• 15.837 nieuwsartikelen
  • 178.479 films
  • 12.239 series
  • 34.025 seizoenen
  • 647.798 acteurs
  • 199.137 gebruikers
  • 9.379.468 stemmen
Avatar
 
banner banner

The Book of Eli (2010)

Drama / Actie | 118 minuten
3,28 2.869 stemmen

Genre: Drama / Actie

Speelduur: 118 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Albert Hughes en Allen Hughes

Met onder meer: Denzel Washington, Gary Oldman en Mila Kunis

IMDb beoordeling: 6,8 (358.917)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 4 maart 2010

  • On Demand:

  • Videoland Bekijk via Videoland
  • CANAL+ Bekijk via CANAL+
  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot The Book of Eli

"Some will kill to have it. He will kill to protect it."

In de nabije toekomst is Amerika een kaal en gevaarlijk niemandsland geworden. Gewapend met zijn jachtgeweer, zwaard en instinct heeft Eli deze wereld jarenlang afgezworven, zichzelf verdedigend tegen uiterst gewelddadige bendes op zoek naar overlevingsmiddelen. In Californië geeft de zelfverklaarde dictator Carnegie zijn bende opdracht Eli te overmeesteren. Tijdens dit kat en muis spel ontmoet Eli Carnegie's stiefdochter Solara, die hem vertelt over haar stiefvaders wrede en vernietigende plannen om het gebied te veroveren. Samen vervolgen ze Eli's weg naar San Francisco, waar het einddoel ligt van zijn lange reis: het afleveren van belangrijke informatie die de redding van de gehele mensheid kan betekenen.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van krosnicky

krosnicky

  • 735 berichten
  • 1594 stemmen

Machtige film met een prachtige openings soundtrack


avatar van Hassink

Hassink

  • 63 berichten
  • 475 stemmen

Ik vind echt niks aan deze film. Matig geacteerd (ondanks dat Denzel Washington echt wel een goede acteur is), het verhaal trekt op niks en het einde is te absurd voor woorden. Voor de mensen die de film al hebben gezien, de ontknoping zorgt voor veel vragen waardoor we die eens hebben overlopen waaruit blijkt dat de film vól fouten zit.

"The Book" ligt natuurlijk ook veel te voor de hand en de betekenis die hieraan gegeven wordt is ronduit belachelijk. Misschien is dit een soort marketingcampagne voor een organisatie in nood?!


avatar van JustOneDude

JustOneDude

  • 50 berichten
  • 1278 stemmen

Weet een van jullie overigens hoe het liedje heet wat wordt afgespeeld in het begin van de film???

Alvast bedankt!

De film vind ik overigens aardig zeker niet de beste van Washington.


avatar van TheProwler020

TheProwler020

  • 119 berichten
  • 505 stemmen

Moderne Mad Max film!!!!


avatar van AC1

AC1

  • 5775 berichten
  • 909 stemmen

Hassink schreef:

Misschien is dit een soort marketingcampagne voor een organisatie in nood?!

Dat vroeg ik mij ook af tijdens de aftiteling.


avatar van russo

russo

  • 256 berichten
  • 919 stemmen

leuk om een keer gezien te hebben als je echt niks te doen hebt, maar het verhaal gaat echt nergens over, het is niets meer en niets minder dan een boek wat hij moet wegbrengen

de sfeer van de film, het grauwe en het contrast van de kleuren vond ik veels te overdreven, sommige scenes waren zo zwart dat je amper detail kon zien


avatar van mythodea

mythodea

  • 44 berichten
  • 36 stemmen

Wat een blaf film. Ben niet verder gekomen dan neen half uur, toen heb ik hem afgezet.... Nou, eigenlijk ben ik na die half uur eerst eens hier gaan kijken wat anderen er van vonden, en mijn gedachtes "om de film af te zetten", was dus wel terecht.

'k Heb het einde niet gezien, en heb er ook geen behoefte aan.


Amazing!!! 100% aanrader!!!! Ik heb er geen woorden voor ben er gewoon stil van! Of je nu gelovig bent of niet, dit is een film over doorzettingsvermogen.

