What Doesn't Kill You (2008)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Brian Goodman
met Mark Ruffalo, Ethan Hawke en Amanda Peet

Paulie en Brian zijn twee jeugdvrienden. Ze groeiden op in een Iers-Katholieke omgeving, waar kleine overvallen werden gezien als normaal. Als kind besloten ze om iets af te leveren voor een lokale gangster en al snel waren ze aan dat leven verslaafd. Vijftien jaar later zitten ze vast in dit leven vol met makkelijk geld, wat ze net zo snel weer uitgeven. Brian's vrouw kan er niet meer tegen, wat zorgt voor problemen in hun relatie. Tegelijkertijd moeten ze uitkijken voor de lokale bende-oorlogen en voor detective Morgan.

avatar van Zandkuiken
Ben wel een sucker voor dit soort sombere misdaaddrama's waarin iemands strijd wordt getoond om zich te onttrekken aan de criminaliteit.

De sfeer van What Doesn't Kill You (donkere, winterse stadsbeelden vermengd met een melancholische score) deed me meermaals denken aan het oeuvre van James Gray. 't Is allemaal redelijk sober en traditioneel in beeld gebracht waarbij de tristesse zich zachtjes meester maakt van de nietsvermoedende kijker.

Daarvoor heb je natuurlijk sterke acteurs nodig en die zijn hier duidelijk aanwezig: zowel Ruffalo als Hawke doen het overtuigend als ouder wordende mannen die in het leven geen andere optie meer hebben dan de misdaad. Daarnaast komt de wondermooie Amanda Peet eveneens prima voor de dag als Brians echtgenote die ook geen uitweg ziet uit haar onzekere bestaan.

Een aantal scènes van What Doesn't Kill You heb ik al wat te vaak gezien maar verder is dit gewoon een oerdegelijke, doorleefde prent met zeer solide acteerprestaties.

avatar van Leland Palmer
Prima filmpje. Ethan Hawke vind ik een geweldig acteur en ook in deze film is ie weer erg sterk bezig. Wel wat een vage stem gekregen. Rookt zeker wat teveel ofzo. En volgens mij is Ruffalo wel eens schorrer geweest. Njah, dat wat de voices betreft

In het misdaadgenre is dit wat mij betreft zeker geen film die op bepaalde punten boven het gemiddele uitsteekt, maar gewoon wel goed is. Ik snapte alleen die actie van Ruffalo en Hawke niet, wanneer ze beide die pedo in elkaar rammen in de gevangenis. Heb je nog maar een paar dagen te gaan, doe je zoiets doms, njah. De sfeer is uitstekend, muziek is prima en de film blijft boeiend. Vooral de cast draagt deze film naar een hoger niveau. Amanda Peet ziet er weer eens mooi uit en houdt zich prima staande tussen ''de mannen''. Makkelijke voldoende voor deze prent.

avatar van 606
Leuke misdaad met een waar gebeurd verhaal.
De personages komen goed naar voren en wordt prima vertolkt.

3,5 ster

Een authentiek no-nonsense misdaad drama over criminelen, een disfunctionerend gezin en een harde omgeving, dat teveel tijd nodig heeft om op gang te komen. Het plot is soms wat kitscherig en toont wat te weinig moed, alhoewel het nooit op de loop gaat en pakkend blijft. Het camerawerk is uitstekend, de cast speelt fantastisch en de sfeer is goed getroffen.

Goeie film over twee criminelen die met elkaar zijn opgegroeid en vrienden zijn. Weinig plot, en de film moet het dan ook meer hebben van de goed geschreven personages die hier niet alleen slechts criminelen zijn. Niks origineels of nieuws, maar wel gewoon goed. Uitstekend acteerwerk, vooral van Mark Ruffalo.

avatar van Brabants
Mooi neergezet waargebeurd verhaal wat overtuigend overkomt. We zien twee jongens van de straat, die op latere leeftijd in het criminele milieu als kruimeldieven actief blijven. Dat misdaad op het lange termijn niet loont, wordt met vallen en opstaan een feit. Hierbij gaat niet alles vanzelfsprekend en draait alles om mentaliteit. Dat hierbij de ene vriend meer verantwoordelijkheid heeft te dragen, maakt het voor de ander noodlottig.

avatar van tattoobob
Sterk misdaad drama zeg dit...ik moet zeggen het moet je wel liggen...ik hou er van.
Sterk acteerwerk van de twee acteurs en de rest niet te vergeten..
Ik vond de film ook heel realistisch overkomen...zeker een pluspunt.
Waarom deze film nu pas uit is is voor mij een raadsel...iemand?

avatar van Insignificance
Goodman die een film over zichzelf maakt en daar een behoorlijke cast voor bijelkaar heeft gekregen. Hij doet het zelf ook niet onaardig als Ierse kingpin. Geharde en kordate vent, je ziet het meteen. Het blijkt ook uit z'n film. Het ging niet bepaald over rozen daar in in het grauwe en winterse Boston Zuid, waar misdaad de gewoonste zaak van de wereld lijkt.

Het voelt allemaal een beetje aan als een flinke slice of life, een beetje uit de losse pols en zonder veel opsmuk. Aan opgeklopt drama doet hij niet, de muziek is redelijk subtiel en Ruffalo, Hawke en de rest spelen het vrij naturel. Iets over een kleine crimineel en vader die zich ook maar staande probeert te houden, faalt en weer probeert op te krabbelen.

Goodman spaart zichzelf niet, al weet je natuurlijk niet wat hij nog meer heeft uitgevreten. Hij schakelt vrij snel door veel gebruik te maken van korte scènes. Dat geeft z'n film wel een prettig ritme en zonder dat het een bijzonder levensverhaal wordt, heeft het genoeg haakjes om de aandacht vast te houden, alhoewel het begin c.q. einde wat flauwtjes uitpakt.

avatar van Decec
Een goede misdaad/drama film...
Een waargebeurd verhaal...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteurs Mark Ruffalo en Ethan Hawke...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Uitstekend achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

avatar van des1
Beetje een clichéverhaal natuurlijk. Boef blijven is makkelijker dan een baan zoeken... totdat ook andere belangen gaan meewegen, zoals het hebben van een gezin. Ruffalo is een acteur die goed overweg kan met de ups en downs van keuzes maken. Nergens zitten script en regie dicht op de karakters. Betrokken blijft daardoor beperkt.