Enter the Void (2009)
Genre: Drama / Experimenteel
Speelduur: 161 minuten
Alternatieve titel: Soudain le Vide
Oorsprong:
Frankrijk / Duitsland / Italië / Canada
Geregisseerd door: Gaspar Noé
Met onder meer: Nathaniel Brown, Paz de la Huerta en Cyril Roy
IMDb beoordeling:
7,2 (93.960)
Gesproken taal: Engels en Japans
Releasedatum: 23 september 2010
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
21 februari in één bioscoop (Amsterdam)
Plot Enter the Void
Oscar en zijn zus Linda wonen sinds kort in Tokio. Oscar leeft van de inkomsten van kleine drugsdeals en Linda werkt als stripper in een nachtclub. Tijdens een inval van de politie wordt Oscar geraakt door een kogel. Hij ligt op sterven, maar zijn geest, die eveneens trouw is aan zijn belofte om zijn zus nooit achter te laten, weigert de wereld van de levenden te verlaten. Tijdens de dwaaltocht van zijn geest door de stad worden de visioenen steeds chaotischer en veranderen ze in een ware nachtmerrie. Het verleden, het heden en de toekomst vermengen zich in een hallucinogene draaikolk.
Externe links
Acteurs en actrices
Linda
Oscar
Alex
Victor
Mario
Bruno
Young Linda
Young Oscar
Tito
Saki
Video's en trailers
Reviews & comments
Bottleneck
-
- 8233 berichten
- 2117 stemmen
Waar het naar toe wil is al vanaf de eerste minuten duidelijk, maar dat het zó'n belevenis is... De draaiende camera brengt je in een zwevende status en laat je door en over Tokyo glijden met het gevoel dat je groter bent dan de stad, geweldige ervaring.
Waanzinnige kleuren en contrasten met als hoogtepunt het Love Hotel, en het lijkt me niet voor niets dat de schakels tussen de scenes bestaan uit licht - de bron van het leven. Lekkere soundtrack ook, met name in het laatste gedeelte is die als een twee-eenheid met de beelden, van de club-scenes tot aan de ambient. Zeker geen ramp om in te blijven hangen.
Opnieuw is het ontdaan van elke subtiliteit - klap, weer het auto-ongeluk - foetus in schaaltje - expliciete seks - Noé geeft het plastisch en basaal weer, en waarom ook niet als het in wezen zo tot het leven hoort. Nadeel is dat het soms goedkoop aanvoelt en een aantal details zijn te makkelijk - zus arriveert met teddybeer zoals ze ook als kind wegging met teddybeer - waardoor het drama-aspect niet naar behoren werkt. Eenmaal in de visuele overgang lijkt dat echter van ondergeschikt belang.
Het is de ultieme trip, van destructie naar constructie. In die zin exact dezelfde route als in Irréversible en beide films eindigen met een gelukkige moeder. Wel met een wezenlijk verschil: bij Irréversible blijf je achter met een stomp in de maag vanwege het einde van leven en de ervaring van vernietiging (die je bijna persoonlijk moet doorstaan), maar Enter the Void eindigt juist met een begin van leven en ontdoet zich van de ellende (die vaak van bovenaf geregistreerd wordt). De dood als een kans op iets nieuws, een tegenhanger van het hopeloze en zwartgallige Irréversible. Zag ik het goed dat de tekst die "Alex" op de pilaar schreef I want to live in een volgend shot veelzeggend was veranderd in I want to die?
Enter the Void is een magistrale vlucht uit de realiteit met een moeilijk te duiden positieve vibe, ondanks de narigheid. En of die vlucht op te vatten is als een twee uur durende drugstrip - gevoed door het Boeddhistische boek - of als een schijnbaar echte reïncarnatie-trip, doet niets af aan de ervaring. Een hoogdravend en risicovol thema maar de audiovisuele belevenis maakt het helemaal waar.
Karl van H.
-
- 2812 berichten
- 2259 stemmen
