The Invention of Lying (2009)

geregisseerd door Ricky Gervais en Matthew Robinson
met Ricky Gervais, Jennifer Garner en Rob Lowe

De film speelt zich af in een wereld waar nog nooit iemand heeft gelogen. Mark, een scriptschrijver, ontdekt een manier om wel te liegen. Hij gebruikt dit middel om hogerop te komen en en passant de vrouw van zijn dromen te veroveren.

avatar van lykathea
Interessante film, kan toch wel een van de verrassingen van 2009 worden.

Wát een cast ook.

avatar van edejong
Klinkt interessant, trailer zag er ook aardig uit.
Deze ga ik in de gaten houden.

avatar van vodka
doe me denken aan bruce almighty.

avatar van Beleza
Heb deze film net in Brighton (UK) bekeken, en ik kon er echt niet om lachen. Oninteressante personages en een wazig, flinterdun verhaal. De humor was ook ver te zoeken, op misschien 2 a 3 momenten na.

1,5 *

avatar van Chromeo
Wat een absoluut wangedrocht. Het verhaal lijkt helemaal nergens op en ook de "top cast" kan helemaal niets goedmaken. Er zijn daarnaast cameos van Norton en Hoffman, maar ook zij gaan Titanicgewijs mee ten onder in dit misbaksel. Gervais is overduidelijk aan herbronning toe. Te mijden!!!

avatar van De Knip
Erg grappig is het niet geworden, verhaal is te ongeloofwaardig en ik kwam niet echt in de belevingswereld. Nou ja, recht voor zn raap: wat een stupide wereld.
Rob Lowe mag ipv Bateman wel in de cast staan overigens.
Niet echt een aanrader:

Wat een teleurstelling.... Ik adoreer Ricky Gervais, maar dit kwam gewoon niet uit de verf.....word nergens echt leuk, wil een beetje teveel van alles zijn. Romcom, aanklacht tegen religie, feelgood movie....nee ik kon er helaas niks mee....

avatar van top030
tja .. idd geen topper maar voor een zondagmiddag best aardig kijkvermaak. Gervais blijft mij persoonlijk wel boeien in tegenstelling tot Garner waarbij ik meer naar haar oren keek dan naar de acteerprestatie ....

avatar van Zandkuiken
Dries Slavink schreef:

Voor mij is Gervais eveneens een grote held, maar dit was inderdaad een dieptepunt. Vraag me dan ook af of Ricky dit soort films doet om met de opbrengst eigenzinnigere projecten te financieren.

Net als bij z'n vorige Hollywood-uitstapje is het basisidee te onnozel voor woorden en weet je al op voorhand dat het moeilijk wordt er nog iets van te maken. Waar dat in Ghost Town een beetje werd gecompenseerd door een aantal komische momenten, is The Invention Of Lying een oversentimentele prent geworden waarbij er amper kan worden gelachen.

Ook al omdat de hoofdrolspeler in gein-modus maar wat oude grappen staat te recycleren, terwijl hij op dramatisch vlak (hoeveel keer heeft hij tijdens deze film de tranen in de ogen?) compleet teleurstelt. De rest van de cast komt zoals te verwachten nog een pak zwakker voor de dag en de vele cameo's zijn er maar met de haren bijgesleurd.

Hier en daar toch eens kunnen lachen, maar met het veel te kunstmatige uitgangspunt had The Invention Of Lying eigenlijk nooit een kans...

avatar van Rulo
Viel me behoorlijk tegen
Na een half uur had ik eigenlijk de hele film al wel gezien.
Wel af en toe grappig, bijvoorbeeld dat dat het christendom een beetje belachelijk wordt gemaakt en enkele grappen in de film sn acih.
Verder was de film eigenlijk constant het zelfde...

avatar van Macmanus
Waarom mag het geen eikel zijn?

