menu

Film / Spoilers / Enter the Void (2009)

zoeken in:
Deze week heb ik de film voor de 2e maal bekeken en een aantal details vielen mij nu extra op en daardoor ben ik de film in een ander perspectief gaan zien.

Is het slot wel het slot?

Ik merkte op dat bepaalde op het oog herhaalde beelden geen precieze herhalingen zijn.
De eerste keer dat Oscar in het toilet was ging hij op de knieën de pillen wegwerken. De tweede keer gooide hij ze staande weg en werd toen meteen, zonder conversatie met de politie, neergeschoten. Dit wijst mij op een herhalen van een beleving (geen werkelijkheid), het kan een droom zijn.
De eerste keer dat Oscar met Alex naar Victor gaat neemt Alex water mee, de tweede keer dat dit getoond wordt niet. Dus dit moet bv herinnering of droom zijn en geen werkelijkheid.
En als Alex woorden op de muur krast staat er eerst "I want to live" en later "I want to die". Dit is dus geen werkelijkheid wat Oscar ziet.
Ook hoe het zusje reageert in de auto is steeds net even verschillend. De laatste keer dat we het zien huilt Oscar zelf mee.
Aan het eind speelt alles zich af in de maquette van de huisgenoot van Alex, vriend van Oscar. Dus zijn wedergeboorte vindt plaats in het kleine gebouwtje "Love Hotel". Dit is dus ook geen werkelijkheid.

Wat ik hierop bedacht is dat het kan zijn dat Oscar in een trip is blijven hangen, op de kamer van de huisgenoot van Alex. Wat deze gedachte bevestigt is dat later in de film een scene is waarin Oscar in die kamer is en de huisgenoot van Alex hem wakker probeert te maken. Diegene roept "wake up!". Daarna is Oscar in een ziekenhuis (mortuarium?) en artsen buigen zich over hem, hij ziet ze vaag en knippert moeizaam met zijn ogen en draait zijn hoofd rond (leeft dus nog volgens mij). Vervolgens komen zijn zus en haar vriend en die huisgenoot hem ophalen en nemen hem mee achterin de auto. Zijn zus zegt dat hij een (eng) "thing" is geworden en je ziet zijn hand die haar aanraakt. Eerst dacht ik dat het de urn zou zijn die zij ophaalden, maar nu denk ik dat het Oscar zelf is, inmiddels psychiatrisch patient, erin gebleven, een soort zombie. Ik denk dat hij bijna-dood was en toch nog leeft. Hij kan niet meer praten, want de arts zegt tegen zijn zus dat ze weer langs moeten komen als Oscar zijn spraak terug heeft.

Voor mij kan dus nu het verhaal zijn dat hij alles na het innemen van de drugs in het huis van Alex heeft gehallucineerd, inclusief zijn dood en wedergeboorte. Hij had waarschijnlijk al veel meer drugs ingenomen, zie de clubscenes en wat Alex daar zegt over heavy shit.
Verder heeft Alex hem het Dodenboek gegeven, wat Alex inmiddels bijna uitgelezen had. De ideëen daaruit (dood en wedergeboorte) heeft hij dus ook in zijn hallucinaties kunnen verwerken.
En door Alex wordt verder veel uitgelegd over de diverse soorten trips (LSD, DMT, Datura) en hij zegt ook dat Oscar al zijn angsten zal tegenkomen en kan overwinnen. Dus angst voor de dood en dat daadwerkelijk levensecht in een trip beleven is zo gek nog niet en (een gevoel van) uittreden is tevens mogelijk onder heftige invloed.
Oscar heeft daarbij angsten, dat zijn vrienden hem kwaad zullen doen als vergelding voor zijn acties (slapen met de moeder van Victor) en kan dat in zijn trip verwerkt hebben (dat Victor hem uit wraak verraadt bv) en hij probeert wellicht. zijn (seksuele) gevoelens voor zijn zus en zijn angst en schuldgevoel daarover ook erin te verwerken en voor zichzelf te rechtvaardigen.

Het geheel zou dus een ronddwalen in het brein van Oscar kunnen zijn vanaf het moment dat hij in het huis van Alex beland is, bij de maquette van de huisgenoot. Een brein vol cirkelende herinneringen, wensen, angsten, etc. En het einde van het verhaal valt dan niet aan het einde van de film maar op een eerder moment. Het einde van de film is een terugkeer naar de herinnering aan de baarmoeder van waaruit Oscar ter wereld kwam.
In feite gaat het dan niet over reïncarnatie. Het is niet wat het lijkt, het is veel grauwer dan dat. Oscar is daadwerkelijk in The Void gekomen. De aftiteling aan het eind met slechts 2 woorden in een zwart beeld zegt mij dat.

