Xiaoao Jiang Hu (1990)

Hongkong / Taiwan
Actie / Romantiek

geregisseerd door King Hu, Siu-Tung Ching, Raymond Lee en Hark Tsui
met Jacky Cheung, Man Cheung en Sam Hui

Wanneer een belangrijk manuscript, met kung fu-geheimen, uit de keizerlijke bibliotheek wordt gestolen breekt er paniek uit, en wordt de verantwoordelijke bewaking ontslagen. Per direct wordt Ling Hu-ching ingehuurd om het gestolen manuscript terug te vinden, maar hij is niet de enige die op zoek gaat naar het befaamde werk...

avatar van pascal83
Iemand deze, op IMDB redelijk hoog aangeschreven (7.3) film gezien?

avatar van tovenaar
er is nog niet gestemd

avatar van pascal83

De film is ook maar net toegevoegd

Ik heb de trilogie een tijdje geleden gekeken.
Opzicht vind ik hem wel leuk.
Deel 1 en 2 zijn het leukst.
Deel 3 gaat over een geheel ander onderwerp.

Een film als deze verdient toch wat meer recensies. King Hu, Tsui Hark en Siu-Tung Ching die zich samen aan een martial arts epos wagen, daar wil ik wel even voor in de zetel kruipen.

Nu zag ik wel dat King Hu als enige director stond aangegeven, de rest zijn "acting directors", wat dat dan ook mogen zijn.

Een film die ook aangeeft waar Hark en Siu-Tung Ching de groten uit hun tijd zijn. Hoewel het niet steeds helemaal vlot loopt zie je erg mooi de overblijfselen van de Shaw Brothers en de switch naar de modernere HK martial arts, die enkele jaren later volledig zou openbloeien (met 1993 wmb als topjaar).

Swordsman kent enkele erg mooie vechtscenes, ook de belichting is erg typisch. Maakt dit soort films toch steeds wat speciaals. Jammer alleen dat er ook een aantal scenes zijn die minder bevallen. Zo vond ik het stuk op de boot te langgerekt, de scenes met die opa waren dan weer erg cool.

Verhaal is zwaar complex met veel verraad en persoonsverwisselingen. Vond ik de grootste link met die Shaw Bros films. De martial arts is moderner en neigt meer naar Hark's Zu Warriors kant (volgens mij ook wel verwant aan elkaar).

Had af en toe wat meer vaart in gemogen, maar zitten erg knappe scenes in die later geperfectioneerd zouden worden om nog betere films mee af te leveren. Toch valt er zeker al genoeg te genieten om af te sluiten met een positief oordeel.

3.5*, volgens mij een wat onderbekeken martial arts klassieker.

avatar van Mochizuki Rokuro
Onderhond schreef:
Er schijnt geen footage van King Hu meer in de uiteindelijke cut te zitten, maar dat was meer een eerbetoon aan de meester/grondlegger (en commerciële redenen wellicht) van het genre om hem alsnog een regie credit te geven. De film is daarmee dus feitelijk een product van Tsui en Ching.

Fijn om weer eens een film als deze te zien. Begin jaren 90 zag ik ze regelmatig, maar de klad zit er nogal in (al heb ik veel van de interessante titels ook al gezien). De magerepunten waren zoals altijd plot en acteerwerk, maar de sterke punten waren ook volop aanwezig. Duidelijke lol en speelplezier, tempo, actie en vondsten in locaties en gevechten.

Met plezier gekeken, al staat mij bij dat deel 2 die ik al gezien had nog sterker was. En Jackie Cheung is toch echt maar een heel matig acteur (en over zjin zangkunsten ben ik vast ook niet te spreken).

avatar van wendyvortex
Heerlijke martial arts movie. Binnenkort staat het tweede deel ook op het programma.
Mooie mengeling van zowaar redelijk te pruimen humor (nog wel eens een probleem met Asian humor), mooie gevechtscenes en veel onmogelijk te volgen trucs en een bizar lied dat de hele film door gezongen wordt om er helemaal een exotische ervaring van te maken.
Bovengemiddelde HongKong film waarbij je je in ieder geval niet te vervelen hoeft.

avatar van Legan
Een vermakelijk niemendalletje.

Inhoudelijk dun en standaard en qua acteren niet meer dan matigjes. Maar ach, het biedt wel weer redelijk vermaak met wat vermakelijke luchtige humor, simpele liedjes en redelijke actie. Bij vlagen onderhoudend en bevat ,vooral visueel gezien, enkele sfeervolle scènes.

Onderhoudend, maar tegelijkertijd morgen weer vergeten.

avatar van ME1
ME1
Film met veel meer inhoud dan alleen maar wat martial arts, wat dan ook niet de boventoon voert. Heerlijke film, luchtig, maar zeker niet standaard. Aanrader voor de liefhebbers.