Beetje jammer indd, hoewel een ridicuul idee toch wel een mooie aanzet voor een paar stevige grappen. Die worden bijna niet gemaakt, een paar in het begin en een paar brave maar op zich wel grappige grappen. Helaas moet het een rond geheel vormen en een romantisch verhaal voor het grote publiek en dan is de koek helemaal op.

Alsof Garner zo een lekker wijf is, pfff.

2.5 sterren.

Zeer origineel verhaal, en leuke kast. Jammer dat de film moet eindigen in het moraal wat we allemaal kennen van standaard Hollywood producties. Maar heb je zin om een niet erg intelligente film te kijken met een leuk en aanstekelijk scenario is dit een absoluut leuke film.
Overigens zeer goede muziek keuze als soundtrack.

De gelovigen onder ons zullen deze film stukker lager waarderen
Van mij mogen deze film bij ons in de kerk draaien dat is stukken geloofwaardiger.

avatar van Cosoco
Ricky toch...

Het concept is uiteraard debiel, maar daarom juist erg leuk. Doet in het begin (incl. dialogen) erg denken aan de scènes in Soderbergh z'n Schizopolis waar mensen eerlijk zijn.

Het eerste half uur is dan ook erg leuk. Af en toe iets te flauw misschien, maar er zit genoeg grappigs tussen. Gervais die in een Brent-stemmetje even over de begincredits heen gaat zeiken, en vervolgens het wereldje introduceert. Stomme Cola-reclames. Droge cameo's van Norton, Merchant en vooral Hoffman.

Maar als er vervolgens een stom romantisch verhaaltje vertelt moet worden waarin Mark uiteindelijk allemaal mooie inzichten krijgt, gaat het wel heel snel bergafwaarts. Bij de scène waar z'n moeder doodgaat zat ik nog hardop te lachen (Gervais die huilt!), maar 20 minuten later moet ik concluderen dat het drama waarschijnlijk serieus bedoeld is.... Ouch!

Het laatste kwartier waarin Mark z'n meisje alsnog krijgt en blabla is al helemaal niet meer om aan te zien.

Ik heb verder geen idee wie Matthew Robinson is en hoeveel invloed hij (of de studio) had, maar dit kan echt niet. Volgende keer wat meer ballen Ricky!

avatar van Silky & Smooth
Ik vind het concept juist wel leuk. Alleen de uitwerking viel zwaar tegen. Het concept had volgens mij maar twee kanten op kunnen gaan: een nieuw Bruce Almighty, waarin de hoofdpersoon echt alles naar zijn hand zet en niet halfjes zoals het hier over komt. Dan had het een grappige comedy kunnen worden. Of het werd een goed uitgewerkt verhaal, want er valt volgens mij veel meer uit te halen. De momentjes in waarin ze niet kunnen liegen zijn alleen de harde opmerkingen van: "Je bent lelijk!" en "Je bent een loser!" (Al schoot ik wel eens in de lach...) Hij overtuigt een vrouw in een zin dat ze met hem naar bed moet terwijl andere dingen met vele omwegen moeten om er een romantisch verhaal van te maken. Ook vind ik dat de boodschap er te dik bovenop ligt. Jammer!

Ik vind de film veel te simpel en goedkoop uitgewerkt, terwijl er naar mijn mening veel meer mee gedaan had kunnen worden.

De Jezus-imitatie is wel heel erg slecht!

avatar van piiiti
leuk neergezet. tussendoor wel wat langdradig maarja keek wel aardig weg. had inderdaad veel beter gekund maarja tis wel redelijk origineel

Apart en daarom blijf je kijken, niet vanwege de humor

avatar van Clochard deluxe
gaaf concept dat het eerste half uur zeer vermakelijk is om naar te kijken. jammer dat het daarna vervalt in hollywoodse clichés..

