Dung Fong Bat Baai: Fung Wan Joi Hei (1993)

Alternatieve titel: Swordsman III: East Is Red

Hongkong
Actie / Romantiek

geregisseerd door Siu-Tung Ching en Raymond Lee
met Brigitte Lin, Eddy Ko en Shun Lau

Een keizerlijke ambtenaar vergezelt een Portugees oorlogsschip naar de Zwarte Rotsen om de plek te zien waar de kwaadaardige Invincible Asia is verslagen, die superkrachten kreeg door een heilige perkament te bestuderen. De ambtenaar ontdekt dat de Portugezen achter dat perkament aan zitten, en hij vindt Invincible Asia die niet dood blijkt te zijn. Invincible Asia wil wraak op alle bedriegers die onder zijn naam opereren in sektes, terwijl de Portugezen, een mysterieuze Japanse krijgsheer en anderen, op zoek zijn naar Invincible Asia en het heilige perkament.

avatar van stephan73
goede, maar onnavolgbare avonturen film met prachtige actie-scenes (vol met wire-fu) en mooie kostuums.

*** sterren!

avatar van Frankeermachine
De minst goede film uit de reeks. 2,5

avatar van wendyvortex
Derde deel komt qua kwaliteit en amusementswaarde op gelijke hoogte met het eerste deel uit de Swordsman-serie. Deel 2 is wat mij betreft de topper.
Aantal geweldige scenes zoals de ninja verstopt in een vrouw, de dwerg samurai en schitterende ninja's per vlieger.
Transgender elementen spelen iets minder een rol dan in het onvolprezen deel 2, waardoor het een soort lesbische kung-fu- film lijkt te zijn.

avatar van Mochizuki Rokuro
wendyvortex schreef:
Precies zo is ook mijn mening nu na het zien van deel III.

Zeer dynamisch, beetje te dynamisch wellicht, want van enige lijn leek nauwelijks sprake en al voor de aantiteling was er al een gevecht achter de rug, dat in menige film als climax/shoot out gebruikt zou worden

Er wordt in deze aflevering veel gevochten met naald en draad. Erg leuk om te zien.
wendyvortex schreef:
en schitterende ninja's per vlieger.
Dat was echt top ja!Brigitte Lin is verder wervelend als de Invincible. Best wel een bloederige aflevering uit de serie. Sowieso voor dergelijke films.

Vele plezier aan beleefd Ching Siu-tung blijft voor mij een van de top regisseurs in het genre.

avatar van Legan
Hoewel alle drie redelijk gelijkwaardig, en ook dezelfde score krijgen, is dit derde Swordsman deel de beste van de trilogie.

Een simpel rechttoe rechtaan verhaal met interessante, leuke en memorabele personages, situaties en gevechten. Alles verloopt in een lekker snel tempo, waardoor langdradigheid nooit komt opzetten. Iets waar de andere twee films nogal onder lijden.

Een mooie afsluiter vergeleken met de slappe hap van de vorige twee waar een afwaardering nog misschien aan de orde is.

Of hoe je op 7 kleine regeltjes nogal eens van gedachte kan veranderen.

Vond het duidelijk minder dan deel 2 en eigenlijk moeilijk te vergelijken met deel 1, die qua sfeer toch net iets te anders is. Eigenlijk minder vechtkunsten in deze film, de aandacht ligt meer op wires en dergelijke. Heeft er waarschijnlijk mee te maken dat Li er niet meer bijzit en de rest van de cast niet echt martial arts kundig is.

Verhaaltje wordt aan sneltempo afgeraffeld maar voelt toch nog wat te langdradig aan soms. Ergens halverwege zat er toch wel een dipje in de film. Deel 2 kijken lijkt mij trouwens ook een must, want hoewel Asia nog steeds erg vrouwelijk is wordt er niet echt meer wat over gerept, wat soms best vreemd overkomt.

Zitten genoeg leuke scenes in, maar visueel is het allemaal net iets minder. De editing is iets poverder, settings zien er soms iets te goedkoop uit (nadeel van de vele bootgevechten) en ook het camerawerk zit iets minder goed in elkaar.

Blijft wel vermakelijk, buiten het kleine dipje in het midden een film met een razend tempo, veel maffe personages en enkele gave scenes. Had er alleen na deel 2 iets meer van verwacht.