Young Guns (1988)

Western / Actie

geregisseerd door Christopher Cain
met Emilio Estevez, Kiefer Sutherland en Lou Diamond Phillips

John Tunstall haalt uitschot van de straat om deze een tweede kans te geven. Hij leert ze lezen, schrijven en zich aan te passen. Hier tegenover staat dan dat ze voor hem moeten werken op zijn ranch. Tunstall bezit een groot stuk grond en concurreert met ene Murphy in het handelen van vee. Op een dag wordt Tunstall neergeschoten door Murphy's mannen. De jonge werklieden van Tunstall zijn uit op wraak, en worden deputy sheriffs. Ze houden zich alleen niet lang aan de wet en vermoorden de moordenaars van Tunstall. Dit is tegen de wet en zo worden ze vogelvrij verklaard.

avatar van simonvinkie
Mja, aardige film, maar echt heel bijzonder vond ik het niet. Waar ik me het meest aan stoorde waren de slechte acteerprestaties (van vooral Charlie Sheen) en de ongepaste muziek. De film had vond ik ook behoorlijke opstart problemen. Pas na een half uurtje wordt het interessanter. En opzich was dit geen slechte film hoor. Ik moet zeggen dat ik me niet heb verveelt ondanks er nooit echt een heel hoog tempo in de film zat. Maar toch heb ik me dus aardig vermaakt. Verder vond ik het altijd wel leuk om westerns te kijken die over deze bekende personen gaan, daarom viel dit misschien ook wel wat tegen, al denk ik ook niet dat dit allemaal erg waarheidsgetrouw is.

Redelijke film. 2,5*

avatar van silverado
Goede western en goed geacteerd, jammer dat deel 2 niet meer te krijgen is.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Onbedoeld lachwekkend.

Sommige films blijken in herinnering leuker te zijn dan tijdens het herzien. Dit is er zo een.

Hopeloos gedateerd en voorzien van een slap script met dito dialogen. Het is niet alleen de eighties synthesizer die inmiddels irriteert tijdens deze flauwe western, het is vooral de cast met teleurstellende acteerkanonnen zelf. Voor de zeer goed oplettende kijker valt er een figurerende Tom Cruise te ontdekken tijdens het einde, maar meer dan dit grapje heeft deze film niet te bieden. Al is de actie soms ook onbedoeld lachwekkend. Vanwege het grote succes destijds volgde er al snel een vervolg.

Dat Warren G. en Nate Dogg gecharmeerd van dit flutfilmpje waren, moge duidelijk zijn. Siemaszko heeft waarschijnlijk door middel van de rapklassieker Regulate een groter publiek bereikt dan met zijn filmcarrière. Vreemd genoeg schijnt het lang te hebben geduurd voordat iemand hem op zijn sample attendeerde. Hij wist van niets.

Doorsnee.

avatar van John Lee Hooker
Nergens echt hoogstaand of indrukwekkend maar zeker goed genoeg voor een lekkere wegkijker. De cast is ingevuld met een aantal bekende namen en zij wisten redelijke rollen neer te zetten. Kiefer Sutherland had ik nog nooit eerder aangetroffen in een western maar hij komt goed uit de verf. De geheimzinnige en spirituele indiaan is er ook weer aan toegevoegd, een bekend personage dat vaker gebruikt wordt, maar ik heb me er niet aan gestoord. Eigenlijk vond ik die scène waarin iedereen in de zevende hemel zat juist erg leuk in elkaar gezet, dus Chavez heeft wel degelijk toevoeging binnen de groep. Het einde bevat twijfelachtige momenten en ik vond dat de tegenpartij iets te veel kogels verspilde met hun doelloos in de ronde schieten, terwijl ze juist geen actie ondernamen toen Charley voor het raam stond. Ook het feit dat Billy the Kid relatief makkelijk wist te ontkomen nadat hij diverse kogels in zijn borst had ontvangen is niet geheel logisch, maar het idee met de kist die naar buiten werd gegooid en waarin hij verstopt zat is wel aardig.
Goodguys, badguys, het is een vrij simpele verhouding maar dankzij de prima uitwerking is er niet veel om te klagen.

avatar van Kr!kke
Een western die er zeker mag zijn. Zo heb ik ze graag: geen al te ingewikkeld verhaal, maar gewoon een focus op de actiescènes. De film is dan ook een aaneenschakeling van actiescènes, die enorm entertainend zijn. Ik heb me dan ook geen moment verveeld bij het bekijken van deze film. Naast de hoge amusementswaarde is er natuurlijk ook de sterke cast, waarbij ik vooral Emilio Estevez schitterend vond in zijn rol als Billy The kid.

