Inglourious Basterds (2009)

Verenigde Staten / Duitsland
Oorlog / Komedie

geregisseerd door Quentin Tarantino
met Brad Pitt, Mélanie Laurent en Christoph Waltz

In het door Duitsers bezette Frankrijk is Shosanna Dreyfus (Mélanie Laurent) getuige van de brute moord op haar familie, onder leiding van nazi-kolonel Hans Landa (Christoph Waltz). Ze weet maar net te ontsnappen en vlucht naar Parijs, waar ze een nieuwe identiteit aanneemt en een filmtheater gaat runnen. Ondertussen, ergens anders in Frankrijk, neemt een joodse groep soldaten, onder leiding van Lt. Aldo Raine (Brad Pitt) wraak op de nazi's. De groep die bij de vijand bekend staat als 'The Basterds', zaait angst door de nazi's op brute wijze te vermoorden. Met de hulp van de Duitse actrice Bridget von Hammersmark (Diane Kruger) ondernemen ze een missie om de leiders van het Derde Rijk uit te schakelen bij een Duitse filmpremière in het filmtheater van Shosanna Dreyfus, waar ook Shosanna zelf haar kans schoon ziet om wraak te nemen...

5490 BERICHTEN 209 MENINGEN
avatar van stfuympos
Het jammere van deze film vind ik vooral Sgt. Hugo Stiglitz daar kan je bij wijze van een hele film van maken en mn verwachtingen waren hier ook hoog en opeens afgelopen, was wel teleurstellend.

Top film, top scene's en top acteerwerk. Masterpiece!

avatar van El_Cascador
Inglourious Basterds is een loepzuivere topfilm: heerlijke dialogen en brute actie: op en top Tarantino, dit keer in een fris WO II-jasje. De cast doet het uitstekend, met natuurlijk die geinige C.Waltz op kop. Die man heeft zijn Academy Award zeker niet gestolen. Ook de prestigieuze Screen Actors Guild Award voor de gehele cast is terecht. 4 sterren!

avatar van Gon1234
Ik heb deze film in de bioscoop gezien, en een aantal dagen geleden op Blu-ray gekocht, waarop ik hem net voor de 2e keer heb gekeken. M'n oordeel is nog steeds hetzelfde; wat een topfilm!

Inglourious Basterds bestaat uit veel lange scenes met geweldige dialogen en goed camerawerk!
De film begint met een geniale openings-scene met Christoph Waltz, die op een erg leuke manier de klootzak speelt en eigenlijk degene is die de film maakt tot wat hij is. De openings-scene en de Strudel scene zijn dan ook wat mij betreft twee historische scenes die ik niet snel zal vergeten! En wees maar niet bang hoor, de andere scenes zijn ook van hoog niveau!

Negatieve punten? die zijn er eigenlijk niet. Misschien dat na de strudel-scene de film qua genialiteit z'n hoogtepunt al heeft bereikt, maar zo'n scene valt ook moeilijk te evenaren!
Ik kan er nog lang over door praten, maar dat deze film hier op Moviemeter een 4* heeft zegt denk ik wel genoeg.

Een geniale film, 4,5*!

avatar van .Herkauwer
Een geweldige film die ik net voor de 2de keer heb gezien. Geweldige dialogen en uitstekende actie op z'n Tarantino's. Het acteerwerk is heel goed, vooral de jewhunter is goed, maar ik vermaakte me meer met ltn. Aldo Raine. Het is een lust voor het oog om Brad Pitt zo te zien acteren en dat accentje maakt het compleet. En natuurlijk deden alle Hermann's het in de film ook zeer goed

4,5 ster

Goeie film, maar had toch nog iets meer verwacht. Vooral brute actie dan. Ik vond het al bij al nogal braaf voor een Tarantino. En Waltz tilt deze film toch naar een hoger niveau. Hij was heel geestig. De meeste andere acteurs vond ik niet echt goed bezig maar dat was misschien de bedoeling.

"You probably heard we ain't in the prisoner-takin' business; we in the killin' Nazi business. And cousin, business is a-boomin'."

