The Last Hunt (1956)

Western

geregisseerd door Richard Brooks
met Stewart Granger, Debra Paget en Robert Taylor

Dakota, ca. 1880. De voormalige pelsjager Sandy McKinzie, die genoeg had van het jagen op en het doden van buffels, is rancher geworden. Op een dag wordt Sandy’s gehele veestapel door een op hol geslagen kudde buffels gedood. Sandy ontmoet daarna de buffeljager Charlie Gilson, die het doden van buffels juist als een sport ziet, evenals het vermoorden van indianen. De nu werkloze Sandy besluit zich bij Charlie aan te sluiten om weer op buffels te gaan jagen. Bij Sandy en Charlie gezelschap sluiten zich de oude éénbenige alcoholist “Woodfoot’ en de jonge halfbloed indiaan Jimmy aan. Onderweg, bij een wraakactie op enkele indianen, die hun paarden hadden gestolen, ontvoert de wrede Charlie een squaw met een door haar geadopteerde peuter en hij beschouwt haar al zijn bezit. Dit veroorzaakt grote spanningen tussen Charlie en de rest van het gezelschap en een bloedig treffen lijkt onvermijdelijk.

avatar van stephan73
dit is een hoes van een boek, niet van een film (er staat zelfs 10c op!)

stephan73 schreef:

dit is een hoes van een boek, niet van een film (er staat zelfs 10c op!)

Kan wel zo zijn maar de man op de foto is wel degelijk Robert Taylor.
En misschien koste de poster wel 10 cent

avatar van stephan73
kan natuurlijk..
Maar DELL is wel degelijk een boeken merk!

avatar van Dogie_Hogan
Begrijp discussie over poster niet helemaal; waarom niet de poster uit de V.S.: Link!?
Ziet er goedkoop uit, tov vele andere posters, dat wel.

Geweldige rol van Taylor als een wrede psychopaat. Het enige dat hem drijft is lust om te moorden en te minachten, misschien zelfs zichzelf. Zelden zo'n weerzinwekkende man weergegeven zien worden in een western. Prachtig gedaan. Granger fungeert als tegenpool en doet dat eveneens zeer goed. Het verhaal is niet voor de weekhartige aangezien er nogal wat bizons en mensen zinloos omgelegd worden.
In het kader van beheersing van de bizonkuddes schoten schutters van de regering daadwerkelijk de bizons neer tijdens het filmen van deze western. Een soort zwijnenjacht op de Veluwe, maar dan op wat grotere schaal. Het is best slikken als je die machtige lichamen neer ziet gaan. Ook de met botten bezaaide velden zien er macaber uit.
Een indrukwekkende film die je helemaal niet het gevoel geeft dat hij al in 1956 opgenomen werd. Heel misschien alleen als er tussendoor een aantal scènes duidelijk niet buiten zijn opgenomen, aan de decors te zien. Maar eigenlijk stoorde mij dat helemaal niet.
Een film om nog eens te bekijken.

avatar van Dogie_Hogan
Maandag 28 juni a.s. op de ARD vanaf 10.20 uur (AM)!

Dank voor de tip Dogie.

Dit is een top-western die ik al heel lang niet meer gezien heb.
Ik kan mij helemaal vinden in het bericht van Barfly hierover.

Top rolbezetting!
Taylor, Granger en Paget .

avatar van Brix
Zojuist gezien, en meteen mijn waardering verhoogd.

Ik herinnerde mij wel dat het een sterke film was, maar zó goed...
Ongetwijfeld een van de beste westerns ooit.
Het viel mij vooral op dat er ongelooflijk veel oog voor detail was bij het maken van de film.
Zo heb ik het zelden in een western gezien.

Taylor speelde hier de meest gemene rol van zijn hele filmcarrière.
Het is tevens een van zijn beste rollen ooit.
Geweldig hoe hij het doorgedraaide moordzuchtige personage Charlie Gilson hier neerzette.
Beklemmend zelfs.

