The Invention of Lying (2009)

geregisseerd door Ricky Gervais en Matthew Robinson
met Ricky Gervais, Jennifer Garner en Rob Lowe

De film speelt zich af in een wereld waar nog nooit iemand heeft gelogen. Mark, een scriptschrijver, ontdekt een manier om wel te liegen. Hij gebruikt dit middel om hogerop te komen en en passant de vrouw van zijn dromen te veroveren.

avatar van ChefPutin
Dat niemand weet wat het moraal is. Het gaat alleen over religie en hoe het is ontstaan!

avatar van Edelachtbare
ChefPutin schreef:

Waar baseer je dat op... dat niemand dat weet? Gervais heeft in al zijn werk de neiging tot moraliseren, en de moraliserende Gervais is zachtgezegd niet mijn favoriete Gervais. In de serie Extras ligt in de laatste afleveringen de moraal er ook al dik bovenop, maar in The Invention of Lying gaat hij wat mij betreft echt over het randje. Zijn doorgaans briljante humor wordt hier ondergeschikt gemaakt aan de ideeën van de alwetende Gervais (toch een beetje een fundamentalistische atheïst), waardoor de humor alle scherpte verliest en er een zouteloze,doorsnee komedie overblijft (met overigens ook vrij matig acteerwerk). Bij nader inzien moet ik mijn vorige commentaar dan ook herzien en denk ik dat Gervais juist een co-writer of goede producer nodig heeft die er voor zorgt dat Gervais' briljante humor alle ruimte krijgt.

avatar van k.grubs
Het begint allemaal veelbelovend, maar al heel snel is het venijn en vernuft er helemaal uit. Het verhaal slaat de veilige richting van de hollywood-romcom in en eindigt dramatisch slecht..

avatar van otherfool
Beetje een problematisch concept om een volledige film mee te vullen, en The Invention of Lying valt na een aardige premisse dan ook plat op de kont.

Het geinige uitgangspunt moet immers gemixt worden met sentimenteel geneuzel, iets waar bijvoorbeeld ook Be Kind Rewind (in het genre: leuk basisidee, slechte uitwerking zeg maar) hevig last van had. Veel leuker was natuurlijk geweest als Gervais, die zijn typische maniertjes weer van stal haalt, op een evil wijze de situatie echt had uitgebuit. Nu blijft het een beetje slappe hap.

In plaats daarvan krijgen we een soortement van godsdienst(kritiek) voorgeschoteld die nooit van de grond komt, waarna de film niet meer te redden is.

Gevalletje jammer maar helaas. 1,5*.

avatar van Fryce
Soms grappig, maar veel te sloom. Was best een sleur om deze uit te kijken.

avatar van deft0nes
RickZ schreef:
Komedie met romantiek over de eerste liegende mens. Vooral het eerste deel is beladen met geweldige hilarische scenes, tegen het geniale aan. halverwege draait de film naar het geloof dat vervolgens op de hak genomen wordt. Ook dat is nog reden genoeg voor de schaterlach. Helaas is het einde wat zwak en voorspelbaar. Al met al toch een zeer geestige komedie! Aanrader.

Helemaal mee eens.

avatar van gijsvogel
mwah,

Redelijk, maar het grapje valt snel in herhaling...

avatar van booyo
k.grubs schreef:

100% mee eens, niks aan toe te voegen.

avatar van mod122
same here, ook 100% mee eens, vond het einde inderdaad echt dramatisch

avatar van Rosicky
Ondanks de lage score leek dit me een leuke film. Dacht dat dit misschien in het straatje zou passen van een film als 'I (L) Huckabees', die ook laag staat, maar waarvan ik erg genoten heb. Helaas is dat hier dus niet zo. Na twee scenes heb je het al gehad met de 'eerlijke' humor. Daarnaast veel te standaard. Wel leuk om bijv. Seymour-Hoffman en Edward Norton een bijrolletje te zien vertolken.

