Inglourious Basterds (2009)

Verenigde Staten / Duitsland
Oorlog / Komedie

geregisseerd door Quentin Tarantino
met Brad Pitt, Mélanie Laurent en Christoph Waltz

In het door Duitsers bezette Frankrijk is Shosanna Dreyfus (Mélanie Laurent) getuige van de brute moord op haar familie, onder leiding van nazi-kolonel Hans Landa (Christoph Waltz). Ze weet maar net te ontsnappen en vlucht naar Parijs, waar ze een nieuwe identiteit aanneemt en een filmtheater gaat runnen. Ondertussen, ergens anders in Frankrijk, neemt een joodse groep soldaten, onder leiding van Lt. Aldo Raine (Brad Pitt) wraak op de nazi's. De groep die bij de vijand bekend staat als 'The Basterds', zaait angst door de nazi's op brute wijze te vermoorden. Met de hulp van de Duitse actrice Bridget von Hammersmark (Diane Kruger) ondernemen ze een missie om de leiders van het Derde Rijk uit te schakelen bij een Duitse filmpremière in het filmtheater van Shosanna Dreyfus, waar ook Shosanna zelf haar kans schoon ziet om wraak te nemen...

5490 BERICHTEN 209 MENINGEN
avatar van Ramon K
Die muziek komt uit Kelly's Heroes. 'Tiger Tank'

Cinemaniak schreef:

Deze opmerking was hilarisch geweest als je er vijf sterren bij had gegeven

Van de week weer gezien en dit blijft toch een absurd goede productie van QT en Christoph Waltz acteert als een god!

inderdaad! Super veel respect voor de prestatie die hij in deze film levert!

avatar van aburex
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Hilarische film en één van de beste van Tarentino. Wat deze man allemaal uit zijn mouw schudt is ongelooflijk. De cast die hij weet bijeen te halen is indrukwekkend, alhoewel ik moet toegeven dat ik van sommige nog niet had gehoord. De " jodenjager" is fantastisch in zijn rol en ook Pitt speelt de pannen van het dak. De film duurt wel lang maar toch heeft hij me nergens verveeld. De slotscéne ]waar Piit een hakenkruis op het voorhoofd van de " jodenjager" kerftis fantastisch.

avatar van Goodfella_88
Christoph Waltz speelt hier echt ongelovelijk goed

Pitt zet ook een aardig acteerwerk neer, al zit hij naar mijn mening te weinig in de film

movie-edje
oooooh wat een film is dit zeg!

over-geweldig is het,

heerlijk om de fantasie van ( Tarentino ) te zien, wat hij er bij verzonnen heeft!

( NEIN NEIN NEIN NEIN )

I LOVE IT.

avatar van sebo12
Vorige week voor de 2e keer gezien en kon me nog steeds niet bekoren.
Oneindige dialogen en langdradig verhaal.
Dat Italiaanse slaat natuurlijk ook nergens op.
Christoph Waltz steekt er wel boven uit.

avatar van Sergio Leone
sebo12 schreef:

Komedie..?

avatar van K. V.
'k had wel wat schrik na Quentin Tarantino z'n vorige film "Death Proof", dat dit weer een saaie film, met ellenlange dialogen zou worden, maar toch eens bekeken na toch wel wat lovende kritiek en inderdaad hij is erg goed meegevallen.
Ondanks dat de film zo'n 150min duurt, verveelde hij niet. De film is zeker geen typische oorlogsfilm en daar hou 'k wel van. Historisch correct is de film evenmin. Dit wist 'k niet en zo was het einde wel verrassend.
De cast deed het prima. Er is zelfs nog een klein rolletje voor Mike Myers, maar dit keer speelt hij wel eens een serieuze rol en brengt het er ook goed van af.
Voor de rest zitten de gebruikelijke elementen er in: opvallende muziek en ja hoor, voeten in beeld
Voor mij is de film absoluut geslaagd en vond dit zeker een aanrader. Dit vind 'k ook een erg toegankelijke Quentin Tarantino film die zeker het bekijken waard is

avatar van geezoes
Tsja.... waar gebruik je de 5 sterren anders voor?

