Romper Stomper (1992)

Australië
Actie / Drama

geregisseerd door Geoffrey Wright
met Russell Crowe, Daniel Pollock en Jacqueline McKenzie

Een groep skinheads uit Melbourne leeft hun woede uit op de plaatselijke Vietnamezen, die zij als bedreiging zien voor raciale zuiverheid. Een vrouw met epileptische aanvallen sluit zich bij de skinheads aan, maar is haar aandoening ook niet een teken van onzuiverheid?

avatar van Askikker
dracodonnovan schreef:

NIET ELKE RECHTSE SKINHEAD IS EEN NAZI!!!!

dracodonnovan wordt hier op alle mogelijke manieren afgekraakt, dan wel afgezeken, terwijl hij echt wel een paar punten heeft hoor.

Ik vond dit best een goeie film, maar ik realiseerde me wel meteen dat het over een ''doorgedraaid'' stelletje ''NAZI'' skins gaat.
Deze film (Sterke rol voor Russel Crowe) geeft absoluut geen beeld van ''normale'' skins weer. Dat geeft ook niet, dit is tenslotte een film, maar als naar aanleiding van deze film mensen skins allemaal over één kam gaan scheren is dat zeer kwalijk.

Als je ook maar een ietsie pietsie van skinhead af weet, dan weet je bv. al dat het bijna een halve eeuw geleden begon met ''Jamaicaanse'' muziek (waar mijn broek dan weer van af valt).

Ik ben zelf geen skin hoor, maar ik heb bij punk en oi concerten echt vaak goeie gesprekken met die gasten gehad, en die lui worden dus ook geweldig gediscrimineerd.
(Oké; als je je als groep manifesteert vraag je daar ook om).

In het kort; goeie film, maar baseer je mening over skins niet op deze film.

Als je een film wilt zien die een wat realistischer beeld weergeeft van de skin beweging moet je ''This is England'' maar eens zien. Qua film misschien iets minder, maar dichter bij de realiteit (al blijft het wel een ''film'' natuurlijk; echt realsitische skindocu's bestaan volgens mij niet).

avatar van Askikker
Askikker schreef:

echt realsitische skindocu's bestaan volgens mij niet).

Sowwie dak mezelf ff aanhaal, maar ik heb net ''skinhead attitude'' gezien, en er bestaat dus wél een realistische skindocu!

avatar van crapbla
Bij het begin van de film vond ik het allemaal een beetje overdreven neergezet. Naarmate de film vorderde kwam er wat meer verhaal in. Voor een skinhead film vond ik deze film toch best wel goed. Meestal vallen die films tegen.

Een 7

avatar van aSMoDeuS
je80roen schreef:
Simpele ziel!!!!!

Hoezo dat? Ik ben zo'n beetje de enige die daadwerkelijk inzicht heeft in de Skinhead scène. En mocht je mijn opmerking over 'andere bevolkingsgroepen' verkeerd hebben opgevat: ik doelde daarbij niet op allochtonen.

orbit
Meteen inhoudelijk users beoordelen, daar zijn dit soort films geloof ik om begonnen. En dan is dit nog iets inhoudelijker dan American History X, waar het ene cliché op het andere gestapeld wordt.

avatar van tattoobob
Fuckin harde film dit.......lekker hoor...ja destijds was dit best een pittig filmpje..

avatar van SnakeDoc
Best een aardige rauwe donkere film over skinheads. Film begint inmiddels op leeftijd te raken, maar de nog jonge Russel Crowe en een overvloed aan keiharde onbeschofte scenes doen de film nog altijd erg goed.

Heb me dan ook geen moment verveeld!

avatar van jippie2010
beetje een wannebe skinhead film, ik vond het juist lang niet rauw genoeg.
Kan er met moeite een voldoende uit persen. *3.0

jippie2010 schreef:
beetje een wannebe skinhead film, ik vond het juist lang niet rauw genoeg.
Kan er met moeite een voldoende uit persen. *3.0

Wannabe??
Toch is dit een van de eerste bekende skinhead films!!!

avatar van jippie2010
Ik vond hem niet overtuigend, maar misschien ligt het ook aan dat de film nu 20 jaar oud is.

Dat zou zeker kunnen ja

avatar van dvdcrusher
Toch wel een indrukwekkende film over een groep zwakbegaafde extreem-rechtse skinheads die overal lak aan heeft en zich uiterst racistisch gedraagt, vooral de Aziaten moeten het hier ontgelden. In groep wanen ze zich sterk maar als ze in de minderheid komen te staan zoals in de vechtscene met de Chinezen blijkt maar hoe kwetsbaar ze zijn als individu en eigenlijk niets voorstellen. Sterke rol van Crowe die telkens iets extra toevoegt aan de films waarin hij speelt en ook veel verschillende rollen aankan, van rauwe actie tot ontroerend drama

Een schokkende, grimmige, rauwe, compromisloze film over het neo-nazisme (of skinheadcultuur) in Australië, die behoorlijk realistisch overkwam, al had de opbouw sterker gekund. De regisseur distantieerde, zonder te moraliseren. De cast was oersterk met een angstaanjagende Russell Crowe als absolute ster. Maar ook Daniel Pollock, die met z'n mimiek pijnlijk grijpbaar overkwam, moet genoemd worden. Thema lijkt ook nu nog altijd actueel.

Goeie film over een groep skinheads die het niet zo hebben op de Aziatische gemeenschap in hun stad. Een rauwe en gewelddadige film waarin de groep prima wordt neergezet. De driehoeksverhouding is echter wat minder boeiend. De hele vechtscene is de beste scene uit de film en Russel Crowe maakt indruk als de leider.

avatar van Fisico
Dit was een Russell Crowe die me niet bekend was. Het is ook een film in één van zijn debuutjaren nadat hij de overstap maakte uit Neighbours. Een controversiële film blijkbaar ook destijds die bijkomend de carrière lanceerde van Crowe. Als leider van een neo-Nazibeweging in Mebourne heeft men het gemunt op de gesettelde Vietnamese bevolking.

De film toont een rauw donker kantje van een gemarginaliseerde samenleving. De wet van de sterkste regeert en waarden als trouw, loyaliteit, vriendschap en erkenning zijn erg belangrijk. Het geweld is hard en maakt onderdeel uit van deze cultuur. Fijn om op te merken dat men geen wij-zijverhaal wil creëren met "goede" en "slechte" subculturen. Beide groepen hebben boter op het hoofd en schuwen het geweld niet. Oog om oog, tand om tand. Het geweld is herkenbaar in die zin dat het gaat om andere morele grenzen die worden opgelegd. Je hoeft niet akkoord te gaan met hun denkwijze of handelen om vanuit hun standpunt hun acties te begrijpen. De film bevat vervolgens ook geen waardeoorlog wat prima is. Jammer echter dat de vete tussen de skinheads en Vietnamezen toen de film vorderde wat verwaterde en plaats maakte tussen de driehoeksverhouding tussen Hando, Gabrielle en Davey.

Uitstekende acteerprestaties ook. Vooral ook van Russell Crowe. Het is echter een rol die hem niet onmiddellijk zou toe-eigenen met zijn zware maar toch zwoele stem. Los hiervan prima rol. Twijfelend tussen een voldoende (3,0*) en goed (3,5*), maar Romper stomper (vreemde titelnaam overigens) verdient het voordeel van de twijfel met zijn ontbrekend waardeoordeel.