Huo Shao Hong Lian Si (1994)

Alternatieve titel: Burning Paradise

Hongkong
Avontuur / Actie

geregisseerd door Ringo Lam
met John Ching, Willie Chi en Chun Lam

Het duivelse Manchu bewind van keizer Yung - Ching leidt tot onderdrukking en misbruik van de Chinese bevolking. De enige die zich durven te verzetten zijn de Shaolin monniken. De keizer begint daarom een bloedige aanval op alle Shaolin tempels. Hij laat de gevangen genomen monniken opsluiten in de 'Rode Lotus' tempel. Wanneer meestervechter Fong daar ook belandt is dat het begin van een gewelddadige strijd voor vrijheid.

avatar van Pkunk
Ik heb d'r niet zoveel verstand van, maar dit is volgens mij wel een van de leukste in z'n genre. Mooie Kung-Fu en gekke humor. 4*

avatar van YuLaw16
Willie Chi is een behoorlijk onbekende acteur.Toen ik deze film kocht had ik nog nooit van hem gehoord. Fong Sai Yuk van Jet Li is gemaakt in 1993 en een jaar later kwam deze film uit. Ik dacht dat ik een of andere Fong Sai Yuk rip off ging kijken. Gelukkig was dat niet zo. De gevechten waren behoorlijk goed. Het was een beetje een mix van oldschool en wire fu. Chi is zeer lenig en snel en zijn martial arts skills kun je echt bewonderen in deze film. In deze film komen allerlei verschillende wapens in voor van pistool tot speer en van zwaard tot papier??!!. Het verhaal was een beetje simpel, desondanks was de film toch boeiend. Dit was een beetje een duistere film. Het was geen horror film, maar het leek er wel een beetje op. Deze film was ook erg bloederig. Koppen eraf, mensen door de helft, zeer veel bloed etc. Het acteren in deze film was goed Willie Chi en Carman Lee zijn goede acteurs/actrices. Willie Chi mag van mij wel meerdere films gaan maken. Mensen die houden van Fong Sai Yuk hoefen nog niet deze film leuk te vinden. De twee films zijn totaal verschillend van elkaar maar beide zijn ze leuk. Hoewel ik toch liever Fong Sai Yuk prefereer.

4/10

Wow, de eerste martial-arts film die ik zag met humor

g11ndje schreef:
Wow, de eerste martial-arts film die ik zag met humor

moet je meer van sammo hung en jackie chan kijken. er zijn ook vele oudere kung fu films waar je royaal mee kan lachen, heb deze nog niet gezien wel thuis liggen

Tian-Sheng Chi aka Willie Chi is een mix van Jackie Chan en Jet Li hij kan erg goed vechten in de style van chan&li maar bezit ook nog over erg veel humour. deze jongen kan vechten en acteren jammer dat hij maar 3 films gemaakt heeft. zijn laatste film maakte hij in 1996 maar daarvoor speelde hij in drunken master 3 als Wong fei hong. wat ook een erg leuke film is en ook erg grappig. deze film deed mij aan de twee films van Jet li denken, hoe hij als Fong sai yuk speelde. Jet li wilde ook altijd de held uithangen, en was erg gek van vrouwen, en dat komt in deze film goed terug. *4,5*

het is best een goede film , red. verhaal , mooie martial arts .
*4*

avatar van Frankeermachine
Ik kan gewoon niet wennen aan die humor. Ik vind het gewoon niet grappig. Gelukkig zijn de gevechten erg goed in beeld gebracht en daar draait de film gelukkig om, want het acteerwerk is gewoon slecht te noemen.

Je moet er van houden!

Leuk.

Maar heb ik een andere film gezien? Zoveel humor zat hier toch niet in? Een enkel moment misschien, maar de grimmige, duistere sfeer overheerst vooral tov genregenoten. In de martial arts films van dezelfde generatie zat doorgaans een hoop extra humor en heel wat minder bloed en bloederige taferelen. Rare berichten hierboven.

De film begint verder een beetje tam. Ik ben niet zo'n grote Lam film en ook hier laat hij af en toe wel een steekje vallen. Soms oogt het wat slordig allemaal, zeker als je het vergelijkt met bijvoorbeeld die andere Sai-Yuk films.

Maar naarmate de film vordert komt er een hoop leuke acrobatief voorbij, wordt er inventief omgegaan met wapens en zit er een leuk fantasy randje aan de film. Dacht dat ik ondertussen de meeste van dit soort films (en dan specifief '92-'94) wel gezien had, deze Burning Paradise is daarom alleen al een welgekomen verrassing. Behoort niet tot het beste werk, maar het is erg leuke filler en heeft genoeg eigenheid om z'n mannetje te staan tussen de rest.