Burma VJ - Reporter i et Lukket Land (2008)

Alternatieve titels: Burma VJ - Reporting from a Closed Country | Birma VJ, Berichten uit een Gesloten Land

Denemarken / Zweden / Noorwegen / Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten / Duitsland / Nederland / Israël / Spanje / België / Canada
Documentaire

geregisseerd door Anders Østergaard
met George W. Bush, Ko Muang en Aung San Suu Kyi

Burma VJ is vrijwel geheel opgebouwd uit materiaal dat in het geheim gefilmd is door een groep reporters tijdens de opstand tegen de militaire dictatuur in september 2007. Met kleine, draagbare camera's verstopt in tassen, of vastgeklemd onder de oksels, wagen de reporters hun leven en brengen de kijker midden in het strijdgewoel.

avatar van Hannibal
Burma is geen vakantieland, dat is één van de dingen die in mij opkwam tijdens het zien van deze documentaire. De documentaire dwingt niets dan respect af voor de makers van de opnamen, en voor de Burmese Monniken. Een spannende documentaire, dat zie je niet vaak!

een zekere must voor docu liefhebbers

Damn, ik wacht al maanden dat ik hem eindelijk eens kan zien. Gemist op IDFA.

avatar van Koekebakker
Heeft door het hele land getourd, in Best of IDFA on Tour. Maar dat was vrijwel altijd maar 1 dag per theater.

Burma VJ is zeker weten één van de meest spannende en indruwekkende docu's die ik ooit gezien heb. Het was in feite een verhaal met opbouw en climax. Mijn beoordeling is gebaseerd op de impact die deze docu maakt: 4,5*

avatar van Drs. DAJA
Vond dit erg indrukwekkend. Het Cloverfield-gevoel maar dan echt.

avatar van sethone81
indrukwekkend, wat een wereld van verschil met buurland thailand waar wij als westerlingen wat meer ervaring mee hebben.
Knap hoe de spanning oploopt voor de " kijker"

avatar van JDSsmetje
Hierbij vond ik niet alleen de informatie die je meekreeg enorm interessant maar de film in zijn geheel gewoon heel erg spannend. Het is alsof het plot het beschrijft, ze brengen de kijker midden in het strijdgewoel, en doordat dit echt gebeurt is, is de impact op mij enorm groot!

avatar van Thom1994
Erg indrukwekkende documentaire die je een goed beeld geeft van de gebeurtenissen die zich daar destijds afspeelden.

Jammer dat hij niet langer duurde.

avatar van narva77
Zwaar klote dat het een ingekorte versie was van een uur!
Volgens mijn TV-gids zou hij tot 00.20 uur duren, dus in zijn geheel worden uitgezonden. Erg jammer!

Ik vond de film zeer indrukwekkend en interessant! Die VJ's wagen echt hun eigen leven in dat vreselijke militaire regime!

Van de monnikken is sinds 2007 (volgens mij) niks meer vernomen!

avatar van james_cameron
Indrukwekkende documentaire, qua inhoud en zeker qua vormgeving. Door het handheld camerawerk en de knappe montage raak je als kijker dicht betrokken bij de gebeurtenissen. De sobere, dreigende muziek past goed bij de vaak schokkende (en schokkerige) beelden.

avatar van Xx_se7en_xX
Weet iemand waar je deze film kunt zien?

avatar van voskat78
Heb hem gister nogmaals bekeken via hollandoc.
Het blijft een heftige en indrukwekende docu!!
Terechte winnaar vorig jaar op IDFA

1 Oscarnominatie

Beste Documentaire

Geheel terecht! Mooi!

Ps, nu heeft Nederland tóch nog een Oscarnominatie (Nederland is co-producerend land van deze docu)!

Indrukwekkend. Ik heb ervaring met het boeddhisme uit Birma en ken het als een vredelievende, bevrijdende praktijk. De monniken en de rest van de verzetstrijders in deze film laten zien hoe het is je angst te overwinnen en te strijden voor dat waar je in gelooft. De film laat daarmee zien hoeveel verwarring en angst er met verzetsacties meespelen, en hoeveel moed ervoor nodig is om simpelweg te protesteren. De documentaire verwart soms zelf ook door de schommelende, schokkerige beelden maar weet op de belangrijkste momenten ook zeer te ontroeren, en uiteraard te shockeren; een leger dat op zijn eigen volk schiet vergeet je immers niet gauw.
Prachtig beeld onder andere een vrouw die zo enthousiast klapt dat de wandelaars er om moeten lachen, de enorme menigten op de hoge gebouwen die uit alle gaten en hoeken puilen, de grote hoeveelheid monniken in hun rode gewaden, de vrouwelijke actievoerster Su Su Nway die haar vrijheid riskeert met haar verzetsactie (ze zit nu voor 12 en een half jaar in de gevangenis), de kalmte van sommige monniken.
Een aanrader.

Mooie recensie Renske!

Hij kwam een paar dagen terug op Arte, toevallig daarop gezien?

Dankjewel Narva77! Nee, ik had 'm geleend. Ik heb geen tv.

avatar van Anneniem
Prachtige documentaire.
Die grote stoet van monniken en andere mensen gaf voor mij echt hoop, ook al wist ik dat het niet goed zou aflopen. Ik kan me niet voorstellen hoe het is om in zo'n situatie te leven, en ik vind eigenlijk alle mensen in deze film heel dapper! Ze riskeren zoveel voor hun vrijheid, en wat levert het op?

avatar van The One Ring
De uitslag is bekend, maar toch is Burman VJ opvallend spannend. Deze documentaire vangt dan ook twee opwindende dingen in één klap: het gevoel van een opstand en de escalatie daarvan, en het stiekem filmen van wreedheden ondanks dat dit je een enorme gevangenisstraf kan opleveren. Het werkt bijna adrenalineverhogend. Geen wonder dat je tijdens sommige momenten merkt dat die journalisten een enorme kick lijken te krijgen van wat ze doen. Het mag dan gevaarlijk zijn, het is ook iets wat ze tot leven doet komen.

Verder vooral een zeer interessante blik van dichtbij op wat inmiddels recente geschiedenis is. Toen deze documentaire opgenomen werd ook nog nadat hij uitgekomen was zijn er enkele hervormingen ingevoerd in Birma. Het fijne weet ik er niet van, maar het land gaat er kennelijk op vooruit, naar de 20 jaar stilstand waar deze monnikenopstand uit voort kwam. Het zou mij niets verbazen als juist deze acties uiteindelijk deze veranderingen in het leger hebben geforceerd, maar ik geef toe dat ik te weinig kennis heb van zaken aldaar en dat dit slechts aannames zijn.

Hoe dan ook, dit is fascinerende en aangrijpende materie. De mars van de boeddhistische monniken levert beelden op die in het hoofd blijven hangen. Daarnaast, nu zijn er net als de journalisten in deze documentaire ook zo mensen bezig in de ISIS-gebieden. Zo'n documentaire benadrukt nog eens goed de spanning waaronder zoiets gemaakt moet worden.