Sterk script, sterke acteurs, sterke regie, sterke cinematografie en sterk verhaal.
Een film die me - als niet speciaal grote Tarantino-fan - zeer aangenaam verraste.
Ook wel grappig dat Tarantino de historische setting zoveel mogelijk probeert te bewaren (naar mijn weten wordt er in een Amerikaanse film zelden zo veel Frans, Duits en zelfs Italiaans gesproken), maar uiteindelijk met het grootste historische feit een loopje neemt en naar zijn hand (of dat van zijn film) zet.

Een aanrader.

Al DeNiro schreef:
Meest overschatte film van afgelopen decennium.

Wie bepaalt wat overschat is? Omdat jij het niet zo'n goede film vind, is het maar overschat? Ik vind het wel een goede film in ieder geval. Gisteren gekeken en ik vond het de beste film die ik in tijden heb gezien. Vond het persoonlijk weinig weg hebben van komedie en meer van oorlog/actie/drama. De lange conversaties vond ik alles behalve vervelend. Ik vond het verhaal erg goed vertelt en ik vond ook dat er uitmuntend goed geacteerd werd. De film heeft mij geen moment verveelt en ik heb genoten van de typische Tarantino momentjes.

avatar van riesma
Jocharo-T schreef:
Wie bepaalt wat overschat is?
Iedereen, als diegene die mening heeft?
Omdat jij het niet zo'n goede film vind [sic] [...] Ik vind
Hier zeg je het al: vinden, ofwel een persoonlijke mening. Ook in mijn ogen is deze film overschat, helaas zijn er een hoop het niet met mij eens.

Jocharo-T
Goh, helder licht. Ik had ook wel door dat het een mening is, het ging mij meer om de tonatie van zijn bericht. Vandaar bij mijn bericht ook zo duidelijk de woorden 'ik vind'.

Daarnaast is de dicussie wat nou overschat is wel interessant lijkt mij. Als een film in zijn eerste maand een hoog cijfer scoort en daarna flink keldert, kun je ervan spreken dat de film nogal overschat was. Maar als een film na 2 jaar en 5 en een half duizend stemmen verder op een gemiddelde van 4** staat (een 8 dus) (om over de score en aantal stemmen op IMDB nog maar te zwijgen) kun je in MIJN optiek nooit van overschat spreken. De kans dat de film nu nog extreem in cijfer keldert is vrij minimaal. Maar goed, zo denk ik erover en jij wellicht weer anders.

avatar van riesma
Het is een forum, het spreekt voor zich dat alles wat je schrijft een mening is. Iedereen elke zin laten beginnen met "ik vind" is wel redelijk onzinnig. (Deze discussie hierover zal wel vaker gevoerd zijn en daardoor waarschijnlijk net zo onzinnig).
Iets overschat vinden valt ook onder zo'n mening. De massa vind het niet, ik (en blijkbaar ook Al DeNiro) vind het wel. Wie het schrijft bepaalt de definitie van overschat vanuit zijn/haar optiek. Een objectieve definitie voor een mening is er niet.
Of 4 sterren gelijk staan aan een 8 is* ook een discussiepunt. Maar dat gaat wel redelijk offtopic.

* lees: vind ik.

Jocharo-T
Ik vind het ook onzinnig om achter elke zin 'ik vind' te zetten. Ben het met je eens dat iedereen die hier iets neerzet zijn mening verkondigt, wat moet het anders zijn? Het ging mij vooral om de tonatie, maar je hebt uiteraard gelijk dat er geen objectieve definitie is van een mening.

