Paniekzaaiers (1986)

Alternatieve titels: Gaston en Leo - Paniekzaaiers | Flics Panic

België

geregisseerd door Patrick Le Bon
met Gaston Berghmans, Leo Martin en Janine Bischops

Gaston en Leo worden als gemotoriseerde agenten op de weerloze stad losgelaten. Waar zij verschijnen, is de paniek nooit ver uit de buurt. Maar ook op het politiebureau zaaien ze vertwijfeling. Wanneer ze hun zoveelste motor in de prak rijden, is voor de hoofdcommissaris de maat vol: ze moeten als gewone wijkagenten weer de straat op. Te voet.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
De film haalt niet het niveau van Zware Jongens. De moppen zouden het wel goed doen in een TV-show, maar komen hier niet echt tot hun recht en zijn zelfs af en toe flauw. Kan ook aan de tijd liggen. De film is ondertussen 20 jaar oud...

Hilarisch gewoon.

Deze is de best van de 3 films van gaston en leo. En jan van dyck is gewoon zalig in zijn rol van rufus

avatar van Redrabbit
shaquille schreef:
Hilarisch gewoon.
Ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden. Pracht van een film!

davez
Schitterende film. Van Dijck is hilarisch, meerdere sublieme scenes. De film heeft zelfs een spannende sfeer met het draculahuis en dat hele ondergrondse netwerk.

avatar van dvdfreak123
grappige film de beste onder hong kong

avatar van Biglia
Ik heb de boertige kolder van G&L nooit kunnen appreciëren. De film zelf is zo gedateerd als maar kan.

avatar van AGE-411
Biglia schreef:

gedateerd, gedateerd!
Je bent zelf veel ouder dan deze film! maakt dat jou ook een ouwe zak? (nee toch, hoop ik?)

Kijk nu eens naar de film en denk dat het 1986 is. Of doe gewoon die oogkleppen weg. Helpt mss ook wel

aerts007
Biglia schreef:

Heeft dus totaal niets te maken met boertige kolder..

avatar van helleke
Superfilmke die een zekere nostalgie opwekt.
Als jong ventje van 11 in de cinema gaan kijken.

Ik had de film op video staan, maar blijkbaar ben ik hem kwijt gespeeld.
Hopelijk speelt VTM of de VRT hem binnenkort nog eens zodanig dat ik hem kan opnemen op dvd.
Via google heb ik gezien dat VTM hem het laatst heeft uitgezonden in 2005.

Is ie in Vlaanderen niet meer op DVD te verkrijgen? Is een paar jaar geleden uitgebracht.

avatar van helleke
Tzou kunnen, maar om daar nu nog 7 à 8 € voor te betalen vind ik ook wel veel geld.
Misschien dat ik eens in de bibliotheek ga zien of ze hem daar niet hebben.
Hector en Koko Flanel spelen ze elk jaar meerdere keren op diverse zenders, maar deze is jammer genoeg al van 2005 niet meer vertoont geweest op tv.

avatar van helleke
Ik heb de dvd van ne maat die hem via HLN gratis had gekregen.
Zopas nog eens terug bekeken.
Toen ik hem in de cinema zag was ik 11 jaar en toen vond ik hem hilarisch.

Intussen al ettelijke malen terug bekeken, en eigelijk is het een zeer simplistisch gemaakt filmke en is het acteerwerk ook alles behalve.
Maar de film dateert dan ook al van 1986.

Heden ten dage zou zo'n film nu nooit geen cinemazalen meer halen.

Juist op tv gezien. Niet zo goede film. Had het ook niet verwacht. Redelijke oude film, in die tijd zal hij wel goed zijn geweest. Niet zo goed geacteerd. Ik vond hem niet zo grappig.

GuyB
Hilarisch duo waarvan hun grappen beter tot uiting komt in de sketches.

avatar van Boenga
Behoorlijk gedateerd, en toch wel eerder een kinderfilm. Het deed me een beetje aan de Blinkerverhalen denken.
De hoofdacteurs zijn (waren) inderdaad beter op het podium dan op het scherm.

avatar van J. Clouseau
Met de sketches van Gaston & Leo heb ik meermaals platgelegen, hun films daarentegen halen (zoals dat meestal gaat met komieken die een film maken) niet het niveau van hun sketches. Eentonig, voorspelbaar, duf en met die vreselijke muziek... Nee, geef mij dan maar Joske Vermeulen, 't bráándt! of en hebde al een grasmachien?

J. Clouseau schreef:

Ge moet wel beseffen dat die film al 24 jaar oud is, en dat Leo en Gaston op dat moment erg hot waren.
Brachten toen ook nog Leo en Gaston in Hongkong uit, en Zware Jongens.

In 2010 beoordeelt ge de film natuurlijk compleet anders dan wanneer hij uitgebracht werd, wat normaal is.

