• 15.831 nieuwsartikelen
  • 178.412 films
  • 12.229 series
  • 34.010 seizoenen
  • 647.702 acteurs
  • 199.119 gebruikers
  • 9.378.566 stemmen
Avatar
 
banner banner

Inglourious Basterds (2009)

Oorlog / Komedie | 153 minuten
3,96 7.981 stemmen

Genre: Oorlog / Komedie

Speelduur: 153 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten / Duitsland

Geregisseerd door: Quentin Tarantino

Met onder meer: Brad Pitt, Christoph Waltz en Mélanie Laurent

IMDb beoordeling: 8,4 (1.757.432)

Gesproken taal: Duits, Engels, Frans en Italiaans

Releasedatum: 27 augustus 2009

Plot Inglourious Basterds

"Once upon a time in Nazi occupied France..."

In het door Duitsers bezette Frankrijk is Shosanna Dreyfus getuige van de brute moord op haar familie, onder leiding van nazi-kolonel Hans Landa. Ze weet maar net te ontsnappen en vlucht naar Parijs, waar ze een nieuwe identiteit aanneemt en een filmtheater gaat runnen. Ondertussen, ergens anders in Frankrijk, neemt een joodse groep soldaten, onder leiding van luitenant Aldo Raine, wraak op de nazi's.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Volledige cast

Acteurs en actrices

LT. Aldo Raine

COL. Hans Landa

SGT. Donny Donowitz

LT. Archie Hicox

Bridget von Hammersmark

Fredrick Zoller

SGT. Hugo Stiglitz

CPL. Wilhelm Wicki

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van misteryland

misteryland

  • 61 berichten
  • 131 stemmen

macromark schreef:
Ik heb me simpelweg kapot verveeld met deze film. Ik vond de karakters niet overtuigens (ook Brad Pitt niet) en het verhaal was naar mijn mening VEEL en dan ook VEEL te langdradig en het pakte me ook niet.

De restaurantscene, beginscene en barscene waren wat mij betreft slaapverwekkend, maar heb toch de hele film afgekeken omdat ik had verwacht dat het einde het dan ook goed zou maken.

Ook dit bleek niet zo te zijn. De film eindigde precies zoals ik had verwacht, terwijl ik op een verrassing hoopte. Verder heb ik alleen kunnen lachen om "wienerschnitzel finger" en hun poging tot Italiaans praten. Voor de rest is deze film totaal niet wat ik ervan had verwacht.

In mijn ogen zie ik niet waarom deze film zo geliefd is, maar aan de andere kant is zo'n converserende film niks voor mij.

0,5* Ik ga nou niet zeggen dat mensen die deze film goed vinden geen smaak hebben, want dat slaat verder nergens op. Dit is gewoon mijn mening.


hier sluit ik me ook bij aan
dik overgewaardeerd deze film....
beste film 2009? laat me nie lachen :s
de QT stijl paste hoorde hier niet thuis( vind ik persoonlijk)


avatar van BlueVelvet

BlueVelvet

  • 1316 berichten
  • 785 stemmen

misteryland schreef:

de QT stijl paste hoorde hier niet thuis( vind ik persoonlijk)

Hah, nu ben ik benieuwd. Welke stijl anders dan de Tarantino-stijl hoort in een Tarantino-film thuis?


avatar van wimmetje

wimmetje

  • 1 berichten
  • 2 stemmen

TJa, wat moet je hier nou van zeggen.

De film van QT hebben me altijd wel gecharmeerd.

Oorlogfilms met realisme en wat humor erin heb ik ook geen probleem mee.

Dat sommige films wat langere scenes hebben, ok, als het maar een goed verhaal is.

Maar na de eerste lang scene dacht ik van; dit zal wel een intro verhaal zijn om de rest van de film lijn te geven.

Maar na ruim een uur en 3 lange scenes verder met 80% geblaat had ik de neiging om de bios te verlaten.

Het ging echt nergens meer over, ja je ziet de QT manier van films maken maar je kunt ook zo ver gaan dat het saai begint te worden.

Brad pitt, ontzettend slecht geacteerd, hij is zeker een goede acteur maar in deze film komt hij totaal niet geloofwaardig over....ook al moest hij beetje overdone zijn in zijn rol.

En 1 A4 met tekst is nou niet echt een rol waar je naar huis mag schrijven.

