The Invention of Lying (2009)

geregisseerd door Ricky Gervais en Matthew Robinson
met Ricky Gervais, Jennifer Garner en Rob Lowe

De film speelt zich af in een wereld waar nog nooit iemand heeft gelogen. Mark, een scriptschrijver, ontdekt een manier om wel te liegen. Hij gebruikt dit middel om hogerop te komen en en passant de vrouw van zijn dromen te veroveren.

avatar van Silky & Smooth
Beetje jammer dat ze 'de leugen' maar van een kant laten zien. Je ziet alleen maar eigenlijk dat ze niet kunnen liegen als ze iemand keihard moeten afkraken...

Silky & Smooth schreef:

De meeste leugens zijn toch ook om pijnlijke situaties te voorkomen? Maar Jennifer Garner kan bijvoorbeeld ook niet stoppen om te vertellen dat ze van hem houd, en dat alleen kinderen krijgen tussen hen in staat.

avatar van Silky & Smooth
Jawel, maar ik het klopt gewoon niet helemaal. Ik kan ook niet echt voorbeelden noemen. Ze hebben de film een serieus kantje gegeven en juist daarin klopt dat verhaaltje van 'niet liegen' niet meer helemaal. Het is naar mijn mening te makkelijk. Laat ik het zo zeggen.

Ben ik het met je eens, ik heb tijdens het kijken besloten gewoon mee te gaan met wat ze ons vertellen. Het blijft tenslotte een komedie en daar wil ik ook geen ingewikkelde uitleg over de betreffende wereld. Als je je eisen laag houd, valt het altijd mee.

avatar van Silky & Smooth
Juist! Ook mijn instelling. Die moment waar ik het over had waren voor mij ook de spaarzame hoogtepunten Soms waren ze best wel grappig.

avatar van Ari..
Jah....
Interessant id, matige uitwerking, maar toch leuke wegkijker,

Lekker chill uitgekeken, en zo nu en dan verscheen er ook nog eens een lach op m'n gezicht..

avatar van WanderingStar
Het idee was erg leuk... erg origineel!!
En in het begin moest ik een paar keer ook erg hard lachen..

Maar hoe verder de film wordt hoe ongeloofwaardiger het wordt.. en minder pakkend.. Jammer want het had een enorm leuke film kunnen worden!

Mijn punten gaan vooral naar de originaliteit.
En ik vond dat meisje erg leuk.

tja orgineel is het zeker en er zijn wat leuke scenes...met als uitblinker Edward Norton als motorpolitie..

Alleen lijkt het alsof ze niet goed weten waar ze naartoe willen met het verhaal en daardoor is het uiteindelijk allemaal een beejte net niet.

Geen slechte film maar zeker geen 2e keer kijken waard.

avatar van AFCALS
Het verhaal was opzich leuk bedacht, jammer dat Ricky Gervais de rol van Mark vertolkt, ik werd af en toe echt gek van die vent. Alleen op de manier hoe ie keek straalde depressie uit. Jennifer Garner deed het zeer goed en zorgt voor de punten.

avatar van xaid
irritante film , na 15 min uitgezet , totaal niet grappig , het is allemaal te ..

avatar van Edelachtbare
Gervais maakt hier precies de pulp waartegen hij in het briljante Extras ageert. Of om met David Bowie te spreken: "Little fat man who sold his soul". Als het zijn opzet was geweest om zichzelf op deze manier op de hak te nemen had het grappig kunnen zijn, maar ik vrees dat de producent een wat te grote vinger in de pap heeft gehad. Of Gervais heeft zelf een offday gehad; he's only human. Volgende project hopelijk weer in samenwerking met Merchant en de BBC.

avatar van leandero
Toch wel erg leuke film waarin Gervais de show steelt!
Heb me wel doodgeergerd aan die neppe jennifer Garner, hoeveel plastische chirurgie heeft zij wel niet gehad zeg:O
Wel vaak grappige momenten met dat beledigen:)

avatar van Riddierid
leuk verzonnen maar ze konden het veel beter maken ook al heb ik een paar keer gelachen.

avatar van wwelover
Het verbaasd me dat deze film zo'n laag cijfer heeft,ik vond het namelijk echt een hele leuke comedy met een uiterst sterke Ricky Gervais. Het idee is natuurlijk erg leuk, en de gekozen grappen zijn dan misschien makkelijk te bedenken. Maar zeker in combinatie met een aantal leuke bijrollen is het gewoon een briljante comedy. Het is een totaal achterlijke wereld. En enkel omdat wij altijd de waarheid vertellen. Jennifer Garner vond ik wat miscast, ze is een goede actrice maar totaal niet op haar plaats.

avatar van Edelachtbare
wwelover schreef:

Ik hoop dat voor je dat dit een typfout is, anders kan je nog wel eens bedrogen uitkomen

