Otona no Miru Ehon - Umarete wa Mita Keredo (1932)

Alternatieve titels: I Was Born But... | Children of Tokyo

Japan
Komedie / Drama

geregisseerd door Yasujirô Ozu
met Hideo Sugawara, Tomio Aoki en Tatsuo Saito

Als twee broers met hun vader Yoshi mee op bezoek gaan bij zijn baas, ontdekken zij dat hun vader niet zo'n groot man als zij wel dachten. Yoshi doet alles om zijn baas te lijmen, waaronder moedwillig voor gek staan in homevideo's.

avatar van Ramon K
Geweldig amusante stille film van Ozu met een klein laagje maatschappijkritiek.

Niet aan te raden voor publiek dat niet houdt van films....

- zonder geluid
- met Japanse acteurs (ipv Amerikanen of Nederlanders)
- die niet enkel bestaan uit een opeenstapeling van plotwendingen.
- waarin mensen op de grond zitten ipv op stoelen.

De klassieke buitenlandse film mag wel weer wat meer aandacht krijgen.

avatar van BoordAppel
- waarin mensen op de grond zitten ipv op stoelen.

Daar heb ik nu zo'n hekel aan in een film! Echt, ik kan alles hebben behalve dat mensen op de grond gaan zitten ipv op stoelen.

avatar van streeter
Ramon, waar heb jij deze gevonden?
Ik ben al heel lang op zoek.

streeter schreef:
Ramon, waar heb jij deze gevonden?
Ik ben al heel lang op zoek.

Soms moet je wel pindakaas op je brood smeren.

avatar van Ramon K
Geweldig om deze weer eens gezien te hebben! Blijft toch een favoriete Ozu-film. Lekker feelgood, grappig en een klein beetje kritisch toch. Geweldig duo ook die twee broertjes En op het eind natuurlijk de acceptatie van alles, de Ozu-thematiek die immer terug lijkt te keren.

De 2 andere stille films uit de box kunnen nu enkel maar tegenvallen vrees ik. Ik was trouwens niet blij met de toegevoegde soundtrack. Is dat eigenlijk origineel? Zulke deuntjes associeer ik eigenlijk enkel met Amerikaanse en Europese stille films.

avatar van Mochizuki Rokuro
Ramon K schreef:
Oej, dat is serieus slecht nieuws. Heb daar een gruwelijke hekel aan. Heb Passing Fancy destijds 'echt' stil bekeken. Je adviseert bij deze dus ook gewoon zonder geluid te kijken?

avatar van Ramon K
Ik heb dus met geluid gekeken bij de herziening, maar een volgende keer doe ik het inderdaad zonder. De soundtrack haalt een beetje de 'Japan'- beleving weg als het ware.

avatar van Mochizuki Rokuro
Gekeken zonder geluid. Heerlijke film!

De broertjes deden me steeds denken aan Fokke en Sukke (!) in hun halsstarrige pogingen cool en stoer te zijn/doen (maar waren uiteraard stukken leuker dan F+S), maar telkens aan het kortste eind trokken.

Na wat aarzelingen dit weekened aan de Silent Ozu box begonnen. En na deze prima start beviel ook de tweede Ozu de dag erop uitstekend. Ozu heeft bij de zwijgende films de touch die ik bij velen mis. Tempo, timing (Buster Keaton gelijk zeg maar) etc helemaal verzorgs. Weinig titelkaarten (nog steeds teveel) en zonder muziek allemaal veel beter te pruimen.

Op naar de volgende! Deze film had op de Criterion/Eclipse DVD trouwens niet zo te lijden onder een slechte print.

avatar van Baggerman
Nog leuker dan 'The Lady and the Beard'. Misschien vind ik dit zelfs de beste film van Ozu. In ieder geval de grappigste! Dat jochie met het briefje op zijn rug: 'Niet voederen!'

Het valt me ieder keer op hoeveel oog voor detail Ozu heeft en hoe dit zijn films zo bekijkenswaardig maken. De kinderen gedragen zich en denken echt als kinderen en niet als vroegwijze volwassenen. Als tijdsdocument is de film ook nog genietbaar, want van alles wat je ziet is na de bombardementen in de Tweede Wereldoorlog natuurlijk geen flinter meer over!

avatar van Spetie
De eerste stomme film die ik zie van Ozu, maar ook op dit gebied komt zijn regisseurs talent naar voren, en blijkt het niveau gelukkig erg hoog te liggen.

Ik had al wat info erover gelezen en dus maar het advies, wat hier gegeven wordt, opgevolgd en het geluid uitgedraaid. Een erg goede tip, want dat komt de film absoluut ten goede en zorgt ervoor dat je focus meer op de film zelf gericht blijft, in plaats van op de afleidende soundtrack. Ozu heeft er in ieder geval weer een vrolijke familiekroniek van gemaakt. De focus ligt hier vooral op de twee broertjes, die nogal grote moeite hebben met hun medeleerlingen, daarom niet graag naar school gaan en daarbij het nodige katte kwaad uithalen.

Leuke (subtiele) humor en leuke personages zorgen ervoor dat de tijd voorbij vliegt. Die broertjes zijn soms echt hilarisch met al hun pogingen om stoer en zo te zijn. Het niveau is constant hoog en vervelen deed ik me geen seconde. Al met al weer een prima Ozu, die zich gemakkelijk mag scharen in het rijtje van de leukste stomme films.