The Invention of Lying (2009)

geregisseerd door Ricky Gervais en Matthew Robinson
met Ricky Gervais, Jennifer Garner en Rob Lowe

De film speelt zich af in een wereld waar nog nooit iemand heeft gelogen. Mark, een scriptschrijver, ontdekt een manier om wel te liegen. Hij gebruikt dit middel om hogerop te komen en en passant de vrouw van zijn dromen te veroveren.

avatar van u.alreadyknow
Geweldig en origineel idee. Ik zou het zelf wel eens (al is het maar een week) mee willen maken, dat niemand kan liegen.

Er zitten veel grappige scenes in The invention of lying.

Toch vind ik na het eerste half uur de film echt saai worden en heb het met een raar gevoel uitgekeken. Jammer, want dit had zo veel beter kunnen zijn.

avatar van tomzorz
Een beetje een tegenvaller.
Het was best een interessant uitgangspunt, maar met momenten is de logica veel te ver zoek en lijkt het echt goedkoop en te ongeloofwaardig. Er zitten tussendoor wel leuke ideeën tussen, zoals het belachelijk maken van het bijbelverhaal en Christus, maar door eerstgenoemde hekelpunten komt dat er ook niet helemaal uit.

Als je op zoek bent naar de echte Gervais-genialiteit, à la Office en Extras, zul je die hier alleszins niet vinden.

Heb tot nu toe maar het eerste uur gezien en ik moet zeggen dat deze film qua stijl en humor veel weg had van Woody Allen films. Het verhaal was best leuk verzonnen (zeker het begin) maar aan de andere kant ook zeer flauw. Hetzelfde geldt min of meer voor de humor want die was zo flauw dat ik eigenlijk vrijwel nergens om heb moeten lachen (m.u.v. de eerste 15 minuten). Ondanks dat het allemaal best flauw was, was de film wel aardig om te kijken en dat kwam vooral door Jennifer Garner (op de één of andere manier vind ik haar steeds leuker en ook mooier worden, ik vind haar veel weg hebben van Julia Roberts ) en de korte bijrollen van vele andere bekende acteurs zoals o.a. Philip Seymour Hoffmann, Rob Lowe, Jason Kent en Tina Fey.

Omdat ik de film niet helemaal heb uitgekeken zal ik het ook nog geen punt gegeven. Toen ik gestopt was met kijken was de film wel heel flauw en cliché geworden.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Het idee is geweldig. Dit doet me denken aan de Vlaamse serie 'Wat als?'. Het idee om als enige te kunnen liegen levert wel veel originele dialogen en situaties. Helaas valt de film daarna als een pudding in elkaar en wordt het niet echt beter. Ricky Gervais past wel in z'n rol (moet ook wel als je script en regie voor je rekening neemt), maar de rest zit niet echt lekker en is nogal plat. Ook weer dat semi-religieus gedoe is er wat te veel aan. En het voor de hand liggende einde is niet slecht, maar brengt ook niet echt meerwaarde aan de film natuurlijk. Leuk voor een keer, maar hij had toch beter gekunnen.

Het laatste gedeelte van de film maakte het er niet beter op en zeker niet het flauwe en cliché einde. Film is leuk om eens gezien te hebben maar meer ook niet.

avatar van Noodless
Leuk gegeven waarbij het eerste kwartier wel komisch is. Helaas is het dan ook over met de pret.
Daarna wordt het allemaal saai en flauw. De scherpe randjes worden vermeden en de uitwerking kon veel beter. Meerdere dingen ontdekken of uit proberen met het middel ' liegen ' om zo meer komische situaties te scheppen, zien we niet. Nu blijft het allemaal heel braafjes en oervervelend. En clichés ten top.
Ook de rol van Jennifer Garner was niet zo geslaagd. 3/10

Thieu92
Leuk concept, uitwerking ervan minder. Toch nog een komische film, met wel een paar vreemde (belachelijke) scènes tussen..