Actie...er mocht zeker weten wat meer actie in zitten, wat meer duiters afgeknalt worden....wat undercover missies ertussen door om de "bastards" een beetje karakter te geven ipv een stelletje losers.

Ook al is het een QT film, ook al weet ik dat QT een bepaalde manier heeft om films neer te zetten.

Dan nog, dit is een blokker dvd voor mij.


avatar van Grindpad

Grindpad

  • 175 berichten
  • 0 stemmen

KvP schreef:

Betse film van 2009 bij Movie meter.

EN TERECHT!!

wat een kul.

de oogklepperige Tarantino-geilheid die hieralom heerst is stuitend.

het was een aardig filmpje, meer niet.

Maar wat (voor mij persoonlijk) zo sterk was aan de beide Kill Bills (de sublieme werking van de beelden op de perfect gekozen muziek), schitterde hier door afwezigheid.

en dan blijft er inderdaad vooral ontzettend veel slap gelul over, net zoals Death Proof al 1 grote berg slap gelul was met wel geteld 1 a 2 interessante momenten.

Tarantino is het wat mij betreft een beetje kwijt.


avatar van wimnoot

wimnoot

  • 3963 berichten
  • 3923 stemmen

Ik ben het helemaal met Grindpad eens.


avatar van bobleeuw

bobleeuw

  • 32 berichten
  • 521 stemmen

Geweldige Tarantino film en een fantastische rol gespeeld door Christoph Waltz.


avatar van fappie

fappie

  • 2688 berichten
  • 2005 stemmen

wimnoot schreef:

Ik ben het helemaal met Grindpad eens.

Kun je dat uitleggen ?


avatar van wimnoot

wimnoot

  • 3963 berichten
  • 3923 stemmen

Ik heb ook ENORME last van "de oogklepperige Tarantino-geilheid"!


avatar van SweetNess

SweetNess

  • 32 berichten
  • 63 stemmen

Ik word normaal niet zo warm van een Tarantino-film, maar dit was een echte lekkere.

Geweldige Brad Pitt: '' Graeciaes ''


avatar van JanDahler

JanDahler

  • 199 berichten
  • 262 stemmen

wimmetje schreef:

TJa, wat moet je hier nou van zeggen.

De film van QT hebben me altijd wel gecharmeerd.

Oorlogfilms met realisme en wat humor erin heb ik ook geen probleem mee.

Dat sommige films wat langere scenes hebben, ok, als het maar een goed verhaal is.

Maar na de eerste lang scene dacht ik van; dit zal wel een intro verhaal zijn om de rest van de film lijn te geven.

Maar na ruim een uur en 3 lange scenes verder met 80% geblaat had ik de neiging om de bios te verlaten.

Het ging echt nergens meer over, ja je ziet de QT manier van films maken maar je kunt ook zo ver gaan dat het saai begint te worden.

Brad pitt, ontzettend slecht geacteerd, hij is zeker een goede acteur maar in deze film komt hij totaal niet geloofwaardig over....ook al moest hij beetje overdone zijn in zijn rol.

En 1 A4 met tekst is nou niet echt een rol waar je naar huis mag schrijven.

Actie...er mocht zeker weten wat meer actie in zitten, wat meer duiters afgeknalt worden....wat undercover missies ertussen door om de "bastards" een beetje karakter te geven ipv een stelletje losers.

Ook al is het een QT film, ook al weet ik dat QT een bepaalde manier heeft om films neer te zetten.

Dan nog, dit is een blokker dvd voor mij.

wat meer duitsers afgeknald worden?

meen je dit?

Er worden er anders een HEEEEEEEEELEEEEEEEEE HOOOOOPP omgelegd!


avatar van JanDahler

JanDahler

  • 199 berichten
  • 262 stemmen

ik blijf het overigens vreemd vinden dat sommigen blijven hameren op méér actie!! Zon hersenloze schiet en knalfilm is echt niks. de brute scenes in deze film blijven zo lekker bij en worden zo mooi in de verf gezet juist door die langere rustigere scenes, spanningsopbouw etc...