Cijfers worden vaak gegeven van 1 t/m 10, nu is het daarvan de helft. Dan is het logisch dat een 4 gelijk staat aan een 8 (dus een zeer ruime voldoende) hoe zou je het anders willen zien? 5 is het hoogste wat je hier kunt geven, (5 = 10 kan niet beter) dan lijkt het me niet logisch dat 4 sterren bijvoorbeeld gelijk staan aan een 5 en een half ofzo. Als ik een film niet zo goed vind, maar nog wel voldoende ga je toch geen 4** geven? Ik kan mij niet bedenken hoe ik het anders zou moeten zien, dus dat is in mijn optiek alles behalve een discussie punt. Komt trouwens ook exact overeen met het cijfer op IMDB (die wel van 1 t/m 10 werken). Klopt wel redelijk wat ik zeg denk ik, maar is inderdaad redelijk offtopic.

avatar van Dee Al
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Geweldige Tarantino- film. Deze is zo goed omdat hij zo gevarieerd is. Soms is hij dramatisch, dan weer spannend, dan weer afschuwelijk en dan weer grappig. Er zitten in ieder geval veel meesterlijke scènes in die ik met plezier kijk. Het acteerwerk is over het algemeen heel goed, met Christoph Waltz als uitspringer. Hier en daar is de film wel een beetje geromantiseerd, maar dat wil ik wel door de vingers zien. Ook wel mooi dat ze Hitler in de film lieten sterven. Dat had ik niet verwacht. Het einde was wel onrealistisch. Hans Landa was de Inglourious Basterds de hele film te slim af geweest en opeens tuinde hij helemaal in hun list, die ik toch aardig voorspelbaar vond. Hans Landa is geen vijand die op het einde vernederd had moeten worden. Daarom niet de volle pot, maar toch een goede film.

Ik vond deze film echt gruwelijk goed! Je moet natuurlijk in je achterhoofd houden dat het overdreven acteerwerk (vooral van Pitt) de bedoeling is. Al vond ik Waltz echt heel geloofwaardig. Sommige stukjes zijn best bizar als je geen ervaren Tarantino-kijker bent, maar geven je wel een voldaan gevoel door de personages die in dit geval het lijdend voorwerp zijn. Toppertje!

avatar van De_Hollander
Al DeNiro schreef:
Meest overschatte film van afgelopen decennium.

Paar geinige momenten, maar verder veel saaie, onzinnige en langdurige gepraat en belachelijke optredens van sommige acteurs met Brad Pitt voorop. Ze proberen allemaal lollig te doen, maar dat zijn ze zeker niet.

De Duitsers worden als complete idioten neergezet, maar gek genoeg had ik meer sympathie voor hun dan de Geallieerden.

Ik heb me ook zwaar geergerd aan het personage van Kruger met haar irritante gedrag en het feit dat ze een ongewapende jonge Duitse soldaat die net vader is geworden even neerknalt. Gelukkig werd ze gewurgd door Hans Landa en dat is voor mij meteen de beste scene van de film!

2,5 sterren voor briljante acteerwerk van Hans Landa en dan ben ik nog te mild.
Ik ben het helemaal met je eens. Ik moet ook erbij zeggen dat ik totaal niet van Tarantino- films hou.

avatar van black swallow
Schitterende film!,

gepraat hoort bij Tarantino...en wat dat betreft is hij zelfs bescheiden hier -

Tarantino is een meester - als een acteur belachelijk optreedt, is dat met een bedoeling, evenzo dat 'domme' accent van Brad..etc.etc..
T speelt zijn spel, hij componeert, knipoogt en verwijst,

en intussen weet ie me toch ook te raken,

en tjah, als je niet van Tarantino's werk houdt, dan houdt het op.... - misschien kun je ze dan gewoon beter niet bekijken - ik ga ook geen voedsel bestellen dat ik niet lust,

avatar van DiDa
Gister nog eens gekeken en wat een fantastische film nog steeds. Ik had hem alleen destijds in de bios gezien en gister voor het eerst weer eens bekeken op blu ray.

Geweldige scenes (vooral de opbouw in de cafe scene) en geweldige humor. Arrivederci.....

avatar van jippie2010
De film kon niet brengen wat ik had gehoopt.
Wel heb ik bewondering voor de uistekende dialogen zonder spanningverlies,
en was het camerawerk op niveau.
Het scenario 'an sich' viel me vooral tegen. 3.0

Voor mij echt een Tarantino film. Af en toe absurd en dat hoort bij T.

