Shalako (1968)

Verenigd Koninkrijk / West-Duitsland
Western

geregisseerd door Edward Dmytryk
met Sean Connery, Brigitte Bardot en Stephen Boyd

In 1880 arriveert een groep Europese aristocraten in New Mexico, waar ze een jachtpartij onder leiding van hun gids Bosky Fulton georganiseerd hebben. Hoewel hun aanwezigheid een territoriale overeenkomst met de Apaches schendt, negeert Fulton dit en brengt hij daardoor zijn klanten in groot gevaar. Wanneer de Apaches de deelnemers aan de jachtpartij aanvallen, weet Fulton met Irina Lazaar, een attractieve Franse gravin en verloofde van één van de jagers, en alle munitievoorraden te ontsnappen. Degenen die de aanval van de Apaches hebben overleeft worden vervolgens gered door de scout Shalako, een voormalige officier van de cavalerie. Hij probeert hen in veiligheid te brengen in een nabijgelegen fort.

avatar van Barfly
Niet helemaal geslaagde film, maar onderhoudend genoeg door de regelmatig terugkerende actiemomenten.
De meerwaarde van Bardot zie ik niet echt. Connery leek dit ook als een eenmalig western-tussendoortje te beschouwen.
Ik geloof niet dat het genre zijn interesse had. Het idee van Bardot als tegenspeelster zal meer doorslag hebben gegeven om in deze film te verschijnen.
Ik vind de film wat vlak overkomen, behalve de gevechten die een stuk heftiger zijn dan de onderlinge interactie tussen Boyd, Bardot, Connery en de rest van de acteurs.

avatar van Uzza_Sparta
voor de liefhebber, vanavond te zien op Duitse televisie, op ZDF vanaf 00:10 tot 2 uur.
Helaas wel in Duits.

avatar van Brix
Een merkwaardige film, vooral door de vreemde internationale casting.

Grappige James Bond connecties, want naast Connery zien we ook ook Honor Blackman (Goldfinger's Pussy Galore) en een van de kandidaten voor de James Bond rol, die als opvolger voor Connery in de running was, Hans De Vries ('Hans' in deze film)
Hij verloor het van George Lazenby, zoals bekend.

Peter van Eyck, Eric Sykes, en Jack Hawkins zijn ook niet bepaald acteurs die je in een western zou verwachten.

Het verhaal is van top western-auteur Louis L'Amour.

Connery vind ik hier ook niet echt op zijn plaats.
Een behoorlijke cowboyhoed kon er blijkbaar ook niet vanaf

Wel fijn om Woody Strode (Chato)te zien, altijd goed.
Diens vader wordt gespeeld door Rod Redwing.
Een Hollywood legend, wiens naam het grote publiek weinig zal zeggen, maar westernacteurs des te meer.
Hij was de grootste expert op het gebied van revolvers, en kon het wapen met een snelheid trekken als geen ander.
Talloze acteurs gingen bij hem in de leer alvorens in westerns te spelen.
Maar heel vaak zie je Rod's hand in close-up beelden in westerns.

Over hem staat er op IMDb o.a. dit:

Native American actor, a member of the Chickasaw tribe.

Was a renowned fast-draw artist and taught six-gun lore to many "drugstore" cowboys during the western heydays of the '50s and 60s. Famous for his ability to draw his gun out of its holster and fire it in two-tenths of a second.

He coached Alan Ladd, Glenn Ford, Jerry Lewis, Henry Fonda, Clayton Moore, Ronald Reagan, Rory Calhoun and many other film and TV cowboys in use of firearms for westerns. He was able to hit a target the size of a quarter at 20 feet.

Redwing was ook een expert in het messenwerpen en gebruik van zwepen.

Een van zijn sterkste stunts was het gelijktijdige gebruik van mes en revolver.
Terwijl hij het mes wierp schoot hij met de revolver een gat in een plank, op de plaats waar een fractie van een seconde later het mes in terecht kwam.
Als je dat in een film laat zien gelooft niemand het.