Serieus een dikke 5


avatar van boozebelly

boozebelly

  • 1428 berichten
  • 1908 stemmen

Ik kon het eerst niet geloven, maar hij blijkt dus echt blind te zijn op het einde. De film balanceerde voor mij al tussen 2,5* & 3,0*, maar dat is wel de druppel die hem naar een onvoldoende doet zakken hoor. Wat een ongelofelijke dooddoener...


avatar van N23

N23

  • 649 berichten
  • 255 stemmen

boozebelly schreef:
Ik kon het eerst niet geloven, maar hij blijkt dus echt blind te zijn op het einde. De film balanceerde voor mij al tussen 2,5* & 3,0*, maar dat is wel de druppel die hem naar een onvoldoende doet zakken hoor. Wat een ongelofelijke dooddoener...


Het laat zien dat God hem overal in zal helpen, en als Hij met je is, wie kan dan tegen je zijn.


avatar van Hassink

Hassink

  • 63 berichten
  • 475 stemmen

N23 schreef:

(quote)

Het laat zien dat God hem overal in zal helpen, en als Hij met je is, wie kan dan tegen je zijn.

Tjah...


avatar van AC1

AC1

  • 5775 berichten
  • 909 stemmen

Holy!


avatar van N23

N23

  • 649 berichten
  • 255 stemmen

Hassink schreef:

(quote)

Tjah...

Of dacht je dat, dat boek, de Bijbel bij toeval gekozen is?


avatar van boozebelly

boozebelly

  • 1428 berichten
  • 1908 stemmen

N23 schreef:

Het laat zien dat God hem overal in zal helpen, en als Hij met je is, wie kan dan tegen je zijn.

Niet beledigend bedoeld hoor Maar dat is nou juist de reden dat het voor mij zo belachelijk maakt. Vandaar dat halve sterretje eraf voor mij.


avatar van Fortune

Fortune

  • 4317 berichten
  • 2774 stemmen

N23 schreef:

(quote)

Het laat zien dat God hem overal in zal helpen, en als Hij met je is, wie kan dan tegen je zijn.

Misschien leuk voor de christelijken onder ons maar dat is nou juist wat de film afgezaagd maakt. Niet dat ik me er erg aan heb gestoord, de visuele pracht maakt veel goed.


avatar van Hassink

Hassink

  • 63 berichten
  • 475 stemmen

N23 schreef:

(quote)

Of dacht je dat, dat boek, de Bijbel bij toeval gekozen is?

Nee, integendeel dat element stoort mij juist.


avatar van N23

N23

  • 649 berichten
  • 255 stemmen

boozebelly schreef:
(quote)


Niet beledigend bedoeld hoor Maar dat is nou juist de reden dat het voor mij zo belachelijk maakt. Vandaar dat halve sterretje eraf voor mij.


Nee dat begrijp ik volledig. Zeker als Atheist (als ik dat zou zijn) zou ik me er ook aan storen, heel erg zelfs. Juist doordat ik wel geloof bevielen de Oneliners uit de Bijbel mij enorm. Ook wat God hem verteld Bijv. in dat huis met die 2 kanibalen gaf voor mij als gelovige een leuke twist.

Als het christendom je niet stoort dan is het geen slechte film, stoort het je wel dan kan je hem beter laten liggen.


avatar van Hassink

Hassink

  • 63 berichten
  • 475 stemmen

N23 schreef:
(quote)


Nee dat begrijp ik volledig. Zeker als Atheist (als ik dat zou zijn) zou ik me er ook aan storen, heel erg zelfs. Juist doordat ik wel geloof bevielen de Oneliners uit de Bijbel mij enorm. Ook wat God hem verteld Bijv. in dat huis met die 2 kanibalen gaf voor mij als gelovige een leuke twist.

Als het christendom je niet stoort dan is het geen slechte film, stoort het je wel dan kan je hem beter laten liggen.

Het Christendom stoort mij niet (de Rooms-Katholieke invulling daarentegen wel) en ik ben geen atheïst per definitie, toch stoorde deze film mij zeker wel. Vooral omdat het cliché, voorspelbaar, slecht geacteerd is,...

De Star Wars serie vind ik wel heel goed ondanks dat deze films ook gebaseerd zijn op het Christendom en de Bijbel.


avatar van N23

N23

  • 649 berichten
  • 255 stemmen

Hassink schreef:

Het Christendom stoort mij niet (de Rooms-Katholieke invulling daarentegen wel) en ik ben geen atheïst per definitie, toch stoorde deze film mij zeker wel. Vooral omdat het cliché, voorspelbaar, slecht geacteerd is,...