Gezien op dvd, filmmuziek kwam goed over.

sweinsteiger
Heel goed, net zoals alle Tarantino's

m1chel
sweinsteiger schreef:
Heel goed, net zoals alle Tarantino's

ik heb het echt geprobeerd, maar ik ben dus echt geen cult-film fan....Tarantino doet me niets, helaas....vond de film, netzoals de andere films van Tarantion niets aan...

riesma schreef:
Iedereen, als diegene die mening heeft?

Ik vind de opmerking 'Wie bepaalt wat overschat is' van Jocharo-T eigenlijk wel een terechte. Met de term 'overschat' heb je het naar mijn idee niet alleen over de mening van jezelf, maar ook over die van vele anderen. Wat je eigenlijk zegt is dat de score die de film heeft behaald volgens jou lager uit had moeten vallen. Je betrekt dus niet alleen je eigen mening erbij, maar ook die van vele anderen. 'Ik vind de film niet goed, maar de andere mensen hadden dit ook in moeten zien.'
Ik vind het altijd een irritant en arrogant begrip in ieder geval dat 'overschat'.

avatar van Captn Kaos
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Dit is mijn eerste review ooit op moviemeter.
Zag deze film gisteren voor een gedeelte (al 4x helemaal gezien hoor!) op Film1 en liet de scene met "von Hammersmark" in het cafe even passeren.

Wat eerder al gezegd is: top dat Tarantino iedereen in de film z'n eigen taal laat spreken. Dat maakt elke dialoog en personnage nog geloofwaardiger. Ook dat in de film een aantal duitse acteurs aan de bak komen, die je normaliter niet in Hollywood films zou verwachten. Behalve Til Schweiger dan. Hoe tof is het om later aan je kids te kunnen vertellen dat "Papa im Tarantino Film mitgespielt hat"?

Wat me opviel aan deze scene is dat Tarantino zich aardig verdiept heeft in de duitse literatuur en filmgeschiedenis. Ik denk bijvoorbeeld niet dat de gemiddelde filmkijker het bestaan van Winnetou en de Karl May films in het algemeen kent. Als geboren duitser, kan ik dit enorm waarderen, aangezien ik met de Karl May films en boeken opgegroeid ben.

Ook aan de Nederlandse geschiedenis wordt heeeeel kort aandacht gegeven. Aan het buurtafeltje, waar de 'normale' soldaten de geboorte van Wilhelm's zoon Max vieren tijdens een spelletje "Wie ben ik", vraagt eentje of hij "Königin Christina" is. Het juiste antwoord is "Mata Hari". Leuk om te horen.

Iedere keer dat ik deze film bekijk, verbaas ik mij over de acteerprestaties van Christoph Waltz. Die man speelt een geniale Hans Landa.
Ook de SS'er in het cafe tijdens de "von Hammersmark" scene speelt een geniale en doortrapte rol.

Ik geef deze film 5*, omdat hij elke keer beter wordt als ik hem bekijk. Tarantino kent zijn roots (wat hij elke keer weer bewijst) en dat kan ik erg waarderen. Dat deze film geschiedkundig absoluut incorrect is, neem ik voor lief. Het stoort niet.

avatar van Cinemaniak
@Captn Kaos; Scherp en lang niet slecht voor een eerste review

ik ben in principe geen Tarentinofan. De lovende kritieken zetten me ertoe aan om deze 'toch maar eens te proberen' en het zijn twee en een half goed bestede uren geweest. Zeker de openingsscène is monumentaal en eigenlijk ook tekenend voor de film die in zijn geheel heel wat kat- en muisspel bevat.

avatar van Nosje
Geweldige film weer van Tarantino. De beginscene is geniaal. Prachtig om te zien hoe Landa van
"vriendelijke" SS'er veranderd in een schurk.
Terechte oscar voor Christoph Waltz..

avatar van Ragna
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Lijkt erop alsof Tarantino hier weer wat meer fans door heeft gekregen. Vind het zeker niet zijn beste film, dialogen zijn weer top maar ik vond het verhaal eigenlijk wat karig voor zijn doen. Of misschien is het te voor de hand liggend (WW2) dat het me niet bekoorde dan zijn andere filmverhalen die naar mijn mening net wat origineler waren.

