• 8.603.474 stemmen

• meJane Bekijk via meJane
  • Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Swordfish

"Log On. Hack In. Go Anywhere. Get Everything."

Toen de Drugs Enforcement Agency in 1986 de operatie "Swordfish" opdoekte, had de operatie 400 miljoen dollar opgeleverd. Dit bedrag, waar nog steeds niets mee gedaan is, is inmiddels opgelopen tot 9.5 miljard. Een anti-terroristen eenheid genaamd Black Cell wil het geld gebruiken in zijn strijd tegen internationaal terrorisme, maar het geld zit goed opgeborgen. De veroordeelde hacker Stanley Jobson wordt er bij gehaald om het geld te pakken te krijgen.

imageimageimageimageimageimageimageimage

sofripa

Heerlijk hersenloos vermaak.

avatar van Spetie

Spetie

Erg leuke en vlotte actiefilm dit.

Het begin van de film is ijzersterk met een geweldige actiescène. De rest van de film kent een hoog en vermakelijk tempo, is niet altijd even goed, maar wel erg leuk om te volgen, mede door de acteurs en het aardige verhaal, al is het soms wat vergezocht.

Hugh Jackman doet het goed als de computerhacker, evenals John Travolta die een lekkere klootzak neerzet. Halle Berry vind ik geen topactrice, maar oh wat ziet ze er toch lekker uit in deze film. Verder kent de film een aantal aardige plotwendingen en een paar goede scènes. Zo goed als de openingsscène wordt het helaas niet meer, maar bijvoorbeeld de blowjobscène is ook erg vermakelijk.

Een film die tussen de drie en de drieënhalve ster inzit, maar toch net het voordeel van de twijfel krijgt.

avatar van Zinema

Zinema (crew films)

Bruckheimer & Bay.

De regisseur zou na een steengoed debuut, een aardige opvolger en dit puike derde werkje helaas verzanden in minder ‘eigener’ filmwerkjes. Hier wordt nog duidelijk de lijn van Bruckheimer en Bay gevolgd, met een snufje Scott.

Goed.

avatar van Meneer Bungel

Meneer Bungel

Halle Berry: two points.

avatar van Insignificance

Insignificance

En dat leverde haar naar verluidt $ 250.000,- per punt op. Niet gek.

avatar van Insignificance

Insignificance

Frisse en vlotte actie nonsens met een vette slow motion boem in het begin. Film ziet er sowieso behoorlijk gelikt uit en laveert tussen sexy, lomp en luid. Jackman is niet zo opvallend, maar Travolta is geknipt voor dit soort arrogante rolletjes. Beetje pedant lullen en helemaal los gaan tijdens een opgeblazen achtervolging. Verhaaltje zal me verder een worst zijn, maar het is wel jammer dat er ergens nog een verklarend flashbackje opduikt.

avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

Leeg.

Ondanks een veelbelovende openingsscène blijkt Swordfish niet meer dan een doorsnee actiefilmpje vol explosies en zonder ziel.
Op de eerste vijf minuten na zit er geen gedenkwaardige scène in en is alles een maat voor niets. De enkele subplotjes hebben geen enkel nut.
Ook het twistje op het einde zie je mijlenver aankomen.

Het acteerwerk is vrij belabberd. Hugh Jackman is totaal miscast als hacker, John Travolta met zijn lelijke kop en vreselijke manier van praten is nog net te pruimen als foute en arrogante zak en Halle Berry is enkel gecast om wat tieten in beeld te brengen, maar daar geen klachten over.