Het begin is inderdaad leuk, maar daarna wordt het een doffe saaie ellende..............

Leuk begin, maar spijtig genoeg slaat het verhaal een oninteressante richting in. Met dit orginele concept had men veel meer kunnen doen.

deft0nes schreef:

Helemaal mee eens.

Mee eens. Ik vond het een fantastische film. Het concept is hoe dan ook origineel te noemen en dat verdiend al een punt. En zodoende snap ik al dat negatieve commentaar niet. Persoonlijk geloof ik in het feit dat we elkaar maar al te graag voorliegen.....en deze film maakt dat (pijnlijk) duidelijk. Iedereen die dat trucje gebruikt zal ' not amused' zijn door deze film en het wellicht een lage score geven. Ik heb gewoon genoten! Ja dit is mijn eerste stem op een film bij moviemeter(ik lees de reviews al jaren), maar bij deze film had ik echt het idee om het tegendeel te bewijzen!

mrbaantjer schreef:

De negatieve commentaar heeft er toch vooral mee te maken dat veel mensen blijkbaar vinden dat de film na het grappige begin in elkaar zakt en eigenlijk oninteressant wordt en niet meer grappig is.

Ik denk dat de meerderheid het concept wel goed gevonden vinden, maar de uitwerking dus minder. Waaronder ikzelf dus ook.

avatar van jan
jan
Geen dijenkletser. Idee is wel aardig, uitwerking ook, maar wel wat traag.

avatar van RaoulDuke
Heb me uitstekend vermaakt met deze film. Geen dijenkletser nee, gelukkig niet. Meer het subtiele soort humor dat normale situaties net die twist geeft dat het absurd wordt. Bovendien originele en verfrissende kijk op de sociale omgang van mensen met elkaar. Dit is knulligheid op een briljante manier uitgewerkt. Zeer geestig ook. Snap overigens het commentaar vaneen aantal mensen niet dat de film na een veelbelovend begin in elkaar zakt. Vindt hem eigenlijk na een wat aarzelend begin alleen maar beter worden. De extra's bij de dvd zijn overigens ook de moeite waard, met name het filmpje over de uitvinding van de leugen.

Heb hem halverwege afgezet. Ik vond het irritant dat de personages alle beledigingen, als gevolg van het niet kunnen liegen, vaak gewoon emotieloos ondergaan. Eventuele reacties hadden fantastische taferelen op kunnen leveren, al snap ik dat er dan van het oorspronkelijke verhaal afgeweken zou worden. De film lijkt het onderscheid tussen 'niet liegen' en 'open zijn' ook niet te kennen. Er bestaat namelijk ook zoiets als 'zwijgen', wat het uitgangspunt van het niet kunnen liegen denk ik wat meer menselijkheid en subtiliteit had gegeven. De eerste tien minuten werkt het trucje nog komisch, maar de film vervalt al snel in een te flauwe gimmick.

avatar van Insignificance
Een veelbelovend uitgangspunt dat snel in de kiem wordt gesmoord. Het niet kunnen liegen uit zich vooral in het opdreunen van waarheden. Ongemakkelijke waarheden, dat wel, maar ook erg geforceerd en gemakkelijk scoren. De lol is er wat dat betreft vrij snel af. Een van de betere momenten is wanneer Edward Norton om de hoek komt kijken en er een echt goede -want: vloeiend- grap uitgooit. Maar iets dergelijks blijft schaars.

