Wong Fei Hung: Chi Tit Gai Dau Neung Gung (1993)

Alternatieve titels: The Last Hero in China | Deadly China Hero | Claws of Steel

Hongkong
Actie / Komedie

geregisseerd door Jing Wong
met Jet Li, Anita Yuen en Man Cheung

Er verdwijnen op mysterieuze wijze jonge vrouwen uit het dorp waar Wong Fei Hung (Jet Li) woont. En natuurlijk komen de bewoners aan hem vragen om uit te zoeken wat er gaande is. Eerst wil Wong Fei Hung niet in de zaak betrokken raken maar al snel zorgen verschillende gebeurtenissen dat hij weer diep in de problemen komt.

3 *** voor de irritante gelach van de officier.
Ik heb mijn stem met halfje verminderd, Ik dacht dat ik het niet gezien had. Zonde voor mijn tijd
Maar de film is een slappe aftreksel van Fong Sai-Yuk, maar wil niet zeggen dat het slecht is. Er zitten leuke grappen tussen in de film. In ieder geval Jet Li fans moeten deze zien. Maar is geen MUST.

Bonus dvd bij de special edition van Hero. In het begin van de film leek het een irritante B-flim, maar naarmate de film langer duurde ben ik een beetje van dit idee afgestapt. Ik heb echt gelachen om een aantal personages. Heerlijke lijpe film. 3,5*

avatar van feanaro surion
Erg grappige(niet altijd zo bedoelde) film, maar wel erg amateuristisch, en de gevechten die best goed zijn uitgevoerd worden een beetje verpest door het slechte camerawerk. 2.5 sterren.

avatar van YuLaw16
Te gekke kung fu film . Ik vond het werkelijk otnzettend grappig om naar te kijken. Ook de gevechten waren heel cool en niet te vergeten: origineel!

Vond het één van de betere kung-fu flicks.

Film heeft even nodig om los te komen, maar het is weer '93, en Li mag weer schitteren als kung-fu specialist. Camerawerk was lekker vlotjes, en verre van amateuristisch. Complementeerde erg mooi de prachig uitgewerkte choreografie in dit filmpje.

Grootste pluspunt, de originele uitwerking van de dansen/vechtscenes. Altijd erg leuk als er van die semivechtscenes inzitten, en denk dat ik het nog niet beter gezien heb dan hier. De dansende leeuwen waren geweldig, maar ook het kip/centipede gevecht was erg cool en erg origineel.

Verder typische humor en overdreven afgerammelde verhaallijn, die alleen maar extra charme toevoegen. Lang op een dikke 3.5* gezeten, het einde maakt er 4 kleine * van. Geen betere onzin om de vakantie in te zetten

PS: drama

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Ben het helemaal met OH eens. Een erg geestige film, met bijzonder vermakelijke gevechtsscènes en hilarische, gortdroge dialogen en typetjes. De film heeft in het begin even tijd nodig om echt leuk te worden, maar op den duur is het gewoon vermaak ten top. Erg leuke onzin.

3,5 sterren.

avatar van J.T.O
De grappen zijn inderdaad erg leuk verzonnen, iets anders dan de rest en dan met name "You hit my lung" Het is een spraakverwant met een ander woord en ik weet niet of mensen dit dan begrepen, maar goed

Het vechten opzich vond ik een beetje vreemd in het begin, maar tegen het eind viel het wel mee

avatar van Iketes
Zwak begin en langdurige vechtscènes (die niet erg lekker over de film verdeelt zijn) zijn toch wel de ergste kwalen van de film. (Soms) wel grappige typetjes en een aardig verhaal maken er toch nog wel een 'ok' geheel van. Leuk voor tussendoor, niet iets om heel vaak te kijken.

avatar van rokkenjager
Top vermaak dit.

Gewoon een kung-fu-flick hoe het hoort te zijn. Energieke camerawerk. Dynamischer dan de andere Kung-fu-flicks die ik zag. Ook choreografie simpelweg schitterend afgewerkt.De film is bij vlagen ontzettend hilarisch en fout. Iets dat bij die Kung-fu films zeer verteerbaar is. Verder prima geacteerd, her en der wat dramatisch, doch niet iets wat onder categorie 'slecht' valt. Het verhaaltje is redelijk, niettemin kijkt het bijzonder goed weg, en de actiescènes - vooral het eind gevecht zijn om te smullen. 3,5*

avatar van Erwinner
IMDB staat 111 minuten aangegeven, op MM 100, en mijn exemplaar geeft 147 min. aan. Ik zal m'n klokje aanzetten.

Edt: Ik vermoed dat de hoes weer eens gebrekkige info. weergeeft. Die 147 min. zullen waarschijnlijk inclusief de extra's zijn.

avatar van DVD-T
Heerlijk vlot filmpje.

Altijd even weer inkomen bij zo'n Hong Kong filmpje. Als je er eenmaal inzit is het genieten geblazen. Je moet even door de wat, voor ons, rare humor heenprikken en door de soms beroerde muziek. Toch is dit qua entertainment erg hoogstaand. De film verveeld geen moemnt en raast in een sneltreinvaart door het verhaaltje heen. Dat is niet wat deze Hong Kong films zo goed maken. Dat is de sterke actie, die toch vaak beter uitpakt dan in de grote Hollywood producties.

Erg toffe gevechten krijgen we te zien en erg gave stunts. Goede choreografie ook. Li laat zien waar hij goed in is, en dat is vechten. En hoe. Wat een snelheid heeft die man in zich. Ook de rest van de cast staat zijn mannetje. De muziek was niet altijd even goed, maar was bij vlagen wel leuk. vooral door het melodietje uit de Once Upon a Time in China trilogie. Camerawerk was trouwens fenomenaal. De gevechten zijn prachtig in beeld gebracht.

Een van de betere films uit het genre.

avatar van blurp194
Mijn kung fu is niet sterk genoeg om deze film ten volle te kunnen waarderen. Ik kan best lachen om de grappen, de gevechten zijn af en toe best mooi om te zien, maar ik wordt toch wel behoorlijk afgeleid door de wat achterhaalde beelden - slechte belichting, continuiteitsfouten, de heel erg Chinese soundtrack schraapt af en toe over m'n oorzenuwen... en dan heb ik het nog niet over m'n zitvlees dat na krap twee uur nonstop trap toch wel wat begint te zeuren. Maar, de drunken master en de buren zijn wel echt geniaal. Misschien moet ik toch maar wat meer Shaolin leren.

avatar van wibro
Bijzonder grappig filmpje waarbij ik mij prima geamuseerd heb. Het verhaaltje stelde natuurlijk niks voor maar de gevechten waren bijzonder komisch en daarom ook zeer geslaagd met als hoogtepunt de leeuwendans. Af en toe best in een deuk gelegen. Ik ben alleen wel bang dat als je te veel van dit soort filmpjes ziet je op die kung fu gevechten op een gegeven moment wel uitgekeken raakt. Deze film duurde voor mijn gevoel ook iets te lang. Het laatste gevecht maakte ook niet zo veel indruk meer op mij. Ik was eigenlijk al verzadigd.

Wat mij verder ook nog opvalt is het grote aantal films dat Jing Wong geregisseerd heeft. 74 in totaal waarvan maar liefst 8 in 1993. Hoe krijgt hij het voor elkaar?

De DVD van dit filmpje zat als bonus bij de film "Hero" van Zhang Yimou. Ik had echter vorige week pas in de gaten dat de extra 'features' een aparte film betrof. Altijd gedacht dat zij betrekking hadden op de film "Hero".