Ik vind hem ook minder als ik hem nu bekijk vergeleken vroeger, maar het jeugdsentiment zorgt ervoor dat ik er best nog kan van genieten.

Ik vond hem eigenlijk best wel goed.
Natuurlijk zijn hun shows en sketches beter, en dat weten (wisten) ze zelf ook natuurlijk. Ook Zware Jongens vond ik beter dan deze.
Maar toch vond ik het wat hebben.
Het begin vond ik niet zo goed, maar hoe verder de film kwam hoe beter ik hem vond. Waarschijnlijk omdat ik mij meer en meer in die periode begon in te leven.

gisteren nog eens terug gezien en ik blijf hem goed vinden

alleen was de kwaliteit van film wel slecht

avatar van Denzz
domme film, echt gedateerd! ik heb geen één keer gelachen, de humor is enorm kinderlijk. het scenario is zwak en dom. ik ben nu ook niet echt benieuwd naar hun andere films...

gedateerd? Echt niet. hij was al verschrikkelijk bij de release, toen ik hem in de bioscoop zag. Nu, na een hernieuwde kennismaking vielen mijn ogen uit mijn kas: superflauwe grappen die misschien nog gered kunnen worden als ze mooi werden geregisseerd, maar zelfs dat.... Geen enkel komisch gevoel of een zekere talent om zelfs maar een poging te wagen een grap beter in te blikken. Ze hebben overduidelijk de mosterd gehaald bij Laurel en Hardy, maar ze (de acteurs en de regisseur) hebben geen enkele finesse om eender welke grap met een zekere gevoeligheid in beeld te brengen. Alles is zo boertig, lomp en plat, dus typisch Vlaams.

avatar van Beertje45
Beter dan zware jongens. Ondanks dat er weer slecht filmmateriaal werd gebruikt, is dit toch een licht verteerbare klucht van Gaston en Leo. De grappen zijn niets steeds van hoog niveau, maar heb me toch vermaakt. Weinig zeggende bijrollen van Aendenboom, Crucke en van Kuyk. Jan van Dyk leeft zich wel weer lekker uit als de onhandige Rufus.

avatar van Legan
Gaston en Leo mogen in hun tijd dan misschien populair zijn geweest, ik heb er in ieder geval niets van meegekregen. En na het zien van Paniekzaaiers kan ik niet zeggen dat ik nu iets heb gemist. Zwaar verouderd (muziek, humor, ...) en erg flauw en simplistisch (humor, personages, acteren, ontwikkelingen, ...). Verder mis ik een rode draad in een film dat zich grotendeels van sketch naar sketch beweegt. Door dit alles voelde de duur niet aan als 100 minuten, maar eerder 300 minuten.

avatar van MizKriz
Dit is één van mijn favoriete Gaston & Leo films.
Heel goed acteerwerk van Chris Cauwenbergh en Jan Van Dyck.
Het verhaal op zich vond ik erg goed in elkaar gestoken.

avatar van misterdhdh
als belg vind ik dit een matige film,ie tijd, ik begrijp dat hij wel goed was in die tijd, maar als je hem nu bekijkt heb je zoiets van tjaa, ben niet de grootste fan van gaston en leo, vaak voorspelde en herhaalde humor. deze film valt wel te bekijken, matig verhaal, matig geacteerd maar met wel een hele reeks goede en veel bekende acteurs. leuk om is kabouter lui in een andere rol te bekijken. paar keer lichtjes gelachen, maar echt grappig werd het nooit. nancy dee, ook nooit van gehoord, zoals zoveel in deze film, vaak dingen die niet echt realistisch zijn, proberen ze grappig te maken. iets te gemaakt, en zeer matige kwaliteit van de film. zo een films maken ze nu niet meer. de nederlandse/ vlaamse films worden steeds beter, al geniet ik ook van oude vlaamse films, zoals hector, max, de paniekzaaiers, al vond ik de paniekzaaiers wel een matige film, maar heb niet met verveling gekeken.

3/5

avatar van alexspyforever
Gaston en Leo vond ik vroeger wel grappig al had ik het altijd wel meer voor Urbanus. Ze komen nog uit een tijd dat comedians nog in sketches speelden en dat er eigenlijk nog niet zoveel komieken waren. Nu heb je eigenlijk een overaanbod aan stand-up comedians die ik voor het merendeel niet echt grappig vind. Deze heb ik als kind nog in de bios gezien. Natuurlijk vond ik die toen geweldig. Een herziening leerde me hoe flauw hij in werkelijkheid is. Geef me dan toch maar Hector of Koko Flanel, daar zit toch nog wat meer 'verhaal' in.

ipman-99
"Ik volgde gewoon de Leo." ... " !!!