avatar van FrisoBoei
Slechtste western die ik heb gezien. Een western uit de 80s met deze cast leek me een grappig idee. Het verhaal gaat echter nergens over, de film gaat van de hak op de tak, en is ook gewoon niet eens leuk.. Dat terwijl ik Estevez, Sheen en Sutherland toch best tof vind, zeker toen!

avatar van panax
mooie film ,prima western ,okee allemaal !!!

avatar van Roger Thornhill
Indertijd heb ik me ontzettend zitten ergeren aan weer zo'n brat-pack-inteeltfilm waarin hippe jonge acteurs hun mooie lokken voor de camera's laten wapperen in de wetenschap dat dit vermoedelijk hun finest moment zal zijn en ze van de glorie moeten genieten zolang het nog kan. Een kwart eeuw later hebben de meesten inderdaad niet de gedroomde carrière gekregen, maar blijkt de film bij herzien eigenlijk aardiger dan ik me herinner. Aardig spel, met Emilio Estevez en z'n hysterisch-psychopatische lachje als uitschieter aan de andere kant en aan de andere kant Lou Diamond Phillips die er met z'n dunne stemmetje glansrijk in slaagt z'n eigen finest moment (zijn monoloog over wat er met zijn stam is gebeurd) compleet te verpesten. De mannen (jongens) worden tenminste niet (veel) idealistischer voorgesteld dan ze vermoedelijk waren, en er zitten een paar mooie momenten in (Kiefer Sutherland verbouwereerd wanneer de vermeende spion voor z'n ogen wordt neergeschoten zodat het bloed over z'n –daar zijn ze weer– mooie lokken spat). Onderhoudend voor wie z'n verwachtingen laag houdt.

Samengevat: deze generatie jonge beloftevolle acteurs had gewoon een betere film verdiend. De meesten van hen hebben ook door de jaren bewezen dat ze een groot / groter publiek op een redelijk goede manier weten te boeien en toch redelijk tot zeer goed kunnen acteren. Of wat een regisseur zoal kan verknoeien met andere woorden.

Leuke kanten van deze film: Emilio Estevez is erg goed gecast als Billy the Kid. Het is ook het enige personage dat op de een of andere manier weet te boeien.

Minder goed: de rest van de acteurs lijkt weggelopen uit een schooltoneel van het zesde leerjaar lager onderwijs / groep 8. Ze staan er zielloos bij. Het verhaaltje begint nog redelijk, maar loopt af naar niet veel soeps. De muziek is redelijk, maar inderdaad - zoals elders ook wel vermeld - niet geweldig.

In de reeks filmmomenten die zo slecht zijn dat het leuk wordt:
1) De visioenen na het drinken van een peyotedrank. Waar gaat dit over? 2) De onvergetelijke eindscène waarbij een houten huis er toch wel zeker 10 minuten over doet om in lichterlaaie te staan. 3) De shout-out. De manier waarop de advocaat en zijn vrouw staan te 'acteren'. Die twee staan mekaar daar hoegenaamd angstig gewoon vast te houden tegen een bordkartonnen gang. 4) De woedeaanval van Lou Diamond Philips over het onrecht dat de Navajo's werd aangedaan. 5) De vertelstem op het einde over het leven van de betrokkenen na de heldendaden. Lijkt er gewoon op alsof het gewoon effe vergeten was en na een preview eraan vastgeplakt. ...

Ach ja ... Het was wel vermakelijk. Maar geweldig: neen.

avatar van sparreke22
Deze film onlangs nog eens gezien.
Blijft leuk om acteurs te zien aan het begin van hun carrière.

De film zelf heeft niet zoveel om het lijf. Een standaard verhaal.
Ondanks dat toch een film om nog eens te zien

avatar van missl
Flauwe western die veel korter had moeten duren. En spannender.

avatar van Flavio
Tsja.
In mijn herinnering een leuke western, maar nog een keer gekeken en er blijft niet veel van over.
Het begint al meteen slecht: flauwe intro met slappe Amerikaanse jaren 80 gitaarmuziek??? De ongepaste soundtrack is de hele film door irtitant aanwezig.

Dan het acteerwerk: Estevez is nog wel te pruimen met zn waanzinnige lachje, maar Lou Diamond Philips- mijn hemel wat een slechte acteur, althans in deze film. Mexicaan of Navajo, dat werd me nooit helemaal duidelijk maar zijn "grote scene" was eerder lachwekkend dan dat het sympathie opriep. Kiefer Sutherland die op slag verliefd wordt op een Chinees meisje na 2 keer 3 minuten te hebben gepraat zonder dat er sprake leek van grote aantrekkingskracht. Delmot Mulroney wiens taak het was zoveel mogelijk pruimtabak langs zn kin te laten glijden bakte er ook weinig van.