Als dit eigenlijk het verhaal is vind ik deze film best wel geniaal in elkaar zitten.

avatar van Bottleneck
Dreiecke schreef:
Voor mij kan dus nu het verhaal zijn dat hij alles na het innemen van de drugs in het huis van Alex heeft gehallucineerd, inclusief zijn dood en wedergeboorte. Hij had waarschijnlijk al veel meer drugs ingenomen, zie de clubscenes en wat Alex daar zegt over heavy shit.
Verder heeft Alex hem het Dodenboek gegeven, wat Alex inmiddels bijna uitgelezen had. De ideëen daaruit (dood en wedergeboorte) heeft hij dus ook in zijn hallucnaties kunnen verwerken.
En door Alex wordt verder veel uitgelegd over de diverse soorten trips (LSD, DMT, Datura) en hij zegt ook dat Oscar al zijn angsten zal tegenkomen en kan overwinnen. Dus angst voor de dood en dat daadwerkelijk levensecht in een trip beleven is zo gek nog niet en (een gevoel van) uittreden is tevens mogelijk onder heftige invloed.

Exact mijn gedachtes, had het ook al in het topic neergezet. Vind het erg opvallend dat Noe zo overduidelijk de film laat beginnen met die dialogen, de drugs-inname en de hallucinaties die nog maar net in gang waren gezet.
Maakt het voor mij alleen maar mooier dat het ook te interpreteren is als een drugstrip die wordt gevoed door het Boeddhistische boek. Dan heb je dus een trip over een reincarnatie-trip. Niet dat ik nou op zoek was naar een andere laag, maar het bleef de rest van de film door me heen spoken.

O sorry, ik had wel naar zo'n opvatting gezocht maar helaas niet gevonden. Nou, bij deze dan

Ja, zeker mooi die dubbele gelaagdheid (kwam bij mij ook onverwacht spoken) en ik vind het ook wel tof dat het ook een wat grauwer verhaal kan zijn, dat vind ik wel bij Noé passen. Niks geen zoetigheid

avatar van %%%%%%
Inderdaad Dreiecke, je verwoord eigen precies hoe ik deze film ook heb ''ervaren'' Aleen ik kon het niet direct helder verwoorden wat jou bij deze wel is gelukt !

Casper Noé heeft deze film gewoon zéér briljant in elkaar gemonteerd

Ik zag ook vrij veel links naar Irréversible. Aleen ik kan daar nog geen betekenis achter vinden ( Als dat er is )

avatar van Bottleneck
Dreiecke schreef:
O sorry, ik had wel naar zo'n opvatting gezocht maar helaas niet gevonden. Nou, bij deze dan

Geen probleem, is ook niet zo verwonderlijk met zoveel pagina's

avatar van Bottleneck
%%%%%% schreef:
Ik zag ook vrij veel links naar Irréversible. Aleen ik kan daar nog geen betekenis achter vinden ( Als dat er is )

Misschien bedoel je dit: Enter the Void is de ultieme trip van destructie naar constructie, en dat is eigenlijk dezelfde route als in Irréversible. Beide films eindigen ook met een gelukkige moeder (zij het bij Irreversible dan dat het verhaal achterstevoren geregistreerd is).
Alleen is er een groot verschil: bij Irréversible blijf je achter met een stomp in de maag vanwege het einde van leven en de ervaring van vernietiging (die je bijna persoonlijk moet doorstaan), maar Enter the Void eindigt juist met een begin van leven en ontdoet zich van de ellende (die juist van bovenaf geregistreerd wordt). Hier is de dood een kans op iets nieuws, een tegenhanger van het hopeloze Irréversible.

Ok, dus jij houdt juist een beter gevoel over aan deze film?
Ik had juist een schrik- of schokeffect toen ik bedacht dat Oscar waarschijnlijk nog steeds in limbo verkeerde. Aan de andere kant kan het eind inderdaad naar een mogelijkheid van nieuw begin verwijzen.
Ik moet Irréversible nog steeds zien, niet te geloven...

Malick
Interessante interpretatie, Dreiecke.

avatar van j0enne
Wat ik hierop bedacht is dat het kan zijn dat Oscar in een trip is blijven hangen, op de kamer van de huisgenoot van Alex. Wat deze gedachte bevestigt is dat later in de film een scene is waarin Oscar in die kamer is en de huisgenoot van Alex hem wakker probeert te maken. Diegene roept "wake up!". Daarna is Oscar in een ziekenhuis (mortuarium?) en artsen buigen zich over hem, hij ziet ze vaag en knippert moeizaam met zijn ogen en draait zijn hoofd rond (leeft dus nog volgens mij). Vervolgens komen zijn zus en haar vriend en die huisgenoot hem ophalen en nemen hem mee achterin de auto. Zijn zus zegt dat hij een (eng) "thing" is geworden en je ziet zijn hand die haar aanraakt. Eerst dacht ik dat het de urn zou zijn die zij ophaalden, maar nu denk ik dat het Oscar zelf is, inmiddels psychiatrisch patient, erin gebleven, een soort zombie. Ik denk dat hij bijna-dood was en toch nog leeft. Hij kan niet meer praten, want de arts zegt tegen zijn zus dat ze weer langs moeten komen als Oscar zijn spraak terug heeft.