De film begint leuk en is verrassend grappig.
Vooral omdat de personages elkaar de waarheid vertellen zonder een spier te vertrekken hetgeen een droge en bijtende humor oplevert.Maar na een klein uur is de grap er wel een beetje vanaf en richting het einde wordt de komedie zelfs (te) zoetzappig.
Het verliest het vermakelijke sarcasme stukje bij beetje.
Jammer

Ik wou deze film zien omdat Jennifer Garner er in mee speelde. Hij viel me wel wat tegen. Verhaal is eens wat anders. Jennifer Garner speelde weeral eens goed.

avatar van pooper
had er toch wel meer van verwacht.

avatar van Stephanovic
Bijzonder fijne film die hier en daar weleens de plank misslaat. Het begin, met name de eerste twintig/dertig minuten zijn bijzonder humoristisch. Een surrealistische wereld waarin niemand liegt, die bijzonder vredig en sober oogt. Een fijn concept, maar vanaf het moment dat er gelogen wordt verliest de film zich af en toe in de omvang van hoe je zoiets neerzet.

De humor was hier en daar erg sterk, maar vanaf het moment dat Mark begint met liegen wordt het rustig aan minder. Al blijft het idee van de geboden op de pizzadozen erg leuk natuurlijk. Ook leuk was de quote ergens in het begin: "You look like my dead son!"

Het begin is zo mooi met de 'recht voor zijn raap'-wereld, maar daarna verliest het een klein beetje de glans. Niettemin een goede wegkijker.

AHWA
Er zitten best aardige grappen in, maar niet alles is even leuk. Garners mimiek is geweldig in deze film, maar haar delivery en lines vond ik niet zo grappig. Gervais doet het zoals hij het ook deed in Extras, en de vele bijrollen houden de vaart er genoeg in voor een voldoende.
Het script nodigt uit voor een hoop botte oneliners en die zitten er ook wel in, maar die grap wordt snel oud.
De film kent wel goede muziek, vooral tijdens de "we springen even door de tijd"-montage.

TimD
Geniaal script. Vijf sterren.

avatar van M.Goodkat
Leuke film, zeer origineel en leuke cameo's van Jason Bateman,Phillip Seymour Hoffman,Edward Norton en Jonah Hill

avatar van Catwoman1986
Ik ben hem nu aan het kijken, maar ik vind hem niet geweldig. Ik vind niet kunnen liegen iets anders dan maar alles zeggen wat je denkt.

avatar van NakedHero
Concept is leuk, begin is leuk, maar naderhand gaat hij echt vervelen.

Had dit idee graag met Jim Carrey willen zien. Maarja; een film van Ricky Gervais met Ricky Gervais.....

Opzich deed hij het niet slecht, maar hij kon mijn aandacht moeilijk erbij houden.

avatar van Yamato
Ik moest wel weer erg lachen om Gervais, kan natuurlijk niet tippen aan The Office en Extra's maar het is toch wel weer heel leuk. Geen hoogstaande regie en geen geniaal uitgewerkt script maar gewoon grappig.

Je gaat in het kort lezen van te voren waar dan de film overgaat en dan denk je wat een leuk verhaal die film wil ik graag zien. Film komt dan uit Engeland en dan gaat het al vaak mis. Je wordt dan vaak blij gemaakt met een dooie mus. De film 28 days later is daar ook een groot voorbeeld van.

De film bracht uiteindelijk niks wat je er voor afgaand van had verwacht, toch blijft het verhaal over het liegen toch hier en daar klein beetje boeien 2 punten.

avatar van donkied
Erg leuke komedie. aardig geacteerd en fraai uitgewerkt. Ik vind het alleen wel jammer dat de film richting het eind een beetje doodbloedt. Maarja, niks is perfect (behalve Inglourious Bastards).

Leuk orgineel idee, en heb af en toe toch lekker gelachen, maar ik heb het idee dat de film 3 a 4 keer van einddoel is veranderd, en dat vin ik erg jammer.

Over de acteerprestaties heb ik niks te klagen, echter, Jennifer Garner zie ik in deze film nou niet echt al mooie vrouw, maar ach.....

gemiddelde film dus, geen onvoldoende, en 6 dan: 3*.

avatar van Safri
Duidelijk het minste wat ik ooit van Gervais heb gezien. En ben zelf groot fan van The Office en Extra's. Dit kon me niet bekoren, maar het plot is ook erg lastig om tot een logisch geheel te verfilmen.

En Jennifer Garner spreekt me weinig aan. Ze is pas 37 en nu al talloze ingrepen gehad? Nou ja, doet er ook niet toe.

avatar van RickZ
Komedie met romantiek over de eerste liegende mens. Vooral het eerste deel is beladen met geweldige hilarische scenes, tegen het geniale aan. halverwege draait de film naar het geloof dat vervolgens op de hak genomen wordt. Ook dat is nog reden genoeg voor de schaterlach. Helaas is het einde wat zwak en voorspelbaar. Al met al toch een zeer geestige komedie! Aanrader.