Xiao Ao Jiang Hu Zhi Dong Fang Bu Bai (1992)

Alternatieve titel: Swordsman II

Hongkong
Actie / Fantasy

geregisseerd door Siu-Tung Ching en Stanley Tong
met Jet Li, Brigitte Lin en Michelle Reis

Voordat hij zich terugtrekt in zijn martial-artsschool afgelegen in de bergen, besluit de zwaardmeester prinses Yin-Yin (waar hij een oogje op heeft) op te zoeken. Hij komt erachter dat ze aangevallen en zwaar gewond is. Het vermoeden bestaat dat haar oom Fong hierachter zit, die tenslotte ook de vader van Yin-Yin achter de tralies heeft gekregen. De zwaardmeester besluit Yin-Yin te helpen in haar strijd.

deel 1 en 2 zijn degelijk het moeite waard om te zien

avatar van ToNe
Sfeervolle film met zeer goede wuxia choreografie.
Vooral de scenes in het schemerige woud zijn mooi gefilmd.

De homo-erotische insteek zorgde ook voor de benodigde humor...

avatar van J.T.O
Wat een goede film, dit heb ik echt niet verwacht. Ik had al ergens gelezen dat de Swordman series eigenlijk de grondlegger van Wu xia was en dit is dan ook niet gek, aangezien het voor die tijd echt super goed is gemaakt. Nu dat ik het zo bekijk ziet het wel een klein beetje verouderd uit, maar de gevechten zijn nog steeds erg amuserend en vreemd genoeg ook veel beter dan de hedendaagse vechtfilms.

Dikke 4!

avatar van Frankeermachine
Deel 1 en 2 zijn zeer zeker de moeite waard. Vooral al je van het genre houd. Geniale vechtscenes met mooi vliegwerk, zoals CTHD en Hero. Als je nagaat dat deze films in 1990 en 1991 zijn gemaakt, doen ze echt niet onder voor DTHD ea.
Het enige nadeel aan de films vind ik de eentonige muziek. Ik krijg dat liedje over de zee en de hemel niet meer uit mijn hoofd. Dit is wel sterk verbeterd.

De derde film uit de reeks is veel minder en een 2,5 waard. De eerste en tweede film zijn net geen 4 waard en geef ik dus een 3,5.

Ik vind het maar niks , vliegen, springen etc

avatar van wendyvortex
Absolute topper in het genre!!
Mits je natuurlijk houdt van dit soort compleet over-the-top-films
(A Chinese Ghost Story, Peking Opera Blues, Zu warriors From The Magic Mountain).
Geweldige bad guy/girl Invincible Dawn geeft nog een mooi transgender tintje aan de film.
En Jet Li krijgt ook nog een romance met haar.

avatar van Legan
De eerste Swordsman was nog gewoon vermakelijk en zonder pretenties, maar hier is dat compleet anders. Veels te pretentieus en tegelijkertijd veel minder vermakelijk. De humor is vaak niet meer dan slap en de muziek is soms veels te emo. Het verhaal kan nauwelijks interesseren en hetzelfde geldt voor de personages. Ook de actie valt vaak tegen.

Wat de film nog enigszins redt (en dus ook deze score meegeeft), zijn die paar schaars vermakelijke scènes. Want verder valt er weinig te genieten.

Toffe film.

Lekkere onzin, geen pretenties, gewoon een geweldig onzinnig verhaal met veel cool en actie.

Beter dan het eerste deel, dat nog teveel in de Shaw Bros sfeer hing. Hiermee betrad Ching duidelijk de jaren 90 martial arts wereld. Toch een best invloedrijk regisseur, aangezien hij met Chinese Ghost Story en Royal Tramp toch nog twee andere belangrijke reeksen op z'n naam heeft.

Erg toffe film, visueel cool, gave gevechten en geweldig onzinnige HK nonsens zorgen voor 100% vermaak.

4.0* en een uitgebreide review.

avatar van UrbanDjampa
Ondanks Jet Li vond ik 'm minder als deel 1. Misschien had dat te maken met totaal een andere cast waar ik toch gesteld was op die van deel 1. Jet Li kon die humor ook niet overbrengen als Samuel Hui en Jacky Cheung.