The Watcher in the Woods (1980)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Familie / Horror

geregisseerd door John Hough
met Lynn-Holly Johnson, Kyle Richards en Bette Davis

Een Amerikaans gezin verhuist naar een prachtig oud Engels huis in de bossen. Daar worden ze geconfronteerd met vreemde paranormale gebeurtenissen. De dochters Jan en Ellie krijgen te maken met de verschijning van een meisje dat op een mysterieuze wijze is verdwenen tijdens een zonsverduistering, tientallen jaren eerder.

avatar van horrorjp
Eindelijk de kans op de film te zien. Komt morgen op tv!
Alleen komt hij wel in de middag dus zou de film niet zo eng worden...

Meneer Bungel
horrorjp schreef:
Alleen komt hij wel in de middag dus zou de film niet zo eng worden...

Boven de omschrijving staat ook dat het een horror voor de hele familie is...

Jeugdsentiment!

2 punten daarvoor en 1 puntje voor dat blondje

avatar van Janchii
Zal het ondertiteld worden morgen?

avatar van Lord Flashheart
Wat weinig berichten, terwijl toch genoeg valt te melden over deze film.

Met The Watcher in the Woods wilde Disney meeliften op de grote populariteit van gothic/occulte horrorfilms in de jaren '70. Men schreef het script naar de gelijknamige horror roman en stelde met John Hough (The Legend of Hell House) een heuse horror regisseur aan. Dit leidde echter al snel tot conflicten tussen schrijvers en producer enerzijds en de Disney company policy anderzijds, want het moest natuurlijk wel een kinderfilm blijven.

Uiteindelijk werd het script ingrijpend aangepast; het originele verhaal is immers een roman voor volwassenen en is veel donkerder en occulter van toon. Ook het einde werd aangepast, al heeft het heel wat voet in de aarde gehad voordat het perfecte Disney happy end gevonden was. Naar verluidt zijn meer dan 150(!) versies geschreven.

Niettemin is The Watcher in the Woods volgens kenners één van de griezeligste Disneyfilms ooit gemaakt. De film is qua sfeersetting, camerawerk en score prima te vergelijken met horror tijdgenoten. Een schitterende locatie (ook gebruikt in de originele The Haunting), een aantal goede scares en bovengemiddelde acteurs (Bette Davis) doen de rest. Eigenlijk deugd er maar één ding niet: het einde. Dat is zoals gezegd typisch Disney en vormt echt een anti-climax.

Toch zou ik deze film niet snel voorzetten aan een kind van 5, daarvoor is het absoluut te spannend. Misschien verklaart het ook wel waarom Disney nooit verder is gegaan op deze (horror) weg. En dat is eigenlijk best jammer. 3,5*

avatar van perceived
Erg genietbaar en sfeervol, op het einde na... Jammer! 6/10*

avatar van baspls
Lord Flashheart schreef:
....Niettemin is The Watcher in the Woods volgens kenners één van de griezeligste Disneyfilms ooit gemaakt...

The Black Cauldron (1985) is ook niet geschikt voor kleine kinderen en de orginele versie (waar geen scènes uitgeknipt zijn) zou zelfs voor 13 en ouder zijn. heb nu The Watcher in the Woods en zal hem binnenkort gaan kijken. uit ervaring weet ik dat minder bekende, wat oudere en ondergewaardeerde films vaak juist heel goed zijn.

avatar van Vascago
Nog nooit van deze film gehoord. Snel eens kijken, want dit lijkt me wel wat.

avatar van Vascago
Zeer genietbaar. Mooi verhaal en goede acteerprestaties.

avatar van Gang_Star
Eén van de weinige disney films die ik ken waar horror een factor in speelt. En deze familie horrorfilm die het van een goede sfeer, een fijne locatie en spanning moet hebben is best een aangename film. Het einde daarentegen had van mij best anders gemogen, maar ik begrijp dit wel van de kant van disney. Verder buiten dat best een goede film.

avatar van alexspyforever
baspls schreef:

Denk dat ik deze vooral wou kijken omdat ik deze bij jou zag staan als horror en fantasy mix. Dat kijken is dus vandaag gebeurd. Dat het meer een jeugdfilm ging zijn had ik mij ergens wel aan verwacht dus ik hield al voor ogen dat het wellicht een happy end zou worden. Dat maakt het ook net wat moeilijker om deze een score te geven. Ik vond de film best wel genietbaar en bij momenten spannend. Vooral de twee zusjes zijn fijne karakters om te volgen. Mysterie, zoektocht naar een oplossing en het jongste zusje dat als een soort medium acteert voor een onbekende entiteit en daarbij de oudste zus helpt het mysterie te ontrafelen. De film is vrij kort maar het wordt nogal lang uitgerekt. Dat men iets van Jan wil was al na 10 minuten duidelijk maar dat het allemaal zo traag eruit kwam begon me toch wat te vervelen. Misschien was het interessanter geweest om wat meer te vertellen met wat voor een kracht we te doen hadden nu bleef het extreem vaag. Altijd leuk om de fenomenale Bette Davis in een rol te zien natuurlijk. Zou hier toch graag eentje gezien hebben die wat meer horror was.

