The Believer (2001)

geregisseerd door Henry Bean
met Ryan Gosling, Summer Phoenix en Billy Zane

De joodse Danny Balint, een voormalig student aan de Hebreeuwse school, heeft zijn oude religieuze ideeën totaal afgezworen en enkel nog plannen, om met een bende skinheads zoveel mogelijk joden te vermoorden. Aangetrokken tot de samenkomsten van een doorgewinterde fascist, raakt hij betrokken bij de oprichting van een fascistische partij met een menselijk gezicht.

avatar van witboek
Zelf vond ik het een leuk verhaal.

Waarom zou een Jood geen Nazi kunnen zijn en dan weer terugkeren naar zijn roots?

Tsja, het voelde als een experiment van een filmstudent. Dat heeft zijn positieve kanten en zijn negatieve kanten, maar overall vind ik het best geslaagd. Dit is natuurlijk vooral te merken aan de subject matter, die interessant is en vooral niet gecensureerd. De film voelde dan ook totaal niet Hollywood aan in mijn ogen.

Het camerawerk was niet perse slecht, maar wel erg voor de hand liggend. Ook vond ik de symboliek soms was overdreven, zo met de camera van onderen met flink wat tegenlicht. Dit had allemaal wel wat subtieler gekund wat mij betreft. Hetzelfde geldt voor de muziek; leuk om wat jammerende vrouwen op de achtergrond te gooien, maar het was allemaal zo duidelijk. Zo was de muziek meer een "he, dit moet je voelen!" dan een verleningen van de emotie. Om dan af te sluiten met mijn laatste negatieve punt, het acteerwerk was niet altijd even overtuigend en soms had ik het idee dat de acteurs het zware materiaal niet echt aan konden.

Mr. Gosling is dan het eerste grote pluspunt aan de film. Hij zet een hele sterke en overtuigde rol neer en zelfs bij zijn zware monologen blijft hij makkelijk overeind. Het verhaal en dan vooral het script is een ander groot pluspunt vond ik, intelligent maar toch ook niet te overduidelijk. Het was een mooi gevonden gegeven wat ondanks de minpunten toch de hele speelduur bleef boeien. Er worden interessante vragen gesteld, goede punten gemaakt maar toch had ik niet het gevoel dat er tegen mij gepreekt werd.

shrink schreef
Zeer matige film. Een jood die nazi is en 100 procent voor zijn zaak staat en dan zo weer switch. Allemaal erg ongeloofwaardig. Ook de redenen tot beide bekeringen zijn erg dun. Nee jammer.

Hij geeft toch die speech dat hij het idee heeft dat Joden erop uit zijn om gehaat te worden? Dat is dus precies wat hij doet. Vond dat het binnen het verhaal prima neergezet werd, had niet het idee dat ik naar iets ongeloofwaardigs zat te kijken.

avatar van gondwana
iets te prekerig toch?
met helft van dialoog was film al veel beter geweest...

Een op feiten gebaseerd, fascinerend, provocerend en interessant verhaal, deze wrede, door vrees en ontzag bezielende film, die ja na afloop met meer vragen dan antwoorden achterlaat. Ik vond het eerste deel beter dan de laaste twintig minuten. De regisseur stelt levensbeschouwelijke vragen over goed en kwaad, liefde en haat, semitisme en antisemitisme aan de orde. Het vlijmscherpe, adembenemende en bewogen script geeft te weinig inzicht in de zichzelf verfoeiende hoofdpersoon: "waarom is hij zo kwaad?" Zoekt de regisseur naar begrip? In dit eerlijke, krachtige en moeilijk om naar te kijken drama is de cast ijzersterk en levert Ryan Gosling een topprestatie.

Een jood die nazi is en 100 procent voor zijn zaak staat en dan zo weer switcht.

Deed hij dat wel? Me dunkt van niet...

Erg sterke film naar mijn mening. Gosling laat hier al zien wat voor geweldig acteur hij is door de film de hele tijd te dragen en hem geen moment saai te laten worden. Veel dialogen, oké, maar allemaal wel terecht en geen "vulsel".

avatar van Askikker
Mooi psychologisch drama, al vond ik het laatste half uur wat minder.

Ryan Gosling acteert erg goed, al kan ik hem als ''stoere kerel'' nooit serieus nemen, waar hij zelf in deze film geweld gebruikt vind ik hem dan ook genadeloos door de mand vallen.

Goeie dialogen in deze film, en als je vind dat deze film te veel dialogen heeft en te weinig actie kun je hem natuurlijk nooit goed vinden, want dit is echt geen actiefilm.

avatar van Dennissssss
Ik heb er echt helemaal niks van begrepen. Wat was de boodschap van deze film? Wat bedoelde ze er mee? Geen idee...

avatar van chevy93
Aardig, maar duurt toch echt veel te lang. Het is in feite een weinig onderscheidende film waarin een adolescent moet kiezen tussen geloof, eigen principes en de drukkende omgeving.

Leuk om Ryan Gosling in een vroegere rol te zien en hij doet het meer dan uitstekend, maar tegelijkertijd heeft deze film nog altijd de uitstraling van een goedkope arthousefilm die je hooguit bij de Free Record Shop mee zou nemen, omdat hij in de aanbiedingenbak lag.

avatar van missl
Haatdragend, provocerend, eng, vol geweld gaat Gosling door het leven, wat ik vooral eng vond aan deze film was hoe ver iemand kan gaan in zijn haat.