Waarmee ik niets afbreek juist aan die scenes want die zijn ook van zeer hoogwaardige kwaliteit! Juist enkele van die stukken zoals de openingsscene en die scene in het restaurant vond ik mee van de mooiste uit de gehele film.


avatar van fappie

fappie

  • 2688 berichten
  • 2005 stemmen

Ik vond het een goede film, maar het is niet zijn meesterwerk.


avatar van eltorro

eltorro

  • 898 berichten
  • 3058 stemmen

BlueVelvet schreef:

(quote)
Hah, nu ben ik benieuwd. Welke stijl anders dan de Tarantino-stijl hoort in een Tarantino-film thuis?

Ik denk dat hij meer bedoeld dat de QT stijl niet bij een oorlogsfilm past. Zelf vond ik het weer eens wat anders dan die standaard tweede wereld oorlogsfilm. Trouwens de begin scene is een van de beste ooit! Man wat had ik een brok in mijn keel. QT is weer helemaal terug van weg geweest.


avatar van rww_135

rww_135

  • 8 berichten
  • 68 stemmen

Het valt mij op dat de meeste mensen die deze film een hoog cijfer geven de naam Quentin Tarantino in hun reactie hebben staan. Ik heb nog nooit van hem gehoord en daar schaam ik me ook niet voor want het interesseert me gewoon niets wie een film heeft geregisseerd. Het lijkt wel dat deze film hoog moet scoren puur door QT.

Begrijp me niet verkeerd, ik wil hier niemand mee aanvallen maar moest dit even zeggen.


avatar van Karl van H.

Karl van H.

  • 2812 berichten
  • 2256 stemmen

Tja, mensen die eerdere films van Quentin Tarantino hebben gekeken, weten wat ze moeten verwachten en waarderen de film daardoor 'n stuk beter dan de onwetende kijker die een actiespectakel verwacht


avatar van maikel pk

maikel pk

  • 12 berichten
  • 12 stemmen

Deze film viel mij wat tegen. Na zo'n hoge waardering besloten de film te gaan kijken.

Wat mij vooral tegenviel was het (naar mijn mening) slappe verhaal. Ik denk dat ze er veel meer uit hadden kunnen halen. Ook de acteerprestatie vond ik wat aan de matige kant. Waar ik me vooral aan heb geërgerd is het taalgebruik als f*ck dit f*ck dat. En dat de actie te wensen over liet.

Bij de eindscene dacht ik letterlijk: "dit meen je niet" zo'n slecht en voorspelbaar einde.

Ik snap ook wel dat sommige mensen dit dan weer wel een goede film vinden, omdat het toch over de gevoelige onderwerpen Duitsers en Oorlog gaat.

Voor mij geen succes film, misschien iets voor op een avond dat je, je echt verveeld!


avatar van yeyo

yeyo

  • 6352 berichten
  • 4616 stemmen

maikel pk schreef:

Ik snap ook wel dat sommige mensen dit dan weer wel een goede film vinden, omdat het toch over de gevoelige onderwerpen Duitsers en Oorlog gaat.

Dat is nochtans niet de essentie van de film en volgens mij helemaal niet de reden waarom mensen Inglorious Basterds een goede film vinden.


avatar van ExToR

ExToR

  • 147 berichten
  • 116 stemmen

wimnoot schreef:

Ik ben het helemaal met Grindpad eens.

waarom geef je dan 5 sterren...?

Zelf vond ik het een langdradige film, met een uitgemolken verhaal. erg zonde.

2.5/5


avatar van wimnoot

wimnoot

  • 3963 berichten
  • 3923 stemmen

Kijk maar twee berichten verder!


avatar van ExToR

ExToR

  • 147 berichten
  • 116 stemmen

... als dat de reden is waarom je 5 sterren geeft, ben jij een van de oorzaken die moviemeter niet langer betrouwbaar zouden maken.


avatar van Ramon K

Ramon K

  • 13575 berichten
  • 0 stemmen

Zon hersenloze schiet en knalfilm is echt niks. de brute scenes in deze film blijven zo lekker bij en worden zo mooi in de verf gezet juist door die langere rustigere scenes, spanningsopbouw etc...

