Pete's Dragon (1977)

Alternatieve titel: Peter en de Draak

Familie / Avontuur

geregisseerd door Don Chaffey
met Sean Marshall, Helen Reddy en de stem van Charlie Callas

Omdat een negenjarige wees voortdurend ruzie heeft met het echtpaar dat hem geadopteerd heeft, besluit hij te ontsnappen. Samen met zijn enige vriend, de draak Elliot, vlucht hij naar de vriendelijke vuurtorenbeheerder Nora. Ondertussen probeert een corrupte arts Elliot te vangen om hem te kunnen gebruiken voor medische experimenten.

avatar van moviemol
voor de eerste keer gezien
er zaten wel leuke muziekjes bij maar het verhaal vond ik aan de slechte kant
al met al toch 2.5* omdat mijn zusje het een geweldige film vond (

avatar van K. V.
Deze eens bekeken en 'k vond hem wel leuk, al is hij eerder voor een jong publiek. Het verhaal is niet te zwaar en de sfeer is redelijk vrolijk met de talrijke liedjes. De liedjes klinken wel leuk en de combinatie van animatie en film is wel tof. De film duurt, zeker voor een kinderfilm, erg lang (zo'n 128min), maar vervelen deed het niet.
De film is leuk om te bekijken, al zijn er natuurlijk wel betere Disneyklassiekers.

avatar van Phantasm
Redelijke film waarin wel erg veel wordt gezongen, nou okee, leuk om een keer gezien te hebben.

avatar van avdj
Disney Classic #26

Het 40-jarig jubileum van Sneeuwwitje moest blijkbaar groots gevierd worden want Disney pakte in 1977 uit met liefst drie films. En met Winnie the Pooh en The Rescuers waren dat zeker niet de minste. Jammer genoeg is het afsluitende Pete's Dragon een stuk minder al ligt deze mij beter dan de eerdere hybride films.

Op de één of andere manier komt het geheel wel sympathiek over. De bad guys tonen weer eens veel overeenkomsten met de slechteriken uit Pinocchio. Toch deed de leider mij sterk denken aan Dr. Doxey uit Lucky Luke en is er voor de sullige volgeling goed naar Stan Laurel gekeken. Het verhaal komt wat rommelig op gang maar de laatste drie kwartier vond ik wel bevredigend.

Het onzichtbaar maken van de draak is een slimme vondst omdat de gebeurtenissen er verrassender van worden en de verwarring in het dorpje langer aanblijft. Toch is het natuurlijk ook gewoon een budgetkwestie en de samenvoeging van Elliot met de 'echte' karakters was niet altijd even sterk. De rondvliegende mannetjes waren bij tijd en wijle eerder komisch dan inventief. Maar ondanks de Pippi Langkous-achtige sulligheden wist Pete's Dragon mij redelijk te amuseren.

avatar van arno74
Na het zien van de aangename nieuwe Pete's Dragon (2016) (4*) was ik benieuwd naar deze versie. Met de verwachting o.b.v. poster en IMDb dat het om een animatiefilm zou gaan werd ik getrakteerd op een live-action musical. Het begin was, mede vanwege de verkeerde verwachtingen, even wennen maar na een kwartiertje zat ik wel in de film. Ik kan niet ontkennen dat het behoorlijk gedateerd is maar de liedjes en het verhaal (dat heel anders gaat dan de versie uit 2016) wisten me wel te pakken. Het is een leuke jeugd/familiefilm geworden die zich wel heel erg genesteld heeft in de periode waarin het is gemaakt. 3*