Lik Wong (1991)

Hongkong / Japan
Actie / Horror

geregisseerd door Ngai Choi Lam
met Siu-Wong Fan, Bin Shimada en Yukari Ôshima

Wanneer Ricky een drugdealer vermoordt die de dood van zijn vriendin op zijn geweten heeft, wordt hij naar een gevangenis gestuurd waar het recht van de sterkste heerst. Gelukkig beheerst Ricky een speciale kung fu-techniek waarmee hij dwars door zijn tegenstanders kan meppen. Het duurt echter niet lang of Ricky heeft iedereen tot vijand gemaakt, inclusief de gevangenis-directeur.

avatar van Gang_Star
Weer eens na ruim vier jaar herzien. Blijft nog steeds een heerlijk werkje. Het bloedvergieten in de vorm van onder andere door huid heen slaan en de beruchte gehaktmolen zorgen er mede voor dat deze harde en meedogenloze actiefilm met een splatter toevoeging een fijne wegkijker is.

avatar van Daenelia
Je hebt films die je ziet en dan denk je: waarom? oh grote godin, waarom? En dan kijk je naar wie er naast je op de bank zit te grijnzen en dan weet je het. LIefde. Het laat je rare dingen doen.

Mijn gozer kwam met deze film aan. En ik had best lage verwachtingen. Die werden niet overtroffen. Het is inderdaad zo over de top, dat je het niet meer serieus neemt. De rode en roze massa bloed en vlees, de rake klappen die doen vermoeden dat er met zware mokers wordt geslagen in plaats van vuisten... het is zo over de top dat het cartoonesque wordt.

En het is niet zozeer een slechte film. Ik hoef hem echt niet nog eens te zien, maar helemaal tijdverspilling was het nou ook weer niet.

Prima keuze voor een avondje wansmaak-films.

avatar van tattoobob
Ziet er grappig uit....ga ik zeker snel eens opzetten.

avatar van j0enne
Wat is dat toch met die Aziaten en hun verschrikkelijke slow motions?

avatar van jeroentjuhhhhh
Aziatische slow motion? Help me out.

avatar van j0enne
Van die haperende slow motions, alsof je de film 1 keer versneld vooruit spoelt.

Story of Ricky - Best Scenes - YouTube

Hier op 1:15, 2:32 en 2:44 bijvoorbeeld.
Ik zie zelden in een Aziatische film zo'n fijne vloeiende slow motion.

avatar van John Milton
Ik heb me erg met deze film vermaakt, moet ik zeggen. Echt foutfout, maar wel dermate dat het weer leuk wordt. Mooie Blu-ray kwaliteit kunnen vinden ook nog. Alleen die infantiele humor waar ik Aziatische filmmakers nog wel eens op betrap, kan ik niet aan wennen. Zoals dat zoontje van de gevangenisdirecteur. Moeten ze daar nu echt om lachen? Ik erger me groen en geel aan zo'n karakter...

avatar van TronMan
Vrij debiel en over de top. Eentonige omgeving.Op het moment waarin 'het zoontje' in beeld komt wil je helemaal al verder spoelen.Acteren? Ja zoiets gebeurt er ook nog. Toch moet je dit éen keer gezien hebben.

avatar van Shinobi
Kung Fu splatter.

Deze beruchte titel heb ik al vaker langs zien komen, maar tot nu toe is het er nooit van gekomen om 'm te kijken.

Het opmerkelijke is dat je een toekomstbeeld van 2001 krijgt voorgeschoteld waar een gevangenis als een franchise opereert; niet dat daar verder meer op ingegaan wordt. In dit uitgangspunt krijg je te maken met Ricky die moet zitten voor de moord op een drugsdealer. En zo mag de pret beginnen.

Althans, dat zou je denken. De film is weliswaar lekker campy van opzet, maar voor mijn gevoel hangt er nog te veel dood gewicht (pun intended) aan. Het gebeuren rondom de vriendin van Ricky en enkele dramatische aangelegenheden leiden te veel af. Alleen een aantal situaties is zo onzinnig dat het weer grappig wordt.

Voor een actiefilm had ik eigenlijk meer hand-to-hand combat verwacht. Het merendeel komt namelijk neer op Ricky die zijn vuisten door mensen slaat, met als gevolg een hoop gore op je beeldscherm. Siu-Wong Fan acht ik in ieder geval wel capabel genoeg, maar verder dan à la Bruce Lee bloed van zijn vingers aflikken en een nietszeggend gevecht komt hij niet. Daarentegen word je als kijker wel getrakteerd op een hoop bloederige over-the-top scènes.

Al met al is 'Lik Wong' zeker een film die je moet hebben gezien, maar eerlijk gezegd had ik verwacht dat ik hier meer plezier uit zou halen. Helaas is dit uitgelopen op een teleurstelling.