Spanning die er bij een tweede of derde kijkbeurt nog amper is. Ik vind het totaal terechte kritiek. Weinig brute oorlogsactie (de helft in flashbacks zelfs) en een matig plot dat de 'leegte' niet op kan vullen. Ik zie ook steeds meer negatievere kritieken hier komen. Goede zaak. Ik had juist van de echte Tarantinofans veel meer negatieve respons verwacht. Veruit de minste film die Tarantino gemaakt heeft. Het lijkt juist of ie water bij de wijn gedaan heeft. Hij heeft de grindhouseformule zoals toegepast in KB1 en DP afgezwakt om een groter publiek te bereiken. Dat is 'm gelukt. Een echte mainstream Tarantino dit. Qua bruut geweld en qua inventiviteit komt het ook absoluut niet in de buurt van de door mij genoemde films. En tegen PF, RD en zelfs JB moet IB het ook nog eens afleggen qua dialogen...

Ik ga nog een halfje omlaag naar 3,0*. Die 3,5 is niet te verantwoorden naar mezelf toe als ik op bepaalde momenten op mijn dvdplayer moet skippen...


avatar van wimnoot

wimnoot

  • 3963 berichten
  • 3923 stemmen

@ ExToR:De reden dat ik vijf punten geef kun je lezen bij mijn mening over deze film.klik op meningen en scroll tot je mijn naam ziet.

Wat ik hier probeerde aan te tonen was dat ik die absurde opmerking van Grindpad wel grappig vond.Ben het er alleen niet mee eens.Vandaar!


avatar van Jawaddedadde

Jawaddedadde

  • 5348 berichten
  • 2196 stemmen

Ramon K schreef:

Spanning die er bij een tweede of derde kijkbeurt nog amper is. Ik vind het totaal terechte kritiek. Weinig brute oorlogsactie (de helft in flashbacks zelfs) en een matig plot dat de 'leegte' niet op kan vullen. Ik zie ook steeds meer negatievere kritieken hier komen. Goede zaak. Ik had juist van de echte Tarantinofans veel meer negatieve respons verwacht. Veruit de minste film die Tarantino gemaakt heeft. Het lijkt juist of ie water bij de wijn gedaan heeft. Hij heeft de grindhouseformule zoals toegepast in KB1 en DP afgezwakt om een groter publiek te bereiken. Dat is 'm gelukt. Een echte mainstream Tarantino dit. Qua bruut geweld en qua inventiviteit komt het ook absoluut niet in de buurt van de door mij genoemde films. En tegen PF, RD en zelfs JB moet IB het ook nog eens afleggen qua dialogen...

Ik ga nog een halfje omlaag naar 3,0*. Die 3,5 is niet te verantwoorden naar mezelf toe als ik op bepaalde momenten op mijn dvdplayer moet skippen...

Mee eens en dan toch weer niet. Ik weet nog heel goed dat ik bij de eerste kijkbeurt op het puntje van mijn stoel zat bij die eerste scène. Tarantino werkt daar perfect naar het hoogtepunt toe en de spanning neemt gaandeweg toe. Bij mijn tweede kijkbeurt geef ik toe dat die spanningsboog weg is maar toch blijft dat eerste hoofdstuk bijzonder aangenaam om kijken. Klopt wel dat naarmate de film vordert het geheel soms net iets minder lekker wegkijkt, vooral het derde hoofdstuk lijkt er wat te veel aan dan. Maar da's logisch als je al weet waar hij naartoe wil.

Wat die brute actie betreft, ik heb Kill Bill 1 gezien, lang geleden, en vond daar toen niks aan. Death Proof heb ik niet gezien, daar kan ik niet over oordelen, maar ik meen toch dat het vrij expliciete geweld dat hier in voorkomt toch ongeëvenaard is voor Tarantino. Ik kan me dergelijk geweld alvast niet herinneren in KB1, en het is al evenmin aanwezig in Pulp Fiction, Reservoir Dogs of Jackie Brown (maar dat beweer je ook niet, dat weet ik wel).

