The Addiction (1995)

Horror / Drama

geregisseerd door Abel Ferrara
met Lili Taylor, Christopher Walken en Annabella Sciorra

Kathleen is een vlijtige studente aan de universiteit van New York. Ze werkt aan haar doctoraat en leidt een rustig leven. Tot ze op een avond in de nek wordt gebeten door een vreemde vrouw. Na opname in het ziekenhuis wegens bloedarmoede, beseft ze dat ze in een vampier is veranderd.

avatar van akira124
Dramatisch slecht en saai. Snap de hoge punten hier niet.

avatar van yeyo
Raar artistiek filmpje over vampieren die in hun vrije tijd graag Sartre en Baudelaire citeren. Het begint allemaal erg suggestief en bevreemdend, maar naar het einde toe slaat de film tilt met een overdaad aan religieuze / filosofische symboliek. Lili Taylor houdt wel verbazend goed stand in haar nogal absurde rol.

YouTube - ‪I Wanna Get High‬‏

Cypress Hill de film is toch aardig blijven hangen en de zwart-wit fotografie ziet er eerlijk gezegd prachtig uit. Binnenkort maar eens herzien als ik een DVD met OAR kan vinden.

avatar van yeyo
Wat heb ik deze film ongelofelijk tekort gedaan. Ik schaam me diep over mijn oorspronkelijke bericht! Na een herziening vind ik dit zelfs de beste film van Ferrara, en dat zegt heel erg veel.

Inhoudelijk ligt de film in de lijn van Ferrara's vorige werk: het gaat om de aftakeling van een amorele protagoniste met de daarbij gepaard gaande schuldvragen. Ferrara gebruikt zowel historisch, religieus als filosofisch materiaal om de relatie schuld vs. boetedoening aan te kaarten. Eigen aan The Addiction is dan weer het thema intellectuele hybris waarmee de nietsvermoedende middle class personages geconfronteerd worden. Vergelijkbaar met The Bad Lieutenant (e.a. films van Ferrara) eindigt de film in verlossing / absolutie door de (al dan niet letterlijke) dood van het hoofdpersonage. Daarbij passend de laatste woorden: "Self-revelation is the annihilation of self"

Dat klinkt wellicht allemaal nogal hoogdravend, maar niet alleen benadrukken de filosofische dialogen de kilheid van de personages en hun leefwereld, bovendien is de inhoud ondergeschikt aan zowel de kunstzinnige vormgeving als de briljante structuur van de film. Met een enorm 'grungy', doch elegante zwart-wit cinematografie weet Ferrara de eenzaamheid van een metropool als nooit te voren vast te leggen. Sommige shots zijn met een haast mathematische precisie uitgevoerd, maar hebben tezelfdertijd iets zeer terloops en vlot. Door de enorme afstandelijkheid, het sinistere van de kalme / minimalistische opbouw en het bewuste gebrek aan binding met de haast onmenselijke personages, komt de (geestelijke) afdaling die centraal staat perfect tot zijn recht.

Geen gemakkelijke film, maar ik ben alleszins addicted!

avatar van MovieKnower
Waardeloos..

avatar van Fikret8
Moet het hebben van muziek, de film zelf is verder inderdaad vrij waardeloos.

1* voor de film
3* voor de soundtrack

avatar van jipt
Nogal melancholische film van Ferrara, vampieren als metafoor voor doelloos consumeren. Deed me in dat opzicht denken aan Dawn of the Dead maar dan in een abstract filosofisch jasje. Sfeer was erg goed.

3, 5*

Interessant, lang niet altijd even goed, hoewel er enkele geweldige scenes in zitten. Deze erg summiere samenvatting blijft van toepassing op veel Ferrara's.

avatar van Montorsi
Tijd terug dat ik een Ferrara zag. Jammer genoeg kon ik hier niet zo veel mee. Aan de ene kant best boeiend vanwege de originele aanpak, met gritty beelden en een coole soundtrack. Aan de andere kant iets te veel filosofische quotes waar ik weinig chocola van kon maken. 2.5*

avatar van RuudC
Ondanks dat The Addiction een sfeervolle jaren negentig productie is, denk ik niet dat Abel Ferrara en ik elkaar nooit zullen begrijpen. Tachtig minuten lang heb ik zitten kijken naar een poging om het bestaansrecht van en de worsteling om als vampier door het ondode leven te gaan. Je had de hoofdpersoon net zo goed een drankverslaving kunnen geven, dan was er geen verschil geweest. Misschien was dat ook wel de bedoeling van Ferrara. De hele filosofische kant van de film kon me eerlijk gezegd niet boeien (al helemaal niet in de kleine uurtjes). Wat de holocaustbeelden voor toevoeging hebben, is me compleet een raadsel. The Addiction is traag en heeft vooral veel dialogen. Weinig horror, maar veel sfeer. Voor mij is het helaas niet weggelegd.

avatar van Richard_Voorhees
Ferrara lijkt met deze film bewust te kiezen voor wat afstandelijke karakters, maar het zorgde er wel voor dat ik er ondanks de korte speelduur er niet helemaal mijn aandacht bij kon houden tot het einde van de film. De onderliggende thematiek over verslaving komt goed naar voren, maar er word uiteindelijk niet zoveel mee gedaan. Het lijkt haast een film te zijn zonder enige boodschap.

avatar van goongumpa
Teleurstelling en desillusie in de mensheid, morele verwarring, ontsnapping in de roes, verslaving, transformatie, het verhevene van lijden, de verlossing en wedergeboorte in de religie.
Is dit het verhaal van Ferrara zelf? De film voelt in ieder geval erg persoonlijk aan.
Ging wel wat slepen in de tweede akte, ondanks de korte speelduur.
De prestatie van Lili Taylor brengt de film naar een hoger plan, fantastische actrice.

avatar van jeroentjuhhhhh
Heerlijk om de reacties na te lezen. Veel lijken er vanuit te gaan dat ze een vampier is (en dat dit een vampierfilm is). Maar of ze vampier óf simpelweg een junk is (met een soort verwilderde fantasy background), laat Ferrara volledig in het midden. Briljant! Het werd al in zijn Bad Lieutenant naar voren gebracht, dat drugsverslaafden als vampieren zijn. ''but vampires are lucky, they can feed on others''. Deze Addiction voegt de daad bij het woord. Het feit dat niemand de wilskracht heeft om ''nee'' te zeggen, is ook de zwakte van een verslaafde. Ze krijgen allen de keuze. Filosofisch hoogstandje van de mid 90's. Magnifieke rol van Taylor ook.

Gezien n.a.v een stukje uit het boek ''Beyond the Darkness''. Stukje doordachte exploitation!

Kan me verder volledig vinden in het stukje van yeyo !