Cinematografisch oogt Swordfish nog wel redelijk. De kleuren zijn best mooi en ondanks het hippe gedoe had het nog erger kunnen zijn. De explosies zelf zijn aardig in beeld gebracht.
Muzikaal heeft het me wel nooit kunnen bekoren.

avatar van SnakeDoc

SnakeDoc

Oei wat moet ik deze nodig weer eens zien. Heerlijke misdaad film!

avatar van tattoobob

tattoobob

Een heerlijke film,die naar een paar jaar weer eens opzetten niet verveeld!!

avatar van Driello

Driello

Eigenlijk best een aardig verhaal. Maar dat wordt dan weer om zeep geholpen door een aantal 'hoge irritatie' momentjes. Zoals Jackman die als een imbeciel op een toetsenbord rammelt en nu en dan 'oh no, no, no, yeah, yes!' te roepen, een wijntje wegdrinkt en een sigaretje quasi cool weg paft. Of het overdreven inbrengen van mooie babes. Vast bedoelt als een soort statement maar het nut ontgaat me. Datzelfde geldt voor het hele bijplotje van die Finse hacker. Travolta is prima gecast en komt intelligent en toch scary over. Halle Berry is hier qua uiterlijk vertoon op haar top en acteerd ook best. En Vinnie Jones blijft toch gewoon een ex-voetballer met een attitude en matchende kop.

Leuk tussendoor filmpje.

avatar van hutsekluts

hutsekluts

Een geweldig begin, een flink aantal andere aantrekkelijke (...) scenes maar zoals eerder gemeld ook een tenekrommende momenten. Dat is jammer want verhaal en cast had meer kunnen opleveren. Pretentieloos lekker vermaak. Mag best.

avatar van Hey Blondie!

Hey Blondie!

Het begon redelijk serieus deze film, en ik vond Travolta magnifiek. Maar dan: Travolta zit met Jackman in een blitse sportwagen en zegt: 'We've got a tail.'
De scene die dan volgt kan er bij mij niet in. Als dan ook nog Travolta's prachtige kapsel volledig in model blijft terwijl hij met een machinegeweer de rambo uithangt lig ik dubbel van het lachen op de grond. Geweldig was dat. Voor zoiets moois alleen al geef ik een film 4 sterren. Dat ik hem vervolgens daarna niet verder meer kan kijken omdat ik de film niet meer serieus kan nemen, maakt me niet uit. Wat een gaaf moment!

avatar van JakobFugger

JakobFugger

Begint, zoals voor mij ook wordt aangestipt, redelijk serieus. Echter op een gegeven moment gaat het los en helemaal over the top. Een wat vreemde overgang uit het niets, maar niet onvermakelijk. Beetje vreemd is het wel. Net Rivella dus. De openingsdialoog met Travolta is geniaal, de rest van de intro mag er ook meer dan wezen, en sowieso is zijn personage heerlijk over the top. 3.5*.

avatar van xxERWINxx

xxERWINxx

Redelijke actie/misdaad film, begint vrij goed, tussendoor ook genoeg leuke momenten en actie, soms ook wat langdradig, maar het eind is wel weer goed!

avatar van papaEd

papaEd

Film zat goed in elkaar. Heb me prima vermaakt.

avatar van Glennekeeeee

Glennekeeeee

leuke doorsnee actiefilm die me destijds (als puber) wel beter leek te zijn. Maarja als puber een bombastische actiefilm, een hoge vaart en enkele leuke kiekjes van Halle Berry kunnen zien tilt een film al snel omhoog. Toch weet jaren na datum de film nog redelijk te overtuigen. Het technologische aspect word al wat beter en toffer uitgewerkt dan in de 90's en hoewel de actie talrijk aanwezig is ligt er ook wel wat nadruk op de personage's waar spijtig genoeg in de tweede helft nogal veel van blijft openliggen. De film heeft ook enkele leuke twists al kan je eigenlijk al vanaf de eerste seconde het einde voorspellen. De cast doet het degelijk maar ook niets meer. Jackman kon nog niet wat hij nu kan, Berry speelde een beetje de voorloper op haar Bondgirl en Travolta speelde soms iets over the top al paste dat op zich nog wel binnen de sfeer van de film. De actie is top als je van domme bombastische actie houd en daar had ik gisteren wel zin in dus dat viel mee. De finale is, zoals gezegd, wat voorspelbaar maar op zich bederft dat de pret niet van de rest

