Kagi (1959)

Alternatieve titels: Odd Obsession | The Key

Japan

geregisseerd door Kon Ichikawa
met Machiko Kyô, Ganjiro Nakamura en Tatsuya Nakadai

Kenji Kenmochi is een man van middelbare leeftijd en docent in de klassieke kunsten, die zich langzaam oud voelt worden, met name op seksueel gebied. Tegen de adviezen van zijn arts in neemt hij potentie-middeltjes om zich weer viriel te voelen. Ook omdat hij zijn mooie jonge vrouw niet teleur wil stellen. Maar de knappe, jonge verloofde van zijn dochter kan ook nog wel eens uitkomst bieden...

avatar van kinjutsu
Laag gemiddelde hier, een 1,5 van stinissen... Heb je daar nog een onderbouwing voor?

Nakadai is weer goed op dreef in deze film. Zijn manier van acteren en gezichtsuitdrukkingen zijn echt goud waard.

Erg mooi geschoten, mooie tussenshots - die in tegenstelling tot in Ozu - wel de plek aangeven waar het volgende shot zich gaat afspelen.
Ook erg innovatief/leuk op het gebied van metaforen. Zo werd er bijvoorbeeld een seks scene uitgebeeld door middel van enkele treinwagons die zich aan elkaar vastkoppelden met de fluit van de stoomlocomotief als hoogtepunt - daar moest ik wel even van glimlachen.

Zoals veel Japanse films is het hoofdthema in deze ook weer "het messed-up gezin", moet wel 1 van eerste geweest zijn. Bij ieder lid van het gezin zit een flinke steek los en iedereen handelt uit puur eigenbelang. Het is dan ook een goede beslissing van de dienstvrouw om op het einde gewoon maar iedereen in 1 klap te vermoorden. Haha.

avatar van Mochizuki Rokuro
kinjutsu schreef:
mooie tussenshots - die in tegenstelling tot in Ozu - wel de plek aangeven waar de volgende shot zich gaat afspelen.
Ben je op dezelfde plek in het boek van Cousins als ik? Vandaag gelezen

kinjutsu schreef:
Ik gok op een antwoord waar de woorden 'Zuid' en 'Korea' in voor komen.

Mochizuki Rokuro schreef:
Ben je op dezelfde plek in het boek van Cousins als ik? Vandaag gelezen

Hehe nee, wel een ander boek gelezen waar dat ook in staat, volgens mij van Richie - R.I.P.

Onderhond schreef:
"vreemde komt bij een familie, brengt het beest in de familieleden naar boven en zet de boel op stelten"

Bij Hebi Ichigo
Zeker ook bij deze film van toepassing.

avatar van McSavah

Bij Hebi Ichigo
Zeker ook bij deze film van toepassing.

Nog niet gezien, maar geloof ook hier van toepassing: Kazoku Gêmu (1983)