Enter the Void (2009)
Genre: Drama / Experimenteel
Speelduur: 161 minuten
Alternatieve titel: Soudain le Vide
Oorsprong:
Frankrijk / Duitsland / Italië / Canada
Geregisseerd door: Gaspar Noé
Met onder meer: Nathaniel Brown, Paz de la Huerta en Cyril Roy
IMDb beoordeling:
7,2 (93.852)
Gesproken taal: Engels en Japans
Releasedatum: 23 september 2010
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Zaterdag 21 februari in één bioscoop (Amsterdam)
Plot Enter the Void
Oscar en zijn zus Linda wonen sinds kort in Tokio. Oscar leeft van de inkomsten van kleine drugsdeals en Linda werkt als stripper in een nachtclub. Tijdens een inval van de politie wordt Oscar geraakt door een kogel. Hij ligt op sterven, maar zijn geest, die eveneens trouw is aan zijn belofte om zijn zus nooit achter te laten, weigert de wereld van de levenden te verlaten. Tijdens de dwaaltocht van zijn geest door de stad worden de visioenen steeds chaotischer en veranderen ze in een ware nachtmerrie. Het verleden, het heden en de toekomst vermengen zich in een hallucinogene draaikolk.
Externe links
Acteurs en actrices
Linda
Oscar
Alex
Victor
Mario
Bruno
Young Linda
Young Oscar
Tito
Saki
Video's en trailers
Reviews & comments
Threeohthree
-
- 5557 berichten
- 2935 stemmen
Hoe vaak zie jij dan van die gevaartes van een meter of 4 voorbij schuiven?
Ex Drummer 
Montorsi
-
- 9717 berichten
- 2381 stemmen
Mensen lachen natuurlijk niet alleen omdat ze iets grappig vinden, ook om hun cynisme te uiten, of om een houding te geven.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Kan me voorstellen dat het een komisch en niet alledaags beeld op levert, dus bijzonder lijkt het me zeker. Maar moet 'm nog zien. Ben in ieder geval voorbereid.
Het valt allemaal wel reuze mee. Maar ging mij ook om het feit dat er te vaak wordt gelachen om een blote penis, ik snap dat niet zo. En een meter of 4 is wel heel gul van je hoor
.
Onderhond
-
- 87599 berichten
- 12858 stemmen
of om een houding te geven.
Dat is vooral het storende. Waarom zou je jezelf ook een houding moeten geven in een verduisterde bioscoop 
Montorsi
-
- 9717 berichten
- 2381 stemmen
Dat is vooral het storende. Waarom zou je jezelf ook een houding moeten geven in een verduisterde bioscoop
Volgens mij gaat dat niet altijd bewust hoor. Bovendien is het vaak vooral richting diegene(n) die naast je zit heb ik het idee.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Mensen lachen natuurlijk niet alleen omdat ze iets grappig vinden, ook om hun cynisme te uiten, of om een houding te geven.
Ook dan ongepast imho.
Ik vind het ook storend maar ben blij dat ik 'm gister lekker thuis heb gezien.
McSavah
-
- 9960 berichten
- 5268 stemmen
Het was toch zeker wel engiszins komisch gefilmd. Niet dat ik er hard om kon lachen, maar andere mensen in de zaal wel.
Montorsi
-
- 9717 berichten
- 2381 stemmen
Ook dan ongepast imho.
Ik vind het ook storend maar ben blij dat ik 'm gister lekker thuis heb gezien.
Vond het bij Enter The Void nog wel meevallen eigenlijk (komen dan vooral liefhebbers op af denk ik?). Met het Filmfestival heb ik ooit L'Ange gezien, dat was wel knap storend, of Valhalla Rising afgelopen jaar, maar vooral wanneer er zeer demonstratief de zaal verlaten wordt om even kenbaar te maken dat je het niks vind.
SilverGun
-
- 1151 berichten
- 818 stemmen
Kan me niet echt storen aan mensen die lachen om iets ongebruikelijks als een beeldvullende eikel die over de camera ejaculeert. Moet natuurlijk wel een beetje binnen de perken blijven.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Vond het bij Enter The Void nog wel meevallen eigenlijk (komen dan vooral liefhebbers op af denk ik?). Met het Filmfestival heb ik ooit L'Ange gezien, dat was wel knap storend, of Valhalla Rising afgelopen jaar, maar vooral wanneer er zeer demonstratief de zaal verlaten wordt om even kenbaar te maken dat je het niks vind.
Eens. Ik geloof ook wel dat er hier wat 'serieuzer' volk op af komt. Zal vast niet zo zijn als bij Dr. Manhattan in Watchmen bvb.
Black Math
-
- 5430 berichten
- 1753 stemmen
