• 10.512 nieuwsartikelen

Geregisseerd door: Yannick Dahan en Benjamin Rocher

Met onder meer: Claude Perron, Jean-Pierre Martins en Ériq Ebouaney

Gesproken taal: Tsjechisch en Frans

Plot La Horde

In het noorden van Parijs willen vier corrupte agenten wraak nemen op een groep misdadigers, die verantwoordelijk is voor de dood van hun collega. Ze volgen de criminelen in een groot gebouw, waar deze zich schuil proberen te houden. Maar plotseling wordt het gebouw aangevallen door een grote groep hongerige, wilde zombies en zowel de misdadigers als de politieagenten zijn niet meer veilig.

logo tmdbimagelogo tmdbimage

avatar van toetje1977

toetje1977

Prima zombiefilmpje! Rauw en hard, zeker op de momenten dat enkele van de hoofdpersonages 1 tegen 1 komt te staan en hand to hand combat met een zombie plaats vind. Heerlijk lomp, goed voor te stellen dat je in zon situatie helemaal los gaat op zon zombie (al weten de ervaren zombie-fanboys dat het hoofd het zwakke punt is.

avatar van juhnzun

juhnzun

Verwachte de zoveelste dawn of the dead rip off maar dit bleek een toch een opzich zelf staand sterke film tezijn

avatar van SPT

SPT

Niet wat ik ervan verwacht had, ik vond de film simpelweg saai. En dan bedoel ik niet alleen het begin, maar eigenlijk vrijwel de hele film. Hoewel het grootste deel van de film één grote aaneenschakeling van hyperactief geschreeuw, geschiet, en geren is, was het verhaal mij veel te mager. Behalve allerlei oppervlakkig geweld gebeurd er simpelweg niets, de spanningsopbouw ontbrak en ik kreeg als kijker totaal geen band met de personages. Ik vraag me zelfs af of

Deze film lijkt wat mij betreft totaal niet op de franse top horror films die we de afgelopen jaren hebben gezien. Die films blinken ook wel uit door rauwe en realistische actiescènes, maar wel op een gedoceerde en (meestal) functionele manier. Verder blinken die films (bijvoorbeeld vergeleken bij de meeste Hollywood producties) juist wel uit met een spannend plot.

avatar van K. V.

K. V.

Deze had 'k een tijdje geleden eens gewonnen en nu eens bekeken. Het was niet zo'n speciale zombiefilm. Wel een bloederige film en redelijk wat geweld, maar voor de rest niet zo speciaal. In deze film heeft men ook weer gebruik gemaakt van snel lopende zombies.

De cast was niet slecht, maar nu ook niet zo bijzonders.

Tja geen bijzondere film, maar leuk kijkvoer voor een luie filmavond.

avatar van MovieMind

MovieMind

De film begon wel redelijk, maar al snel krijg je (te) overdreven scenes.

En daar ben ik dan weer geen liefhebber van.

avatar van Left4Dead

Left4Dead

Een zombiefilm, (heel) veel zijn slecht, enkele zijn goed. Kijken wat dit ons levert, Franse productie wat over het algemeen mij goed bevalt. Ik ben zeker geen fan van zombiefilms, wie weet.

De film begint als een wraakfilm, agenten vallen een schuilplaats van een criminele bende binnen om de dood van hun collega te wreken, goed begin. Het mislukt, het team wordt gevangen genomen om binnen zeer korte tijd met hun tweede en groter probleem geconfronteerd te worden. De wereld is in a apocalypse beland, zombies beheersen de planeet en zaaien chaos.

Over het algemeen zijn zombiefilms qua verhaal flinterdun, overleven staat centraal en de helden moeten een manier van ontsnappen bedenken. Donkere beelden met aanvallen die verrassend door helden wel relatief gemakkelijk afgeslagen kunnen worden terwijl in andere situaties de zombies compleet onoverwinnelijk lijken.

Ook La Horde schijnt niet anders te kunnen, stoere mannen en vrouw vechtend tegen de bierkaai. Serbuan Maut maar dan met zombies, het flatgebouw als scenery. Toch behaalt deze film de kwaliteit van laatst genoemde film bij lange na niet.

Het acteren is niet slecht, de veteraan had een zeer leuke rol die hij goed neerzette.

Nee dit keer niets wat ik nog niet had gezien, het tweede/derde/vierde.......hands. verhaal is te vaak vertoond en biedt niks extra .