Haar zus werd wakker en vermeldde toen dat ze weer had gedroomd dat Oscar tot leven was gekomen.

avatar van Bottleneck
Dreiecke schreef:
Ok, dus jij houdt juist een beter gevoel over aan deze film?
Ik had juist een schrik- of schokeffect toen ik bedacht dat Oscar waarschijnlijk nog steeds in limbo verkeerde. Aan de andere kant kan het eind inderdaad naar een mogelijkheid van nieuw begin verwijzen.
Ik moet Irréversible nog steeds zien, niet te geloven...

Heb je hem inmiddels gezien? Zo niet scroll aub niet naar boven naar m'n laatste berichtje hierboven, zit een spoiler in zie ik nu

avatar van Roger Thornhill
Intrigerende discussie hier. Ik heb deze film eigenlijk net leren kennen, en bij het zoeken naar informatie hierover kwam ik op wikipedia deze passage tegen (door mijzelf vertaald) : volgens Noé is "de hele film een droom van iemand die het Tibetaanse Boek van de Doden heeft gelezen, en die daarover hoort voordat hij wordt neergeschoten. Het is niet het verhaal van iemand die sterft, vliegt en gereïncarneerd wordt, het is het verhaal van iemand die stoned is wanneer hij wordt neergeschoten en die dan een intonation [klank, modulatie] van zijn eigen droom heeft." En de laatste scène is inderdaad een flashback naar Oscars geboorte, maar in de vorm van een valse herinnering. Met andere woorden, de voorgaande interpretaties kloppen, althans ze stroken met de bedoeling van de regisseur.

avatar van DwarreI
Dreiecke schreef:
Oscar is daadwerkelijk in The Void gekomen.

Wat bedoelt Dreiecke hier nu precies met 'The Void', dat Oscar nog steeds leeft maar nu definitief in een soort van uitzichtloze psychotische waan-toestand is blijven hangen door overmatig drugsgebruik? Lijkt mij ook geen onlogische conclusie. Ik liet zelf in het midden wat het uiteindelijke lot van Oscar was en besloot voor mezelf dat het uiteindelijk ook niet zo heel veel uitmaakt voor de strekking van de film.

Het verschil in de scènes van de pillen verstoppen en het veranderen van de woorden op de muur was mij ook opgevallen. Dat van die pillen verstoppen verweet ik in eerste instantie aan gemakzucht in de montage en dat tweede meer als een soort van nachtmerrie / hallucinatie tijdens de bijna-doodervaring na het neerschieten van Oscar in plaats van werkelijkheid. Met name door de in beeld gebrachte droom van die zus had ik me er op een gegeven moment maar bij neergelegd dat chronologie, werkelijkheid, droom en triptoestand door elkaar heen liepen niet zomaar uit elkaar te halen waren (Met het verschil dat volgens mij de flashbacks van achter Alex zijn hoofd zijn gefilmd en andere delen echt vanuit zijn hoofd dan wel hallucinerende / dromende geest. Ik moet de film eigenlijk eens terugzien en daar goed op letten om eventueel meer te kunnen ontleden.). Maar wat er nou wel en niet precies in werkelijkheid gebeurd was maakt mij voor het eindresultaat van de film ook niet zo heel veel uit. Desondanks zeer scherpe observaties van Dreiecke die het verhaal wel degelijk op zijn kop zetten en ook een veel logischer interpretatie in lijn met de visie van de regisseur zelf t.o.v. de spirituele uitleg over reïncarnatie die velen hierin willen zien. Ik heb Noé tijdens een interview in Cannes horen zeggen dat hij zelf überhaupt niet in reïncarnatie gelooft dus spiritueel bedoeld lijkt deze film me dan ook alles behalve.

De geboorte scène zag ik dan ook niet zozeer als reïncarnatie (noch als herinnering), maar gewoon als onderdeel van Oscar's droomtoestand waarin hij meekijkt bij het ontstaan van van een nieuw bewustzijn waarin hij meereist van conceptie tot en met de uitgang van het geboortekanaal. Wist ook niet zozeer wat ik hier nu verhaaltechnisch mee aanmoest en of dit kind nu alleen een droombeeld of ook echt geboren was en of zijn zus nu wel of niet daadwerkelijk een kind kreeg, naast het feit dat het an sich gewoon een fantastische scène is (waarvan ik me kan indenken dat een regisseur als Noé deze hoe dan ook ergens in zijn film wilde inpassen) die bij mij gedachten opriep in de trend van 'is het nieuwe leven iets om optimistisch over te zijn of een op voorhand bepaalde trieste herhaling van feiten.' etc. Ik denk dat deze bewuste laatste scène in combinatie met de woorden 'The Void' een soort van indirecte morele oproep aan de toeschouwer is om er alles aan te doen je leven en dat van je kinderen een goede invulling proberen te geven, omdat je anders inderdaad een holle leegte tegemoet gaat.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:01 uur

geplaatst: vandaag om 14:01 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.