52 Pick-Up (1986)

Actie / Misdaad

geregisseerd door John Frankenheimer
met Roy Scheider, Ann-Margret en John Glover

De succesvolle zakenman Harry wordt door drie immorele en geldzuchtige psychopaten gechanteerd. Ze hebben een videocassette in hun bezit waarop Harry te zien is in het gezelschap van zijn piepjonge minnares. Het trio eist 105.000 dollar in ruil voor de tape. Harry kan de politie niet inschakelen omdat het schandaal een einde zou maken aan de politieke carrière van zijn vrouw Barbara, met wie hij al meer dan twintig jaar getrouwd is. Maar Harry is ook niet van plan om te betalen.

avatar van narva77
Deze komt morgenavond (vrijdag) op TV bij V8 (geloof ik). Schijnt nog een goede film te zijn, zowel volgens de Vara-gids als de recensie op imdb (overlooked gem). Zit te denken of ik de film niet eerder heb gezien, het plot zegt me wel wat.

avatar van blabla
narva77 schreef:
(overlooked gem)

Dat is dus een overstatement, het is geen slechte film, maar zeker geen hele goede.

Matige en voorspelbare actie thriller.
Duurde mij ook iets te lang.
Verhaaltje had in 90 minuten ook verteld kunnen worden.
Krappe voldoende.

avatar van Filmkriebel
Bijzonder vrouwonvriendelijke film. Als ze niet in pornofilms draaien of vermoord worden, dan worden ze bedrogen of gekidnapt.

Als thriller doet 'm het wel. John Glover speelt een atypische boef. Hij is charmant, welbespraakt maar ook ongelooflijk gemeen.

avatar van Quentin
Enorm ondergewaardeerd, bijzonder ruwe / vunzige neo-noir met fantastische fotografie van Jost Vocano. Fijne cast, met een geestige cameo voor Ron Jeremy.

kleine 4*

Popeye Doyle
Weet iemand waar ik deze film op dvd kan bemachtigen?

avatar van Quentin
Bestel de UK dvd, die heeft gewoon Nederlandse ondertitels volgens mij. Ligt helaas niet in de Nederlandse winkels.

Meneer Bungel
Popeye Doyle schreef:
Weet iemand waar ik deze film op dvd kan bemachtigen?

Boudisque(webshop) heeft 'm voor €16,99.

avatar van Quentin
Of je bestelt de film voor meer dan een tientje minder bij Play.com.

Meneer Bungel
Maar dan moet je wel een creditcard hebben, neem ik aan?

Popeye Doyle
Bedankt voor de reacties.
Ik heb inmiddels de film bekeken en het duurde allemaal net iets te lang. Verhaal is wel origineel uitgewerkt, rollen zijn goed gespeeld en een paar redelijke actiescenes op de koop toe.

Viva VHS!

Want de DVD moet toch echt met een zaklamp gezocht en dan biedt zo'n voorraad magnetische banden altijd uitkomst. De minderheid aan pixels dient men op de koop toe te nemen, iets wat geen probleem is overigens.

De film zelf begint gezien het Cannon-logo ietwat curieus want het betreft hier toch echt een Frankenheimer. Waarschijnlijk dat Golan en Globus zich iets te veel met het einde hebben bemoeid, maar de uiteindelijke pret wordt er niet heel erg door gedrukt.

De film is een aardige thriller met een sterke eerste helft. De acteerprestaties zijn in orde, al is het verhaal niet overal even sterk. Iets wat de lange speelduur alleen maar benadrukt. Voldoende vermakelijk, al had Scheider best iets vuiler uit de hoek mogen komen.

Goed.

Zinema schreef:
Viva VHS!
Vermoed dat het uitstekend camerawerk van Jost Vacano toch beter tot zijn recht komt op DVD ...

Zinema (crew)
Weet ik wel zeker. Maar zo'n band daardoor laten afsterven?

Reinbo
Waarom zou Frankenheimer geen film voor Canon hebben gemaakt?