avatar van John Lee Hooker
Leuk idee van een wereld waarin iedereen gewoon zegt wat hij voelt en denkt. Er leek aanvankelijk niet veel verkeerd te gaan en dankzij de prima hoofdrollen werd er een vrij sirieuze prent neergezet. Helaas begon het op den duur een beetje sentimenteel te worden met onderliggende maatschappelijke boodschappen zoals 'het verder kijken dan iemands uiterlijk' en 'doen wat je zelf wilt'. Daarnaast werden er groepen mensen aan toegevoegd die zich allemaal hetzelfde gedroegen waaronder die irritante massa die stond te wachten op de verduidelijking over het hiernamaals. Oké, ik wil het best begrijpen dat ze het zo bijzonder vinden omdat iets dergelijks nog nooit eerder openbaar is gemaakt maar als ze dan allerlei onlogische vragen gaan stellen (waarom er geen vieze smaken ijs zijn bijvoorbeeld) wordt het irritant. Sowieso had Mark helemaal niet over 'A man in the sky' moeten beginnen, dan hoefde hij verder ook niets meer toe te lichten. Een vreemde en totaal overbodige keuze om God erbij te halen terwijl de belofte op 'mooie huizen, gelukkige mensen en lekker eten ook voldoende zou zijn. Nouja, we moeten het er maar mee doen en een paar komische noten waren zeker terug vinden. Toch werd het geleidelijk aan steeds slapper en die typische lichte uitstraling van een romantische komedie, wellicht veroorzaakt door overmatig gebruik van lampen of een misplaatste colour correction, vind ik ook weer opvallend. Het einde in de kerk zag je natuurlijk al van verre aankomen en eigenlijk past het wel in dit plaatje maar voor de rest had er met een andere aanpak waarschijnlijk iets meer uitgehaald kunnen worden.

avatar van markel66
Heeft absoluut hilarische momententen maar zakt na een half uur aardig in.

Maar toch zeker de moeite waard van het kijken.

avatar van Zeriel
Goed idee, mager uitgewerkt en een beetje krampachtig uitgesmeerd over speelfilmlengte.

Het verhaalverloop is verder nogal doorsnee romantische komedie, gemixt met wat ongeïnspireerd afkijkwerk a la The Life of Brian.

Ricky krijgt niet voldoende tegenspel, de andere rolletjes zijn nogal zwak, met name Rob Lowe.

Verder had ik het gevoel dat de film 10 jaar eerder is opgenomen dan in 2008. Overal joekels van computerschermen en dito mobieltjes en TV's.

Op een paar momentjes na, is er eigenlijk niks om te lachen, en dat was toch de bedoeling dacht ik.

avatar van Honey Blossom
Ik vond het moeilijk om me in deze film te verplaatsen.

De keuze van de regisseur om hier de droge Britse humor van Ricky Gervais te gebruiken snap ik wel, gezien het sfeertje. Toch vraag ik me af of Ben Stiller bijvoorbeeld deze film toch tot een beter succes kon maken door het een andere insteek te geven met zijn persoonlijkheid.

Op zich is het een originele, doch bizarre concept: een wereld waarin leugens niet bestaan. Misschien sloeg het niet bij me aan, omdat ik me zo een wereld gewoon niet kan indenken met de maatschappij tegenwoordig. Het leek een beetje een utopia, die zich in een parallelle dimensie afspeelt.

Ik irriteerde me dood aan Jennifer Garner, ik kan haar niet uitstaan. Vraag me niet waarom. Ze komt altijd zo nep en tuttig over.

Gelukkig kwam Jonah Hill een paar keer voorbij. Ik vond dat er teveel momenten waren, waarbij alles zo krampachtig over kwam.

Rating: 2,5* voor de moeite

avatar van VincentL
het is een gewaagde zet om zon film te maken. Mensen kunnen zich moeilijk in de personages plaatsen omdat er totaal geen connectie is door het uitschakelen van liegen. Daardoor erg jammer 2 sterren

avatar van SimoneMaria
Opzicht een leuke komedie. Maar met kleine foutjes. Zoals ze het casino uitlopen met emmers in de handen vol met fiches en geld, normaal zou dat eruit vallen, zat duidelijk vastgeplakt. Maar verder een goed verzonnen verhaal, ik wou dat ik het liegen had uitgevonden hahaha.

avatar van Aazhyd
Wat een ontzettend saaie film. Nauwelijks grappig en heel erg voorspelbaar. Ricky Gervais heeft talent, waarom speelt hij in zo'n niksige film.