Op de hoofdlijn blijft het ploeteren. De religieuze draai kent eigenlijk dezelfde krampachtige teneur als de opmaat en het gezeur over losers e.d. wordt na verloop van tijd behoorlijk vervelend. Wat Gervais aan thematiek meeneemt, is op zich best interessant, maar de manier waarop het hier door de strot wordt geramd, komt bij mij net zo snel die strot weer uit. Een botte exercitie, waar ik 'm liever (heel) wat scherper had gehad.

avatar van harm1985
Vermakelijk. Adam Sandler (of Ben Stiller, ook erg) had met dit materiaal veel minder gepresteerd. Gervais vervalt gelukkig niet in flauwe grappen en grollen door zijn 'gave' te misbruiken, maar een paar sterke punchlines hadden er wel in mogen zitten. Aan de andere kant wordt het ook nergens moralistisch, zitten zelfs een paar mooie momenten in, zoals die speach wanneer zijn moeder overlijdt en een sneer naar religie kan ik altijd wel waarderen, maar over het algemeen is het allemaal net niet. Qua acteerprestaties laat eea ook te wensen over.

avatar van nightbreed
Geinig en leuk gevonden, alleen vond ik het jammer dat mensen ZONDER dat er naar gevraagd werd de 'waarheid' vertelden, ze vertelden hun gedachtes. Ik had liever gehad dat ze niet in staat waren om te liegen, maar dan wel wanneer er naar gevraagd werd, dat zou wat subtieler geweest zijn. Ik vond het prachtig hoe het geloof op de hak werd genomen, eigenlijk de naakte waarheid over het geloof.
7,5/10

avatar van david bohm
Film waarin het toch wel geinige concept over de waarheid uitmondt in een vervelende vertoning omdat de hoofdpersoon zijn kunstje tot op het bot uitvent . De makers ondertussen gooien er nog wat over-correcte levenslessen tegenaan. De religieuze dimensie - dit zijn veel te grote woorden voor deze matige film - is oninteressant en is al beter uitgewerkt in andere boeken en films. Ms Garner vind ik een lichtpuntje.

avatar van Aapje81
Had meer ingezeten. Het concept is best leuk maar na een half uur lijken de makers hun kruid te hebben verschoten. Achteraf heb ik het meeste genoten van Rob Lowe en Jonah Hill. Vooral die laaste heeft een erg leuke bijrol. Gervais is helaas te kleurloos om een hele film te dragen.

Matig.

avatar van Mars4i
Ondanks de sterk variërende meningen hier, toch maar gaan kijken. Maar ik moet me helaas bij de negatieve meningen scharen. Het concept klinkt zeer veelbelovend. Maar het wordt totaal niet goed uitgewerkt. Ook wordt niet liegen verward met zeggen wat je denkt, wat naar mijn mening zeer flauwe grappen oplevert. Niets voor mij deze film.

avatar van maerk
Geinig idee.

Een wereld waarin mensen niet kunnen liegen, dat klinkt inderdaad leuk. In de film zorgt dat voor een paar leuke grappen, zoals bijvoorbeeld Pepsi, when there is no coke. En het uitvinden van een god is ook wel sterk, zo houdt religie mensen aan het lijntje.
Voor de rest snel vergeten deze hap.

Ik zal eerlijk blijven, in de trand van de film. Hoe geweldig ik Ricky Gervais ook vind, deze film is waardeloos. Humor zoals je die in het geweldige Office vindt hoef je niet op te rekenen en zo scherp als bij de Golden Globe awards is Ricky al helemaal niet. Hij speelt aardig, maar voor de rest valt dit vies tegen. Leuk ideetje dat helaas niet uit de verf komt, slappe humor en een hoop gezever over de juiste liefde. En dat terwijl Jennifer Garner niet eens zo knap is.
Niet kunnen liegen betekent niet dat je altijd zegt wat je denkt, je kunt gewoon je mond houden. Maar hier moet het blijkbaar grappig zijn dat iedereen elkaar afkraakt.

De film is de moeite waard voor een paar leuke grappen en een aantal leuke cameo's (Edward Norton, Philip Seymour Hoffman, Stephen Merchant).

1,5*.

avatar van Dennissssss
In het begin lijkt het er meer op dat iedereen gewoon zijn of haar gedachten hardop zegt, in plaats van dat ze niet kunnen liegen.