Heb deze film het kerstweekend voor de 4e keer gekeken en nu voor het eerst met mijn vriendin (ze wilde het nu wel een keer proberen). ik blijf hem geweldig vinden. Je moet er wel voor in de mood zijn maar als je dat bent blijft dit genieten.

avatar van Thierry18
Zeer bijzondere film, maar dan vooral vanwege het uitstekende acteertwerk van sommige personages!
Met kop en schouder boven iedereen uit SS kolonel Hans Landa. Deze man maakte de hele film lang een zeer dubbele indruk op mij. Hij straalde een bepaalde charme en hartelijkheid uit, maar tegelijkertijd ook iets zeer kils, gevoelloos en efficients. Iedere keer als hij in beeld kwam en mensen ging uithoren denk je:'' Volgens mij weet hij al lang het antwoord op zijn vragen''

Ook pluspunt; Het uitstekende camerawerk en de belichting.

avatar van Oliebol
Heb geen een moment kunnen lachen om deze film. Ik vond het tenenkrommend slecht. En begreep de humor ook totaal niet. Vond het een aparte film en vond de lange speelduur al schrikbarend. Al met al was ik toch begonnen aan de film doordat er zo lovend over is gesproken. Heb er nu wel spijt van gehad. Nee, zo'n film is niks voor mij.

Laks
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Hilarische Tarantino-film met veel absurde scènes die me nog lang zullen bijblijven.

De cast doet het erg goed. Brad Pitt speelt hier de pannen van het dak met een geweldig typetje die hij neerzet. (vond dat hij zeker ook een prijs verdiende voor deze rol), maar ook Waltz, de jodenjager, acteert hier geweldig en is zijn oscar meer dan waard.

De heel erg leuke, absurde en droge humor, de geweldige dialogen, enkele geweldige scènes (denk maar aan de 'kelder'scène, de scène in de kroeg en de 'aanslag' in de cinema op de nazi's) alsook het geweldige einde, maken deze film voor mij één van de betere films die ik ooit zag. Krijgt zeker een plaatsje in mijn top 10.

avatar van arno74
Zelden kom ik een film tegen die beter is als je het voor een tweede keer ziet. De eerste keer vond ik Inglorious Basterds niet zo bijzonder en het had een nogal vreemd verhaal. Nu weer gezien en ik moet toegeven dat het toch wel een aanrader is.

De eerste keer was het even wennen om een film over WO II te zien dat voor 95% niets met de werkelijkheid te maken heeft. Ik denk dat dat ervoor zorgde dat het geheel totaal ongeloofwaardig op mij overkwam en ik daardoor niet zo lette op het acteerwerk, het decor, de dialogen, en het filmverloop, want dat alles is dik in orde en brengt een heel bijzonder sfeertje over.

1.5* erbij.

avatar van yasaka
kort samengevat : een BRILJANT meesterwerkje !!

In deze film ontdek je acteerwerk op een hoger niveau.

Het is eerder al vermeld, "Brad Pitt speelt hier de pannen van het dak" maar evenzeer de andere personages waren subliem om naar te kijken.
Het scenario is origineel, verrassend en onvoorspelbaar.
Met dat tikkeltje Tarantino humor, een waar genot om naar te kijken.

Deze komt meteen op plaats 1 in mijn top 10 en verdient een dikke 5*

avatar van Illum Sphere
Deze film was een aantal weken terug op een Belgische zender en heb hem opgenomen. Vandaag de tijd gevonden om hem eindelijk te bekijken en ik heb niet echt een wauw gevoel gehad bij deze film, iets wat velen wel hadden bij deze film. Raar dat ik er geen wauw gevoel bij had, want Quentin Tarantino maakt normaal wel hele goede films. Niet dat ik deze film slecht vond, integendeel, maar er ontbrak gewoonweg iets om echt een wauw gevoel te hebben. Om het dan over de film zelf te hebben ipv het wauw gevoel, de film situeert zich in de Tweede Wereldoorlog. Degene die belangrijk zijn in de film zijn een groepje Amerikaanse joden die op gruwelijke wijze Duitsers om het leven brengen, The Basterds genaamd. De acteerprestaties zijn van een sterk niveau (wat we trouwens gewend zijn van Quentin Tarantino) en ook de camera doet wat het moet.

avatar van Gangleri
Weinig van verwacht en nog was het niet veel.

avatar van Roelade
Een meesterwerk naar mijn idee. Ook al is het historisch incorrect. Deze film blijft mij boeien.

avatar van Malli
WO II bekeken door de lichtjes gestoorde bril van Tarantino, met alle vertrouwde ingrediënten van die laatste: coole personages (Brad Pitt! Christoph Waltz!), nog coolere, spitse dialogen en het onvermijdelijke overdreven geweld. Genietbaar.

avatar van Zuiderpark
Geweldig

Wauw... Ben groot fan van Tarantino maar dit viel me extreem tegen!!

Ontzettend traag, niet boeiend, saai gewoon! Geen verhaal. Nee, niks aan.