avatar van riesma
Jammer, een gevoel van 'plank misgeslagen' houd ik hier aan over. Het uitgangspunt is erg leuk en kan tot veel leuke situaties leiden, maar de film blijft veel te braaf op dat gebied. Terwijl Ricky Gervais een geweldige komiek is. Ik heb harder om zijn presentaties van de Golden Globes moeten lachen dan om deze film.

avatar van Ninto
Wel een paar keer kunnen lachen. Maar om nou te zeggen dat dit een goede film is... nee. Wel vermakelijk opzich.

avatar van nilsal
Het achterliggende idee had toch een basis voor een leuke komedie kunnen zijn, echter doordat in mijn ogen iets verzwijgen uit beleefdheid niet hetzelfde is als liegen is er nogal een overkill aan stukjes die gewoon niet grappig zijn. Het concept alsmede de humor had wat mij betreft veel subtieler gemogen. Goed flauw was het anderzijds ook niet.

avatar van Saaimen
nilsal schreef:

Helemaal mee eens, meer of je naar What Woman Want zat te kijken.... Maar aardig idee, slecht uitgewerkt en het einde was ook niet echt bevredigent naar mijn idee... Jammer, had absoluut meer ingezeten!

avatar van Minority_Check
ik hoop dat er een vervolg komt met zijn zoon
die er misbruikt van maakt
dat zou geweldig zijn

Erg jammer uitgewerkt en iets te veel cliche momenten... Maar toch punten voor het origineel idee

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Interessant idee.

Ietat mindere uitwerking.

Al moet gezegd dat het eerste deel van de film een aantal zeer komische momenten kent. Leuke dialogen vooral.

Het religieuze aspect is wat makkelijk maar de scène met Gervais als moderne Mozes is dan wel weer hilarisch. E.e.a. duurt iets te lang en de moraal begint tegen het eind te irriteren. Toch best een geinig filmpje.

Goed.

avatar van hinkie
Aardige momenten dat iedereen de waarheid maar moet zeggen: "ik ben nog niet helemaal klaar want ik was aan het masturberen ", of "deze date wordt niets want ik vind je niet aantrekkelijk"...
Verder gewoon prettig filmpje voor tussendoor, niet meer en niet minder.

Ik keek echt wel echt wel een beetje uit naar deze film. Ik wist op voorhand dat het geen absolute topper zou worden, maar met Ricky Gervais kan het toch haast niet fout gaan. Dacht ik. Want het bleek een saaie, niet al te beste film. Het idee voor deze film was opzich wel leuk, maar ze hebben er echt te weinig uitgehaald. De film kabbelt leuk door, maar eigenlijk weet je wel hoe het gaat eindigen. Jammer!

Origineel idee. Een wereld waarin alleen de waarheid wordt gesproken. Pas dan blijkt hoe vaak we liegen om zaken makkelijker te maken voor elkaar. Die eerste leugen nog redelijk onschuldig.

Gaandeweg de film wordt de reden voor het succes van religies zichtbaar. We willen bij de dood er eigenlijk niet aan denken dat dat het einde is. Een mooiere plek waar je naar toe gaat nadat je dood bent. Gewoon om het zijn stervende moeder makkelijker te maken haar sterven te aanvaarden en de Man in the sky was geboren.

Meesterlijke zet. Profeet tegen wil en dank.

Grappige film.

begint goed, maar na een uur slaat de film te ver door. jammer, had beter kunnen zijn.

Mooie komedie.

'The Invention Of Lying' is een heerlijk origineel verhaal dat onze maatschappij flink onder de loep neemt door simpelweg één element er uit weg te halen; de leugen. Het levert zowel komische als gevoelige onderwerpen op en hoewel de film niet bedoeld is voor tere gelovige zieltjes, blijft hij ook als romantische komedie prima overeind. Garner speelt leuk en Gervais is ook aardig, plus een hoop grappige bijrollen die de film net dat extra's geven.
Een origineel verhaal met goede plotwendingen, leuke grappen en een passend einde.