In deze film laten ze ook zogenaamd het ontstaan van het geloof zien. Voor de mensen die niet geloven zal dit erg herkenbaar zijn. Voor de mensen die wel geloven, kan ik me voorstellen dat er mensen zijn die hier niet blij mee zijn.

Weinig grappig, je moet echt je verstand op nul zetten...

Mr_White
Leuk concept dat jammer genoeg minder sterk uitgewerkt is dan het had kunnen zijn. De film is soms best scherp, maar tegelijkertijd zit er zo'n cliché Hollywood romcom verhaaltje in verwerkt wat de film onnodig soft maakt. Een ogenschijnlijk probleem is dat de waarheid spreken niet hetzelfde is als gewoon alles eruit flappen (wat een groot deel van de humor voor zijn rekening neemt), maar tegelijkertijd is het ergens wel logisch want als iedereen altijd de waarheid spreekt, is er natuurlijk niemand die vindt dat daat wat mis mee is en zullen mensen ook meer tactloos zijn. Want tact volgt uit het idee dat je iemand wil beschermen tegen de waarheid, een concept dat deze wereld dus niet kent. Maar goed, dat is allemaal mosterd na de maaltijd. Uiteindelijk vond ik het wel een aardige film, leuk voor een keertje en that's it.

avatar van Fran
Een origineel verhaal en door die originaliteit krijg je hele aparte humor voorgeschoteld. Het effect dat iedereen elkaar heel fijntjes elkaar hun keiharde, ongecencureerde gedachtengang vertellen is in het begin behoorlijk grappig. Vooral de scène waarin hij de "waarheid" over God en de hemel verteld vanaf 2 pizzadozen vond ik heel erg grappig. Maar ik moet wel bekennen dat het halverwege de film af en toe toch een beetje gaat vervelen omdat je het kunstje dan wel gezien hebt. Toch ben ik wel geboeid blijven kijken.

avatar van IcU
IcU
Komisch genie Ricky Gervais slaat de plank lelijk mis met een film die nergens echt los komt en last heeft van zijn eigen regels en trucjes. Vond de film nergens grappig en miste de kenmerkende Ricky Gervais humor. Lijkt mij dan ook dat hij door de studio niet helemaal zijn gang kon gaan, want dan had hij wel andere kapriolen uitgehaald.

De film heeft een slecht geschreven scenario (als je niet kunt liegen betekend dat toch niet dat je al je gedachten op tafel gooit?) en matig uitgewerkte personages. De wereld zonder leugen die gecreëerd wordt is moeilijk te begrijpen en er wordt niet altijd geheel aan voldaan.

avatar van martijn011
Slechte film die zoveel beter had kunnen zijn.

Een wereld waarin iedereen de waarheid spreekt en nooit liegt krijgen we in deze film voorgeschoteld.
Totdat Mark in de bank z'n eerste leugen verteld en hij de grondlegger van de leugen is met alle gevolgen van dien.

Naar mijn mening had er veel meer uitgehaald kunnen worden. Wat me ook opviel is dat de regisseur het zichzelf te moeilijk maakte.
Aan het begin van de fim flapt iedereen er maar wat uit, naarmate de film vordert wordt dat steeds minder en aan het einde is er zelfs ruimte voor emotionele gesprekken en positieve gevoelens.
Wat me ook vreselijk stoorde was het romantische verhaaltje wat er weer zonodig in moest. Waarom altijd zo vreselijk cliché?

Wel grappig dat Edward Norton nog even voorbij kwam als politieagent maar echt een toevoeging aan de film was het niet.
Er waren wel meer bijrolletjes voor bekendere acteurs. Ik dacht Philip Seymour Hoffmann en Jason Bateman nog te herkennen als respectievelijk barman en dokter.

Ach, ik zal er niet over liegen: deze film snel vergeten want dit is weinig soeps.

avatar van Roel-
Leuk en veelbelovend begin, maar ach, wat stort het naarmate het (bedroevende) einde nadert in.