Pirmais
Traag? Saai? Geen Verhaal?
En dat voor een Tarantinofan, ik vond Pulp Fiction toch een stuk trager,...

avatar van madmax1
Een tijdje geleden gezien en extra gewacht met waarderen , want dan had ik de helf van MM op me gehad,naar het schijnt dat die Tarantino met Brad Pitt een film maken ze gelijk al 2 sterren voor hebben.
Vervelende film die me nauwelijks boeit

rare reden om niet te stemmen want dat gaat nu alsnog gebeuren

Zoals wel meer mensen op dit forum en elders waardeer ik Tarantino's films. De lange beladen dialogen in zijn films kan ik altijd wel waarderen. 'Inglorious bastards' is een uitzondering, de film kon mij grotendeels niet bekoren. De openingssscéne (op het Franse platteland) was mooi opgebouwd en aardig ongemakkelijk. Ook in de scéne tussen Landa en Shosanna met die strüdel was een duidelijke spanning voelbaar. Aan de scéne in het café met die Duitse actrice kwam maar geen einde en ik merkte dat ik gewoon verveeld raakte. Brad Pitt's character was onamusant onverdreven en af en toe onverstaanbaar. Het personage Hans Landa door Christoph Waltz vond ik daarentegen wel erg goed gespeeld. Ik geef deze film 2.5 sterren.

avatar van Bibelonseberg
Snap echt niet waarom mensen deze zogenaamde 'komedie' zo hoog waarderen.
Historisch en inhoudelijk heeft het bovendien geen enkele waarde.
Deze film bevat met name een ongezonde hoeveelheid pervers grof geweld dat
om zich te behandelen tegen een ziekelijke anti Duitse frustatie.

avatar van PaulieWalnuts
sebo12 schreef:
Vorige week voor de 2e keer gezien en kon me nog steeds niet bekoren.
Oneindige dialogen en langdradig verhaal.
Dat Italiaanse slaat natuurlijk ook nergens op.
Christoph Waltz steekt er wel boven uit.

Mag ik vragen waarom Pulp Fiction (een film met toch wel vrij geniale dialogen) dan je lievelingsfilm is? Ik vind dit namelijk wederom een typische Tarantino-film.

Bibelonseberg schreef:
Deze film bevat met name een ongezonde hoeveelheid pervers grof geweld dat ik me nu echt afvraag of Tarantino niet eens een keer langs de psychiater moet gaan
om zich te behandelen tegen een ziekelijke anti Duitse frustatie.

Hoezo anti Duits??

Naar mijn mening 1 van de allerbeste fictieve oorlogsfilms ooit gemaakt. Typisch Tarantino om werkelijk met fictie te vermengen, heerlijk over de top einde en de acteerprestaties van Hans Walda (Walz) zijn meer dan Oscarwaardig.. Beste scene in het undergroundcafe met de ontmoeting met de gestapoofficier.. wat een sfeertje!!! DIkke vette 5 sterren...

avatar van RuudC
Ik snap er niks van. Ik heb altijd gedacht dat Quentin Tarentino enorm kickte op de films van de oude grindhousebioscoopjes. Het leek mij aanvankelijk erg leuk om een herbewerking te zien van Enzo Castellari’s Quel maledetto treno blindato (The Inglorious Bastards). Ik had me helemaal voorbereid op de vette knipoog naar jaren ’70 pulp en daarmee simpel popcornvermaak. Waar ik had gerekend op bizarre actie en een heerlijk flauw verhaal, krijg ik een praatfilm voorgeschoteld. Nu ben ik prima in staat om mijn instelling tijdens het kijken aan te passen, maar er waren verdomd weinig momenten die goed waren. Scenes waarin spanning hoort te worden opgebouwd, werden compleet teniet gedaan door ellenlange dialogen. Kortom, ik vond het een behoorlijk zielloos filmpje.

Dat deze versie verhaaltechnisch niets te maken heeft met de Italiaanse tegenhanger zie ik wel als een pluspunt. Ik vind het alleen erg jammer dat Quentin Tarentino een film van een genre gemaakt heeft. Het was wat braafjes. Over the top personages waren er nauwelijks. Slechts Brad Pitt’s personage vond ik echt vermakelijk, vanwege de ontzettend foute Amerikaanse houding. Zijn ‘arriverderci’ was hilarisch. De rest, de bearjew of kolonel Landa, doen me nauwelijks iets. De eerste zien we veel te weinig, de ander kan zijn klep niet houden. Visueel valt er al helemaal niets te genieten. Behalve enkele momenten kon The Inglourious Basterds me gestolen worden. Ruim twee uur aan zinloos gebabbel kan alleen leuk zijn wanneer er een hoop tussendoor gebeurt, zoals in Pulp Fiction. Tarentino’s laatste werk wil ik vooral graag snel vergeten.