Ook voor Russ Tamblyn een pluimpje, zo'n sterke rollen had hij zelden (' West Side Story' en 'Son of a Gunfighter' uitgezonderd)
Maar de hele cast is gewoon perfect bezig.

Zoals 'Barfly' al eerder aanhaalde is het wel schokkend te weten dat de bizons werkelijk neergeschoten werden tijdens de opnames van de film.
Realistischer kan het niet.
Het trieste lot van de indianen in reservaten, en de betekenis van de buffels voor hun levensstijl, wordt ook aangeroerd.

Nu nog een DVD release die deze westerntopper recht doet, en ik heb er weer een film bij om op de bovenste plank van mijn westerncollectie te zetten (en van tijd tot tijd opnieuw te bekijken)

avatar van Dogie_Hogan
Opgenomen. Vandaag meteen maar kijken.

avatar van Dogie_Hogan
Richard Brooks had naast het regisseren ook nog tijd voor het verleiden van Stewart Grangers aantrekkelijke vrouw Jean Simmons. Beiden trouwden in 1960.
Granger haatte daarom deze Western; zo erg zelfs, dat toen een fan Granger jaren later om een handtekening vroeg op een poster van The Last Hunt, hij die poster meteen verscheurde...

Prima Western, maar de rol van Lloyd Nolan ('Woodfoot') verziekte voor mij deze Western. Waarom moeten toch steeds oude mannetjes/old-timers in een clownsrol geduwd worden, liefst ook nog met een alcohol probleem (a la Fuzzy Q. Jones, etc.). Een tijdsbeeld en/of Western-cliché?

Binnenkort maar herzien. Voorlopig een IMDB *5/10.

PS
De Franse DVD release schijnt erg matig te zijn. Zie de reacties bij 'La Dernière Chasse' bij Amazon.fr.

avatar van Brix
Dat is een interessante anecdote Dogie.
Niet eerder gehoord.
De schmiecht ( maar wel met medewerking van de kant van Simmons natuurlijk)
Dat moet voor Granger inderdaad geen prettige tijd geweest zijn.

En tja, die 'oldtimers', either love 'em or hate 'em

o.a. De nauwkeurige details maken dit voor mij een heel bijzondere western.
Hier zijn kundige adviseurs aan 't werk geweest, dat is duidelijk.

Ben er inmiddels achter dat de film in Frankrijk (als enige land zover ik weet) op DVD is verschenen (met Engelse soundtrack erbij)
Ik moet 'm in ieder geval hebben, want hij heeft bij mij al heel wat andere western toppers achter zich gelaten.

avatar van Dogie_Hogan
OK, maar de berichten over de transferkwaliteit der Franse DVD persing zijn niet hoop- gevend.

Hoe 'old-timers' -te- vaak in Westerns worden neergezet stuit mij tegen de borst, zeker wanneer je in korte tijd vrij veel Westerns gekeken hebt; vreemd Western-cliché.
De Belg Morris volgde met zijn 'Lucky Luke' verhalen eveneens dit patroon met komische old-timers; inspiratie genoeg..

avatar van Brix
Dat is jammer van die transfer kwaliteit.
Nog maar wat wachten dan totdat er een betere opduikt, en voorlopig de Duits-nagesynchroniseerde versie van TV bewaren.

'Oldtimers' blijft duidelijk een heikel punt voor jou, haha.
Ik vond Nolan toch een van de 'serieuzere' hier. Zijn dramatische einde was ook niet om vrolijk van te worden natuurlijk

Maar wellicht heb ik er geen moeite mee omdat ik er van kleins af aan mee ben opgegroeid.
Zowat alle B-westerns hadden wel een oudere side-kick.
Het is zelfs zo sterk dat ik tegenwoordig, bij het her-bekijken van die B-westerns, 'old-timer' Gabby Hayes het liefst zie.
Hij was o.a. vaak de side-kick van John Wayne, en Roy Rogers.
Maar Fuzzy Knight vind ik dan bijvoorbeeld weer helemaal niks.

