Yin Ji Kau (1987)

Hongkong
Drama / Romantiek

geregisseerd door Stanley Kwan
met Leslie Cheung en Anita Mui

Fleur is een prostituee die verliefd wordt op Chan, de zoon van een rijke familie. Hun huwelijk wordt verboden en dus besluiten ze zelfmoord te plegen en elkaar later als geesten weer te ontmoeten...

Vroege Kwan.

Redelijk dik aangezette romantische film met bekend volk op de eerste rij. Anita Mui en Leslie Cheung behoorden toch tot de grootste sterren uit hun tijd, dat deed Kwan dan niet verkeerd zo vroeg in z'n carriere. De film zelf is redelijk matig, maar blijkbaar helpt een klassiekerstatus bij het sterren uitdelen.

Wie al eens een wat oudere HK romance gezien heeft, weet wat te verwachten. Beetje cheesy pop, wat klassiekere Chinese muziek en vet, dik aangezette emoties. Het is romantiek van de grote gebaren, maar dat in een wat fantastischer verhaaltje gegoten.

Visueel is het redelijk oké, maar tegelijkertijd ook weinig verheffend. Kijkend naar Kwan's latere werk en wetende dat Kar-Wai klaar stond om HK (en de rest van de wereld) te veroveren is het kijkbaar, maar ook niet zoveel meer dan dat.

Voor een keertje niet vervelend, het duurt niet te lang, het loopt vlot en zit best aardig in elkaar, maar waarom dit nu zo'n klassieker zou moeten zijn is me niet bepaald duidelijk na het kijken van de film. Ook niet na het lezen van alle reacties hier trouwens.