Het is officieel: Gaspar Noé heeft een hekel aan mensen met epilepsie. Ook heeft hij een hekel aan mensen die graag een interessante film willen zien, en vooral dat valt hem aan te rekenen. Want hoewel het camerawerk echt fenomenaal is, gebeurt er tweeënhalf uur lang maar weinig dat de aandacht grijpt. Grootste mankement van de film is dat de personages niet boeiend zijn om te volgen en er überhaupt niets werkelijk interessants wordt gezegd, waardoor je dat camerawerk na een uurtje ook wel weer gezien hebt. Als Noé leert hoe hij zijn publiek emotioneel weet te betrekken zonder meteen te hoeven shockeren (zoals in Irréversible) mag hij het van mij nog eens proberen.
2,5*
Jiv
-
- 112 berichten
- 174 stemmen
Niet leuk, veel te langdradig. 2* voor de sfeer en de acteerprestaties.
stanvh
-
- 44 berichten
- 70 stemmen
Het is officieel: Gaspar Noé heeft een hekel aan mensen met epilepsie. Ook heeft hij een hekel aan mensen die graag een interessante film willen zien, en vooral dat valt hem aan te rekenen. Want hoewel het camerawerk echt fenomenaal is, gebeurt er tweeënhalf uur lang maar weinig dat de aandacht grijpt. Grootste mankement van de film is dat de personages niet boeiend zijn om te volgen en er überhaupt niets werkelijk interessants wordt gezegd, waardoor je dat camerawerk na een uurtje ook wel weer gezien hebt. Als Noé leert hoe hij zijn publiek emotioneel weet te betrekken zonder meteen te hoeven shockeren (zoals in Irréversible) mag hij het van mij nog eens proberen.
2,5*
Hier sluit ik me precies bij aan!
Artkramer
-
- 179 berichten
- 303 stemmen
Meest ondergewaardeerde film ooit. Het camerawerk, de muziek, de montage, het acteerwerk, de intensiteit.. alles is fenomenaal goed aan deze film. Meest intense film ooit.
Black Math
-
- 5430 berichten
- 1753 stemmen
Meest ondergewaardeerd? Er zijn hier anders ook genoeg lovende commentaren te vinden.
stanvh
-
- 44 berichten
- 70 stemmen
Meest ondergewaardeerde film ooit. Het camerawerk, de muziek, de montage, het acteerwerk, de intensiteit.. alles is fenomenaal goed aan deze film. Meest intense film ooit.
het verhaal vind je ook fenomenaal goed ? De rest vind ik inderdaad ook fenomenaal
JDSsmetje
-
- 6568 berichten
- 2319 stemmen
In de ene film speelt een bepaald aspect nu eenmaal een belangrijkere rol dan in een andere film...
Ik vind dit gevoelscinema, en vind een goed verhaal hier niet zo noodzakelijk.
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1718 stemmen
Een goed verhaal is altijd belangrijk.
Argumenten als gevoelscinema is imo een regelrecht zwaktebod om andere tekortkomingen te maskeren. Want eerlijk is eerlijk verhaaltechnisch is deze film niet echt geweldig helaas.
Tonypulp
-
- 21231 berichten
- 4608 stemmen
Karl van H.
-
- 2812 berichten
- 2259 stemmen
Op zich is het verhaal niet verschrikkelijk hoor, maar het is gewoon te mager voor tweeënhalf uur, veel te mager zelfs. Ook het acteerwerk vond ik niet altijd van even hoog niveau.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Een goed verhaal is altijd belangrijk.
Argumenten als gevoelscinema is imo een regelrecht zwaktebod om andere tekortkomingen te maskeren. Want eerlijk is eerlijk verhaaltechnisch is deze film niet echt geweldig helaas.
Vind 'm verhaaltechnisch juist best sterk. Zowel het Boeddhistische als de flashback naar iemands leven. Het gaat tenminste ergens over. Dat kun je van alle Hollywood films, maar ook het gros van de art house cinema gaat over minder interessante materie. Vind het thematisch in ieder geval ook een van de meest aansprekende films van vorig jaar. Een reis tussen twee werelden. Prachtig toch..... Of zien wel iever een verhaaltje over twee verliefde rugzaktoeristen of een jongen die de great outdoors in trekt? Is dat dan verhalend zo verhalend sterk of bijzonder?
Bottleneck
-
- 8233 berichten
- 2117 stemmen