Swordfish is geen topper maar is wel degelijk in alles: cast, actie, verhaal, twists, setting etc. Een beetje voorspelbaar maar wel leuk tijdvermaak.

avatar van plumke

plumke

mooie film , met een topcast

avatar van Boenga

Boenga

Het verhaal: onzinniger dan een modale aflevering van De Fabeltjeskrant. Dat heeft ook wel een beetje z'n charmes, maar toch. Ik heb het dan over een heleboel zaken: dat 'verdoken' geld, het simpele hacken, de autobus/helikopter-toestand én het feit dat heel die actie tot in de kleinste puntjes uitgekiend wordt maar er dan een amateur met de helikopter rondvliegt,... Het is een eindeloze lijst.

Acteerwerk: Travolta maakt veel goed, verder is vooral Jackman toch wel heel matig, en eigenlijk wel een miscast, vind ik zelf...

Maar wat me het meeste stoort is dat ik de ganse film toch wel het gevoel had naar een behoorlijk seksistisch geheel te zitten kijken. De enige dame die iets te beteken heeft, is Berry, en die moet dan zo bijna tippelen en haar borsten laten zien. Alle andere dames in die 99 minuten lopen daar in mini en (spreekwoordelijk) met lange blonde haren te tuttebellen. Misschien is dat in een bepaald milieu de normaalste zaak van de wereld; maar ook elders in de film, politiediensten bijvoorbeeld: allemaal macho kerels. Zeer bedenkelijk....

avatar van des1

des1

Onzinnige premisse. Stom verhaal, met de nodige cliché's. Alleen de TVR was leuk.

avatar van dvdfreak123

dvdfreak123

Toch wel een zeer vermakelijke film deze swordfish. Weet vanaf het begin tot het einde te boeien. Cast deed het goed, alleen Jackman vond ik beetje tegenvallen in zijn rol. Rol paste niet zo voor hem vond ik. Leuke actiescenes hier en daar. Plottwist op het einde was ook wel goed, maar bevat ook natuurlijk vele clichés die het dan weer wat minder maken. 7/10

avatar van Sunday

Sunday

Weinig bijzondere film. Vond het wel vreemd dat ze een Finse hacker hadden opgepakt die Duits praatte met zijn raadsman....

avatar van IH88

IH88

“Don't confuse kindness with weakness.”

Spectaculaire opening en John Travolta die weer de flamboyante en charismatische bad guy mag uithangen, dat blijft hangen na het zien van Swordfish. En Halle Berry uiteraard, met haar twee sterke visuele aandachtspunten. Swordfish is voor de rest belachelijk, luidruchtig, actierijk en soms zeer over the top, maar vermakelijk is de film zeker. Met spectaculaire actiescènes en een aardige twist op het laatst.

avatar van SmackItUp

SmackItUp

Lauw verhaaltje, maar krachtige en vlotte actiescènes. En dat is waar het hier om draait. Geen rare zijplotjes maar plat vermaak. En die beginscène is echt weergaloos. Dat niveau haalt de rest van de film niet, dus dat was dan nog een kleine teleurstelling.

avatar van TMP

TMP

Flauwe actiefilm met een bijzonder slap plot. De film begint spectaculair, maar vervolgens blijft een fatsoenlijke uitwerking van het verhaal achterwege. Er worden hier en daar wel wat aanzetjes gegeven, maar een boeiend en goed uitgewerkt verhaal zit er niet in. De actiescènes maken overigens ook niet veel indruk. De sterrencast (Jackman, Travolta, Berry, Cheadle) speelt weinig overtuigend en niemand weet een boeiende rol neer te zetten. Het valt nog mee dat de film niet al te lang duurt en nog redelijk vlot wegkijkt, maar dat is het dan ook wel.

avatar van Kenzomovies

Kenzomovies

kappeuter schreef:

Hoe bedoel je 'poging om een klassieker' te maken ? Lijkt me bij dit soort films bij voorbaat al een mislukte missie.