De Star Wars serie vind ik wel heel goed ondanks dat deze films ook gebaseerd zijn op het Christendom en de Bijbel.

Zeker van de Rooms Katholieke Kerk kan ik het me goed indenken. Los gezien van of je deze film goed of slecht vond, denk ik persoonlijk dat wanneer je christelijk bent je deze film erg goed kan waarderen. En hoe minder christelijk hoe minder waardereling.

Daarbij staat voor mij los dat je de film inhoudelijk tegen kan vallen.


avatar van Fortune

Fortune

  • 4317 berichten
  • 2774 stemmen

N23 schreef:

Zeker van de Rooms Katholieke Kerk kan ik het me goed indenken. Los gezien van of je deze film goed of slecht vond, denk ik persoonlijk dat wanneer je christelijk bent je deze film erg goed kan waarderen. En hoe minder christelijk hoe minder waardereling.

Daarbij staat voor mij los dat je de film inhoudelijk tegen kan vallen.

Hoe meer gelovig je bent hoe meer je het kan waarderen dat Denzel Washington met een lomp zwaard op mensen aan het inhakken is. Uiteraard toon je zo precies waar het christendom voor staat.


avatar van Nomak

Nomak

  • 11634 berichten
  • 0 stemmen

Fortune schreef:

Hoe meer gelovig je bent hoe meer je het kan waarderen dat Denzel Washington met een lomp zwaard op mensen aan het inhakken is. Uiteraard toon je zo precies waar het christendom voor staat.

Wat een onzin kraam jij uit.


avatar van Fortune

Fortune

  • 4317 berichten
  • 2774 stemmen

Nomak schreef:

(quote)
Wat een onzin kraam jij uit.

Is dat zo? Je kan het kort door de bocht noemen maar uiteindelijk vind ik dit geen beeld wat religie eer aandoet.


avatar van N23

N23

  • 649 berichten
  • 255 stemmen

Fortune schreef:

(quote)

Is dat zo? Je kan het kort door de bocht noemen maar uiteindelijk vind ik dit geen beeld wat religie eer aandoet.

Lees anders het Oude Testament.

Het laat goed zien dat God niet een zwak Persoon is, en als je met Hem toort zoals ze deden in de film met Denzel, dat Hij ook voor hen opkomt. Want Hij had hen niet verlaten maar zij Hem.


avatar van harm1985

harm1985

  • 526 berichten
  • 503 stemmen

Pfft, nadat bij 'Carlito's Way: rise to power' na 9 minuten de reclame al begon en bij 'Man of the House' het jongetje al na 1 minuut me op de zenuwen ging werken heb ik deze toch maar opgezet. Moet zeggen, de post-apocalyptische sfeer is goed neergezet, lekker grauw filter eroverheen, grote uitgestrekte dorre vlaktes en vervallen architectuur zetten gelijk de toon. Tel daarbij een paar erg brute actiescenes op en je zit er gelijk in. Helaas zakt het niveau daarna een beetje in, de film komt in wat rustiger vaarwater en het acteren van Mila Kunis, die toch gene kleine rol heeft in deze film is net niet gevarieerd genoeg om de film naar ene hoger niveau te tillen. Oldman is redelijk op dreef, maar helaas weer eens getypecast als badguy (terwijl hij in The Dark Knight echt excelleerde als Gordon, een goed guy). Ik knapte echter wel zwaar af dat het boek, waar het om ging een Bijbel bleek te zijn, kon ook haast niet anders, maar dat ze dan ook nog even eens moeten vermelden dat men dacht dat religie de oorzaak was van alle oorlog en dus alle Bijbels vernietigd zijn was een beetje teveel van het goede. De rest van de film kabbelt een beetje voort, met de shoot-out bij die bejaarde kannibalen als hoogtepunt van het tweede deel. Het einde was ook weer teveel van het goede dat ie ff heel die Bijbel gaat citeren, dat iemand het overschrijft (deden monniken vroeger ook) en dat het daarna wordt gedrukt met een drukpers (iets waartegen de kerk zich verzette). Er is me echter 1 ding niet helemaal duidelijk kan Eli nou braille lezen, of is hij gewoon blind? Dat gegeven op zich was wel tof gedaan, alleen brengt wel een beetje een probleem met zich mee: braille boeken zijn veel dikker dan normale boeken, omdat die bobbels goed te lezen moeten zijn, en het papier dus dik is; de braille Bijbel is nooit dik genoeg om zo'n dik gedrukt boek te produceren.