Nostalgie (Zoveelste Heropfrissing) !!! 'Paniekzaaiers' uit 1986 van Patrick Lebon met Gaston & Leo is werkelijk smullen geblazen ! Deze film ken ik ook van binnen en van buiten ..., en wordt ik nooit beu om deze te herzien en te herzien ... !
Zalig en hilarische toestanden met een schitterende performance van Jan Van Dijck alias Rufus op de koop toe ...? (Lijmmm lijmmm losweken !!!
De muziek van Nancy Dee werken natuurlijk heel hard mee om die nostalgische momenten
naar voren te schuiven ! De achtervolging met Werther Van Der Sarren (wablief) was en is
om nog steeds in een deuk te liggen ! Het sfeertje aan zee ..., gewoonweg geweldig !
Chris Cauwenbergs alias Max en Jan Van Dijck alias Rufus zijn perfect gecast en leveren naast
Gaston en Leo prima voor vuurwerk !

avatar van Brix
Smaakmakend bericht ipman.
Ik ga die speelfilms van Gaston & Leo maar eens bestellen denk ik.
Te lang geleden dat ik ze nog gezien heb.

Leuke Gaston & Leo-film.
Destijds een van de grootste successen in de Belgische bioscopen.
In België zijn beide heren wereldberoemd en het was logisch dat hun films succes zouden kennen.
Ook de ander leden van de cast zijn leuk, en het is eens leuk om vele acteurs en actrices die nu nog steeds regelmatig in verschillende series en films te zien zijn een bezig te zijn bijna 30 jaar jonger.

avatar van U96
U96
één en al jeugdsentiement & nostalgie, dat hij gedateerd is stoort mij niet ik kan gewoon genieten van de omgeving in de film de dingen van vroeger die zoals betalen met Belgische frank of de parkeermeters het verhaal is inderdaad wel wat simpel maar de opbouw van de film stoort geen moment de acteerprestaties zijn redelijk ca va met uitzondering van de rol van Jan Van Dyck die is heel sterk!!!! kortom aangename film om te zien

avatar van Metalfist
Het onvermijdelijke vervolg op Zware Jongens

Dat Gaston en Leo erg populair waren in Vlaanderen weet iedereen. Ze waren echter nogal afhankelijk van de toenmalige BRT (ondertussen hernoemd naar één) en daar kwam verandering in toen ze een deal voor 3 films wisten af te sluiten. Zware Jongens was een succes en 2 jaar later volgde Paniekzaaiers. Zo'n tweede worp is altijd wat lastig na een geslaagde eerste film en het was dan ook de vraag was Patrick Le Bon er van ging maken.

Een mindere film, dat wel. Komt misschien voor een groot stuk ook wel omdat Robbe De Hert één van mijn favoriete filmregisseurs is, maar sowieso was dat een film die me qua humor meer lag. Paniekzaaiers is bijna een exacte kopie van andere legendarische duo's zoals Laurel & Hardy (inclusief boze vrouwen) en anno 2018 vallen ze wat door de mand. Veel kolder in ieder geval en een jaren '80 soundtrack die niet echt bij de film lijkt te passen. Komt dan ook nog eens bij dat de film naar het einde toe ineens serieus uit de bocht vliegt wanneer het plot(je) toch de bovenhand moet krijgen. De beweegredenen van Max zijn zo krom als iets en passen werkelijk absoluut niet in de film. Op zich nog knap dat Le Bon en co nog een poging om eens met iets anders op de proppen te komen, maar dit was redelijk slecht.

Misschien ook wel omdat ik een hekel heb aan Jan Van Dyke. Duurde even vooraleer ik hem kon thuisbrengen, maar hij speelt altijd zo'n bijzonder vervelend en zenuwachtig typetje. Krijg er in ieder geval de kriebels van. Geef mij dan toch maar de hoofdrolspelers. Gaston en Leo blijven na al die jaren leuk op elkaar ingespeeld en zeker Leo heeft een aantal erg leuke scènes als aangever. Marilou Mermans en Janine Bischops zijn nog een goede toevoeging aan hun capriolen, maar Chris Cauwenbergs balanceert wat op het randje. Hij moet overduidelijk iets maffia-achtig uitstralen (die manier van lopen, dat kostuum, ...) maar hij geraakt er niet mee weg. Verder tof om nog wat jonge gezichten te zien zoals een Peter Van Den Begin en zijn er nog toffe bijrollen van Frank Aendenboom en Bernard Verheyden. Allebei alweer recent overleden jammer genoeg.

Let vooral ook nog op Robbe De Hert als vuilnisman in het begin van de film, altijd fijn zo'n cameo's. Sowieso zijn de bijrollen vaak het leukst (Werther van der Sarren als schele chauffeur) maar Paniekzaaiers is dan ook een film die als een aaneenschakeling van sketches aanvoelt. Wanneer het echt een verhaal moet worden, verliest de film zijn pedalen.