Is ondertussen na al die jaren toch een

Klassieker geworden

avatar van Draid

Draid

Vermakelijke actie film met een goede rol van Travolta
UIteraard ook mindere kanten, de hackerscene met Jackman voornamelijk.

avatar van Roger Thornhill

Roger Thornhill

• 2019 stemmen

Een aardig maar niet opzienbarend plot, maar tjongejonge wat heb ik inmiddels genoeg van Travolta als schurk in strak pak met gesoigneerde coupe en overmatig zelfvertrouwen, hij moet dit soort rollen nu toch wel in z'n slááp kunnen spelen. Of was dit in 2001 nog fris? Hoe dan ook, van de eerste keer dat ik deze film zag herinnerde ik me nog maar twee dingen, namelijk ten eerste dat ik er niet veel aan vond en ten tweede die ene onverwachte scène met Halle Berry. Bij herziening kan de film me nog steeds niet boeien, hoewel die explosie op straat wel indrukwekkend is en Don Cheadle altijd betrouwbaar. Maar Hugh Jackman is hier (nog) te licht als acteur èn als personage om echt mee mee te kunnen leven, en daardoor kan het me uiteindelijk toch weinig schelen wat er allemaal gebeurt, vliegende bussen of niet. Weer zo'n film die van de ene kringloopwinkel naar de andere verhuist met als tussenstop een middagje in mijn DVD-speler.

avatar van Criticus

Criticus

Wat een prachtige film. Het einde maakt het allemaal goed!

Volgens mij denken veel mensen dat Gabriel (Travolta) een bad guy is die het voor het geld deed. Als je een beetje door denkt, dan begrijp je dat hij het geld alsnog gebruikt heeft voor het doden van terrorist leiders. Volgens de film 3 stuks sowieso.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Hoe hack je een computer van Defensie in één minuut terwijl je gepijpt wordt (door een vrouw gelukkig!) en er een pistool op je kop gericht wordt? Dit maak je o.a. mee in de blitse actiefilm Swordfish. Dit is een herziening waar ik erg veel zin in had, daar ik de DVD in de kast heb staan en bovendien goede herinneringen aan deze film overhou. En ja, weer van begin tot einde laten meeslepen door dit gladde spektakel met een heerlijke Travolta als superterrorist "to protect your way of life" en een sensuele Halle Berry die zomaar een half miljoen dollar extra kreeg om haar tieten te tonen. Lijkt visueel als een typische Tony Scott film. Ik vond het gewaagd om de film te beginnen in het midden van de actie zonder dat de suspense het laat afweten. Ook het einde is memorabel, maar helaas is er nooit een sequel gekomen.

avatar van Grindhouse62

Grindhouse62

• 2053 berichten

Zinema schreef:

Dit actiewerk uit de koker van Sena is er eentje om het verstand bij op nul te zetten. Flitsend gefilmd, voorzien van een vermakelijke cast en een hoop explosies. Lekker weghappend dankzij een hoog tempo, een dosis spanning en goed in beeld gebrachte actiescènes..

Mee eens. een actie knaller van niveau uit de popcorn koker. Ik heb Swordfish maar eens uit de collectie gehaald en zojuist tijdens het avondeten na zo'n 15 jaar met heel veel plezier herzien. Een 3.0+

avatar van Movie Jim

Movie Jim

Swordfish vaker gezien maar ik snap niks van dat hacken, plaats een hydra, doe een worm dat of dit.

Ja een redelijke film was dit.

Wel al zo oud deze film meer dan 20 jaar oud.

Het is wel een geweldige cast.

John Travolta alweer als bad guy na Broken arrow, (1996) en later The punisher, (2004).

Hugh Jackman zet een goede hacker neer.

Halle Berry voor Die another day dus.

En bekend televisie acteur Rudolf Martin speelt een klein rolletje in deze film als Axl Torvalds.

avatar van Brabants

Brabants

Swordfish is een heerlijke thriller met mooie scenes die elkaar op een rap tempo opvolgen. De cast doet het geweldig en de sfeer zit er goed in. Dit voel je, dit zie je. Heerlijke film.