Maar het meest lachwekkende was wel de shoot-out op het eind. Regisseur Christopher Cain (wie?) had kennelijk een legendarische shootout a la The Wild Bunch of The Long Riders voor ogen waarin de helden in slow-mo van alle kanten worden beschoten. Te zeggen dat het hier niet werkte is een understatement. Met Billy die uit een kist springt wat kennelijk zo veel indruk maakt op de 100 man die hun omsingelden, dat iedereen 5 minuten vergeet te vuren. Lelijke slow motion beelden en belachelijk vervormde stemmen.

Young Guns verveelt niet maar is toch wel een zwakke film, van een B-regisseur. Ik denk dat ik deel 2 maar niet meer ga kijken.

avatar van Tom-Hanks
Middelmatige film met slecht acteerwerk. In het begin had je niet door wat het verhaal nu eigenlijk was.
En doorheen wist ik niet waar het over ging. Ik denk maar aan het moment waarbij iedereen gedrogeerd was door een indianendrugs. Het enige pluspunt van het verhaal was dat het over Billy The Kid ging, toch een bekend westernfiguur.
De achtergrondmuziek paste er totaal ook niet bij: echte rockmuziek! Het klinkt wel mooi en geeft een spannend gevoel, maar het gaat niet samen met western.

Alhoewel deze mispunten was het toch een toffe film die je zo kon uitkijken zonder vervelen. Beslissing: 3.0*

avatar van W.V.
Ik kreeg deze op mijn verjaardag, al weer enige tijd geleden, op dvd omdat een buurman dacht mij er een plezier mee te doen, hij weet dat ik een liefhebber van westerns ben. Ik heb de film bijna dertig jaar geleden gezien en was er toen niet echt enthousiast over. Maar afgelopen weekend de dvd toch maar eens bekeken en ik moet zeggen de film voldeed me zelfs. Niet dat het een meester western is, maar wel een onderhoudende film. Het enige waar ik mij aan stoorde was het acteren van Charlie Sheen, zijn broer deede het beter en aan de muziek, daarom krijgt de film van mij geen hogere score. Ook geinig zowaar nog een Wayne in deze productie, mooie bijrollen van oudgedienden Palance, Stamp en Keith. Geven net dat beetje extra aan de film. Ben nu toch wel blij dat ik de film heb, al was de kwaliteit van de dvd niet om over naar huis te schrijven.

avatar van jono
Young Guns gaat over het leven van Billy the Kid. Het is de eerste film waarin de broers Emilio Estevez en Charlie Sheen samen voorkomen, en ook de jonge Kiefer Sutherland heeft een aardige rol in de film.

De film is voor het grootste deel gefotografeerd in stemmige sepia-achtige kleuren; het lijkt af en toe wel of alle blauwe en rode kleuren uit de film zijn gefilterd. Dat geeft mooie, herfstachtige beelden van het Amerikaanse westen uit een lang vervlogen tijd. Helaas is dit zo ongeveer het enige positieve dat ik over de film kan zeggen. Het gewelddadige verhaal doet anno 2018 erg gedateerd aan, de acteerprestaties zijn niet al te best en de afschuwelijke jaren-80-synthesizersoundtrack is werkelijk om te huilen. Een behoorlijke tegenvaller dus. Deze generatie jonge, beloftevolle acteurs had wat mij betreft een veel betere film verdiend. 2,5*

avatar van Lovelyboy
Onvervalst stukje jeugdsentiment. Typerend 'ferme jongens, stoere knapen' jaren '90 product dat het moet hebben van zijn vlotheid, humor, gemene bad guys en sympathieke good guys, over the top schietscene's, en een zeer aanstekelijke Emilio Estevez. Dermot Mulroney vind ik echt geniaal als 'pruimende' ,slonzige hillbilly. Kiefer draagt zijn rolletje ook prima, Sheen komt echter nogal stijfjes over. Het verhaal stelt niet zo veel voor, de soundtrack doet jaren '90 rockerig aan, maar wtf, zeer vermakelijk niet te serieus westerntje. Toppunt, hoogtepunt, waar ik me toch iedere keer weer de pleuris om lach is de drugstrip die de mannen maken na een brouwsel van LDP. Heerlijk flauw.

Kortom lekker, vlot filmpje wat mij betreft.