Dead Again (1991)

Mystery / Thriller

geregisseerd door Kenneth Branagh
met Kenneth Branagh, Andy Garcia en Emma Thompson

In 1949 wordt componist Roman Strauss vermoord vanwege de moord op zijn vrouw Margaret met een schaar. In 1990 in Los Angeles heeft een vrouw visioenen over de Strauss moord. Mike Church besluit om het te gaan onderzoeken.

lindastuurman
Hey! Nog een film met een Robin cameo!

Ik vind Emma Thompson echt knap in deze film.
Ik weet ook niet waarom

Vraagje:

In 1949 wordt componist Roman Strauss vermoord vanwege de moord op zijn vrouw Margaret met een paar scharen.

Wordt Margaret nu inderdaad vermoord doordat iemand een aantal scharen in haar steekt, of is dit gewoon een behoorlijk amusante foutieve vertaling van het engelse 'a pair of scissors' wat dus gewoon 1 schaar is

kappeuter (moderator)
LOL

avatar van BoordAppel
Het was iig 1 schaar, en n dure ook nog. Ziet dr trouwes ook wel debiel uit, iemand vermoorden met een paar scharen.

avatar van tovenaar
Aardig om te kijken, maar bijzonder was het niet. Na een aardige plotwending, werd veel toch wel voorspelbaar.

PS.
Die "knokscene" tussen Doug & Mike was héél knullig.

avatar van tovenaar
Dit plaatje vind ik inderdaad mooier

gimli f
Redelijke thriller. Met Branagh, Thompson, Garcia en zelfs Robin Williams (leuk voor Linda S.) als een soort vroegere-psychiater-maar-nu-tussen-de-bevroren-groenten-levende persoon, was hier een aardige cast bijeen. De film werd vooral op het einde wel interessant. Branagh vond ik in zijn latere werk wel een stuk beter, maar dat zegt verder niets.

Gewoon redelijk vermaak. Oh ja...
de film zou, volgens de tv-gids, wat weg hebben van Hitchcock's Rebecca. Wie kan dat voor mij verifieren of ontzenuwen? Ken dat werkje niet, vandaar.

FisherKing

De bron is natuurlijk het gelijknamige boek van Daphne du Maurier.

gimli f
De bron is natuurlijk het gelijknamige boek van Daphne du Maurier.

Zegt mij niets. De bron van wat trouwens- het gelijknamige boek van du Maurier? Welk boek- dead again of Rebecca (laatste denk ik dan)?.

Sorry hoor, maar Gimli is gewoon erg moe na zwaar tentamen vanaf 08:30 op den vroege maandagmorgen- dus vergeef me mijn onwetendheid en stomme vragen...

FisherKing
Rebecca, het meesterwerk van Daphne du Maurier, staat aan de basis van tientallen films en TV bewerkingen.

lindastuurman
(leuk voor Linda S.)

Alsof ik crimineel ben

avatar van Macmanus
Ramon wel?

Ik wel

"In a couple of years, they will mis the Cosa Nostra. Ina couple of years, they will mis John Gotti"

Linda
Ik kwam na 45 minuten erachter dat ik deze film heel lang geleden al eens had gezien en wist dus ook al wat er zou gebeuren maar het heeft de pret niet bederft want het blijft een erg goede , spannende thriller.(waarom staat er mystery/ romantiek bij de film , dit lijkt me toch echt geen romantische film???) wel leuk is dat ik nu ook de bekende acteurs in de film herken terwijl ik de vorige keer dat ik hem zag ( ongeveer 4 jaar geleden) geen idee had van wie andy garcia en robin williams waren.
4 sterren

neo (crew)
de film is mysterieus en spannend. er wordt goed geacteerd door de cast, de spanningopbouw is erg goed en de muziek van patrick doyle die zowel meeslepend als spannend is, zorgen ervoor dat het een zeer goeie film is. 4 sterren

en linda er komt wel degelijk romantiek in voor, vooral aan het begin van de film als branagh en thompson wat voor elkaar gaan voelen.maar thriller is idd meer op zijn plaats.

Linda
neo schreef:

Een liefdesverhaaltje erbij dat komt toch in zoveel films voor? Het is inderdaad wat te overdreven om het gelijk romantiek te noemen maar ik zie dat het nu veranderd is.

neo (crew)
ja ik heb toch maar thriller als 2e genre er bij laten zetten

avatar van nightbreed
Na vele jaren nog maar weer eens een keertje bekeken.
Sfeervolle maar absurde thriller.
De film lijkt (als je het mij vraagt) een ode aan de sfeervolle en spannende jaren 50 thrillers en zelfs een klein beetje een ode aan de meester van de thriller, Hitchcock.
De film begint erg sterk en blijft zeker boeien maar het einde vond ik erg slecht.
De 'grappige' dialogen hadden voor mij ook niet gehoeven.

avatar van Co Jackso
Vrij standaard werkje en de ode aan Hitchcock voelt nogal geforceerd en overdreven aan. Het acteerwerk is redelijk alleen het verhaal en de sfeer zijn ondermaats. Tegen het einde wordt het geheel nogal voorspelbaar. In feite is het niets wat we niet vaker hebben gezien, van enige originaliteit is dan ook geen sprake, of het moet het moordwapen zijn.

avatar van Verhoeven
Branagh eerst Hollywoodproductie laat zien dat hij toentertijd geïnspireerd geraakt was door Hitchcock en Welles. De Britse theaterregisseur die vooral bekend staat om zijn Shakespeare verfilmingen doet het nu op een andere boeg. De vraag is alleen of hij op onbekend terrein ook kan scoren. Het is hem deels geluk, helaas naar het einde toe vervalt de maker in een ietwat ongeloofwaardig plotontwikkeling maar doordat hij steun krijgt van rasacteurs zoals Andy Garcia, Emma Thompson Derek Jacobi etc. weet de film nog wel te boeien. Een vingeroefening kun je dit dan ook het beste noemen. 5.5

avatar van Fran
De film heeft een beetje een hitchcock / psycho achtig sfeertje en dat geeft deze film een hele mysterieuze inslag. Lekker ook om weer eens naar een film van eind jaren 80 / begin jaren negentig te kijken.

Het heeft wel behoorlijk lang geduurd voordat ik een beetje in de film kwam. Verder vond ik de flasbacks naar het vorige leven nogal nep overkomen. Het deed heel veel af van de sfeer van de film.

Naar mijn idee een film met veel potentie, en ook al hebben ze hun best gedaan en is het een redelijk geslaagde film, toch hadden ze veeeeeel meer met dit verhaal kunnen doen. Het zit hem naar mijn gevoel vooral in de flashbacks. Die hadden veel beter gekunt en had de film nog meer charisma gegeven.

avatar van chiel
Maar wat is de poster toch prachtig!

Toch een goede film van en met Kenneth Branagh.
Mar het is toch vooral Emma Thompson die de show steelt en een pracht van een rol neerzet.

avatar van 606
Wat een film erg goed gedaan vooral de afwisseling in zwart/wit.
Acteurs spelen 2 rollen en dat gaat ze prima af.
Verhaal zit gewoon goed in elkaar.

4 sterren

Goeie film waarin een detective de identiteit van een vrouw met geheugenverlies probeert vast te stellen. Hitchcockiaans zowel in uitvoering als in het verhaal, en dat pakt goed uit hier. Een uitstekend plot met een aantal goeie twists en waarbij twee verhalen (gescheiden door tijd) parallel aan elkaar worden verteld.

bro
Zware mindfuck, boeiend om naar te kijken.