Kleine 2,5 sterren.

avatar van jeroentjuhhhhh
Fijne invulling van de tweede kerstdag. Herzien op blu-ray. Engelse dub aan en gaan! Blijft een heerlijk uniek splatterfestijn.

avatar van Metalfist
Splatterkungfu

Normaliter ben ik niet echt fan van de DVD-uitgaves van DFW maar met hun Hong Kong Legends (makkelijk herkenbaar met die felrode hoes) hebben ze ten huize Metalfist toch erg goed gescoord. Het zijn telkens verzorgde releases met originele audio en Nederlandse ondertiteling waardoor ik delen uit de reeks gewoon blind koop. Story of Ricky was er zo eentje en ik had absoluut geen idee wat ik eigenlijk in huis had gehaald. Gebaseerd op de Japanse manga Riki-Oh wordt hier het verhaal verteld van Ricky die in de gevangenis terecht komt.

En daar serieus wat keet schopt. Geen idee hoe zich dit verhoudt met het bronmateriaal maar dit is in ieder geval wel het knettergekke soort van film waar ik iets mee kan. Compleet overdreven vechtscènes, slechteriken die met een simpele punch compleet tot moes worden geslagen en gewoon erg veel fun. Toch is dit voor een stuk eigenlijk ook gewoon een enorm brakke film. Die flashbacks halen de vaart compleet uit de film en zijn ook gewoon erg slecht (Ricky met die blokfluit...) en de climax stelt een beetje teleur qua gekkigheid. Het had voor mij in ieder geval niet gehoeven dat de hoofdbewaker in een soort van pimped Michelin mannetje verandert maar bon, je moet het zien om het te geloven. Verder probeert de film ook nog een zekere vorm van maatschappijkritiek te introduceren met een apocalyptisch toekomstbeeld waarin gevangenissen geprivatiseerd zijn. Beetje onverwacht dat ze het maar 10 jaar in de toekomst situeren, normaal gezien kiezen ze toch voor een periode die verder weg is, maar eigenlijk wordt er ook gewoon niets met heel dat concept gedaan. De hoofdbewaker mompelt op een bepaald moment wel iets dat gevangenen de beste werknemers zijn sinds dat de gevangenis geprivatiseerd is, maar dat lijkt me nu niet meteen noodzakelijk aan elkaar gelinkt te zijn.

Maar je moet dit natuurlijk ook niet voor het geweldige plot zien. Neen, de fun ligt voornamelijk in die over the top actiescènes. Veel van de pot gerukte personages ook met die hulpbewaker met zijn glazen oog die om de een of andere reden een gigantische collectie aan porno tapes op een schap aan de muur heeft staan maar ook Ricky zelf is wel een heerlijk figuur. Siu-Wong Fan heeft een indrukwekkende fysiek en hij brengt het ook gewoon erg goed. Vreemd eigenlijk hoe hij nooit echt is doorgebroken. Naar mijn gevoel is dit toch een redelijk groot succes geweest, al lijkt de film het in het Westen beter te hebben gedaan dan in Hongkong zelf, maar met uitzondering van wat bijrollen hier en daar lijkt er niet veel van zijn carrière te zijn terecht gekomen. Rest van de film is ook gewoon gevuld met een aantal erg toffe over the top personages zoals dus de hoofdbewaker of die Big Four.

Er volgde in 2005 nog een onofficiële sequel genaamd Super Powerful Man en daarin speelt Siu-Wong Fan opnieuw de hoofdrol. De film is nagenoeg compleet onbekend zo lijkt het, heb hem zelf net toegevoegd aan de site, en moet het ook maar met 12 stemmen doen op IMDB. Klein verschilletje met de 12.000 stemmen voor deze Story of Ricky... Toch maar eens zien of ik er niet aan kan geraken, lijkt me wel de moeite te zijn..

avatar van Duke Nukem
Wel grappig, vooral die scène waarin een kerel Ricky wil wurgen met zijn eigen darmen. De SFX zien er niet uit, maar dat past wel in dit soort pulpfilms.

avatar van Woland
Pulp in het kwadraat. Riki-oh is een kung-fu film met slecht acteerwerk, met werkelijk zeeën aan bloed en gore, weinig verhaal, maar het neemt zichzelf dan ook geen moment serieus. Dat levert over het algemeen gewoon een hele vermakelijke film op. Gevangene Ricky neemt het op tegen zowel de corrupte cipiers en officials, maar ook tegen allerlei bad guys in de gevangenis die samenzweren met bovenstaande cipiers. Af en toe komt er nog een soort van flashbackje over de Ricky van vroeger, maar over het algemeen is het absurd gevecht na absurd gevecht. Die zijn over het algemeen wel vermakelijk, vooral om de compleet bizarre effecten (hoofden waar doorheen geslagen wordt, door stalen deuren springen, je afgesneden biceps weer aan elkaar binden om door te vechten, iemand die met z'n eigen darmen iemand anders probeert te wurgen). Maar het is wel een beetje een herhalingsoefening, elk gevecht is eigenlijk nauwelijks een echt gevecht en volgt weer hetzelfde stramien (Ricky krijgt eerst (serieuze) klappen, maar laat daarna zijn bovennatuurlijke krachten en skills zien en slaat de tegenstander letterlijk doormidden) en tja, heel veel meer heeft de film ook niet te bieden. Maar alsnog is dit voor anderhalf uur behoorlijk lollig.