De dialogen waren inderdaad minder sappig dan in eerdere films, allicht ook omdat het verhaal zich daar minder toe leent. Al blijft het eerste hoofdstuk toch één van de leukste en spannendste filmervaringen die ik dit jaar gezien heb.


avatar van Apocalypse Now

Apocalypse Now

  • 176 berichten
  • 338 stemmen

Wat een tegenvallende film. Omdat er een aantal bekende acteurs in de cast zitten en omdat QT de film geregisseerd heeft, wil nog niet zeggen dat het een goede film is. Normaliter vind ik de stijl van QT vernieuwend en controversieel in positieve zin. Dit keer heeft hij naar mijn mening de plank helaas misgeslagen. Hij gaat in de deze film te ver. Een dergelijk onderwerp is niet aan QT besteed. ...jammer


avatar van noor1

noor1

  • 6 berichten
  • 4 stemmen

Ik hou van deze film !


avatar van Apocalypse Now

Apocalypse Now

  • 176 berichten
  • 338 stemmen

...ik denk als iemand er een andere naam had gestaan dan brad pitt en quentin tarantino en als het toch dezelfde film was geweest dan had de film bij voorbaat al minder sterren gekregen. Zie je toch te vaak gebeuren naar mijn mening...


avatar van Leland Palmer

Leland Palmer

  • 23785 berichten
  • 4897 stemmen

Ramon K schreef:

Ik zie ook steeds meer negatievere kritieken hier komen. Goede zaak.

Hou toch op zeg.

Ik had juist van de echte Tarantinofans veel meer negatieve respons verwacht.
En waarom dan wel? Dit is gewoon een geweldige film hoor. Tarantino tovert wéér iets unieks op het witte doek. Bomvol met geweldige referenties die hij op z'n eigen prachtige manier verwerkt, fantastische personages en de ene magistrale scéne na de andere. Dat jij dit niet vind en steeds meer dingen begint te zoeken die je ergeren zegt nog niet dat we er allemaal maar zo over moeten denken. Sorry hoor.

Ach.. en mainstream. Tarantino lapt alle ''regels'' van de mainstream wet aan z'n laars en weet constant maar weer op z'n eigen unieke manier toch het grote publiek te bekoren. Zo zit het hier ook weer. En dat is knap.


avatar van movie fan

movie fan

  • 318 berichten
  • 303 stemmen

chevy93 schreef:

(quote)
Bij bol.com kan je hem al voorbestellen. Er staat dat hij 21 januari beschikbaar is. Ik neem aan dat bol.com ook de officiële release aanhoudt:

bol.com | Inglourious Basterds, Brad Pitt, Eli Roth & Diane Kruger | Dvd

ok , bedankt voor de info


avatar van Raconteur

Raconteur

  • 84 berichten
  • 3023 stemmen

Apocalypse Now schreef:

...ik denk als iemand er een andere naam had gestaan dan brad pitt en quentin tarantino en als het toch dezelfde film was geweest dan had de film bij voorbaat al minder sterren gekregen. Zie je toch te vaak gebeuren naar mijn mening...

Dat is een belachelijk als-scenario. Deze film kan zonder Tarantino noch Pitt gemaakt worden (en Waltz natuurlijk ook), beiden zijn ze onvervangbaar in deze film. Je zou nooit hetzelfde kunnen krijgen. Als we jouw als-gedachte dan nog verder zouden doortrekken dan zou elke film van een min of meer bekende acteur/regisseur hoog moeten scoren en dat is allesbehalve het geval.


avatar van Denveen

Denveen

  • 355 berichten
  • 288 stemmen

Vreemd om de gigantische positieve reacties te vergelijken met de gematigde (of overwegend negatieve) reacties. Vrijwel overal in de positieve reacties wordt de geniale Quentin Tarantino invloed geroemd, terwijl de negatieve reacties juist bestaan uit waarheden die de film an sich beschouwen en niet de regisseur.

Ik hang hier ergens tussenin, enerzijds kan ik de film wel waarderen als zijnde 'een Tarantino', echter kan ik me hier anderzijds ook aan ergeren, omdat de film niets meer brengt dan dit. De 'ellenlange-dialogen-tussen-absurde-personages-formule' is bij mij dan ook een beetje uitgewerkt inmiddels.

Als je deze film beschouwt als een confronterend en shockerend verhaal die de hele tweede wereldoorlog in een ander perspectief stelt kun je zeggen dat de film daar redelijk in slaagt. Het verhaal en de uitwerking hiervan, en dan vooral de voorspelbaarheid en het afwezig blijven van enige spanning, met uitzondering van de eerste scène, vallen mij echter zwaar tegen, om nog maar te zwijgen over de opendeurhumor die af en toe wordt gebruikt.

De eerste scène is qua spanning het hoogtepunt van de film, en voor 153 minuten is dat toch best bedroevend. Bon giorno, twee-en-half.