What Doesn't Kill You (2008)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Brian Goodman
met Mark Ruffalo, Ethan Hawke en Amanda Peet

Paulie en Brian zijn twee jeugdvrienden. Ze groeiden op in een Iers-Katholieke omgeving, waar kleine overvallen werden gezien als normaal. Als kind besloten ze om iets af te leveren voor een lokale gangster en al snel waren ze aan dat leven verslaafd. Vijftien jaar later zitten ze vast in dit leven vol met makkelijk geld, wat ze net zo snel weer uitgeven. Brian's vrouw kan er niet meer tegen, wat zorgt voor problemen in hun relatie. Tegelijkertijd moeten ze uitkijken voor de lokale bende-oorlogen en voor detective Morgan.

avatar van kArIzMa_Movie
Amanda Peet er ook nog bij. Hoezo sterrencast?

avatar van kArIzMa_Movie

Leuke trailer wel.

Hankieh
Leuke trailer, leuk imdb cijfer.
Maar die cover is en blijft oer lelijk

avatar van ralfsjam
en lekkere criminelen film! dat is het. verwacht niet te veel actie, want het is een drama/misdaad. goede acteurs in een goed verhaal. 't einde is wat te snel (en in mijn ogen afgeraffeld, makkelijk en soft) en dat haalde mijn waardering iets omlaag.
3.5 meer dan verdient.

avatar van Mads Smikkelsen
Gisteren gezien via Internet, tja wat zal ik zeggen, geen topper maar ook zeker niet slecht, goeie acteurs maar weinig nieuws onder de zon, het aloude verhaal over het feit dat misdaad niet loont en dat je er meer mee kapot maakt dan je lief is. Ethan Hawke kan zeker beter en meer dan in deze film (Before Sunrise & Before Sunset). Aan de acteurs lag het niet, wellicht ligt het aan het script dat weinig origineel is.

avatar van Charlie Cheese
Hmm, krijgt toch wel een hoog cijfer hier. Ik moet toch echt zeggen dat het me weinig interesseerde allemaal..einde was wel aardig, ook voorspelbaar een beetje maar goed.

...2.5je...

Goede cast, mooi einde en een aardig verhaal.

Maar, het is wel echt gebeurd. dus geen verzonnen verhaal.

avatar van hannes64
Mijn soort films.
Prima voer.

avatar van Mood Indigo
boeiend crimineel drama

van de Iers-katholieke achtergrond gaat je mond open,
dat spaart inspanning als je gaapt van het amerikaanse script.

Verwacht geen actie spektakel. Het is een mooi film met een sterk verhaal. De acteurs waren goed, vooral ethan hawke. De film heeft mij toch meer dan ander half uur mijn aandacht weten te trekken.

Dat vindt ik toch al een prestatie op zich. Spannend filmpje

avatar van RickZ
Onderhoudende misdaadthriller (naar waar gebeurd verhaal), nergens spannend maar toch goed genoeg om te blijven kijken. Einde is goed.

Uitstekende film met een goede cast vooral Mark Ruffalo , over een film van juiste keuzes maken , aanrader !

avatar van mixmaster
heerlijke film met goed acteerwerk , vooral ethan hawke vond ik sterk spelen.

waargebeurd verhaal en zeker goed verfilmd.

avatar van vranque
ralfsjam schreef:
3.5 meer dan verdient.

Helemaal mee eens maar bij mij gaat er door het geweldige gevoel wat ik de hele film had niets af.

avatar van extremezz
Sterke film en goed geacteerd,heb een 3.5 gegeven,jammer daat je geen 3.45 kan geven

avatar van SaNDuTjE
Erg sterke en onderhoudende film. Goeie cast uiteraard en dito verhaal.

Heeft me 1.5 uur geboeid en mede door het mooie achtergelaten met een goed gevoel.

avatar van Ben de Hoog
Mooie regie, goede rollen. Snelheid is best hoog, dus per detail van het verhaal maar een paar shots. Meest van de film rustig gesproken, goede en passende sfeer. Muziek goed. Zeker geen slechte film.

avatar van bakuratje
Mega goeie film!

In het begin is het wat druk & chaos, maar later wordt hij vrij duidelijk

En daarna wordt hij zo mega goed!