Zou ook niet weten waarom het verhaaltechnisch nog beter of meer zou moeten zijn. De 'aardse' dingen die van belang zijn komen aan bod - auto ongeluk, dood, geboorte, ruzie liefde blabla - maar gelukkig juist niet onnodig complex of afgewogen, of een heel gedegen achtergrondverhaal van de hoofdpersoon of een twist of weet ik veel wat, lijkt me ook totaal niet passen in een film over een kerel die een reincarnatie / drugstrip beleeft
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1718 stemmen
Mwah, ik vind het vrij zwakjes eerlijk gezegd. Grootste gedeelte van deze film bestaat uit eindeloze herhalingsoefeningen met gloeilampen etc. Het verhaal was op zich aardig geweest als er minimaal 1 uur was weggesneden. Thematisch vind ik deze film trouwens ook best interessant, had deze niet voor niets gekozen als mijn eerste film voor Noe.
Sommige van de beste films kennen een extreem simpel verhaal (Jaws, Alien) maar in die films is het vervolgens tot in de perfectie uitgewerkt, kan ik van deze film niet zeggen.
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1718 stemmen
Zeer persoonlijk. Gelukkig nooit belangrijk gevonden en zal het ook nooit belangrijk vinden.
Jaja, dat zeg je nu 
Tonypulp
-
- 21231 berichten
- 4608 stemmen
Jaja, dat zeg je nu
Is inderdaad meer hopen dan weten
.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Mwah, ik vind het vrij zwakjes eerlijk gezegd. Grootste gedeelte van deze film bestaat uit eindeloze herhalingsoefeningen met gloeilampen etc. Het verhaal was op zich aardig geweest als er minimaal 1 uur was weggesneden.
Sommige van de beste films kennen een extreem simpel verhaal (Jaws, Alien) maar in die films is het vervolgens tot in de perfectie uitgewerkt, kan ik van deze film niet zeggen.
Maar juist de hele reis richting het licht (of de wedergeboorte) waar men zijn leven herbeleeft cq. overdenkt vraagt niet om haast, maar om reflectie. Dat is iets waar je juist alle tijd voor moet nemen. De wens tot duurefficientie is daarom absurd (in ieder geval in strijd met de thematiek). FIlm had eerder een uur langer mogen duren. Op het grensgebied van leven en dood is er immers geen tijd.
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1718 stemmen
Nee ben ik het niet mee eens. Je geeft zelf al aan dat tijd er niet toe zou moeten doen. Een film die (verhaaltechnisch) goed in elkaar zit kan een boodschap in een compacter tijdsbestek (heeft niets met haast te maken) net zo goed en sterk brengen of als het dan wel 3 uur moet duren er ook daadwerkelijk iets interessants van maken.
Ik zie hier vooral veel film zonder echt toegevoegde waarde. Slechts het begin en het einde konden mij bekoren hier de rest was vulling.
Co Jackso
-
- 21924 berichten
- 2791 stemmen
Mwah, ik vind het vrij zwakjes eerlijk gezegd. Grootste gedeelte van deze film bestaat uit eindeloze herhalingsoefeningen met gloeilampen etc. Het verhaal was op zich aardig geweest als er minimaal 1 uur was weggesneden. Thematisch vind ik deze film trouwens ook best interessant, had deze niet voor niets gekozen als mijn eerste film voor Noe.
Mee eens. Eigenlijk zou van deze film een shortened version moeten komen in plaats van een extended version. Het eerste deel van de film blijft natuurlijk fenomenaal.
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1718 stemmen
Absoluut en het Love Hotel ook. Ik denk dat een verkorte versie minimaal 1 volle ster hoger zou scoren bij mij.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Maar het gaat hier ook a priori niet om een verhaal te vertellen conform een dramatisch efficientie principe. Persoonlijk heb ik tijdens de film een enkele scene als een herhaling beleeft. Daar waar dezelfde gebeurtenis een tweede of derde keer aan bod kwam, was dat vanuit een ander perspectief. Juist erg belangrijk om goed te kunnen reflecteren. Het is ook niet de minste beslissing van je 'leven' om het over te doen of achter je te laten.... Lijkt me daarom ook vanuit dramaturgisch oogpunt essentieel om zaken meermaals te overdenken.