Zinema (crew)
Hoezo, zeg ik dat dan? En houdt eens op met die ene N alsjeblieft .
Volgens mij weet je het antwoord al. Bij Cannon is mijn eerste indruk altijd Cobra's en Ninja's en andere pulp. Maar weest gerust, ik weet van de parels van G&G.

avatar van Moviestar1979
Een aardige actiefilm uit 1986 met Roy Scheider (Jaws) in de hoofdrol.

Harry Mitchell is een zakenman die inmiddels 23 jaar gelukkig getrouwd is met Barbara.
Beiden hebben het ontzettend druk, en mist Harry enige spanning.
Hiervoor gaat hij op bezoek bij een 22-jarige studente die o.a. wat bijverdiend in een striptent.
Niet veel later wordt Harry gechanteerd met de beelden die van zijn avontuurtje zijn gemaakt door 3 gasten.
Zij eisen een bedrag van 105.000 dollar.
Indien Harry niet betaalt, dan wordt de tape vrijgegeven.
Zowel zijn huwelijk als de carrière van zijn vrouw staat op het spel.

Wie goed heeft opgelet kan zien dat pornosterren Amber Lynn, Sharon Mitchell en Ron Jeremy voorbij komen.
Richting het einde wordt het verhaal iets voorspelbaar.
Toch is deze niet slecht, en krijgt hij een voldoende.

3,0 *

avatar van Biosguru
Simpel rechtoe rechtaan vigilante verhaaltje. Met inderdaad bedroevend slechte vrouwenrollen. Ik zie er in ieder geval geen lost gem in. Zeker vergeleken met vergelijkbare films uit de jaren zeventig. Die allemaal net wat vlotter aan doen, beter gefilmd zijn, grittier, etc, etc.

Eigenlijk is het een late jaren zeventig film... klinkt raar, maar je snapt vast wat ik bedoel. Zie bv Schraders Hardcore of Mr.Majestik.

avatar van Insignificance
De pit van de zeventiger jaren en de meer flamboyante aanpak in de tachtiger jaren. Dat laatste zit dan vooral bij de criminelen. Drie totaal verschillende figuren en alle drie doen ze er toe. Een nerveus ventje dat het al snel niet meer aan kan, een mix van een cool cat en een badass die elk moment kan knappen en een arrogante smoel die met sappige opmerkingen strooit. Scheider is vooral solide. De echte glans is er hier inmiddels een beetje van af. Verhaaltje kan er mee door, vooral omdat Harry zich niet zomaar laat piepelen en de drie steeds meer onder druk weet te zetten. Verdeel en heers, zoiets. Die snuff film is behoorlijk onaangenaam om naar te kijken en het kookpunt mag er ook wel zijn. Een redelijke thriller die een boost krijgt door een aantal in het oog springende personages. John Glover is de uitblinker.

Deze film uit 1986 is best spannend thriller..Zat goed in elkaar De hoofdpersoon liet zich niet afpersen door het gajes en dat hebben ze geweten.
Een score van 3.5 lijkt zeker mij op zijn plaats.

avatar van ChrisM
Arrow release is top ! Eigenlijke een verloren ruwe diamant deze film.

avatar van clubsport
John glover is hier zo'n type bad guy waar je al snel een bloedhekel aan krijgt , een knap staaltje acteerwerk als je dat bij het publiek voor elkaar krijgt .
Roy scheider is verder solide als zakenman die word gechanteert maar het er niet bij laat zitten .
Lekker wegkijkende misdaadthriller met een prima einde .

avatar van Left4Dead
Een mindere Frankenheimer, man schommelt nogal tussen prima en middelmatige film in zijn jaren.
Helaas deed de toch goede crew ook niet veel met het verhaal, de personages zijn wat simpel neergezet, zeg maar een beetje ongeloofwaardig.

Het verhaal verliest zich in haarzelf, hoe de controle overgenomen wordt kwam iets amateuristisch en ongeloofwaardig over. Het verhaal is ook verre van origineel en daarmee niet erg interessant te noemen.
Nee, erg middelmatig: 2,5** en 5,5/10