2.5** aangezien ik slechtere zombiefilms heb gezien.

avatar van Llynwen

Llynwen

Doe er nog 12 bij en je hebt 13 in een dozijn. Ja, er zijn slechtere zombie films maar ook veel betere. De vroegere Romero films bv. Ik dacht altijd dat zombies dood waren en dus geen adem konden halen. Waarom dan dat beslagen raam onder in de flat? En dat schreeuwen van die zombies? Om te schreeuwen heb je lucht nodig...Slecht hoor. Na een stuk of 30 zombies te hebben uitgeschakeld begrijpt men nog steeds niet dat de enige manier is om ze door het hoofd te schieten. We hebben de film uitgekeken.... maar heb me er een beetje bij verveeld.

1,5*.

avatar van huiguh

huiguh

Standaard zombie filmpje.

De veteraan zorgt ervoor dat deze film van mij een voldoende krijgt, leuke rol!

avatar van DragQueen

DragQueen

Ondanks het vrij magere verhaal, toch een alleraardigste zombiefilm. Zeer entertainend, en boordevol keiharde actie. 3 Sterren.

avatar van Kondoro

Kondoro

La Horde

Vandaag dan eindelijk La Horde afgekeken. Deze staat al een langere tijd in mijn Netflix lijst, was er aan begonnen. Toen gestopt en ging vandaag weer verder. Ik weet nu eindelijk ook hoe het komt. De film heeft een heel mager verhaal. Ondanks de vele clichés die langs vliegen is het toch nog niet zo'n slechte zombie film. De zombie's zelf zijn erg goed gemaakt. Echt, dat zie je bij vele niet. Kwa actie hoef je ook niet te klagen. De acteurs deden het wel leuk. Alleen beetje over de top. Zoals die man die op de auto ging staan en beetje tegen een horde zombies ging knokken met 2 guns en een machete... Afijn, een keer kijken kan geen kwaad. Alleen ik verwachtte er wel veel van, maar dat had niet gehoeven. Het enigste waar ze zijn, is in een flat gebouw. Beetje stoer doen. En op het eind is iedereen dood......

avatar van Tonypulp

Tonypulp

Opgefockt, shaky, schreeuwerig en grauw. Maar vooral saai. Zeker anno nu is de mix van zombies met actie meer een regel dan uitzondering en dat haalt de fun van La Horde toch hevig onderuit. Oerlelijke montage ook. Schuld lijkt te liggen bij de matige regie, want veel van de actie wordt gemaakt in de post. Teveel bezig met binnen de lijntjes te kleuren en heeft daarmee niets unieks te bieden.

avatar van jordandejong

jordandejong

Jammer van de over het algemeen negatieve reacties op deze pagina, al doet hij het overall met een 2,96 gemiddeld hier op mm niet eens zo heel onaardig. La Horde is dan ook echt prima zombie kijkvoer.

Merk veel negativiteit over het zogenaamde saaie en oninteressante begin van de film. Kan ik me totaal niet in vinden. De ''raid'' in het flatgebouw ergens in een achterbuurt in Frankrijk zet gelijk de toon van de film, namelijk grauw en hard. De film heeft een heerlijke mix tussen keiharde actie (veel guns 'n explosions) en pure zombie horror met hier en daar erg lekkere gore.

De characters passen lekker in een film als deze en er wordt daarnaast ook nog eens prima geacteerd. Het flatgebouw geeft een lekker geïsoleerd sfeertje en ook de shots van de brandende, rokende stad in de buurt van de flat werkt sfeerverhogend. La Horde houdt daarnaast een meer dan prima tempo aan waardoor het nergens saai wordt.

Zeer vermakelijke zombie flick met veel actie en hier en daar wat humor. Wel jammer van het klote einde waarin het wijf, het meest onsympathieke character, het ''overleeft'' terwijl ze crimineel Markudi, een van de sympathiekere characters, even een kogel door zijn kop jaagt.

avatar van filmoloog

filmoloog

Kon de slaap niet vatten vannacht dus dacht ik op Netflix een leuk horror filmpje te gaan zien.

Het werd dus deze. Aangezien ik iets met de Franse taal heb was ik benieuwd naar deze Franse zombie film waar ik meende Jean-Marie Le Pen te herkennen als de eerste zombie die door een regen van kogels doorzeefd word en uiteindelijk door z'n kop geschoten word met een shotgun zodat het bekende aardbeien jam effect op de muur weer vertoond kon worden. Putain...! Wat een bloederige toestand. Veel bloed dus in deze film ! Als je van bloederige films houd moet je hem zeker gaan zien.

De acteurs zijn zeker niet slecht, zelfs wel erg goed te noemen. Vandaar ook dat ik deze film uitgekeken heb, vanwege het acteer talent. Niet onaardig Frans zombie filmpje.

Kreeg na driekwart gekeken te hebben best wel honger...vreemd.

