Les Ripoux (1984)

Frankrijk
Komedie / Misdaad

geregisseerd door Claude Zidi
met Philippe Noiret, Thierry Lhermitte en Régine

René Boisrond, een Parijse politie-inspecteur van middelbare leeftijd, leidt een rustig leventje. Hij woont samen met zijn vriendin Simone, een ex-prostituee. Als inspecteur heeft hij een lange staat van dienst maar hij neemt het niet meer zo nauw met de regels. Hij heeft de gewoonte alles in der minne te regelen met de zware jongens en zoveel mogelijk steekpenningen en commissie op te strijken. Op die manier kan hij ruim leven en zijn gokken op de paardenrennen bekostigen. Dat makkelijke leventje dreigt verstoord te worden wanneer hij François toegewezen krijgt als nieuwe partner. François komt recht van de politieschoolbanken en voert integriteit en hoge morele principes hoog in het vaandel. René moet uitgerekend die deugdzame jonge man uit de provincie, met wie hij absoluut niets gemeen heeft maar met wie hij wel ploeg moet vormen, inwerken. Samen met Simone is hij vastbesloten om de nieuwkomer voor zijn methodes te winnen.

De ene flic is de andere niet, of toch...?
Vlotte, satirische komedie met een duidelijke verhaaltrant en uitstekende acteurs, meerdere knappe vondsten, zowel in beeld als in dialoog, maar ook met een paar klassieke clichés (de vuilbak, de achtervolging...).

avatar van 93.9
Franse komedie met dat extraatje meer. Veel extra eigenlijk.
Aanrader!

Wat een geweldige Franse komedie
Een soort van buddy komedie en een parodie op policiers, met een groot aantal maffe personages. En die rauwe 80s setting werkt hier ook wel. Met de straatjes en trappen van Montmartre als sfeervol decor.
Philippe Noiret is een held. Fantastisch acteur. Hoe hij hier ook ongegeneerd in zijn foute zaakjes opgaat is geweldig om te zien, en zijn valse streken om zijn collega op z'n nummer te zetten.
De stoïcijnse kop van groentje Thierry Lhermitte regelmatig het deksel op z'n neus krijgt is ook leuk.
Een erg vlotte film die veel zijpaden kent en toch heel goed naar een dolle climax toewerkt.
93.9 ontzettend bedankt voor de tip!

avatar van Leland Palmer
En kappeuter geeft de film weer door aan mij. Zo rolt het balletje mooi even. 'Les Ripoux'. Echt helemaal niks op aan te merken. Wat een leuke, luchtige ''niks aan de hand'' komedie van Franse bodem. Sfeervol, veel lollige scenes en leuke personages (vooral René zelf, die op elke straathoek een zaakje heeft lopen ). Ik had best een leuke film verwacht, maar uiteindelijk overtrof dit geheel mijn verwachtingen. Tot en met het onvoorspelbare einde toe genoten.

avatar van Fisico
Fisico (moderator)
Ik sluit hierbij aan. Erg fijne, maar vooral luchtige buddy cop film van Franse makelij. Geen slapstickgehalte zoals bvb Gaston en Leo in Patrick Le Bon’s Paniekzaaiers (1986), maar een film van hoger niveau en meer doordachte humor. Fijn duo alvast waarbij de geroutineerde René zeer aangenaam is om te volgen met zijn à l’aise gehalte alsof het de normaalste zaak van de wereld was dat flikken hier en daar een oogje dichtknijpen of mee zwendelen. François als groentje stond er (perplex) bij en keek er naar.

Het duo is goed op elkaar ingespeeld en hun dialogen zijn fijn, spitsvondig en humoristisch. Uiterst sfeervol met de kleine Parijse straten in de jaren 80. Hier en daar wat standaard en voorspelbare gebeurtenissen, maar vermakelijk was het zeker wel.