Edge of Eternity (1959)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Don Siegel
met Cornel Wilde, Victoria Shaw en Mickey Shaughnessy

Een goed geklede oudere man rijdt met een wagen langs de kronkelende bergweg grenzend aan de Grand Canyon. Een andere man ligt op hem te wachten, waar de weg eindigt. Ze vechten en vervolgens verdwijnen de auto en één van de mannen in een anderhalve kilometer diepe kloof. Zo begint een serie van vier moorden, die de nieuw aangeworven Mojave County hulpsheriff Les Martin en zijn superieur, sheriff Edwards, moeten oplossen. Les, die in zijn vorige baan werkzaam was op de afdeling moordzaken en daar veel expertise heeft opgedaan, heeft vanwege privé-problemen de baan als hulpsheriff aangenomen. Hij hoopt de moorden op te lossen, om zo zijn oude baan terug te krijgen. Tijdens het onderzoek komen Les en Edwards er achter, dat de zeer attractieve en rijke Janice Kendon met alle vier moorden te maken heeft.

avatar van Filmkriebel
Ik vond deze film er heel modern uit zien voor zijn tijd. Soms leek dit wel een film uit de jaren '70. Dit is een pluim op de hoed van Dirty Harry regisseur Siegel, die gebruik maakte van veel buitenopnames in het schitterende decor van de Grand Canyon en veel dynamiek en actie stak in deze whodunnit. De climax ziet er erg gaaf uit, zeker voor een film uit 1959. En zo zie je maar dat Siegel het actiegenre mee vorm heeft helpen geven. Het plot vond ik wel wat magertjes en er zijn enkele momenten waar de film inzakt, zeker wanneer de romantiek erbij betrokken wordt. Het is geen groot meesterwerk maar wel de moeite waard om eens te zien.

Aardige film waarin een sheriff meerdere moorden in een oud mijnstadje moet oplossen. Het plot stelt niet al te veel voor, maar weet redelijk onderhoudend te blijven mede dankzij de korte lengte. Het acteerwerk is van een wisselend niveau. De film ziet er echter wel goed uit (vanwege het camerawerk en uiteraard de prachtige beelden van de Grand Canyon). Met gemak 3.0 sterren.