Ik moet zeggen dat ik er ook wel om heb moeten lachen. Heb ik vaker, en dan hoeft iets niet eens heel erg grappig te zijn, als het maar raar en/of onverwacht is moet ik vaak lachen. En het was voor mij op dat moment erg verrassend om ineens een vanuit de baarmoeder geschoten penis tijdens de geslachtsgemeenschap te zien. Ik bedoel: wie komt nu in hemelsnaam op het idee om dit op zo'n manier in beeld te brengen? Gewoon hilarisch.
Macmanus
-
- 13726 berichten
- 3703 stemmen
Leek me ook wel komisch. Hoop slap geneuzel hier de laatste tijd over rand zaken.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Hoewel ik het van een hoop users wel had verwacht ben ik toch ontzettend verrast met de hoge score tot nu. Ik had gedacht dat het gebrek aan interessante personages en het langdradige aspect een hoop mensen tegen het lijf zou stuiten, maar dat valt alleszins mee. Verrassend.
Fortune
-
- 4317 berichten
- 2774 stemmen
Gelukkig is niet iedereen super serieus hier en kan er nog wel een beetje gelachen om die onverwachte penis shot. En Watts om penissen kan zeker gelachen worden kijk naar Fight Club waarin Tyler Durden een plaatje van een penis erin monteert in kinderfilms. Naar Superbad waarin dat gastje ongecontroleerd dicks tekent en het einde van Boogie Nights.
En nu hebben we er wel genoeg over gehad lijkt me.
DwarreI
-
- 1170 berichten
- 1371 stemmen
Sommige films hebben nu eenmaal geen 'interessante' personages nodig omdat de focus op een heel ander aspect ligt, iemand met Space Odyssey in zijn top-10 zou toch beter moeten weten..
Fortune
-
- 4317 berichten
- 2774 stemmen
Sommige films hebben nu eenmaal geen 'interessante' personages nodig omdat de focus op een heel ander aspect ligt, iemand met Space Odyssey in zijn top-10 zou toch beter moeten weten..
Dan is het nog verreweg van perfectie natuurlijk.
DwarreI
-
- 1170 berichten
- 1371 stemmen
Daar heb ik het ook niet over, ik heb hier zelf namelijk ook geen maximale score aan gegeven.
Maar ik kan me goed voorstellen dat anderen dat wel doen aangezien sommige aspecten van Enter the Void zo geweldig uitgewerkt zijn dat andere zaken gewoon irrelevant worden..
Fortune
-
- 4317 berichten
- 2774 stemmen
Daar heb ik het ook niet over, ik heb hier zelf namelijk ook geen maximale score aan gegeven.
Maar ik kan me goed voorstellen dat anderen dat wel doen aangezien sommige aspecten van Enter the Void zo geweldig uitgewerkt zijn dat andere aspecten gewoon irrelevant worden..
Ben ik het op zich wel mee eens. Al zou het alleen maar beter zijn als de andere aspecten ook goed tot geweldig zijn. Ik zie gewoon 2 users met de maximale score boven Dutchuga dacht dat hij onder andere hun bedoeld.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Sommige films hebben nu eenmaal geen 'interessante' personages nodig omdat de focus op een heel ander aspect ligt, iemand met Space Odyssey in zijn top-10 zou toch beter moeten weten..
Het personage van Dave Bowman heeft nochtans veel meer aantrekkingskracht dan die twee die in Enter the Void rondlopen. Daarnaast probeert Noé toch echt wel emotie bij ons los te weken met wat er met Oscar gebeurt en de broer/zus relatie met Linda. Enter the Void is een behoorlijk personage gedreven film, hoe je het ook went of keert, net als dat Irreversible dat ook is, maar daar zijn Cassell en Belluci een veel interessantere aanwezigheid.
Fortune
-
- 4317 berichten
- 2774 stemmen
Maar de broer en zus in Enter the Void zijn 2 mensen met een nogal traumatisch verleden en redelijk verdooft door het overlijden van hun ouders. Daarnaast is het strippen en drugsgebruik ook iets waarvan je, je emotioneel afzondert. Dus ja ze acteren in mijn ogen goed.
Onderhond
-
- 87599 berichten
- 12858 stemmen
Grote verschil is toch ook dat de personages in Irrév een stuk sympathieker (of in ieder geval makkelijker mee te identificeren) zijn dan in deze film.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Gelukkig is niet iedereen super serieus hier en kan er nog wel een beetje gelachen om die onverwachte penis shot.
