Sugata Sanshirô (1943)

Japan
Avontuur / Drama

geregisseerd door Akira Kurosawa
met Denjiro Okochi, Susumu Fujita en Yukiko Todoroki

De jonge Sanshiro Sugata komt naar de grote stad om jujitsu te leren, maar als hij Shogoro Yano, meester in het meer spirituele judo, in actie ziet, vraagt Sugata hem zijn leermeester te worden. Naast de technieken moet hij echter ook een natuurlijke kalmte aanleren, en bovendien moet hij de juiste balans tussen controle en kracht leren te vinden.

avatar van Gorro
De debuutfilm van Akira Kurosawa is duidelijk nog niet z'n sterkste. Vooral in het begin is het acteerwerk onder de maat, maar gelukkig wordt dat naarmate de film vordert wat beter. Verder getuigden de tussenteksten nog van het gebrek aan enige verhalende kwaliteiten. Het talent wat Kurosawa heeft is in een aantal scenes wel degelijk aanwezig. Met name de scene na het gevecht met Takashi Shimura is mooi. Uiteindelijk is ook judo een stuk minder spectaculair op het witte doek dan bijvoorbeeld kung fu of samurai gevechten. ***

kiriyama
Eindelijk het debuut van Kurosawa gezien en hij is me zeker niet tegengevallen. De beelden en muziek zijn mooi (hoewel niet zo goed als Kurosawa's latere werk) en hoewel het verhaal erg simpel is, is het toch ook erg vermakelijk.

avatar van Poisonthewell
Verhaaltechnisch nogal rommelig, wat ook niet werd geholpen door de slechte ondertiteling bij de versie die ik zag (met vertalingen als 'He dropped but became recovered, because of the rules from the master'), maar op visueel gebied zitten er een aantal erg mooie composities in (als Sanshiro in de vijver ligt, de scene op de trap met de paraplu's, het gevecht in het open veld tegen de donkere stormhemel). Het feit dat dit Kurosawa's debuutfilm is maakt m natuurlijk voor iedere filmfanaat sowieso het kijken waard. 3*

avatar van Onslaught
Ik ben niet zo enthousiast over deze film.

De personages zijn interessant, maar worden niet echt mooi uitgewerkt. Ik heb het idee dat ik de hele film naar een onontwikkeld verhaal zit te kijken waar Judo centraal staat, maar totaal niks overbrengt. Het is niet echt spectaculair en komt veel te weinig aan bod.

Inderdaad zitten er wel een paar mooie scenes in waar Poisenonthewell ons al over heeft verteld.

Redelijke slechte film van Kurosawa maar goed het was ook zijn eerste en nog wel in een periode van oorlog.

Nomak
De debuutfilm van Akira Kurosawa is de twintigste die ik te zien krijg. Een film waarin de rivaliteit tussen jiujitsu en judo centraal staat. Erg spectaculair zijn de gevechten niet, maar dat is niet erg want de film heeft wel wat meer te bieden.

Kurosawa staat er nogal om bekend dat hij als geen ander weersomstandigheden op het scherm kan toveren. En dat laat hij hier al in zijn eerste film zien. Bij het eindgevecht raast de wind over het veld en de wolken vliegen voorbij. Erg sterk en sfeervol gemaakt. Ik kon de wind haast voelen en heb er dan ook een warme deken bijgehaald als bescherming.

De acteerprestaties zijn prima, zoals we in een film van deze regisseur mogen verwachten. Een aantal bekende namen waaronder Takashi Shimura, en een erg knappe actrice met de naam Yukiko Todoroki. Maar de allerbeste is de hoofdrolspeler Susumu Fujita die de rol van Sanshiro Sugata op zich neemt. Deze man heeft een enorm sterke uitstraling. Zelfs tijdens de staredown voor het eindgevecht blijft hij erg rustig en emotieloos. Net zoals Fedor Emelianenko dat ook zo goed kan.

Het is dan wel niet zijn beste film, maar de liefhebbers van Kurosawa hoeven niets te vrezen. De beste regisseur was tijdens zijn debuutfilm niet zoekende, maar levert met Sugata Sanshiro meteen een prima film af.

avatar van Onslaught
Herzien.

Hoewel ik het nog steeds niet een hele goede film vind, heb ik mijn beoordeling na het herzien met een halve ster verhoogd.

Het verhaal mag dan wel niet heel erg uitgewerkt zijn, toch treft het zijn doel. Judo heeft inderdaad de pure vorm van Jujutsu rond die tijd weten te vervangen, maar Jujutsu leeft weer helemaal op zins de Gracie familie uit Brazilië het geperfectioneerd heeft. Pure Jujutsu is ook nog steeds in Japan te vinden.

Aniways, mocht je benieuwd zijn naar het eerste werk van Kurosawa dan kun je deze gerust gaan kijken, want je schrikt er niet voor weg in ieder geval.

avatar van Spetie
Altijd leuk om de debuutfilm van één van je favoriete regisseurs te zien. Sommige regisseurs beginnen gelijk sterk, sommigen moeten even los komen en ik denk persoonlijk, dat Kurosawa wat mij betreft onder die laatste categorie valt.

Sugata Sanshiro is soms wat onevenwichtig. Goede momenten wisselen elkaar af met wat mindere. De regie is zeker goed te noemen, maar het acteerwerk is dan weer een stuk minder, al betreft het dan voornamelijk de wat kleinere rollen. De hoofdrol wordt wel goed neergezet door Susumu Fujita. Het verhaal over de strijd tussen judo en jujitsu is ook niet onaardig. Daarnaast is het allemaal sfeervol en zijn voor de scenes, die zich in de buitenlucht afspelen, de moeite van het kijken waard.

Al met al is het zeker geen slecht debuut van Kurosawa. Veel regisseurs zijn al blij met een film als deze, maar Kurosawa heeft zelfs laten zien nog vele malen beter dan dit te kunnen.