Het idee was fantastisch en initieel goed uitgewerkt, maar ik had moeite om me in de film te verplaatsen. De eerste 30 minuten ging dat nog, maar al snel werd het onlogisch en kijk je de film met een raar gevoel uit.

Het idee dat iedereen alleen maar de waarheid kan spreken en dat liegen niet bestaat is leuk. Echter was dit iets uitgebreider, mensen zeiden ook wat ze dachten. Soms, of zo. Het wordt niet duidelijk hoe het precies zit en daardoor mis je een hoop. Het is net alsof liegen je intelligenter maakt. Alsof alles voor waar wordt aangenomen, iemand kan weliswaar de waarheid spreken vanuit zijn eigen optiek, maar hij kan het ook mis hebben.

Jammer dat het zo is uitgewerkt, het had grappiger gekund en steviger waardoor dit echt wel een leuke film had kunnen worden. Nu, blijft het een beetje raar.

avatar van DonOswaldo
Leuk concept. Al hoeft niet kunnen liegen niet te betekenen dat je alles zegt wat je te binnen schiet, maar dat zou nogal ten koste gaan van de humor. Die humor is overigens best oke, maar helaas richt de film zich (vooral na de eerste helft) teveel op romantiek/drama ipv daarop.

Ook voelt het alsof er veel potentie niet is benut, kon een stuk meer mee gedaan worden. Al moet ik toegeven dat ik niet zozeer gedacht had aan iets als de variatie op het God/Hemel verhaal. Had daarentegen wel verwacht een moment te zien waar hij een leugen vertelde over iets dat hij gedaan had (iets uitvinden bijv) en iemand die het echt had gedaan naar voren zou stappen, wat een bewustwording of interessante ruzie zou opleveren. De bekende cast brengt het gelukkig prima - met Garner en Norton als uitschieters - waardoor er uiteindelijk toch een redelijk vermakende komedie overblijft.

avatar van john mcclane 2
viel me best mee,gezien de berichten hier.
de humor ging meestal niet vervelen.niet hoogstaand,maar toch.
vond het voor gervais,wel erg zoetsappig,niet erg bij hem passen.
maar een leuke vondst,met af en toe een goeie uitwerking,amusant.
veel leuke cameo,s.een voldoende.

avatar van blurp194
Het basisidee is origineel en leuk gevonden. Maar te weinig om de hele film mee vol te krijgen, en daardoor wordt het af en toe nogal gezocht en nogal flauw. Toch wel een paar erg goede grappen - die eerste over Pepsi bijvoorbeeld. Daar had de film wel wat meer van kunnen hebben - en wat meer scherpte zou ook geen kwaad gekund hebben. Maar dit zal voor Amerikaanse begrippen wel al heel ver gaan - de implicatie dat het geloof is ontstaan uit leugens is niet erg makkelijk te verteren in de bible belt, denk ik.

avatar van T-man
Ik vind het eerste half uur echt leuk, grappig, een echte komedie. Daarna gaat het, voor mij, helaas heel snel bergafwaarts met de film en verwordt het een film waar ik bijna bij in slaap viel en die ik met veel moeite heb uitgekeken. (dit alleen maar omdat ik uit principe een film afkijk die ik ben begonnen te kijken)

avatar van Captain Pervert
Een originele film die ondanks het bizarre uitgangspunt blijft boeien. Wel jammer dat ik Jennifer Garner totaal niet knap vind, maar dat maakt voor de film verder niet uit.

Ik vond de sneer naar religie en dwaze volgzaamheid wel erg leuk, met name toen hij zijn baard liet staan lag deze satire er dik bovenop. Dit was best gedurfd.