Bottleneck
-
- 8233 berichten
- 2117 stemmen
Ben ik trouwens de enige die het ook beschouwt als een zwaar hallucinante dmt drugstrip waarin hij reïncarneert. Oftewel een 'meta-trip'... zie daar een sublieme verhaaltechniek
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1718 stemmen
Wellicht in het echte leven Reinbo maar dit is film, fictie dus 
Dat zaken meermaals overdacht worden prima maar nogmaals ik ervaarde hier dat gevoel helemaal niet. Slechts eindeloze herhalingen die niets meet toevoegen. Ik bedoel wat werd jij nog wijzer van de 5e keer dat meneer in een gloeilamp verdween? Sorry hoor maar zo boeiend uitgewerkt vond ik het allemaal niet, ik had het naar 2x echt wel gezien.
doe er dan in een film die 3 uur duurt ook daadwerkelijk iets interessants mee. Laat mij dan ook nadenken en neem mij dan mee in die vreselijk moeilijke beslissing, geef mij als kijker een nieuw inzicht, een verassing...
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1718 stemmen
Ben ik trouwens de enige die het ook beschouwt als een zwaar hallucinante dmt drugstrip waarin hij reïncarneert. Oftewel een 'meta-trip'... zie daar een sublieme verhaaltechniek
DMT is toch na 30 minuten uitgewerkt
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Juist de wens tot een verrassing is een onzinnige, het is natuurlijk enkel bevestiging. Zou wel erg vreemd zijn als je bij het overdenken van je eigen leven bij de derde keer voor een verrassing komt te staan. Het is geen thriller die het zou moeten hebben van een plottwistje. Maar een boeddistisch naturalistisch betoog. En nee, de 5e keer dat hij de gloeilamp in ging was ik volledig in rust. Genoot van de deelneming. Een bijzondere ervaring.
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1718 stemmen
Juist de wens tot een verrassing is een onzinnige, het is natuurlijk enkel bevestiging. Zou wel erg vreemd zijn als je bij het overdenken van je eigen leven bij de derde keer voor een verrassing komt te staan. Het is geen thriller die het zou moeten hebben van een plottwistje. Maar een boeddistisch naturalistisch betoog. En nee, de 5e keer dat hij de gloeilamp in ging was ik volledig in rust. Genoot van de deelneming. Een bijzondere ervaring.
Dat bedoel ik niet. Geen verassing in de zin van een plottwist (dat zou vrij onnozel zijn hier) maar een verassing in de zin van; "He, dit heb ik nog niet eerder zo ervaren/gezien/overdacht. Wat een verassend nieuw inzicht geeft deze film me".
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
De film gaf wat dat betreft toch steeds iets meer prijs. We leerden gedurende het eerste deel de personages kennen, tijdens het tweede (meekijk deel) hun verhoudingen kennen en het derde deel
Bracht de apotheose van de hergeboorte... Ik zie echt niet hoe dat anders zou moeten.
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1718 stemmen
Makkelijk, 1 uur eruit en je had net zo veel geweten over de personages (die daarnaast niet uitzonderlijk boeiend of diepgravend waren imho).
Het laatste nieuws

Netflix stopt met cast-ondersteuning: dit zijn de alternatieven voor jou

'Suicide Squad’ nog kort te zien op Netflix: ‘Dat valt enorm tegen’

Geprezen ziekenhuisfilm 'Det Andet Offer' is nu te zien op Pathé Thuis

Actiefilm met Nicolas Cage: ‘Ghost Rider’ kijk je vanavond op televisie
Bekijk ook

Woodstock
Documentaire / Muziek, 1970
173 reacties

El Abrazo de la Serpiente
Drama / Avontuur, 2015
45 reacties

Lakposhtha Parvaz Mikonand
Drama, 2004
110 reacties

Jodorowsky's Dune
Documentaire, 2013
30 reacties

Irréversible
Drama / Thriller, 2002
2.375 reacties

Laurence Anyways
Drama / Romantiek, 2012
60 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








