Wong Fei-hung Chi Saiwik Hung Si (1997)

Alternatieve titels: Once Upon a Time in China and America | Once Upon a Time in China VI | Huang Fei-hong Zhi xi yu Xiong Shi

Hongkong
Actie / Drama

geregisseerd door Sammo Kam-Bo Hung
met Jet Li, Rosamund Kwai en Xin Xin Xiong

So gaat naar Amerika om een kungfu-school te openen. Rond deze tijd worden Chinezen aan de Amerikanen verkocht om in slechte omstandigheden te werken aan de nieuwe spoorwegen door Amerika. De Chinezen worden zeer slecht behandeld door de Amerikanen en So komt dan ook zelf in de problemen met ze. Hij vraagt dan aan Wong Fei Hung voor hulp.

welke deel is dit deel 4 ofzo, schijnt toch meer dan 5 delen te zijn toch?

avatar van pascal83
Volgens imdb is dit deel 6, niet 4 ... wel zo handig om te weten als je er op stemt

Ik denk ook deel 6. Zo staat hij toch geafficheerd op mijn versie.

De eerste in de serie die ik zie, beetje jammer dat ik de rest niet eerder gezien heb, maar erg lastig aan te komen. Vooral die Chinese martial arts films lijden wel eens onder hun vroegere (relatieve) populariteit lijkt me. Aangezien de meesten wel uitgebracht zien lijkt er weinig interesse om ze opnieuw de markt op te gooien. Alleen zit je dan wel met een niet aan te horen Amerikaanse dub opgescheept vaak.

Soit, in deze aflevering gaat Li brandhout maken van de indiaantjes en cowboytjes, wat mij best beviel, aangezien mijn afgunst van het hele western gebeuren. De setting is wel een klein nadeel, maar de genadeloosheid waarmee Li en companen iedereen in elkaar meppen is erg fijn.

De film heeft een hoop niet, zoals goed acteerwerk of een goeie soundtrack. Visueel is het vaak ook pover, al ligt dat meer aan de setting. Gelukkig is het martial arts gedeelte wel weer op niveau (zoals eigenlijk steeds wel in Li's HK werk). Dus op dat gebied, erg fijn vermaak, met weer een hoop leuke, mooi uitgevoerde scenes.

Geen topper verder, maar een leuke aanvulling en een fijn tussendoortje. Goed zoethoudertje tot het volgende meesterwerk(je).

3.5*, vermakelijk, vliegt voorbij.

avatar van Metalfist
Wong Fei Hung en de Indianen

Eindelijk kon ik aan het zesde deel van de Once Upon a Time in China reeks beginnen! Oorspronkelijk met het eerste deel in 2013 begonnen maar deel 4 & 5 (die beiden niet met Jet Li zijn) zijn niet zo eenvoudig te vinden. Daardoor bleef mijn DVD van deel 6 lange tijd stof verzamelen maar 7 jaar na datum dan toch eindelijk de reeks kunnen completeren. Deel 4 en 5 waren erg fijne films die de reeks een nieuw elan gaven en ik verwachtte dan ook dat dit deel die lijn ging volgen. Jammer genoeg blijkt dit wel de minste in de reeks te zijn.

Het voelt ook vooral wat aan als een achteraf film. De eerste vijf Once Upon a Time in China films werden in een recordtempo gedraaid tussen 1991 en 1994 maar op dit zesde deel was het dus wachten tot 1997. De opnames verhuisden ook naar Amerika (er werd dan ook opgenomen op de set van The Alamo die gebouwd was voor John Wayne zijn magnum opus) en er werd danig geknipt in de personages. Siu Chung Mok als Foon is er bijvoorbeeld niet meer bij (voor de eerste keer in heel de reeks denk ik), Porky ook al niet en daardoor is ook die toffe dynamiek tussen Porky, Club Foot, So en Foon uit de vorige film verdwenen. Het dilemma van Wong Fei Hung die moet kiezen tussen Aunt May en Aunt Yee is ook achter de schermen opgelost en wat overblijft is een ietwat zoutloos plotje van Wong Fei Hung die naar Amerika trekt en zijn geheugen verliest. Ik had verwacht dat de film zich daar wel volledig op ging focussen maar Sammo Hung besluit op dat vlak niet teveel tijd te verliezen. Daardoor voelt de film wat onevenwichtig aan aangezien de Indianen eigenlijk verder amper iets te betekenen hebben in het plot.

Een film die in Amerika wordt opgenomen en daardoor ook flink wat Amerikaanse acteurs in de cast heeft zitten. Een knieval om dit ook voor het Westerse publiek wat toegankelijker te maken? Ik weet het niet maar zo'n Jeff Wolfe als Billy is wel tenenkrommend slecht. Li doet het zoals te verwachten wel degelijk maar als ik eerlijk ben, ben ik toch meer fan geworden van de invulling van Wenzhuo Zhao in deel 4 en 5. Een aantal personages die logischerwijs terugkeren zoals Rosamund Kwan als Aunt Yee (ik vond Aunt May een betere keuze trouwens maar dat terzijde) en ook Xiong Xin-Xin als Club Foot. Die wordt om de één of andere reden in mijn DVD trouwens Seven genoemd (inclusief een stom mopje van Billy dat hij 10 broers/zussen heeft en dat ze dus samen een 7-11 kunnen openen..) maar loopt ook veel krommer? Het lijkt wel alsof zijn nek continu vast zat en ze in Amerika geen osteopaat vonden. Tof om Richard Ng nog eens in iets terug te zien, blijft een erg fijne acteur, maar jammer dat Roger Kwok vervangen is als So. De invulling van Chan Kwok-Bong is minder geslaagd.

De DVD die ik heb is trouwens een Thaise versie maar gelukkig wel met originele audio en Engelse ondertitels. Probleem daarbij is dat ze wel wat een loopje nemen met de vertalingen (zelfs Wong Fei Hung wordt anders geschreven) dus dat is soms een tikkeltje lastig. Fijn dat ik de reeks eindelijk eens heb kunnen completeren, het blijft toch een interessant figuur die Wong Fei Hung. Wie meer over hem wilt weten kan nog wel flink wat andere films en series kijken, naar het schijnt bestaan er meer dan 100 varianten..