Fantastisch acteerwerk en mooi gefilmd, dat dan weer wel Miste, zoals wel meer lees ik, wel wat brute afslacht scene's had wel wat harder gemogen

avatar van El  Loco
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Inglourious Basterds is overduidelijk de beste film van de afgelopen 10 jaar. Quentin Tarantino was even in een mindere periode aanbeland (met Sin City in 2005 was het toch al een tijdje geleden dat hij een degelijke film had gemaakt), maar met deze geniale, briljante oorlogskomedie is hij weer helemaal terug. Tarantino is zo zonder enige twijfel de beste en de meest getalenteerde regisseur van zijn generatie.

Inglourious Basterds heeft alles in huis om een pareltje van een film te zijn. Geweldige cast, memorabele dialogen, vernuftig verhaal en lang uitgesponnen scènes die zich ontwikkelen tot een fantastische climax. Zo zijn er tal van voorbeelden, waarbij de scènes lang worden gerekt en de spanning tot een hoogtepunt wordt gebracht, om dan te eindigen met een geweldige climax. In hoofdstuk 1 maken we kennis met de vriendelijk ogende maar gemene nazi-kolonel, Hans Landa, alias “The Jew Hunter”. Zijn taak bestaat uit het opsporen en doden van Joden. Zo komt hij terecht bij een Franse boer, die zijn been stijf houdt, maar gaandeweg wel onder zware druk komt te staan. Uiteindelijk vertelt hij dan toch dat hij Joden onder zijn houten vloer verborgen houdt. Landa’s handlangers vermoorden het ondergedoken Joods gezin, enkel Shosanna, een jong meisje weet te ontsnappen. Dit is maar één voorbeeld van de zoveel spannende scènes, die lang worden uitgesponnen en eindigen met een weergaloze climax.

Inglourious Basterd heeft zonder meer een geweldige cast. Brad Pitt acteert enorm sterk, misschien wel zijn beste rol ooit. Zijn Italiaans accent is werkelijk hilarisch en met zijn one-liners en zijn charisma maakt hij van Aldo Raine een memorabel filmpersonage. Niet dat ik vroeger veel moest hebben van Brad Pitt, maar zijn lijstje met goede vertolkingen begint zich nu toch al flink uit te breiden. Christoph Waltz moet absoluut niet onderdoen voor Brad Pitt. Integendeel zelfs, de meeste tijd van de film wordt gedomineerd door Waltz’ personage, Hans Landa. Een meesterlijke vertolking om U tegen te zeggen. Heel erg knap hoe hij verschillende talen (Engels, Frans, Duits en zelfs Italiaans) weet te beheersen.

Ook de dialogen zijn van een meesterlijk niveau. Aldo Raine en zijn kompanen doen zich voor als Italianen om ongemerkt de zaal binnen te raken, maar dan blijkt dat Landa erg goed Italiaans spreekt. En dan staan die zogezegde Italianen daar met hun mond vol tanden. Een ander geweldige dialoog speelt zich af op het einde, wanneer Raine en Utivich gearresteerd worden en in het kantoor van Landa belanden.
-Landa: Oooh, that’s a bingo!
Is that the way you say it? That’s a bingo?
-Raine: You just say “Bingo”.
-Landa: Bingo! How fun!

Meesterlijk gewoon!

Het einde van de film is een prachtige kers op de taart. De hele cinemazaal gaat in de fik met alle nazi-kopstukken inbegrepen. Tarantino geeft hiermee een hele leuke draai aan de geschiedenis. Ook het laatste stukje in het bos mag er best zijn. Raine kan het absoluut niet laten om Hans Landa eens te bewerken, wat een perfecte afsluiting voor de film is.

Inglourious Basterds is het grootste meesterwerk uit de recente filmgeschiedenis. 5*

avatar van Domainator
yellowflag schreef:

Dat mag je vinden maar waarom een 0,5 geven als dit jouw ding niet is.
Voor Tarantino fans was dit echt een topper maar je moet van die geweldige dialogen houden (het is niet alleen actie)