Het kan verkeren, haha.

avatar van Dogie_Hogan
Het einde van 'Woodfoot' was inderdaad realistisch, maar bij de andere langdradige en saaie 'Woodfoot-momenten' heb ik maar snel doorgespoeld.

Off-topic, maar kijk uit naar de recent uitgegeven gerestaureerde psy-Western (en no-oldttimer) SILVER LODE, met de bloedmooie Dolores Moran ('To Have & Have Not') en Lizabeth Scott. En zeker een Western op 't niveau van 'The Last Hunt'!
(En ik zie net, dat 'Treasure of Sierra Madre' binnenkort op Blu-ray verschijnt. )

Fouten uit plot gehaald by the way.

avatar van Brix
Interessant die 'Treasure of the Sierra Madre' BR!! (off-topic of niet, haha)
'Silver Lode' eveneens.

Intussen blijft 'The Last Hunt' toch een westerntopper voor mij, die in ieder geval al zeker 90 % van de spaghettiwesterns die ik gezien heb voorbij streeft (al is dat in feite toch weer een iets ander genre)

avatar van madmax1
Gesyncroniseerd in het duits komt niet over,ik haal ze gewoon van het net. de kwaliteit zie ik dan wel.
Nu aan het halen.
Yhe last hunt.
The hangman
The law en jake wade.

avatar van madmax1
Klasse in kleuren en super kwaliteit fillm, andere western als gewend, badman Tayler en Debra Paget als indiaanse shoonheid,Steward Granger voor mij iets minder bekend, voor vele jaren terug gezien, het einde is me bij gebleven, geen western die ik nogmaals wil zien,
matig

27 mei 23:15 - 01:00 WDR

Deze grimmige en toch ook wel indrukwekkende western, prachtig opgenomen in Dakota, was vooral bedoeld als aanklacht tegen de massale slachting door de blanken van bizons; merkwaardig, afschuwelijk en hypocriet, en minder geschikt voor mijn teergevoeligheid, was (heb ik gelezen) dat de dieren in deze film werkelijk werden gedood door scherpschutters.

Deze film stond al wat langer op mijn lijstje, was er nooit aan toe gekomen om em helemaal te zien. Via Amazon de Warner Archive collection versie aangeschaft, wat een draak van een western is dit en ook nog in een matige kwaliteit die nauwelijks boven VHS uit stijgt. Niet spannend, niet leuk, weinig actie en matig geacteerd terwijl ik toch een fan ben van Robert Taylor in westerns. Gelukkig deed regisseur Brooks het 10 jaar later een stuk beter met "The Professionals" En Warner Bros, ga je schamen om een klassieker, wat dit toch is, in een dermate slechte kwaliteit uit te brengen !

avatar van mr rumson
The Last Hunt is een degelijke western die er bovendien niet alleen een goede beeld kwaliteit heeft maar er ook nog eens prachtig eruit ziet door de vele buitenopnames.
Er zitten wel wat studio opnames in en dat merk je dan ook gelijk .
Maar als je dan weer buitenopnames ziet in bv het modderige stadje dan maakt dat weer gelijk een heleboel goed.
Het is hier al meer besproken en de film geeft het in het begin ook al aan dat de bizons echt zijn neergeschoten .
Zeker de scenes waarin Robert Taylor blijkbaar met plezier die beesten afknalde.
Maakten indruk en geeft je een naar gevoel zeker als je beseft dat dit toen op grootte schaal is gebeurd.
Taylor vond ik het toch al goed doen maar Granger deed voor mij niet voor hem onder.
Van Paget is het niet de eerste keer dat ze in de huid kruipt van een indiaanse.
Ook dit keer doet ze dat niet slecht al heeft ze niet zo gek veel omhanden.
Kortom deze western die best wel indruk wist te maken op mij ga ik zeker nog wel meer zien .