The Mercy (2018)

Verenigd Koninkrijk
Biografie / Drama

geregisseerd door James Marsh
met Colin Firth, Rachel Weisz en David Thewlis

De film vertelt het verhaal van de legendarische solozeiler Donald Crowhurst. Om zijn noodlijdend bedrijf te redden besluit hij in 1968 mee te doen aan een non-stop solo zeilrace om de wereld. Al snel blijkt zijn boot mankementen te vertonen en realiseert hij zich de lange wereldreis zwaar onderschat te hebben.

Vanaf 5 juli in de bioscoop (Splendid Film)

Trailer geplaatst

Bélon
Middelmatige verfilming weet dit bizarre verhaal niet tot leven te brengen: de documentaire over Crowhurst genaamd Deep Water (2006) is véél aangrijpender. Bespaar je de tijd van het kijken van deze verfilming en kijk alleen Deep Water.

avatar van blurp194
Het verhaal is een stuk interessanter dan de film, en de documentaire Deep Water (2006) die Bélon al noemt (dank!) geeft daar eigenlijk een veel beter en veel diepgaander beeld van. Maar toch, hoe voyeuristisch het misschien ook is om deze geschiedenis weer op te rakelen - het zal je man of vader maar zijn - ik kende het niet, en het is een interessant en wellicht leerzaam en nuttig verhaal om te kennen, en de vertelling aan de hand van een acteur is daar een zinvolle toevoeging aan. Al is het in mijn ogen een minder goede dan de documentaire versie in Deep Water.

Heeft het verhaal je te pakken, google dan ook even naar de foto's van de boot, zoals ze ligt te vergaan op een suf eilandje in de Caraiben. Mooi beeld, in de zin van de vergankelijkheid van wat de mens zich droomt en wrocht, maar dat had toch naar Crowhurst toe wat beter gekund wellicht, en zeker met wat meer respect. Je zal maar in zijn schoenen gestaan hebben, ik geef het je te doen.

avatar van mrklm
Het waargebeurde verhaal van een zelfverklaarde 'weekendzeiler' die in 1969 besluit de uitdaging aan te gaan om de wereld rond te zeilen zonder ook maar één tussenstop te maken, een prestatie waarmee hij een flinke som geld kan verdienen als hij de eerste óf de snelste is. Donald Crowhurst denkt zijn enorme gebrek aan ervaring te kunnen compenseren met zijn technische vernuftigheid als ontwerper/uitvinder van zeilapparatuur. Hij besluit ook een speciale boot te bouwen en werkt zich in de schulden om zijn boot maar op tijd zeewaardig te krijgen. Maar de bouw loopt ernstige vertraging waardoor de deadline voor het vertrek (31 oktober 1969) niet haalbaar blijkt te zijn. Opgeven betekent echter dat hij zijn huis en zijn bedrijf kwijt is, dus hij voelt zich gedwongen om - tegen beter weten in - de wereldreis aan te gaan met een boot die simpelweg niet 100% zeewaardig is. Al snel stelt hij vast dat het een onbegonnen missie is, maar hij moet de reis afmaken om zijn huis en zijn bedrijf te behouden. Uit wanhoop verzint hij een list...
Dit is geen actiefilm of een zeildrama a la All Is Lost (2013) of Adrift (2018), maar een psychologisch drama over een wanhopige man wiens enthousiasme en geloof in eigen kennen onbedoeld ontaardt in een tragedie. Colin Firth is perfect gecast in de hoofdrol, maar het scenario slaagt er niet in veel sympathie op te roepen voor deze anti-held. Het verhaal is boeiend, maar het resultaat is weinig meeslepend.

avatar van max cady
Bélon schreef:

Het kwam me al bekend voor. Bedankt voor je bericht

avatar van simonfender
Ik kende de geschiedenis niet en Deep Water heb ik ook niet gezien. Maar deze film viel me alleszins mee, eigenlijk best spannend. Best mooie beelden en Colin Firth speelt top! Hij is echt de man voor dergelijke dramas. Prima film dus!

avatar van missl
Ik ben erg benieuwd naar de docu, deze film was redelijk.

Aardige film over een man die als eerste en snelste non-stop de wereld wil rondzeilen. Gebaseerd op een boeiend (op meerdere niveaus) waargebeurd verhaal. Helaas wordt het hoofdpersonage en de beslissingen die hij maakt iets te simpel neergezet (hier had meer in gezeten). Het blijft wel onderhoudend allemaal. Met gemak 3.0 sterren.

avatar van mixmaster
Mooie film over het waargebeurde verhaal van de legendarische solozeiler Donald Crowhurst.
Colin Firth speelt een prima rol en de film is mooi geschoten in het tijdsbeeld van de jaren '60.

avatar van Rodger
Wel een bijzonder drama om te zien.. en hoe iemand zijn droom waar wil maken.. en daar onder bepaalde druk mee om moet gaan ..
3.5 ***