De meeste (oudere) western liefhebbers zullen Rod Redwing onbewust al vaak in beeld gezien hebben,
Hij is namelijk de man die aan 't begin van iedere aflevering van de TV serie 'Gunsmoke' door Marshal Matt Dillon (James Arness) neergeschoten wordt.
In werkelijkheid had Dillon geen schijn van kans gemaakt tegen Redwing, haha.

Shalako is een aardige film, maar zeker geen must, tenzij je Connery of Bardot fan bent misschien.

ipman-99
"Shalako - it's a strange name. Yeah. It means "rain-bringer." Zuni Indian." ... " !!!

Fantastische Western (Heropfrissing) !!! Een heerlijke avontuurlijke western met enkele grote namen (legendes) als
o.a Sean Connery, Brigitte Bardot en Stephen Boyd ! Ik ben als algemene filmliefhebber/verzamelaar (ook) grote
fan van het genre western ! Sean Connery en Brigitte Bardot (waar ik grote fan van ben) samen in één film ... !
Altijd fantastisch om in een heerlijke 'ouderwetse' western de strijd te zien tussen de cowboys en de indianen.
Wat volgt is een heerlijk avontuur vol met vuurgevechten ..., en op het einde een heerlijk speer gevecht !!!

avatar van Dogie_Hogan
Een onderhoudende en routinematige Western met best goede actiemomenten, maar er wordt vrij vlak zo niet inspiratieloos geacteerd. Herken dat uit Western Ramrod (1947).

Miss Bardot heeft in elk geval meer te doen dan haar qua schoonheid concurrente Raquel Welch in Bandolero! in hetzelfde jaar. B B, in privéleven een dierenactiviste maar hier in de rol van jager; werk en privé moet je natuurlijk gescheiden houden...
Senta Berger was 1e keus; had van mij ook gemogen en gekund, B B voegt niet speciaals toe behalve dat ze toen met Raquel Welch en Claudia Cardinale tot de 3 top-hotties behoorde (die alle 3 in hetzelfde jaar ook nog in een Western speelden).
Er is veel kritiek op Sean Connery. Vind meevallen, maar komt wel vrij inspiratieloos over. Zeker geen regenbrenger aka shalako.
Henry Fonda was 1e keus; ben wel benieuwd hoe hij de rol ingevuld zou hebben. Maar goed, Fonda was al 'gekoppeld' aan Claudia Cardinale (Once Upon A Time In The West!).
Invalster Honor Blackman heeft achteraf gezien nog de interessantste rol.

De setting is erg sober, op zijn Budd Boetticher zeg maar: van A naar B door de vrije natuur, maar dan hier in Spanje.
Het verhaal van Louis L'Amour is vrij apart en lijkt wat op Hombre (1967), waar Paul Newman ook met onbekenden, waar hij eigenlijk niets mee heeft, in de vijandige natuur moet zien te overleven.

Het einde komt wat abrupt: agressieve zoon (Chato) van Apacheopperhoofd wil na achtervolgingen en diverse vuurgevechten plots een man tegen man gevecht met Shalako Cabrin en laat zijn medestanders ineens met rust.
Maar grootse raadsel blijft hoe Bosky Fulton zonder paard en mondvoorraad kon overleven en Shalako's groep, die toch een speciale vluchtroute koos, kon vinden. Een gapend gat in het plot.

De DVD transfer (R-2NL) viel tegen. Beeld iets boven VHS niveau.
Een IMDb *6.5/10.

Een routine- en middelmatige, trage, ouderwets en belegen overkomede, clichématige (soort van spaghetti) western, met een verhaal dat niet bijzonder naturel verliep. Goed er was sprake van een aardige romance en een paar mooie actiescènes, maar er waren er ook die absurd en belachelijk waren. Sean Connery deed zijn best, maar kon deze productie onmogelijk redden.