Dat moet iedereen voor zichzelf weten. Heeft voor de rest weinig met serieus zijn te maken, gewoon niet mijn humor. Probleem is dat in een bioscoopzaal je aneren er mee tot last ben. Sowieso snap ik de mensen niet die niet in hun zelf kunnen lachen. Maar van mij mag iedereen om een schaamlip, piemel of tiet lachen hoor, maar val mij niet lastig met dat niveau humor.
Totaal andere context ook, waarom het grappig is.
En nu hebben we er wel genoeg over gehad lijkt me.
Ik zeg ook niet dat piemelgrappen niet leuk kunnen zijn, ik snap niet wat hier komisch aan zou moeten zijn. Ook is er natuurlijk een nuanceverschil tussen giechelen en lachen, en om eerstgenoemde ging het ook eigenlijk.
Maar ik ben blij dat ik de film thuis heb gezien. Voor mij ook geen harm done. Voor de rest ook niet zo'n interessant discussiepunt.
DwarreI
-
- 1170 berichten
- 1371 stemmen
En Watts om penissen kan zeker gelachen
Ik denk persoonlijk dat het komt doordat mensen zich ongemakkelijk gaan voelen bij een dergelijk aanzicht -vooral in het bijzijn van personen van het andere geslacht- en zich toch een soort van gaan schamen en door te lachen zichzelf een houding aanmeten..
Fortune
-
- 4317 berichten
- 2774 stemmen
Het is ook niet zomaar een aanzicht van een geslachtsorgaan als een plaatje uit een biologieboek wat ook het hele verschil maakt. Ik zeg ook niet dat we er als een stel 12 jarigen om zaten te lachen. De een kan het wel redelijk grappig vinden en de ander niet. En waarschijnlijk de mensen die het in de bios een beetje grappig vonden zouden daar thuis ook wel om grinniken.
Het is en blijft gewoon een aparte scene. Ik bedoel toch gewoon ook alleen deze scene en niet elke andere keer dat er bloot in de film voorkwam anders waren wel vaker aan het lachen tijdens deze film.
Dacht dat het wel duidelijk was dat het niet erom ging dat het een penis was maar om hoe het op het beeld te zien was. 
Black Math
-
- 5430 berichten
- 1753 stemmen
Inderdaad. Was het een shot vanuit de baarmoeder geweest van een tong van een beffende man was het net zo belachelijk geweest, zoniet nog lachwekkender. En in dat geval was er geen geslachtsorgaan te zien geweest.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Maar de broer en zus in Enter the Void zijn 2 mensen met een nogal traumatisch verleden en redelijk verdooft door het overlijden van hun ouders. Daarnaast is het strippen en drugsgebruik ook iets waarvan je, je emotioneel afzondert. Dus ja ze acteren in mijn ogen goed.
Het gaat er niet om of ze goed acteren of niet. Punt is dat ik de personages verre van interessant vind, te afstandelijk. De casting heeft daar ook niet aan bijgedragen. Brown en Huerta missen screen presence. De scènes waarin Linda bijvoorbeeld enorm worstelt met haarzelf vind ik verre van overtuigend, omdat het me niet boeide hoe zwaar ze het wel niet heeft. Natuurlijk zullen velen het ermee eens zijn dat Enter the Void zijn kracht ergens anders vandaan haalt, maar voor mij was het een dooddoener. Interessante personages zijn voor mij meestal toch de basis voor een goede film.
SilverGun
-
- 1151 berichten
- 818 stemmen
Maar van mij mag iedereen om een schaamlip, piemel of tiet lachen hoor, maar val mij niet lastig met dat niveau humor.
Het is nou juist de context waarin de penis getoond wordt in Enter the Void die tot lachen aanzet.
Het laatste nieuws

Netflix komt met 'Caught Stealing', maar Prime Video overtroeft met 'Roofman'

Videoland voegt de geprezen Zweedse film 'Så som i Himmelen' toe aan het aanbod

Tip voor fans van de 'Outlander'-spin-off: de fantasyhitserie 'A Discovery of Witches' op Netflix

'All The Money in The World' van Ridley Scott dinsdag te zien op televisie
Bekijk ook

Woodstock
Muziek / Documentaire, 1970
173 reacties

El Abrazo de la Serpiente
Drama / Avontuur, 2015
45 reacties

Lakposhtha Parvaz Mikonand
Drama, 2004
110 reacties

Jodorowsky's Dune
Documentaire, 2013
30 reacties

Irréversible
Drama / Thriller, 2002
2.375 reacties

Laurence Anyways
Drama / Romantiek, 2012
60 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.