Vet genre ook!

avatar van Guines
Sterke realistische film met een goede sfeer en een uitstekende Ruffalo. De film leek op een gegeven moment inéén te storten door het voorspelbare, (hetgeen ik moeilijk kon geloven omdat de film daarvoor het aanzien meer dan waard was) maar gelukkig bleek dit schijn en was het einde uitstekend te noemen.

Een film die zo te zien weinig aandacht krijgt, maar het is zeker een aanrader.

avatar van etherman
goede film die blijft boeien.aanrader!!

avatar van XZtephan
Leuke film,ik verwachtte er niet al te veel van, maar het bleek 100% mee te vallen.... Ruffalo steelt de show met zijn nonchalante en grappige opmerkingen.

avatar van Toontje35
Meer drama als thriller. Nergens echt spannend. Maar realistisch en goed gefilmd.

avatar van Zandkuiken
Ben wel een sucker voor dit soort sombere misdaaddrama's waarin iemands strijd wordt getoond om zich te onttrekken aan de criminaliteit.

De sfeer van What Doesn't Kill You (donkere, winterse stadsbeelden vermengd met een melancholische score) deed me meermaals denken aan het oeuvre van James Gray. 't Is allemaal redelijk sober en traditioneel in beeld gebracht waarbij de tristesse zich zachtjes meester maakt van de nietsvermoedende kijker.

Daarvoor heb je natuurlijk sterke acteurs nodig en die zijn hier duidelijk aanwezig: zowel Ruffalo als Hawke doen het overtuigend als ouder wordende mannen die in het leven geen andere optie meer hebben dan de misdaad. Daarnaast komt de wondermooie Amanda Peet eveneens prima voor de dag als Brians echtgenote die ook geen uitweg ziet uit haar onzekere bestaan.

Een aantal scènes van What Doesn't Kill You heb ik al wat te vaak gezien maar verder is dit gewoon een oerdegelijke, doorleefde prent met zeer solide acteerprestaties.

avatar van mrwhite
ik had de indruk dat ik het al allemaal eens gezien had en dat is natuurlijk altijd een beetje jammer

avatar van Leland Palmer
Prima filmpje. Ethan Hawke vind ik een geweldig acteur en ook in deze film is ie weer erg sterk bezig. Wel wat een vage stem gekregen. Rookt zeker wat teveel ofzo. En volgens mij is Ruffalo wel eens schorrer geweest. Njah, dat wat de voices betreft

In het misdaadgenre is dit wat mij betreft zeker geen film die op bepaalde punten boven het gemiddele uitsteekt, maar gewoon wel goed is. Ik snapte alleen die actie van Ruffalo en Hawke niet, wanneer ze beide die pedo in elkaar rammen in de gevangenis. Heb je nog maar een paar dagen te gaan, doe je zoiets doms, njah. De sfeer is uitstekend, muziek is prima en de film blijft boeiend. Vooral de cast draagt deze film naar een hoger niveau. Amanda Peet ziet er weer eens mooi uit en houdt zich prima staande tussen ''de mannen''. Makkelijke voldoende voor deze prent.

Voor liefhebbers van een degelijk misdaadverhaal verplichte kost.
"What doesn't kill you" zou zomaar een standaard verhaaltje kunnen zijn indien de karakters niet zo goed uitgewerkt zouden zijn en als er niet zo overtuigend en realistisch zou worden geacteerd.De film volgt 2 vrienden die van jong af aan die opgroeien in de wereld van afpersing en criminaliteit. Graaien naar het grote geld om te overleven.
Het verhaal krijgt een drastische wending als een van de vrienden er voor kiest om zijn leven te beteren na een verblijf van 5 jaar in de gevangenis.
Nogmaals gezegd, de kracht van dit misdaadverhaal zit hem niet in de actie maar in het uitdiepen van de karakters van de hoofdpersonages.
Resultaat een geloofwaardig verhaal die boeit van begin tot eind!

3,5*/4*

avatar van grandpa
prima film en zeker de moeite waard
geen minuut verveeld Hawke weer lekker bezig

niet slecht, alleen het betreft een waargebeurd verhaal en zo speciaal vond ik het niet om verfilmd te worden, het einde was ook raar.

avatar van lagaiske
Beetje in de lijn van meerdere maffia films.
Valt best mee moet ik zeggen.
Bovendien is deze ook nog eens geloofwaardig.
Maar hij is volgens mij dan ook gebaseerd op een waargebeurd verhaal.