.

edje555
verbluffende deel 1, is deel 2 een zeer prima vermaak.

waar deel 1 mee eindigde begint deel 2 gelijk mee verder.
schreeuwende zombie ( demonen ) in een flatgebouw.
bloed, en nog eens veel bloed zit in
deze film.

spaanse taaltje is niet storend in deze horror-spectacel.

deel 3 is op komst,

avatar van Insignificance
De kale aanpak zoals in het eerste deel werkt toch het beste bij dit soort filmpjes. Hier meer geplot, iets meer filmisch en de speciale troepen die hier opdraven zijn wat minder interessant dan het over de kling jagen van ongelukkige burgers. Hun camera's vormen dan wel weer een toegevoegde waarde.

Verder grotendeels een herhalingsoefening, iets wat dus ook geldt voor wat het eerste deel zo sterk maakte. Het lijntje met de kibbelende kinderen lijkt een koude douche, maar bewijst zich naarmate ze dieper het gebouw in gaan. Met een gewéldige vuurpijl-scène en een nerveus slot toch weer een prima horror.

avatar van oscaron
Dit is een knettergoede geslaagde sequel!

Deze twee schrijvers weten wat Horror is!! Briljant plot dat enkel maar nieuwsgierig maakt naar REC 3 en 4 (Genesis en Apocalypse)....dat zegt eigenlijk al genoeg, waarschijnlijk iets van : all systems go....

er moet niet teveel over gezegd worden, gewoon kijken en tussendoor blijven ademen....

avatar van tattoobob
Deze tweede uit de reeks was weer een genot om naar te kijken.
Naar mijn idee een geslaagde sequel!!!

avatar van Ajax&Litmanen1
Nadat ik [REC] 1 een herziening had gegeven, propte ik meteen daarna deel 2 in de dvd speler. Dan blijf je toch meteen helemaal in de juiste sfeer en het was ook wel nuttig, omdat [REC] 2 zich op dezelfde avond en op dezelfde locatie als deel 1 afspeelde.

Deel 2 stond mij bij als wat overbodig en veel minder spannend. Helaas blijft dit gevoel na de herziening ook achter. Zeker het eerste uur van de film is lang niet zo spannend als bij de vorige film. Dat komt doordat je nu al weet wat er aan de hand is, maar ook omdat het team special forces zwaar bewapend is. Dat is toch al wat minder spannend omdat ze zich vrij goed kunnen verdedigen. Het eerste uur is dan ook in mijn ogen teveel actiegericht, al zitten er nog wel een paar gave momenten in. Ook leuk om te zien dat er kleine verwijzingen naar de vorige film inzitten, zoals de vader die zijn vrouw en zieke dochter zoekt uit deel 1. Ook zie je die 2 op een foto terug. Zulke verwijzingen vind ik wel mooi. Wat me wel stoorde was het hele gedoe met de kerk en demonen. Beter hadden ze het bij een infectieprobleem gehouden.

Gelukkig maakt het laatste half uur vrij veel goed. Actie wordt weer horror en de terugkeer van de sexy reporter uit deel 1 is erg cool. Zeker als je op het einde beseft wat er met haar is gebeurd. Dat laatste kwartier is weer bijna net zo spannend als het slot van [REC] 1. Helemaal als je beseft dat onze reporter nu het kwaad zelf is geworden. Op zich kwam het niet als een enorme schok, maar toch is het vrij sterk bedacht, helemaal doordat je nog even via de camera ziet wat er nu gebeurde nadat zij weggetrokken werd bij de camera aan het einde van de eerste film.

Zeker niet zo goed als {REC] 1, maar wel onderhoudend en spannend genoeg. ~

Op naar [REC] 3 kijken!

3,5* (was 3*)

avatar van barcam
Uitstekend vervolg op het eerste deel.
Aangenaam is dat op gebeurtenissen van het eerste deel antwoorden komen. Concept is geniaal en einde is weer sterk.

avatar van Karl van H.
Ik zal heel eerlijk zijn: afgezien van dat ik Manuela Valesco een erg knappe dame vond en dat het einde echt doodeng was, kan ik me maar weinig meer herinneren van [Rec]. Erg vervelend is dat niet, want aan dit vervolg te zien, moet de film gewoon heel vermakelijk en spannend geweest zijn, en hier en daar een beetje knullig. [Rec]2 doet alles wat [Rec] ook deed, maar dan een beetje meer. Het probleem is alleen: de verrassing is er vanaf, en dat zorgt ervoor dat de score een stuk lager uitvalt. Vooral het einde is een teleurstelling, omdat het letterlijk een herhaling is van de eindscène in het eerste deel. En daar waar die retespannend was, hoopte ik hier dat ze met iets meer uit zouden pakken.

Wat dan weer wel een leuk weetje is: de film eindigt zoals Ridley Scott Alien uit 1979 oorspronkelijk wilde laten eindigen. En dan toont [Rec]2 dat het toch maar een goed plan is geweest dat Scott dat destijds niet heeft gedaan