Anonyma - Eine Frau in Berlin (2008)

Alternatieve titel: A Woman in Berlin

Duitsland / Polen
Drama / Oorlog

geregisseerd door Max Färberböck
met Nina Hoss, Yevgeni Sidikhin en Irm Hermann

Berlijn, 1945. Een jonge Duitse vrouw, Anonyma, probeert te overleven na de invasie van de Sovjet troepen in de laatste dagen van de Tweede Wereldoorlog. Samen met hoofdzakelijk andere vrouwen schuilt ze in een kelder, waar ze veelal worden verkracht door de Sovjet troepen. Anonyma besluit een liefdesrelatie aan te gaan met een Sovjet officier, om zodoende de andere vrouwen en zichzelf te beschermen. Gebaseerd op het dagboek Anonyma - Eine Frau in Berlin.

avatar van Leo1954
Lekker onderhoudend verhaaltje, natuurlijk gaat een Duitse film over het onrecht hun aangedaan. Daar gaan 99% van de Duitse oorlogsfilms over. Ze hadden natuurlijk een willekeurige Russische stad kunnen nemen, waar de gruwelijkheden niet in de schaduw konden staan met wat hier gebeurd. Maar de Duitse filmindustrie blinkt niet uit op het gebied van lef. Ze kunnen er in ieder geval wel een aardige film over maken als je het vergelijkt met Nederlandse films.

avatar van OliverDogg
En als ze het wel doen krijgen ze natuurlijk tonnen kritiek omdat ze te schokerend zijn...

deze film bijvoorbeeld
Auschwitz (2011)

En die film was juist weer niet schokkend.

avatar van Leo1954
Dat was wel een moedige film, maar als film niet echt bijzonder. Franse cinema heeft het wel gedaan met La Rafle en Elle S'appelait Sarah, het kan dus wel.

Redelijke film waarin de capitulatie van Berlijn door de Russen onder de loep wordt genomen. Een stukje stilgezwegen geschiedenis maakt deze film zeker wel interessant. Helaas is de uitwerking wat minder en weet de film simpelweg de juiste snaar niet te raken. Zo was een betere inleiding welkom geweest. En aangezien het verhaal echt een duidelijke lijn mist, wordt het soms wat eentonig. Een kleine 3.0 sterren.

Zojuist gezien. Meeslepende en rauwe film en juist daardoor zo aangrijpend. Het verschil tussen acteren en acteren is juist in dit soort films zichtbaar. Hier staat dit wel op een zeer hoog peil en ook de russen zijn pure naturals.
Genoten . Beter kun je een film niet maken dus de volle 5 sterren.

avatar van Decec
Een goede oorlog/drama film...
Goed verhaal...
Wat een oorlog, zomaar mensen neerschieten, verkracht...
Wat een drama...
Uitstekend acteerwerk...
Toch een beetje te snel camerabeweging...
Prima mooi breedbeeld (geen HD aanwezig)...
Redelijk achtergrond geluid (geen Dolby Digital aanwezig => Sudance)...

De fragmentarische vertelling zonder een duidelijke verhaallijn en plot onderstreept dat het om de verfilming van een dagboek gaat over de verschrikkingen, die de vrouwen van Berlijn ondergaan hebben bij de verovering van hun stad door het Rode Leger. De misdragingen van de soldaten zijn trouwens van alle tijden. Om een vergelijking te maken, ook de Nederlandse militaire zijn destijds flink te keer gegaan in voormalig Nederlands-Indië.

Het idee van de anonieme vrouw om na een aantal verkrachtingen bescherming te zoeken bij een officier in ruil voor seks geeft blijk van een gezonde overlevingsdrang: ”Ich entscheide, wer mich bekommt.” Dat de vrouwen te midden van hun verschrikkingen wat lacherig doen over het aantal keren dat ze verkracht zijn, is een al even menselijke reactie wanneer zoveel geweld en ellende het dagelijks leven bepalen.

Een confronterende film van Max Färberböck over beestachtig gedrag of zoals majoor Andrey het zegt: “Bestien. Oder Tiere, wie Sie sagen.” en een poging om je daar tegen te wapenen. Rauw en onthutsend, niet alleen door het verhaal, maar ook door het overtuigende acteerwerk en de afschuwwekkende decors van het kapotgeschoten Berlijn. Een moedige film over een moedige, kordate vrouw.

avatar van fritsje
Sfeervol eind van de oorlogverhaal,ellende en verkrachtingen.beetje "der Untergang" achtig, en zo was de cast ook!tja die duitsers hebben het ook niet makkelijk gehad......

avatar van witboek
Een verschrikkelijk verhaal dat een klein beetje een beeld geeft wat er gebeurde tijdens den groote oorlog. Ik denk dat het nog erger was dan wat ze op beeld lieten zien. Maar we zien dat zo iets niet echt voorbij is. In Afrika is dat elke dag bezig en ook met kinderen en mannen.

Begrijp niet dat na al die verkrachtingen niemand zwanger was, maar ja in de film kan alles!

avatar van Robi
Wel een boeiend verhaal over een Duitse vrouw in het Berlijn tijdens de nadagen van de tweede wereldoorlog als de Russen de stad hebben belegerd. We zien hoe de Duitse vrouwen moeten overleven zonder hun mannen en allerlei vernederingen moeten ondergaan nu de Russen het voor het zeggen hebben. Het is ook stijlvol en mooi gefilmd. Echter wel dusdanig afstandig, dat de film me toch niet in die mate wist te raken die het eigenlijk wel zou moeten doen met een onderwerp als deze.

Tarkus schreef:
Ook in deze Duits-Poolse film zijn de vertolkingen weer zeer sterk.
Het verhaal is ook weer onthutsend en toont eens een andere zijde van de oorlog.
Maar ondanks het feit dat dit alweer een schokkend verhaal is had ik van deze film toch iets meer verwacht.
Het is me een beetje te langdradig en ik denk dat de film ook wat te lang is, het had best een half uurtje korter gemogen.
Toch alweer een goede film van Duitse origine, waarin de beelden van het verwoeste Berlijn weer indrukwekkend zijn.
De Duitse cinema heeft tegenwoordig zeer goede filmen over hun eigen verleden en dat maakt deze filmen zo bijzonder, mocht dit een Amerikaanse produktie zijn, het had zeker niet zoveel indruk nagelaten.
Kortom: goede verhaal, iets te lang, maar zeker de moeite om te bekijken.

Opnieuw bekeken, en toch opnieuw vol bewondering, voor de vertolkingen en ook voor de beelden, decors.
Prima gemaakt dus, en een aanrader voor wie van dit soort films houdt, geen vrolijk onderwerp, maar waarheidsgetrouw, en dat is de belangrijkste motivatie om deze prent te bekijken!!

Harde en schokkende film. Het zoveelste aspect van WO II waar ge alleen maar afschuw van overhoudt.
Ondanks het wetenswaardige van het verhaal en de indruk dat het nalaat, een te lange duur. Sommige scènes lijken zich te herhalen, ook al was één al krachtig genoeg. Af en toe ook wat verward en een vloeiende overgang tussen de scènes bleef soms ook achterwege.
Verscheurende beelden van het kapotgeschoten Berlijn en het leed van de bewoners die overbleven en eigenlijk al aan de dood waren ontsnapt.
Merkwaardig is ook de sfeer bij de overwinnaars want ondanks hun respectloze drang naar vergelding en vertier, toch ook veel onderlinge onenigheid, verlies van hiërarchisch waarden en twijfels.
Net als de film zijn de acts goed, maar niet buitengewoon.