2.5*


avatar van N23

N23

  • 649 berichten
  • 255 stemmen



Over het Bijbel gedeelte.

Dat hij de Bijbel gaat citeren kan ook anders uitgelegd worden, dat God de woorden uit zijn mond liet komen.

Sowieso kon hij braille lezen, maar zijn ogen kan ook anders uitgelegd worden ipv blindheid, bijv 'super' ogen. Waarom de kerk tegen de drukpers was weet ik ook niet, en ook niet waarom dat relevant zou zijn voor deze film?


avatar van Hassink

Hassink

  • 63 berichten
  • 475 stemmen

N23 schreef:
(quote)


Over het Bijbel gedeelte.

Dat hij de Bijbel gaat citeren kan ook anders uitgelegd worden, dat God de woorden uit zijn mond liet komen.

Sowieso kon hij braille lezen, maar zijn ogen kan ook anders uitgelegd worden ipv blindheid, bijv 'super' ogen. Waarom de kerk tegen de drukpers was weet ik ook niet, en ook niet waarom dat relevant zou zijn voor deze film?

Bon, het is dus voor gelovigen leuk met al de verwijzingen naar hun kijk op de wereld. Voor een gemiddelde filmfan is er echter niets aan omdat het duidelijk wordt dat het matige verhaal op niets slaagt, slecht geacteerd is. Het is juist wel een beetje tof in beeld gebracht.


avatar van JacoBaco

JacoBaco

  • 10573 berichten
  • 2405 stemmen

Ik begrijp de gemiddelde atheïst niet. Een film als Hellraiser 1 en 2 vinden de meeste horrorfans goed, maar ze storen zich blijkbaar niet aan Satan en/of demonen. Het satanische aspect is vaak meer pose dan overtuiging. Dat wil ik best toegeven, maar word je nu echt opgedrongen om in God te geloven bij The Book of Eli. Ik vind van niet. En toch storen veel mensen zich hier mateloos aan. Zat laatst met 2 andere Let Me In te kijken en in het begin van de film wordt er even vaak over het God gesproken en meteen kwam de opmerking: ''Als dit weer zo'n gelovige kutfilm is, dan hoef ik hem niet te zien.''


avatar van Hassink

Hassink

  • 63 berichten
  • 475 stemmen

Buiten het feit dat deze film geloof nu opdringt of niet, vind ik het gewoon een uitermate slechte film. Het gelovige onderdeel is gewoon allemaal veel te cliché. Ik ben ook helemaal geen atheïst dus mijn mening verandert u mening natuurlijk niet. Het is niet doordat het een film over geloof is dat ik hem slecht vind, zoals eerder vermeld vind ik de Star Wars reeks zeer sterk en er zijn weinig films die meer verwijzingen hebben naar het geloof.


avatar van JacoBaco

JacoBaco

  • 10573 berichten
  • 2405 stemmen

De ene keer ligt het er heel dik bovenop en de andere keer is het religieuze symboliek. Ik wilde eigenlijk alleen weer even aanhalen dat er veel mensen zijn die er zo over denken. Dat zij zich storen aan het bijbelse, bedoel ik dan. Het was verder niet mn bedoeling op jou hierop aan te vallen. Als jij dit gewoon een klote film vindt, dan is dat uiteraard helemaal prima. En zo niet, dan toch.


avatar van harm1985

harm1985

  • 526 berichten
  • 503 stemmen

Ja, zo kun je aan elk klassiek goed/kwaad verhaal wel een Christelijke inslag hangen, deden ze ook al met Narnia. De Bijbel is goede fictie met elementen die nu als klassiek worden beschouwd en in zekere zin profetisch, want hoe je het ook bekijkt, de 10 zonden hebben de mens altijd in verval gebracht.

Dit zie je ook terug in films als Scarface, the Godfather, etc, maar om die nou Christelijk te noemen? Ik vind het feit dat dat boek een Bijbel is een beetje makkelijk gezocht. Zou veel grappiger zijn als het een boek van L. Ron Hubbard was geweest