Twee boterhammen met aardbeien jam.

avatar van mikey

mikey

Langdradige zombie flick waarin de personages zich moeten te redden uit een verlaten flatgebouw dat ingenomen dreigt te worden door de horde. Veel gangsterdramatiek, rennend gespuis, gegil, ge-ren en getier. De enige zombie film die ik ken waarin de overlevenden maar niet kunnen ontdekken dat een kogel door de kop de enige manier is. Het zijn ook de domste zombie survivors ooit.

Lekker overslaan!

avatar van leatherhead

leatherhead

Droevige bende dit. Voelt allemaal erg blasé aan, voegt ook werkelijk niks toe aan een allicht al oeverloos uitgemolken genre. Benedenmatig slachtwerk, pompeuze butmuziek, verfoeilijke editing, en een groepje onnozele beunhazen (met dat verwaande wijf als grootste irritatiefactor) wringen deze productie de nek om. En zelfs voor een pretentieloze zombiefilm is de logica soms hi-la-risch.

Enige wat de film nog een béétje behapbaar maakte waren de komische noten. Mijn karige 1,5* gaan dan ook vrijwel alleen uit naar de militante opa. Belachelijk natuurlijk dat hij niet als winnaar uit de bus kwam, ipv die feeks. .

1,5*.

Theunissen

Gisteren heb ik nog de actiefilm "Antigang (2015)" gezien van de Franse regisseur Benjamin Rocher en ik zag toevallig dat hij ook een zombiefilm had gemaakt, welke natuurlijk gelijk mijn aandacht trok.

Qua soort verhaal deed hij me denken aan de leuke Taiwanese zombiefilm "Zombie Fight Club (2014)" die ik vorig jaar rond deze tijd heb gezien. In deze Franse Horror / Actie film draait het om vier corrupte politieagenten (drie mannen en één vrouw) die keihard wraak (vanwege de dood van een collega) willen gaan nemen op een groep misdadigers (o.a. Nigerianen) die verblijven in een groot gebouw (soort van flat). Dit mislukt echter en ze worden ook gevangen genomen door de misdadigers onder leiding van de Nigeriaan Adewale (verdienstelijk gespeeld door Eriq Ebouaney), die hun daarna ook keihard aanpakken volgens het principe "oog om oog, tand om tand". Maar dan wordt opeens (na circa 20 minuten) het gebouw aangevallen door een grote groep snelle, sterke, hongerige en zeer agressieve zombies en moeten opeens de misdadigers en de corrupte politieagenten gaan samenwerken om te overleven en te zien ontsnappen uit het gebouw en daar draait het dan om in deze film.

Opzicht weet deze film wel te vermaken en gaat het er ook regelmatig keihard aan toe en de zombies mochten er zeker wezen in deze film. Buiten de gevechten met de zombies stelt het wel allemaal weinig voor en is het ook geregeld saai en langdradig. Hier en daar zit er ook een vleugje humor in en vooral de scene waarbij aantal personen seksistisch gaan praten over een vrouwelijke zombie vond ik wel leuk. De humor komt vooral op conto van de oude man René (verdienstelijk gespeeld door Yves Pignot), die men na circa 45 minuten tegenkomt in het gebouw (daar is hij op dat moment aan het hakken met een bijl op zombies), en die een oud militair is en o.a. heeft gevochten in Vietnam (daar refereert hij ook regelmatig naar). Hij geniet met volle teugen van de Zombies en door zijn manier van doen en zijn uitspraken is hij humoristisch. Ondanks dat het verhaal zich hoofdzakelijk afspeelt in één kil gebouw en met een beperkte cast, ontbreekt het helaas aan een broeiende sfeer en eigenlijk ook aan spanning. Het laatste gedeelte in het verhaal is erg overdreven en is eigenlijk ook wel over de top, maar is misschien wel het leukste gedeelte in deze film. Het einde vond ik persoonlijk enigszins verrassend en ook wrang en zeker wat betreft wie het alleen overleeft (althans in eerste instantie, want uiteindelijk overleeft niemand het).

Van de Franse cast had ik eerlijk gezegd nog nooit van gehoord maar ze deden het wel verdienstelijk en dan vooral Eriq Ebouaney (in de rol van misdadiger Adewale), Jean-Pierre Martins (in de rol van corrupte politieagent Ouessem) en natuurlijk Yves Pignot (in de rol van de oude geflipte man René). Omdat de film maar iets van 85 minuten, kijkt deze film zich wel lekker weg en weet hij op bepaalde momenten zeker ook te vermaken.

Al met al leuk om eens gezien te hebben deze Franse Horror / Actie film, maar meer ook niet.

avatar van Warp

Warp

Redelijke zombiefilm.