3 sterren

avatar van Olifantenstaart
vegterb schreef:

Een geniaal concept, maar de potentie wordt inderdaad niet helemaal benut. Hollywood drukte ongetwijfeld zijn stempel op het scenario; ik kan me niet voorstellen dat Gervais zich zo conventioneel (lees: braaf) zou hebben gedragen.
Tweede optie: zijn talent ligt gewoon elders, en dan heb ik het in de eerste plaats over stand-up comedy.

avatar van Olifantenstaart
vegterb schreef:

Tweede mogelijkheid: zijn talent ligt gewoon elders, en dan heb ik het in de eerste plaats over stand-up comedy.

avatar van ILDIB
aardig idee. Helaas teveel geforceerde situaties. En t klopt niet helemaal. Maar te doen.

avatar van rep_robert
Bizar eigenlijk dat deze film zo'n laag gemiddelde krijgt. Vooral dankzij het frisse begin hebben Gervais, maar vooral ook Garner de lachers op de hand. Er wordt goed gebruik gemaakt van het originele verhaal en de situaties worden hierdoor optimaal uitgebuit. Het is verfrissend om een samenleving te zien waar mensen zeggen wat ze denken en niet stiekem achter je rug om lullen.

Tuurlijk gaat het allemaal een beetje richting de kleffe kant op en wordt het niveau helaas niet de gehele film vastgehouden, maar the Invention of Lying blijft voor mij toch wel een grote verassing!

avatar van jOERI
Ik ben ook verbaast over dit laag gemiddelde. Ik heb die gisteren voor het eerst gezien en dacht wauw. Ik zal hem zeker terug bekijken.

avatar van JDSsmetje
Leuk idee dat vooral in het begin wel werkt en voor een komische noot zorgt, maar uiteindelijk ontaard deze film toch al vrij snel in een clichématig voorspelbaar formulewerkje. Een paar grappige momenten, dat zeker, maar door het saaie pad die de film verkiest zal ik ook deze morgen alweer vergeten zijn.

avatar van Ste*
Het wordt eigenlijk meteen duidelijk dat de film geen onderscheid maakt tussen 'liegen' en 'alles zeggen wat je denkt'.

Ook wordt er op den duur eigenlijk meer gefocust op dat mensen alles geloven wat je ze wijsmaakt, omdat 'de waarheid niet spreken' niet bestaat. Maar goed, mag op zich de pret niet drukken. Tot ongeveer een uur dan. Vanaf dat Gervais als een soort Mozes van de berg met de pizzadozen naar buiten komt en de film een wat andere richting krijgt wordt het wat flauw, en wilde ik eigenlijk dat het niet al te lang meer ging duren. Het vliegt ook een beetje uit de bocht qua thematiek. Wil het nou een parodie zijn op religie, of laten zien dat innerlijk belangrijk is?

Het detail van de reclames die totaal zonder opsmuk zijn is een leuke, net als dat er geen fictionele films bestaan. Ook door Ricky Gervais is het nog wel vrij lang kijkbaar, maar een echte hilarische hoogvlieger is het verder niet. Jammer ook dat er zo weinig is gedaan met de rol van Louis CK.

avatar van Roger Thornhill
Jammer dat de film met z'n hoogtepunt begint en daarna eigenlijk langzaam maar zeker steeds minder leuk wordt, met het melige slot als zeer teleurstellende afsluiter. Jammer, want het uitgangspunt is geweldig en Rob Lowe zet zijn bijrol briljant neer, maar als recente Ricky-Gervais-discipel kon ik hier toch niet helemaal warm voor lopen.

Het curieuze aan het uitgangspunt is helemaal niet dat mensen niet kunnen liegen, maar veel meer dat elk personage de behoefte heeft om elke gedachte te moeten uitspreken. Je hoeft natuurlijk niet te zeggen dat iemand die mooier is dan jij je onzeker maakt, maar niets zeggen of je woorden tactischer kiezen (zonder te liegen) is in dit universum geen optie. Daardoor komen er wel rare situaties ja. Vond het om die reden geforceerd en niet grappig. Heb hem afgezet.

Redelijke film over een wereld waarin niemand kan liegen, totdat een man een leugen verteld. Een leuk gegeven, alhoewel niet helemaal consistent hier. Het levert wel een aantal leuke situaties en dialogen op. Over het geheel wel vermakelijk en een paar leuke cameo's van o.a. Edward Norton.