Wong Fei-hung Chi Saiwik Hung Si (1997)

Alternatieve titels: Once Upon a Time in China and America | Once Upon a Time in China VI | Huang Fei-hong Zhi xi yu Xiong Shi

Hongkong
Actie / Drama

geregisseerd door Sammo Kam-Bo Hung
met Jet Li, Rosamund Kwai en Xin Xin Xiong

So gaat naar Amerika om een kungfu-school te openen. Rond deze tijd worden Chinezen aan de Amerikanen verkocht om in slechte omstandigheden te werken aan de nieuwe spoorwegen door Amerika. De Chinezen worden zeer slecht behandeld door de Amerikanen en So komt dan ook zelf in de problemen met ze. Hij vraagt dan aan Wong Fei Hung voor hulp.

welke deel is dit deel 4 ofzo, schijnt toch meer dan 5 delen te zijn toch?

avatar van pascal83
Volgens imdb is dit deel 6, niet 4 ... wel zo handig om te weten als je er op stemt

Ik denk ook deel 6. Zo staat hij toch geafficheerd op mijn versie.

De eerste in de serie die ik zie, beetje jammer dat ik de rest niet eerder gezien heb, maar erg lastig aan te komen. Vooral die Chinese martial arts films lijden wel eens onder hun vroegere (relatieve) populariteit lijkt me. Aangezien de meesten wel uitgebracht zien lijkt er weinig interesse om ze opnieuw de markt op te gooien. Alleen zit je dan wel met een niet aan te horen Amerikaanse dub opgescheept vaak.

Soit, in deze aflevering gaat Li brandhout maken van de indiaantjes en cowboytjes, wat mij best beviel, aangezien mijn afgunst van het hele western gebeuren. De setting is wel een klein nadeel, maar de genadeloosheid waarmee Li en companen iedereen in elkaar meppen is erg fijn.

De film heeft een hoop niet, zoals goed acteerwerk of een goeie soundtrack. Visueel is het vaak ook pover, al ligt dat meer aan de setting. Gelukkig is het martial arts gedeelte wel weer op niveau (zoals eigenlijk steeds wel in Li's HK werk). Dus op dat gebied, erg fijn vermaak, met weer een hoop leuke, mooi uitgevoerde scenes.

Geen topper verder, maar een leuke aanvulling en een fijn tussendoortje. Goed zoethoudertje tot het volgende meesterwerk(je).

3.5*, vermakelijk, vliegt voorbij.