avatar van baspls
alexspyforever schreef:

Vreemd, heb hier nog geen recensie van geschreven. Moet eerlijk zeggen dat ik me de film niet heel erg goed kan herinneren (het is ook al weer drie jaar geleden) maar wat ik me herinner is dat de film een heel prettig sfeertje had, erg mysterieus was en dat ik hem best griezelig vond. Als ik hem weer ergers kan vinden zou ik hem graag een keer her kijken.

Bij Disney blijft het natuurlijk altijd een beetje tam qua horror, de producer van deze film Ron Miller (de schoonzoon van Walt) is ontslagen in 1985 omdat The Black Cauldron geflopt zou hebben omdat de film te eng was, Miller had de hele productie gegarandeerd dat dat niet het geval zou zijn.
Heb pas een documentaire over Amerikaanse Horror gezien en daar werd iets grappigs uitgelegd. Bij Disney denken veel mensen aan regenbogen en liedjes enzo maar wat eigenlijk ook een belangrijk element uit de Disney-klassiekers is, is horror. Denk aan de heks in Sneeuwwitje, die akelige ezel-transformatie in Pinokkio en zo heeft bijna elke film weer wat. Dus is het zo raar dat Miller (en andere producten) dachten dat ze eind jaren '70/ begin jaren '80 wel wat verder konden gaan, de kinderen waren al meer gewend.

Deze sfeervolle, trage en enigszins saaie horrorfilm, afkomstig uit de Disney studio's, had een melancholiek bovennatuurlijk verhaal, dat bestemd was voor het hele gezin. Eng was het geen moment (behalve dan Bette Davis voor de kinderen), maar de camerabeelden waren mooi.

avatar van knusse stoel
Ondanks dat achter de film de firma Disney zit, kunnen wij niet zeggen dat het niets was. Zelfs het tegenovergestelde. Ook vinden wij hem niet geschikt voor jonge kinderen maar dat zal de meeste ouders wel duidelijk zijn. Niet alles van Disney is voor kinderogen bestemd.
Een mooie, wel rustige film die het bovennatuurlijke vertaald via een huis waarin het verleden een gezin met een geschiedenis heeft gewoond. Een ruime voldoende.

avatar van joolstein
Als je het over het horror-genre heb, is Disney niet de eerste waar je aan denk. Het concern richt zich toch voornamelijk op kinderen en vaak met resultaat dat films aan veilig kant zijn. Toch zijn er uitzonderingen en deze film is daar één van de voorbeelden van! Door John Hugh een horror-regisseur de regie te geven is er een interessante benadering tussen horror en familie-film ontstaan. Super-spannend en veel meer gericht op tieners dan op jonge kinderen. Want wat te denken van; een jong meisje dat speelt in een bosrijke omgeving waar Bambi zeker niet in zal misstaan, om vervolgens over te schakelen naar vrij verontrustend POV-beelden die nog het meest lijken alsof ze uit Halloween kwamen. Geen effecten die een blauwdruk zijn voor menig Disney-film. Niet alle visuele effecten hebben de tand des tijds overleeft maar de beelden van het geblinddoekte meisje wel en zijn soms best creepy. Een andere link met Halloween is het jonge zusje Ellie Curtis (Kyle Richards) zij speelde in die genoemde film Lindsey. Daarnaast is er een bijrol weggelegd voor Bette Davis als de moeder van het verdwenen meisje. Echter de hoofdrol is weggelegd voor Lynn-Holly Johnson. Zij was een professioneel schaatser, die hierna nog was te zien als Bibi Dahl in For Your Eyes Only (1981). De film heeft verder wel drie verschillende eindes, die zonder de regisseur zijn opgenomen. Wat ook verklaard waarom niet iedereen zich kan vinden in het einde. Hier een blog waar wat stills en uitleg te zien zijn; Alternatieve eindes Het huis waar het gebeuren zich afspeelt was al eerder gebruikt in The Haunting (1963) De film is wel macaber van toon maar bloed of andere heftige aspecten zijn gereduceerd tot nul. Het blijft natuurlijk wel een kinder/tienerfilm. Een meesterwerk is het niet maar deze Disney-horrorfilm is wel een hele ​​plezierige ervaring.

avatar van clubsport
qua sfeer af en toe best aardig maar verder toch wat te tam en er zitten ook wat te abrupte cuts in
Het eind is natuurlijk echt ouderwets disney .
Maar nee ik vond dit verder niet echt een memorabele film om het maar zo te zeggen .