Het was allemaal niet heel bijzonder maar toch een pluspunt voor de personages.

avatar van james_cameron

james_cameron

Bij herziening bevalt dit zombiewerkje me toch heel wat beter dan destijds bij de release. Oké, de plot is erg karig en er wordt iets teveel aandacht besteed aan de onderlinge spanningen tussen de hoofdpersonen, maar op cruciale momenten weet de film toch wel te overtuigen. De desolate locatie is goed gekozen, het akteerwerk kan er zeker mee door en de aktie is lekker bloederig. Het grimmige, uitzichtsloze sfeertje maakt het geheel in stijl af. Nog steeds geen hoogvlieger, maar goed te doen.

avatar van alexspyforever

alexspyforever

MovieMind schreef:

De film begon wel redelijk, maar al snel krijg je (te) overdreven scenes.

En daar ben ik dan weer geen liefhebber van.

Ok, dit was jouw tip voor splatter/gore maar zo te zien vond je die zelf ook niet goed. Het is wel de bedoeling dat je die tipt die je ook zelf de moeite vindt tenzij je het gemiddelde van deze film die dieperik in wil helpen

Nu goed, begon wel interessant maar al vlug schreeuwerig gedoe, oninteressante karakters en een 13 in een dozijn verhaal dat we al eerder en beter hebben gezien. De Fransen op hun best met kopiëren van de Amerikaanse films. Dat ze het beter en voor een frisse wind zorgden is volgens mij 9 van de 10 keer hype en hipster gedoe.

En waarom blijft men toch steeds 100 kogels jagen door alle lichamsdelen in plaats van meteen en headshot te geven?

avatar van MovieMind

MovieMind

alexspyforever schreef:

Gaf het al aan toen ik hem nomineerde...

MovieMind schreef:

De eerste kijkbeurt was ik er niet zo van onder de indruk, maar inmiddels ben ik deze zombiefilm meer gaan waarderen.

..en dat staat nog steeds, heeft zelfs een plaatsje in mijn verzameling bemachtigd.

avatar van Phantasm

Phantasm

Lekkere, bloederige film met zombies. Gebeurt genoeg in en de gore mag er ook wezen.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Goh ja, een zoveelste zombiefilm. Nog eentje in een flatgebouw waarbij ik ineens moest denken aan explosieve actieffilm Serbuan Maut (Film, 2011) waarbij een politie-inval in een crimineel bolwerk eveneens mislukt. Maar door de omstandigheden is men genoodzaakt om samen te werken. Dat stond even niet in het scenario.

Taaie zombies waren het. Bloeddorstig, hyperactief en snel. En best intelligent voor hun soort. Een lome luie zou hier niet echt gepast hebben. Daarvoor is het te flitsend en te bombastisch. Dat was het wel met als hoogtepunt (nouja) de stoerdoenerij van die ene op het dak van de auto. Hij ging ze proberen tegenhouden ...

Zeker niet slecht allemaal, maar ook weinig vernieuwend. Veel kills, veel geschiet, een beetje gore. Prima vermaak, dat wel. Zeker geen straf om eens te bekijken. Maar dat is het ook.

avatar van Collins

Collins

Het basisidee van La Horde deed me denken aan Assault on Precinct 13 (1976) van John Carpenter. De claustrofobische spanning en maatschappijkritische sterkten van die fantastische film zijn in La Horde echter amper te bekennen. Het gebrek aan spanning is vooral gelegen in de berekenende en fantasieloze regie van Yannick Dahan en Benjamin Rocher die tot dat moment slechts een paar korte films hadden afgeleverd. La Horde is niet meer dan het zoveelste slappe aftreksel van Dawn of the Dead.

De setting is een groot gebouw dat in onbruik is geraakt. Geen verkeerde setting. Door de alom aanwezige halfduistere verlichting roept het gebouw een mistroostige en nihilistische atmosfeer op. Het nadeel van de schemerige verlichting is dat je in veel gevallen niet alle gebeurtenissen heel scherp meekrijgt.

Het groepje mensen dat zich in deze sombere setting moet verzetten tegen een horde zombies verkeert eveneens in het halfduister. Het script voorziet de personages van oninteressante karaktertekeningen. Stuk voor stuk cartooneske personages die elkaar met vervelende machotaal proberen te overbluffen. Van differentiatie is geen sprake en het kon me al gauw geen moer schelen wie er ten prooi valt aan de horde.

De actiescènes zijn stevig en zorgen voor vermaak. Er wordt stevig gevochten met de vuist en met allerhande wapens. Deze orgieën van geweld resulteren in een overvloedig bloedvergieten dat met behulp van prima speciale effecten aan de kijker wordt gepresenteerd. Bijzonder aangename slachtpartijen die de film in trashy sferen doet belanden. Erg leuk, maar met een innovatieve en originele kijk op het zombiegenre heeft dit alles niets te maken. La Horde is een film voor de splatterfan.